AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Jeg er snart ferdig med bachelor i sosialt arbeid og vurderer til høsten å søke meg inn på årsstudium i tengspråk. Noen som har studert tegnspråk før? Jeg har absolutt ingen forkunnskaper, er det veldig dumt? Og hvor mye tegnspråk lærer man på ett år? Og vil jeg stille sterkere med tanke på arbeid hvis jeg har kompetanse innen tegnspråk, tror dere? Vurderer også å studere økonomi. Hva er lurest? Anonymkode: b6da4...fd8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 Så gøy at du har lyst til å lære tegn!! Du lærer ikke tegnspråk på årsstudiumet. ( ja, vet det står tegnspråk) men du lærer å sette tegn til ditt norske språk. Altså tegn til tale. Men det er også en del lingvistikk, læren om tegmspråkets grammatikk og oppbygging. Men i praksis vil du ikke klare å lære tegnspråk i løpet av et år der. Du trenger ingen forkunnskaper, du lærer helt grunnleggende tegn og kan fint kommunisere med døve( som tilpasser seg deg). Tegn til tale vil også være en stor fordel i arbeid med psykisk utviklingshemmede feks. El som forsterkning hos barn med lærevansker/ spesielle behov. Og ha tegnspråk på «papiret” gjør alltid inntrykk hos arbeidsgivere. Hvis du vil lære «ordentlig» tegnspråk anbefaler jeg et år på Ål folkehøyskole, der er det døve elever og døve lærere. Høres kanskje litt kjedelig med folkehøyskole etter en bachelor, men er det tegnspråk du vil lære kommer du ikke til å angre. Anonymkode: 3ebf0...0f2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Det var meg som skrev over, nå følte jeg at jeg var negativ til årsstudiumet!! Det var ikke meningen. Du lærer også om døves kultur og historie. Og absolutt nok tegn til å bruke det i arbeidslivet. Døveforbundet arrangerer leirer for døve barn og ungdommer, man har samlinger for coda- barn ( children of deaf adults), det finnes tegnspråk kafeer, mange muligheter til å kombinere sosialt arbeid med tegnspråk. Og du trenger selvfølgelig ikke kunne det som en «innfødt😄”. Kjempe gøy at du tenker i de baner!!! Anonymkode: 3ebf0...0f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå