Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke mulig i det hele tatt å få flere forsøk offentlig når en har brukt opp de 3 forsøkene ?? 

Leste en gang at det var en dame som fikk tilbud om et 4.forsøk men måtte betale en del da. ( men ikke så dyrt som privat ) 

er det andre her som har fått det ? Og hva et egentlig grunnen til at en bare får 3 forsøk?? 

Anonymkode: 5d5bb...10c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange forsøk synes du en skal få da? Hvor mye sårt trengte skattepenger skal pumpes inn i at du skal ha biologiske barn? Om du ikke har fått det med deg mangler det fryktelig mye midler til å oppruste helsevesenet, og du synes altså det er dette som skal ha førstepri? Hjælp.

• Liker 28
Skrevet
8 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Hvor mange forsøk synes du en skal få da? Hvor mye sårt trengte skattepenger skal pumpes inn i at du skal ha biologiske barn? Om du ikke har fått det med deg mangler det fryktelig mye midler til å oppruste helsevesenet, og du synes altså det er dette som skal ha førstepri? Hjælp.

Du har tydeligvis ikke problem med å få barn. Svarer ikke noe mer enn det:) 

• Liker 7
Skrevet
45 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Herregud for en kommentar🥵

• Liker 6
Skrevet

Det er 3 egguthentinger. Får man frosne embryo kan det bli mange forsøk per uthenting.

Jeg feks, har to barn.

Førstemann ble til på tredje egguthenting og tredje forsøk. 

Lillemann fikk jeg via søskenforsøk = 3 nye forsøk. Jeg hadde først 1 egguthenting, fikk 2 egg på frys. Alle var negative, men på neste egguthenting satt han :)

Så jeg har hatt 7 embryo satt inn. To kjekke barn!

Anonymkode: 77145...3fd

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 3 egguthentinger. Får man frosne embryo kan det bli mange forsøk per uthenting.

Jeg feks, har to barn.

Førstemann ble til på tredje egguthenting og tredje forsøk. 

Lillemann fikk jeg via søskenforsøk = 3 nye forsøk. Jeg hadde først 1 egguthenting, fikk 2 egg på frys. Alle var negative, men på neste egguthenting satt han :)

Så jeg har hatt 7 embryo satt inn. To kjekke barn!

Anonymkode: 77145...3fd

Ja. Jeg har hatt 3 egguthentinger, men ikke blitt gravid.. 

så kjekt :)❤️

Skrevet
37 minutter siden, Betta123 skrev:

Vet :( 

Skrevet (endret)

Der jeg er (offentlig) er det tre fullførte forsøk, så lenge det ikke er medisinske grunner til å avbryte. Ett fullført forsøk er uttak + innsett. For min del betyr det at jeg er på femte uttak, men bare andre forsøk.

I tillegg kommer innsett av eventuelle nedfryste embryoer som har blitt til overs på noen av uttakene. 😊

Endret av prøverpåny
La til noe
Skrevet
49 minutter siden, Betta123 skrev:

Vel, har du noe godt svar da? Hvor skal pengene tas fra? Kreftforskning, smertelindrende behandling, geriatrisk..? 

• Liker 22
Skrevet
57 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Vel, har du noe godt svar da? Hvor skal pengene tas fra? Kreftforskning, smertelindrende behandling, geriatrisk..? 

Ja, det har jeg faktisk (ikke meg du debatterer med, men her må jeg faktisk inn å korrigere deg.) Du blander kortene. Sykehuset får også refundert penger, de har ikke utlegg slik du hevder. Dermed er det skattepengene som brukes til Ivf. Så at jeg får dekt mine forsøk går ikke utover driften til sykehuset. Et annet eksempel er hvis en pasient får frkort. Trodde du faktisk at sykehuset selv betalte alle kostnader en pasient med frikort har? Helt feil.

Om det er rett at skattepenger brukes til dette er en annen diskusjon. Med det fokus regjeringen har på at vi må få flere barn så vil jeg si at det er vel brukte penger. 

Anonymkode: 0540a...31b

• Liker 5
Skrevet

Jeg tar denne som anonym, for jeg blir nok sablet ned :( 

Jeg synes tre forsøk på statskassens regning er nok! Likeså mener jeg at folk kommer altfor lett til offentlig betalte fedmeoperasjoner.

Offentlige helsekroner skal benyttes i all hovedsak til syke mennesker. Kampen om kronene i helseforetakene bør gå til fysisk/psykisk syke mennesker.

Anonymkode: 19a64...1c0

• Liker 29
Skrevet

:P For en trivelig tråd!

TS: Jeg har ikke hørt om noen som har fått flere forsøk dekket.

Vi har ett barn fra før, og får dermed ikke dekket offentlig i det hele tatt. Vi har da spart penger til privat. 

Anonymkode: 6935f...cb1

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar denne som anonym, for jeg blir nok sablet ned :( 

Jeg synes tre forsøk på statskassens regning er nok! Likeså mener jeg at folk kommer altfor lett til offentlig betalte fedmeoperasjoner.

Offentlige helsekroner skal benyttes i all hovedsak til syke mennesker. Kampen om kronene i helseforetakene bør gå til fysisk/psykisk syke mennesker.

Anonymkode: 19a64...1c0

Jeg har ikke for vane å sable ned folk 😉 helt greit å være uenig, såpass takhøyde burde det være. Samfunnet vil også tjene på at det kommer et Ivf-barn til verden, sett i et langtidsperspektiv. Men jeg synes kanskje ikke nødvendigvis at det burde være mer enn tre forsøk. Det jeg derimot kan synes er at 1) per i dag må en betale tyve tusen for offentlig forsøk. For min del er dette ikke en stor utgift, men for andre vil det være det. Er det greit at en skaper forskjell i samfunnet ved at noen ikke har råd? 2) Det ble for stor pågang i Oslo-området på Ivf. Løsningen var å sette ned aldersgrensen, slik at flere må over på privat Ivf. Dette skaper ennå større forskjell i samfunnet, plutselig er det ikke snakk om tyve tusen, men fra 100-tusen og oppover. Er dette greit? Dette er tanker jeg har gjort meg i prosessen. (For orden skyld har jeg råd til å gå over til privat hvis jeg vil.)

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg faktisk (ikke meg du debatterer med, men her må jeg faktisk inn å korrigere deg.) Du blander kortene. Sykehuset får også refundert penger, de har ikke utlegg slik du hevder. Dermed er det skattepengene som brukes til Ivf. Så at jeg får dekt mine forsøk går ikke utover driften til sykehuset. Et annet eksempel er hvis en pasient får frkort. Trodde du faktisk at sykehuset selv betalte alle kostnader en pasient med frikort har? Helt feil.

Om det er rett at skattepenger brukes til dette er en annen diskusjon. Med det fokus regjeringen har på at vi må få flere barn så vil jeg si at det er vel brukte penger. 

Du har selvfølgelig helt rett, det var sleivete og ukorrekt, jeg sikter selvsagt til skattepenger som helhet. Jovisst har Erna er poeng, men et sted må en faktisk sette grensen! Blir litt billig å dytte politikken foran seg i sitt desperate ønske om å måtte ha egne biologiske barn. Det er igjen altså bare min mening. 

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, Nappetass1 skrev:

Du har selvfølgelig helt rett, det var sleivete og ukorrekt, jeg sikter selvsagt til skattepenger som helhet. Jovisst har Erna er poeng, men et sted må en faktisk sette grensen! Blir litt billig å dytte politikken foran seg i sitt desperate ønske om å måtte ha egne biologiske barn. Det er igjen altså bare min mening. 

Om jeg har et desperat ønske om å få barn eller ikke kan jeg ikke akkurat se har noe som helst relevans i debatten? 

Skrevet
3 timer siden, Nappetass1 skrev:

2 timer siden, Nappetass1 skrev:

De som tar prøverør ønsker virkelig å bli foreldre. Mange, men ikke alle, vil bli gode foreldre. Med gode foreldre og trygg oppvekst vil det bety flere vellykkede unge mennesker og mindre psykiske problemer. Hva med de som ikke har råd til å gjøre dette privat? Skal vi virkelig skille mellom rike og lav-middels inntekt her? Se på det store bildet :) 

Anonymkode: e4a8f...30b

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, Nappetass1 skrev:

Godt poeng angående biologi. Adopsjonstallene stuper jo og adopsjonsforeningene rapporterer om mangel på søkere. 

Jeg synes det er bra at man kan få 3 forsøk finansiert av det offentlige. Jeg synes også det holder med 3 offentlige forsøk og at videre forsøk bør finansieres privat. 

Anonymkode: 9c5e8...a8a

• Liker 6
Skrevet

3 forsøk får holde - som sagt over her er det enormt mye annet å bruke skattepenger på,  ønsker man flere forsøk får man ganske enkelt dekke det selv.

Anonymkode: 061f3...e14

• Liker 7
Skrevet
12 timer siden, Betta123 skrev:

Det brukeren skriver er jo helt sant. Det må gå en grense for hvor mye skattepenger som skal brukes på sånt, og da spesielt med tanke på alvorlig syke som ikke får behandling fordi det er for dyrt. 

Er glad for at ufrivillig barnløse får hjelp, men et sted må grensen faktisk gå. 

Anonymkode: 5cd43...16f

• Liker 11
Skrevet

Noen sykehus har en ordning med at du kan betale for flere forsøk hvis de har ledig kapasitet. Dette skal være rimeligere enn å ta det fullt privat. 

Men ellers er jo alternativet privat, da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...