Gå til innhold

Valp, leve kun på menneskemat?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er grunnen til at hunder ikke skal leve av maten vi spiser? Hvorfor er det farlig? Hundene hadde det vel bra før i tiden? Vil gjerne ha linker til sider som omhandler dette tema.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hundens kropp er ikke som vår.

Blant annet er det dette med tarmtottene til hunden, som ikke takler fiber på samme måte som hos oss mennesker.

Vanlig middagsmat vil ikke gi hunden nok næring av den typen den trenger.

Selvsagt er det ikke farlig om hunden får vanlig mat, men jeg synes at det er mye bedre å gi hunden mat som den har nytte av og som gir den akkurat det den trenger.

Det er jo også sånn at man før i tiden spiste annen mat enn vi gjør nå. En hund kan ikke leve på pizza, taco og lasagne (satt litt på spissen).

Gjest Formosiss
Skrevet

Når jeg hadde hund, og denne var valp, fikk den en del problemer med magen. Dietten vi fikk beskjed om å følge av veterinæren bestod av grovbrødskiver med rikelig leverpostein på - dekket av surmelk. Og tro det eller ei, dette gled ned som bare det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Når jeg hadde hund' date=' og denne var valp, fikk den en del problemer med magen. Dietten vi fikk beskjed om å følge av veterinæren bestod av grovbrødskiver med rikelig leverpostein på - dekket av surmelk. Og tro det eller ei, dette gled ned som bare det.[/quote']

Grovbrød? Jeg har alltid hørt at hunder ikke klarer å ta til seg noen av næringstoffene i det! Kanskje de som sier det tar feil?

Gjest Formosiss
Skrevet

Med grovbrød mente jeg alt annet enn loff.

Jeg vet ikke jeg, men hunden ble bedre i magen, i alle fall for en stund. Dessverre hadde han alltid problemer med magen og ble avlivet som 11 måneder gammel. :-s

Men den dietten funket i alle fall.

Gjest Anonymous
Skrevet

Grovbrød er ikke bra for hunder i det hele tatt.

Men til spørsmålet - se over ALLE ingrediensene i menneskematen, som du vil fôre hunden med, så vil du nok tenke deg om en gang til :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis man vil fore med andre ting enn hundemat. Hva slags kjøtt og annen mat skal man gi da for å få et balansert kosthold?

Gjest Formosiss
Skrevet
Grovbrød er ikke bra for hunder i det hele tatt.

Dersom grovbrød/brød som ikke er loff ikke er bra for en hund i det hele tatt - hvorfor ville en veterinær sette en hund på en diett med det i?

Skrevet

Fordi ikke alle veterinærer er like dyktige kanskje?

Gjest Formosiss
Skrevet

Vel, nå ble jo denne hunden mye bedre av denne dietten - må jo legges til at han også fikk tabletter. Dersom noe er skadelig så blir det -neppe- anbefalt av en veterinær. Denne her er for øvrig en veldig god veterinær.

Skrevet

Altså, å gi grovbrød kun for en kort periode er ikke skadelig. Hvis dere ser på fôr som lages til hunder med mageproblemer så er det mer fiber i disse fôrene enn i "normalkost". Grunnen til det er at mye fiber hjelper til å stabilisere magen. (enkelte mage/tarm-problemer krever mindre fiber, men dette må vurderes i samarbeid med veterinær)

Ang menneskemat så kan nok hundene leve på dette en stund, men i ettertid så kan man få problemer med mage, tarm, nyrer og lever. All maten de får skal jo bearbeides av lever og nyrer så hvis maten f eks inneholder for mye fett så må leveren jobbe "overtid" for å skille ut alt det fettet. Og pga det så kan det bli en for stor belastning for leveren og det kan føre til leversvikt ol. Samme gjelder jo nyrene og gallen. F eks for mye salt gjør at nyrene må jobbe kraftig for å skille det ut, noe som tærer kraftig på nyrene og kan føre til nyresvikt.

Så det beste for hunden er at den får ett fôr som er tilpasset hunder sånn at man kan unngå slike problemer.

Men selv om man har en "normal" hund uten sykdommer så finnes det forskjellige fôr. Er hunden normalt aktiv? Er den veldig aktiv (f eks jakthunder)? Har den høy forbrenning osv.

Jakthunder og svært aktive hunder som trekkhunder må ha ett lett fordøyelig for med masse energi og fett for å kunne holde ut en hel jakt sesong f eks.

Litz, som har vært på kurs om foring av hund denne uken. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Når det gjelder grovbrøddietten høres det for meg ut som surmelka var den aktive ingrediensen; at hunden trengte bakteriekulturen. Leverposteien var kanskje mest for apetitten sin del, brødet "fyllmasse". Så ikke noe galt i det, selv om jeg vil tro man ikke fôrer opp en hund på denne dietten.

Skrevet

Kan hende fiber pusser tarmene til hundene litt også...? at det var derfor grovbrød var tingen, men jeg stusser jo litt på anbefaling av grovbrød.....

Jeg har derimot hørt at loff kan hjelpe på løs mage. Da den trekker til seg mye futighet .....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...