AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Lutet furu kom på moten akkurat da jeg flyttet hjemmeifra. Jeg syntes det var så fint, og heldigvis var det billig også. Det gikk over ganske fort, og jeg byttet stil før furuens storhetstid var over. Jeg var lei både fargen og fasongen. Men moter går jo i sirkler. Alle som malte teakøblene sine hvite river seg nok i håret når de ser hva disse møblene går for i dag. De som har kalkmalt de gamle eikeskjenkene sine får snart samme følelse, tror jeg. Men hva med furu? Kommer det på moten igjen, tror dere? Anonymkode: f3a67...09f 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 Furu som i treverk, det tror jeg kommer tilbake igjen og er vel faktisk allerede sakte i gang. Da i mer moderne stil eller retro 60-70 tallet. Furu som i 90tallets bondemøbler, det tror jeg blir en stund til vi ser igjen andre steder enn loppis og gis bort på Finn... Anonymkode: 70e02...da6 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Vil påstå furu som materiale kan kalles på moten igjen, ja. Det er jo innmari praktisk: mykt og godt å jobbe med (i motsetning til feks eik som er hardt), flust av i Norge og dermed rimelig etc. ikea sin Ivar-serie er jo et godt eksempel. Spesielt skapene er jo veldig in (noen velger å male de, da) denne bloggsaken fra Ikea er jo alt 2 år gammel: https://m2.ikea.com/no/no/ideas/vare-beste-ideer-til-ivar-skap-pub16855bb0 Anonymkode: 34cfa...401 2
kikkana Skrevet 6. februar 2019 #4 Skrevet 6. februar 2019 Kan vel hende. Jeg klarer ikke fatte det med mote uansett. Folk er jo som dyr når det gjelder mote, svømmer samme vei. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #5 Skrevet 6. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil påstå furu som materiale kan kalles på moten igjen, ja. Det er jo innmari praktisk: mykt og godt å jobbe med (i motsetning til feks eik som er hardt), flust av i Norge og dermed rimelig etc. ikea sin Ivar-serie er jo et godt eksempel. Spesielt skapene er jo veldig in (noen velger å male de, da) denne bloggsaken fra Ikea er jo alt 2 år gammel: https://m2.ikea.com/no/no/ideas/vare-beste-ideer-til-ivar-skap-pub16855bb0 Anonymkode: 34cfa...401 Furu som materiale er som du sier, lett å jobbe med, men noe vakkert treslag synes jeg ikke det er. Men jeg burde kanskje presisere at jeg tenker på de typiske 90-tallsmøblene med utskjæringer og kuleføtter. Mange har valgt å male dem, med vekslende hell. Men selve fasongen kan ikke males bort.... Anonymkode: f3a67...09f
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #6 Skrevet 6. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Furu som materiale er som du sier, lett å jobbe med, men noe vakkert treslag synes jeg ikke det er. Men jeg burde kanskje presisere at jeg tenker på de typiske 90-tallsmøblene med utskjæringer og kuleføtter. Mange har valgt å male dem, med vekslende hell. Men selve fasongen kan ikke males bort.... Anonymkode: f3a67...09f Uff, jeg syns de 90-talls fasongene er skikkelig heselige. Haha. Men hvem vet, kanskje det er superpopulært om noen år? jeg syns furu er et skikkelig fint treslag men liker det lyst, da. Ikke så fint når det gulner. Anonymkode: 34cfa...401 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #7 Skrevet 6. februar 2019 Mer moderne er jo å få, men pent er det ikke...... Anonymkode: a1e8d...a4c
miniomelett Skrevet 7. februar 2019 #8 Skrevet 7. februar 2019 (endret) Vokste opp med furu og syns fortsatt at de store sjenkene med furu er ganske udeilige. Men nå begynner jeg å like furu igjen. Store praktiske furubord (inntil man søler hehe) og myke gode furusofaer, panelvegger osv. Mye heller det enn all denne hvite shabby chic dritten. Furu er hjemmekoselig og praktisk. Stilmessig liker jeg 70tallet bedre men savner 90talls estetikken Endret 7. februar 2019 av miniomelett 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #9 Skrevet 8. februar 2019 Vi har furu vegger på hytta vår. Det er en stor luftig hytte. Jeg har hele tiden de 7 årene vi har eid den, tenkt at disse veggene må males eller beises. Barna sier nei. De synes hytta er flott (mye luft, varme gode farger på møbler og lyse beige sofaer og gardiner. Grønt åpen kjøkken inn mot stuen, men altså furu vegger). De er 15 og 17år. Neste generasjon. Jeg begynner å se hva de sier og tenker jeg avventer noen år med å gjøre noe. Anonymkode: 67a04...915 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #10 Skrevet 8. februar 2019 Vi har en kommode fra furu-tiden, og etter litt omsorg ble den skikkelig fin! Først pusset vi den ned for å få bort riper og gammel behandling. Så pusset vi med stadig finere papir til den ble helt silkematt. Tilslutt fikk den et strøk gulvolje, som fikk fram gløden i treverket. Nå har den en nydelig, gylden tone, og er et skikkelig prydmøbel. Slike møbler er stort sett laget av heltre, så i tillegg til å være slitesterke er de veldig enkle å pusse opp om man vil endre stilen. Føttene er ofte festet med en enkel plugg (kanskje med lim), og dermed er det ikke veldig vanskelig å bytte til føtter som ikke er like runde. Knotter er også lett å skifte. Anonymkode: a9a25...97b 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en kommode fra furu-tiden, og etter litt omsorg ble den skikkelig fin! Først pusset vi den ned for å få bort riper og gammel behandling. Så pusset vi med stadig finere papir til den ble helt silkematt. Tilslutt fikk den et strøk gulvolje, som fikk fram gløden i treverket. Nå har den en nydelig, gylden tone, og er et skikkelig prydmøbel. Slike møbler er stort sett laget av heltre, så i tillegg til å være slitesterke er de veldig enkle å pusse opp om man vil endre stilen. Føttene er ofte festet med en enkel plugg (kanskje med lim), og dermed er det ikke veldig vanskelig å bytte til føtter som ikke er like runde. Knotter er også lett å skifte. Anonymkode: a9a25...97b Det hørtes kjempefint ut! Skulle gjerne sett bilde 😊 Anonymkode: f3a67...09f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå