Gå til innhold

Tips for å tørre å sende barn i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det har vært mye saker i media  det siste når det kommer til ulykker, dødsfall og overgrep i barnehager, noe som er utrolig trist og skremmende. Jeg kjenner en frykt inni meg når det kommer til å la andre passe barnet mitt store deler av dagen, men har klart å ha henne hjemme til nå, så vi får se hva fremtiden bringer. 

Hva gjør at du som forelder klarer å sende barnet i barnehagen vel viten om at barnet har det bra? Hadde du en frykt og usikkerhet som gjorde at du kviet deg for å sende barnet i bhg? 

Personlig synes jeg ikke "jeg må jo på jobb" er en god nok unnskyldning dersom man ikke føler at barnet er trygt. 

Anonymkode: a1667...87b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt. Tenk på hvor mange barn som sendes i barnehagen hver eneste dag, og hvor sjelden ulykker skjer.

Statistisk er det større sjanse for at barnet ditt utsettes for en ulykke hjemme enn i barnehagen. 

Prøv å ikke bli hysterisk. 

Anonymkode: b9f26...8da

• Liker 22
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Det har vært mye saker i media  det siste når det kommer til ulykker, dødsfall og overgrep i barnehager, noe som er utrolig trist og skremmende. Jeg kjenner en frykt inni meg når det kommer til å la andre passe barnet mitt store deler av dagen, men har klart å ha henne hjemme til nå, så vi får se hva fremtiden bringer. 

Hva gjør at du som forelder klarer å sende barnet i barnehagen vel viten om at barnet har det bra? Hadde du en frykt og usikkerhet som gjorde at du kviet deg for å sende barnet i bhg? 

Personlig synes jeg ikke "jeg må jo på jobb" er en god nok unnskyldning dersom man ikke føler at barnet er trygt. 

Anonymkode: a1667...87b

Unnskyldning? Er du helt blåst? 

Hvordan skal man da tjene penger til å fø dette barnet? 

Anonymkode: 36628...8f8

• Liker 17
Skrevet

Om du har råd til å gå hjemme uten at du forventer at staten skal sponse deg med pener så måååå du jo ikke på jobb. Har du derimot behov for inntekt og dere ikke klarer dere med inntekten til kun far så får du kappe navlestrengen å sende ungen i barnehagen slik at dere får mat på bordet og ungen får det den trenger. Ærlig talt. Skal man gå å være redd for alt som KAN skje så kan man jo aldri gå ut døra. 

Anonymkode: 2a0d7...df0

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde mye lignende frykt, men den gikk over da vi møtte de utrolig flotte folka i den kjempefine barnehagen, og når jeg så hvor mye dattera mi likte seg der🙂 alt blir skummelt når man sitter inni hula si og leser på nett. Det blir nok også mer naturlig å gi litt slipp når de blir litt eldre. 

Min startet i bhg da hun var 1,5. Kunne godt ventet til 2 år. 

Helt enig med deg i at "jeg må jo på jobb" ikke er god nok unnskyldning. 

Er tips er å starte litt åpent. Jeg jobbet redusert og fleksibelt da hun startet og var helt klar på, at om noe skurret, ble det ulønnet permisjon på meg på dagen! 

Anonymkode: 9ca52...78d

• Liker 3
Skrevet

Er bare så mange som "må på jobb" for å betale 200 kvm hus, bil, båt, hytte, utenlandsreiser m.m. Er man alenemor i leid toroms stiller det seg jo annerledes. 

• Liker 4
Skrevet

Det samme som kan skje i barnehagen kan skje når hun begynner på barneskolen, ungdomsskolen, vgs og på jobb som voksen også. 

Anonymkode: 4a42f...9e9

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er bare så mange som "må på jobb" for å betale 200 kvm hus, bil, båt, hytte, utenlandsreiser m.m. Er man alenemor i leid toroms stiller det seg jo annerledes. 

Hvis du realitetsorienterer deg litt så er det ikke helt slik det er for de fleste. 

Anonymkode: 0cab0...1d1

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem snakker du om?

• Liker 1
Skrevet

Vi stoler på barnehagen, og er det glatt, is ute, så blir det innedag. Om vær og føre tilsier det så avlyser de turer i nærområde. Null stress. Og de har alltid hatt sovevakter. 

Fint med fokus på sikkerhet. Bare ikke bli paralysert. 

• Liker 1
Skrevet

De fleste barn dør hjemme. Statistisk sett når du ser på prosentandelen barn som dør, så er de tryggere i barnehagen. 

Anonymkode: 981e7...0bc

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Wonders skrev:

Vi stoler på barnehagen, og er det glatt, is ute, så blir det innedag. Om vær og føre tilsier det så avlyser de turer i nærområde. Null stress. Og de har alltid hatt sovevakter. 

Fint med fokus på sikkerhet. Bare ikke bli paralysert. 

Innedag når det er is ute ? Da kan det bli veldig mange innedager i løpet av en vinter på Vestlandet.

• Liker 7
Skrevet

Vent til de begynner på skole, å ferdes på Internett eller kjøre moped. Da er du utrygg da. Statistisk sett er det tryggere i barnehagen enn hjemme, ikke vær hysterisk.

Anonymkode: c2bf4...649

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 minutter siden, sommermor skrev:

Innedag når det er is ute ? Da kan det bli veldig mange innedager i løpet av en vinter på Vestlandet.

Mulig det er andre faktorer som spiller inn i disse to eksemplene mellom oss.

Noen av barna hadde slått seg ganske hardt og da var det bare å si i fra synes jeg. Flere av foreldrene opplevde det samme på bare 3 dager, og syntes det var merkelig. Vi har en uteplass som er veldig stor og en del av den heller nedover. Når barna falt og sklei ned var det ikke lett å hente de opp igjen for en voksen. Og barn er barn. Litt knall og fall er det.

Vi snakker om skader som havner på legevakten...det må taes forhåndsregler på de værste dagene med isholke. Hva er forsvarlig? Synes det er rett og rimelig å diskutere. Ikke noe fasit-svar. En vurderingssak. 

Endret av Wonders
  • Liker 1
Skrevet

Barn kan bli skadet, utsatt for overgrep, komme utfor ulykke osv mange andre steder enn i BHG. Tenker du å ha barnet ved din side hele tiden? Kan ikke barnet være hos besteforeldre, ikke sove hos venner, ikke leke ute osv uten at du står og holder i hånda og våker over? For ja, overgrep og ulykker kan faktisk skje under ansvar av nær familie man stoler fullt på også... du må nok jobbe litt med deg selv og denne frykten din for det er ikke sunt for deg eller barnet. 

Anonymkode: 6dc30...612

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, sommermor skrev:

Jeg velger å ha innedag når det er is på uteplassen. Jeg jobber i en småbarnsavdeling og de går ikke så stødig alle sammen. Og på is (selv om vi strør så godt vi kan) så faller de. Og de faller ofte langflat med hodet rett i bakken.

Som oftes går det bra, men så er det den dagen ett barn virkelig slår hodet i bakken, hjernrystelse eller verre. Hvem er det da foreldrene går etter?  Meg! Det var mitt ansvar, og jeg skulle ikke ha tatt barna med ut!  Vi har ikke personell til å være en-på-en med barna. Så jeg må velge å tenke på sikkerhet. 

Anonymkode: 10d13...43a

Gjest BearMama
Skrevet

Jeg tenker at man skal tenke sånn så må man leve i en bunker og aldri slippe barna ut.

Det er faktisk sjeldent at sånt skjer her i Norge. 

Skrevet

Jeg jobber på legevakt, og de aller fleste skader vi får inn er hjemmefra, eller ifm trening/idrett når det gjelder større barn. Ytterst få skader fra bhg! 

Anonymkode: b1b27...4e1

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg må på jobb og tjene penger til livets opphold, så barnet mitt må gå i barnehagen. Sånn er det bare. 

Barnet mitt trives kjempegodt i barnehagen, personalet er flinke og følger med. Det er trygt. 

Skrevet

Er helt normalt å føle på at det er utrygt. Spesielt med slike oppslag i avisene nå! Det er jo tross alt det viktigste og kjæreste man har som man overlater til fremmede.

Mine tips er: 1) avtal å ha noen besøksdager hos barnehagen. Dette er ikke unormalt, og de fleste barnehager ønsker en hjertelig velkommen dersom man ringer og forteller at man skal søke barnehage og gjerne vil komme på besøk for å se hvordan de har det. Selv var jeg på besøk  noen time i alle barnehagene vi søkte på. Fikk et meget godt inntrykk av hvilken jeg følte var «best». 2) spør, spør, spør! Vær nyskjerrig og ikke vær redd for å gave og spørre! På besøksdagen, spør om rutiner for soving (sover de ute? Inne? Sovevakt? Når sover de inne i forhold til temperatur om vinteren?), bekledning, hvordan dagene deres ser ut, spør om å få en omvisning (der du blant annet ser at man kan se inn der de skifter bleier på barna, og at fellesrom osv er åpne). Kommer du på spm senere-ring leder. 3) hopp i det. Ting er oftere skummelt når man ser det fra utsiden og inn. Evt kan du ta laaaang innkjøring så barnet bare er der noen timer per uke, noen dager og sånn trapper opp hvis du har mulighet til det. Tilvenning for dere begge. 4) (og kanskje det viktigste mener jeg). Så tidlig som mulig snakk med barnet ditt. Fortell barnet fra TIDLIG alder at kroppen din er bare din, ingen får ta på tissen din og det er ikke lov å ta på tissen til voksne. Ha en åpen dialog med barnet så tidlig som overhode mulig. Be det fortelle om dagen sin, og evt lær barnet at det finnes fine hemmeligheter og dumme hemmeligheter. (Personlig har vi innført at det ikke er lov med hemmeligheter og at de alltid skal fortelles til mamma og pappa, uansett. Det er bare lov med, overraskelser. (Bursdagsoverraskelser, gaveoverraskelser osv)) Og at man alltid skal fortelle alt til mamma og pappa. Alltid. Aldri bli sint for noe barnet forteller, men møt barnet alltid med forståelse og takknemlighet for at de fortalte. ...mer får man nesten ikke gjort.

Anonymkode: 9d8d1...fac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...