Gå til innhold

Lån fra husbanken, erfaringer ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg må flytte, bor i Oslo og tjener 380 000 i året. Har 3 barn og er alene, så å få lån i vanlig bank er umulig, men hvor mye kan jeg forvente å få av feks husbanken? Har sett på hus i små byer som koster 1,6 millioner, har 200 000 i egenkapital så trenger ikke så mye lån. Betaler 14000 i husleie nå og bare små leiligheter her med 2 soverom er over 3 millioner. Har ingen andre lån.  Tenker om jeg får jobb i andre byer, og flytte på meg. Erfaringer med lån, og barn og å være alene? 

Anonymkode: 3cb75...347

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får nesten kontakte husbanken og spør dem. Men ut i fra det du skriver der så tviler jeg på at du hadde fått lån fra husbanken.

Anonymkode: c1715...c45

• Liker 1
Skrevet

Der er lånekalkulator på hjemmesiden til Husbanken. Da er det bare å taste inn inntekter og antall personer som skal bo der under 18 år,så får du vite hvor mye du eventuelt kan få. 

Skrevet

Du må bo i den kommunen du skal søke lån i når du er i husbanken. De krever først og fremst at du søker huslån i minst to banker og får avslag før du søker hos dem. Det finnes noen løsninger der du kan få egenkapital via husbanken og lån i vanlig bank, her må du bare prøve deg frem.

Kriteriene husbanken har er at de kan gi lån til de med fast og varig lav inntekt. Begynn å søk i bank og husbank, dette gjør du digitalt, så får du rakt svar på hvordan du ligger ann. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Raggy skrev:

Du må bo i den kommunen du skal søke lån i når du er i husbanken. 

Nei det må man ikke, men man må søke i husbanken til den kommunen. F,eks om du bor i Namsos og vil flytte til Tønsberg så kan du ikke søke i husbankeni Namsos du må søke i husbanken i Tønsberg. 

Så man må ikke bo i den kommunene man søker om lån, man må søke om lån i den kommunen man flytter til om man ikke allerede bor i den kommunen.  

Jeg har selv søkt i husbanken og fått lån der. Og søkte i den kommunen jeg ville flytte til mens jeg bodde i en annen kommune.

Endret av Aragorn ll Elessar
Skrevet
11 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Nei det må man ikke, men man må søke i husbanken til den kommunen. F,eks om du bor i Namsos og vil flytte til Tønsberg så kan du ikke søke i husbankeni Namsos du må søke i husbanken i Tønsberg. 

Så man må ikke bo i den kommunene man søker om lån, man må søke om lån i den kommunen man flytter til om man ikke allerede bor i den kommunen.  

Jeg har selv søkt i husbanken og fått lån der. Og søkte i den kommunen jeg ville flytte til mens jeg bodde i en annen kommune.

Sier du det ja :)  Da har kommunen jeg bor i gitt meg feil info eller de har en annen praksis.. Her må man ha bodd i to år før man kan søke husbanken om lån... Kommunene står nok fritt til å sette føringer slik de vil så antar det er ulik praksis i de ulike kommunene. Da skal jeg jammen meg søke lån i den kommunen jeg ønsker å flytte til, tusen takk for info! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...