Gå til innhold

Hva skjer når man melder seg ut av Den norske kirke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden tenkt mye på om jeg skal melde meg ut av kirken. Jeg er ikke religiøs, og syns religion fører til så mye vondt rundt om i verden. Samtidig er jeg redd for konsekvensene av at man melder seg ut av Den norske kirke - vil det for eksempel føre til større makt i andre trossamfunn som kanskje er enda mer ansvarlige for de negative følgende av religion? Er det noen som har innsikt i dette, og som kanskje har forslag til måter man kan markere sin motstand mot religion?

Anonymkode: b6977...f8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

vil det for eksempel føre til større makt i andre trossamfunn som kanskje er enda mer ansvarlige for de negative følgende av religion?

Ja, det er noe å tenke på. 

Anonymkode: 62325...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder deg inn i Human-etisk forbund eller noe lignende da, hvis du er bekymret for at folk som tror på enda sprøere ting enn de mainstream kristne gjør skal få relativt mer makt hvis du melder deg ut av DNK.

Anonymkode: ba309...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjedde meg var at de meldte meg inn igjen (??) 

Har meldt meg ut hele to ganger, men står fortsatt i deres register. Har ikke giddet å styre mer med det, men det er jammen useriøst opplegg..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mangolassie skrev:

Har meldt meg ut hele to ganger, men står fortsatt i deres register. Har ikke giddet å styre mer med det, men det er jammen useriøst opplegg..

Samme her, enda jeg aldri var medlem fra starten (ikke døpt). Plutselig hadde de meldt meg inn helt av seg selv gitt. Dette har skjedd andre jeg kjenner også som aktivt har meldt seg ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er at de får færre medlemmer og andre trossamfunn får mer penger.

Staten bevilger støtte til DNK som de bruker som grunnlag når de skal bevilge støtte til andre trossamfunn i Norge. Staten deler summen DNK har fått på antall medlemmer i DNK, og gir dette per medlem til andre trossamfunn, slik at alle får det samme utbetalt utfra hvor mange medlemmer de har. Problemet er bare at DNK får like mye selv om medlemstallet synker. Altså får de mer per medlem når du melder deg ut, som betyr at andre trossamfunn igjen får mer for sine medlemmer.

Anonymkode: 33416...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.2.2019 den 18.32, mangolassie skrev:

samme skjedde med meg, utrolig irriterende. Jeg har lest det er ganske vanlig. Jeg skjønte det da jeg fikk kirkens lokale brosjyre mnd i postkassa. Nei takk

Anonymkode: 2ed4e...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 15.26, AnonymBruker skrev:

Jeg har den siste tiden tenkt mye på om jeg skal melde meg ut av kirken. Jeg er ikke religiøs, og syns religion fører til så mye vondt rundt om i verden. Samtidig er jeg redd for konsekvensene av at man melder seg ut av Den norske kirke - vil det for eksempel føre til større makt i andre trossamfunn som kanskje er enda mer ansvarlige for de negative følgende av religion? Er det noen som har innsikt i dette, og som kanskje har forslag til måter man kan markere sin motstand mot religion?

Anonymkode: b6977...f8f

Om lille du melder deg ut av et kirkesamfunn så gjør det ingen forskjell. Et menenske til eller i fra, spiller ingen rolle. 

For deg spiller det en rolle når du er død. Da må dine pårørende finne løsninger for begravelse/bisettelse enten tenfor kirken eller betale et relativt stort beløp for begravelse i kirken. 

Jo, en forskjell til er det. Du får ikke stemme i kirkevalget. Men det gjør omtrent ingen andre heller. 

Anonymkode: 10901...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om lille du melder deg ut av et kirkesamfunn så gjør det ingen forskjell. Et menenske til eller i fra, spiller ingen rolle. 

For deg spiller det en rolle når du er død. Da må dine pårørende finne løsninger for begravelse/bisettelse enten tenfor kirken eller betale et relativt stort beløp for begravelse i kirken. 

Jo, en forskjell til er det. Du får ikke stemme i kirkevalget. Men det gjør omtrent ingen andre heller. 

Anonymkode: 10901...c61

det har med prinsippet å gjøre- ville du vært ufrivillig medlem i en muslimsk kirke eller i jehovas vitner f.eks? Eller i Høyre når du faktisk stemte SV? 

Jeg har informert familien om at jeg ikke vil begraves og at jeg ikke vil ha en kirkelig seremoni. Min familie er heldigvis ikke religiøse så det var ingen problem. Asken min skal strøs, slik vi har gjort med flere andre familiemedlemmer. 

Anonymkode: 2ed4e...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...