Gå til innhold

Barn med spesielle behov, bilstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det egne sikre bilstoler for barn med spesielle behov? Eller finnes det andre gode store bilstoler, for barn som trenger ekstra plass? (Helst bakovervendt). 

Vi har nå ett barn med spesielle behov, vil ikke si for mye i fare for å oute meg selv for mye, men barnet har en sykdom som gjør at h*n ikke kan sitte i en vanlig bilstol. Har spurt lege, men han visste ikke hva vi skulle gjøre eller hva som finnes. Men det må jo være noe. Hva gjør foreldre til andre barn med spesielle behov? For eksempel cp og andre? Rullestol og Hc bil er ikke aktuelt. 

Vi skal etter hvert møte sosionom, nav og få ett ordentlig hjelpeapparat, men det tar tid, så det jeg lurer på nå, det får jeg ikke svar på enda. 

Anonymkode: 7824e...598

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan egentlig ikke svare deg. Men det må da finnes...Dette vil jeg også tro du får dekket eller kan få støtte til.

Skrevet

Ja, det finnes mange varianter av bilstoler som vil passe til større barn med ulike utfordringer. Kommunens ergoterapeut bør ha oversikt over i alle fall en del av mulighetene som finnes.

Anonymkode: 5568c...e05

Gjest BearMama
Skrevet

Ja, du får det hos hjelpemiddelsentralen.

Skrevet

Hva er årsaken til at barnet trenger annen bilstol? Vi måtte selv leie en bilstol beregnet for barn med hd tidligere, så om det er noe av det slm er grunnen kan jeg tipse deg videre.. fikk forøvrig ikke noe støtte til det.

Anonymkode: 25ed2...b26

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det egne sikre bilstoler for barn med spesielle behov? Eller finnes det andre gode store bilstoler, for barn som trenger ekstra plass? (Helst bakovervendt). 

Vi har nå ett barn med spesielle behov, vil ikke si for mye i fare for å oute meg selv for mye, men barnet har en sykdom som gjør at h*n ikke kan sitte i en vanlig bilstol. Har spurt lege, men han visste ikke hva vi skulle gjøre eller hva som finnes. Men det må jo være noe. Hva gjør foreldre til andre barn med spesielle behov? For eksempel cp og andre? Rullestol og Hc bil er ikke aktuelt. 

Vi skal etter hvert møte sosionom, nav og få ett ordentlig hjelpeapparat, men det tar tid, så det jeg lurer på nå, det får jeg ikke svar på enda. 

Anbefaler deg at du søker opp og leser boka til Olaug Nilsen, Tung tids tale. Hun har en "kamp" blant annet med Hjelpemiddelsentral fordi hun trenger et spesielt sete i bilen til sitt barn. Hun forklarer nåde søknadsprossene og svarene fra de som skulle hjelpe henne. Tilslutt fikk hun sete til sitt store barn med spesielle bohov. 

Husker ikke om hun prater om dette i podcasten på nrk, fordi jeg har hørt både den, lest boka og vært på flere av hennes foredrag. Meget nyttig for foreldre med barn med spesielle bohov og alle andre. Kanskje mest for saksbehandlere. 

Anonymkode: e8bf3...ed7

Skrevet

Vi har fått innvilget bilstol via Hjelpemiddelsentralen til vårt multifunksjonshemmede barn, Recaro Ipai Monza. Har dere kontakt med ergoterapeut/fysioterapeut i kommunen anbefaler jeg dere å få en av dem til å hjelpe dere med søknad 👍

Anonymkode: 7d0d2...ed6

Skrevet

Takk for alle tips og råd. Skal sjekke ut boken til Olaug Nilsen. Vi skal snakke med lege\fysio til uken, så håper vi får noen svar da, men nå vet jeg hvertfall at det finnes utstyr, så litt enklere. Vet at vi har krav og får spesielle stoler og puter hjemme og i bhg, men bil har blitt glemt. Så greit å vite litt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...