Gå til innhold

Alene på jobb, er dette lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjefen finner ingen andre til å steppe inn, så de fire siste timene skal jeg ha hele varehuset alene. Dette er ikke snakk om en liten butikk. Til vanlig er vi minimum 3 stykker. Kassen må betjenes, lageret står helt åpent i andre enden av butikken, og butikken består av tre store haller med dører imellom. Jeg er rett og slett redd for å være der alene, selv om vi er tilknyttet kjøpesenter og har tilgang til Securitas. Men kan de pålegge meg å stå der alene? 

Anonymkode: f494d...131

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sykepleier og er alene på 8 stk på kveldstid, så ja. Jeg vil tro det er helt lov å stå alene i et varehus...

Anonymkode: 50c60...375

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sjefen finner ingen andre til å steppe inn, så de fire siste timene skal jeg ha hele varehuset alene. Dette er ikke snakk om en liten butikk. Til vanlig er vi minimum 3 stykker. Kassen må betjenes, lageret står helt åpent i andre enden av butikken, og butikken består av tre store haller med dører imellom. Jeg er rett og slett redd for å være der alene, selv om vi er tilknyttet kjøpesenter og har tilgang til Securitas. Men kan de pålegge meg å stå der alene? 

Vil tro de kan det. Men de legger opp til å måtte ta skylden selv om noe skulle skje som følge av at du ikke kan nå over.

Jeg ville uttrykt bekymring skriftlig (sms) for at du ikke kan ha kontroll på lageret når du står i kassen, også ville jeg dratt på jobb som vanlig. Greit å ha det skriftlig om kunder tar seg friheter eller klager. 

Anonymkode: fa370...119

• Liker 13
Skrevet

Det er lov, men det skal være hensyntatt at du jobber alene hvis det ikke er normalt hos dere. Høres ut som om du for eksempel kunne låst lagerinngangen så må du heller låse kassen og løpe litt ekstra om noe skal inn eller ut der... 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, pautina skrev:

Det er lov, men det skal være hensyntatt at du jobber alene hvis det ikke er normalt hos dere. Høres ut som om du for eksempel kunne låst lagerinngangen så må du heller låse kassen og løpe litt ekstra om noe skal inn eller ut der... 

Vi har ikke mulighet til å låse lageret. Det som stresser meg er at jeg ikke har oversikt over butikken og hva som skjer når det er snakk om såpass mange kvadratmeter og såpass mange kunder. Jeg har heller ingen måte å bli varslet på dersom noe skulle gå galt et eller annet sted.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier og er alene på 8 stk på kveldstid, så ja. Jeg vil tro det er helt lov å stå alene i et varehus...

Ingen grunn til å ta den tonen. Et varehus er noe helt annet enn din bransje. 

Ellers takk for svar. Jeg snakket med verneombud som var enig i at dette ikke er forsvarlig, så jeg håper de leier inn noen utenfra.

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så mye da? Stort sett så ligger de bare der.. 

Anonymkode: a726d...962

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke mulighet til å låse lageret. Det som stresser meg er at jeg ikke har oversikt over butikken og hva som skjer når det er snakk om såpass mange kvadratmeter og såpass mange kunder. Jeg har heller ingen måte å bli varslet på dersom noe skulle gå galt et eller annet sted.

Ingen grunn til å ta den tonen. Et varehus er noe helt annet enn din bransje. 

Ellers takk for svar. Jeg snakket med verneombud som var enig i at dette ikke er forsvarlig, så jeg håper de leier inn noen utenfra.

😂😂😂 Ja, du fru/frk/mr sykepleier! Et varehus er noe helt annet enn DIN bransje! Å ha ansvar for menneskers liv er absolutt ikke noe stress i forhold til å ha ansvar for et lager! Så bare ikke prøv deg med den tonen! (Hvis man kan lage en tone skriftlig og det ikke bare er leseren som lager den i sitt eget hode da)

Men nå var det meg som kom med ei tone, sorry ass... men neste gang trådstarter, så bør du ikke tro at alle skriver med en dømmende tone.

Anonymkode: 4b28f...3b9

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så mye da? Stort sett så ligger de bare der.. 

Anonymkode: a726d...962

Har jeg sagt det er mye? Ja, de ligger stort sett bare der når de ikke skal på do, ikke skal opp i stol, utav stol, ha medisiner, mat, sårstell, kveldsstell, målinger, eller litt ekstra omsorg. 

• Liker 7
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når sjefen ikke finner noen andr, så får sjefen selv stille opp. 

Butikker i kjøpesentre er pålagt å holde åpent i senterets åpningstider. 

Anonymkode: 7dbcc...4e4

• Liker 6
Skrevet

😂😂😂 Ja, du fru/frk/mr sykepleier! Et varehus er noe helt annet enn DIN bransje! Å ha ansvar for menneskers liv er absolutt ikke noe stress i forhold til å ha ansvar for et lager! Så bare ikke prøv deg med den tonen! (Hvis man kan lage en tone skriftlig og det ikke bare er leseren som lager den i sitt eget hode da)

Men nå var det meg som kom med ei tone, sorry ass... men neste gang trådstarter, så bør du ikke tro at alle skriver med en dømmende tone.

Nei, hjelpes. Det var aldri meningen å prøve å sammenligne yrkene. Jeg vet jo godt at det er lagerarbeidere som får dette landet til å gå rundt. Jeg skal skamme meg når jeg sitter på kveldsvakten min og drikker kaffe mens de eldre ligger rolig, hele vakten og ikke gjør noe utav seg 😅

• Liker 9
Skrevet

Så lenge det ikke utgjør noen direkte HMS fare, så er det mye som er lov i arbeidslivet. Dersom det ikke utgjør noen risiko for din helse eller økt risiko for ulykker ved å jobbe alene, så har de nok lov til det. Om det er lurt er en annen sak, og jeg ville i forkant sent en melding på at du ikke skal kunne ansvarliggjøres for ting som skades/stjeles/osv. fra lager, siden du ikke skal kunne forventes å være tre steder på samme tid. Så hadde sjefen fått ta det derfra. 

Anonymkode: fefe4...a2c

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, hjelpes. Det var aldri meningen å prøve å sammenligne yrkene. Jeg vet jo godt at det er lagerarbeidere som får dette landet til å gå rundt. Jeg skal skamme meg når jeg sitter på kveldsvakten min og drikker kaffe mens de eldre ligger rolig, hele vakten og ikke gjør noe utav seg 😅

TS spurte ikke om jobben hennes var viktig for samfunnet eller ikke, hun spurte om det er lov å sette henne til å jobbe alene i en butikk. 

• Liker 18
Skrevet

Sikkert lov, men sjekk med fagforeningen for gjeldende praksis. 

Anonymkode: 1dc6c...f57

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg sagt det er mye? Ja, de ligger stort sett bare der når de ikke skal på do, ikke skal opp i stol, utav stol, ha medisiner, mat, sårstell, kveldsstell, målinger, eller litt ekstra omsorg. 

Ja, absolutt. Jeg jobber på en avdeling hvor det er 2 stk per pasient. Så det er ikke alle som " bare ligger" der.

Anonymkode: b6962...63b

Skrevet

Det er helt sikkert lov, men de må nesten regne med litt svinn siden du ikke kan følge med på hele butikken

Anonymkode: 9febb...bb6

• Liker 2
Skrevet
On 2/6/2019 at 1:52 PM, AnonymBruker said:

Nei, du som er sykepleier skal tåle alt for minst mulig lønn. Har du ikke fått med deg hva politikerne ønsker? /ironi

Anonymkode: 06e5f...aab

Skrevet

Jeg vet det blir veldig feil å gjøre dette om du har noe respekt for sjefen og jobben din, men det virker jo som om det er grunn til å miste litt respekt av en slik jobb som etterlater deg såpass mye alene i en vanskelig situasjon.

Du får gjøre så godt du kan da, og være ærlig, ikke spille sjefens skitne spill. Når kunder lurer på om det er et bra produkt så gjør det enkleste, forklar rettighetene og reklamasjonsretten til de som skal kjøpe, og at de kan ta med seg varen uten risiko. Dette gjorde ikke de andre ansatte, da varene ofte ble reklamert på hvis kunden fikk opplyst om dette. Sjefen som utnytter andre fikk som fortjent. Det skal ikke lønne seg å være en demotiverende sjef. En som skriker til deg og behandler deg nesten som et dyr.

Anonymkode: 06e5f...aab

Skrevet
På 6.2.2019 den 14.08, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke ansvaret for et lager, men et varehus. Jeg sier heller ikke at jobben er viktig, bare at den er veldig omfattende og at det ikke føles trygt å være der alene på kveldstid. Og det var definitivt en "tone" i innlegget jeg siterte, ikke gjør det dummere enn du er.

Ellers takk for svar. Jeg slapp heldigvis å være der alene :)

• Liker 4
Skrevet
På 6.2.2019 den 13.52, AnonymBruker skrev:

Dummeste sammenligningen ever, dette er nettopp derfor jeg ikke tåler sykepleiere. 

Anonymkode: 7e2b0...190

• Liker 1
Skrevet

Dummeste sammenligningen ever, dette er nettopp derfor jeg ikke tåler sykepleiere. 

Anonymkode: 7e2b0...190

Også blir de tydeligvis utrolig fornærmet når man ikke bøyer seg i støvet over innsatsen deres. 

For all del, sykepleiere gjør en kjempejobb, men det ER ulike bransjer vi snakker om her. Det vil si at selv om en sykepleier kan være alene på jobb, så kan ikke nødvendigvis en butikkmedarbeider være det. Og vice versa for den del, det er mange faktorer som spiller inn her, så å svare med en slik bedrevitende tone er bare tåpelig.

Men det er jo en sykepleier, så da så. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...