AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Jeg føler at nesten alle selskap i dag benytter seg av vikar- og bemanningsbyrå, som igjen fører til ekstremt uforutsigbar ansettelse. Forrige mnd. jobbet jeg 100%, nå plutselig er det 0% arbeid. Videre irriterer det meg hvor forskjellige disse byråene er. Et byrå får jeg praktisk talt aldri kontakt med - dvs. jeg blir regelrett ignorert, selv om det er samme type stillinger som søker via andre byrå (og får napp hos). Når jeg ser at det er byrå X som står for ansettelsen, så dør motivasjonen - fordi søknaden virker å ende opp i et sort hull. Skulle jeg være så heldig å få avslag, så kommer den tre mnd. etter fristen gikk ut. Det har rett og slett utviklet seg til en bruk-og-kast kultur. Anonymkode: f52d3...da6 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 Ja, det er dessverre sånn det har blitt. Og det blir ennå mer av det med en borgerlig regjering, det kan jeg nesten garantere. Så vi får tilbake løsarbeidertilværelsen. Anonymkode: 0accf...64e 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Det er rett og slett jævlig, særlig for folk som ikke har helse til å leve fullstendig uforutsigbart.. Anonymkode: cb08f...4c2 2
origin Skrevet 7. februar 2019 #4 Skrevet 7. februar 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det er dessverre sånn det har blitt. Og det blir ennå mer av det med en borgerlig regjering, det kan jeg nesten garantere. Så vi får tilbake løsarbeidertilværelsen. Anonymkode: 0accf...64e Enig i den. Har du mulighet for å få jobb utenom bemanningsfirma så gjør det 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #5 Skrevet 7. februar 2019 Det har skjedd noen endringer siden hovedreglen fra 2019 er ansettelse hos vikarbyråene, men hvordan vikårbyråene løser det er vel litt ulikt. I praksis får man sikkert tilbud om en liten stillingsprosent. Anonymkode: c2b0f...66d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #6 Skrevet 7. februar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er dessverre sånn det har blitt. Og det blir ennå mer av det med en borgerlig regjering, det kan jeg nesten garantere. Så vi får tilbake løsarbeidertilværelsen. Anonymkode: 0accf...64e Ja. Høyre og FrP er møkk!!!! Anonymkode: 927a2...aa4 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #7 Skrevet 7. februar 2019 Hvordan løser dere dette angående lønn? Må jo ha fast inntekt. Er selv på dagpenger og slike vikarbyrå lønner en ikke som fullverdig ansatt heller. Jobber en mer timer så ramler man ut av navsystemet. Jeg har ikke råd til slike uforutsigbare jobber/vakter. Det dukker opp vikarbyrå alle steder, men klarer de å gi jobb til alle? Anonymkode: 6bd01...86c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #8 Skrevet 7. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan løser dere dette angående lønn? Må jo ha fast inntekt. Er selv på dagpenger og slike vikarbyrå lønner en ikke som fullverdig ansatt heller. Jobber en mer timer så ramler man ut av navsystemet. Jeg har ikke råd til slike uforutsigbare jobber/vakter. Det dukker opp vikarbyrå alle steder, men klarer de å gi jobb til alle? Anonymkode: 6bd01...86c De lønner deg som de ansatte der du er, jo. Så lenge du fyller ut meldekort ramler du ikke ut av systemet om du skulle jobbe over den magiske grensen en periode. Og timelønnen skal være meget lav før det ikke lønner seg. Jobbet via Manpower selv en periode. Fikk først 4 uker, så tre måneder....To dager før de tre mnd var omme, ringte konsulenten gledesstrålende og fortalte jeg hadde fått fornyet engasjementet med en måned. I mellomtiden hadde jeg ordnet meg et på tre mnd og med mye høyere timelønn på egenhånd. Han slet sikkert litt med å spa opp en ny på to dagers varsel. Anonymkode: a00a7...970
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #9 Skrevet 7. februar 2019 Ja, i år så får man en prosentstilling. De fleste jeg har snakket med, har fått 20% stilling...men reglene er at disse 20% gjelder for et helt år, og kan jobbes inn på forskjellige mnd. Du kan jobbe 100% i 2.5 mnd, og da komme på ca. 20% - eller du kan jobbe f.eks 4 dager pr. mnd, som oppfyller 20%. Anonymkode: f52d3...da6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #10 Skrevet 8. februar 2019 Skjønner godt frustrasjonen til TS. Har selv jobbet via bemanningsbyrå siden sommeren. Har jobbet 80-100% hele tiden, for samme oppdragsgiver, før det etter nyttår plutselig ble bråstopp og jeg har fått maks et par vakter i uka de siste fire-fem ukene. Det kan jeg ikke leve av. Har snakket med kontaktpersonen min, som er super og jeg føler virkelig hun vil hjelpe meg, men de har ikke så mange oppdrag for tiden, da det er lavsesong hos flere kunder. Ganske frustrerende situasjon og slitsomt økonomisk. Så dukket en stilling jeg godt kan tenke meg opp via et annet byrå og jeg søkte. Vet jeg er godt kvalifisert, men hørte ingenting. Det har skjedd meg før når jeg har søkt der. Føler som TS at søknadene mine forsvinner i et svart hull. Anonymkode: 31d59...49c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 Ikke bare er det uforutsigbarhet i lønn og når man får jobbe, en annen ting er at man ikke tilhører noe fellesskap på jobb, da vikarer ikke blir inkludert på samme måte som fast ansatte, og man rekker aldri å bli god på noe når man stadig må skifte arbeidssted. For Guds skyld, ikke stem blått ved neste valg. Anonymkode: d9879...508 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #12 Skrevet 8. februar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare er det uforutsigbarhet i lønn og når man får jobbe, en annen ting er at man ikke tilhører noe fellesskap på jobb, da vikarer ikke blir inkludert på samme måte som fast ansatte, og man rekker aldri å bli god på noe når man stadig må skifte arbeidssted. For Guds skyld, ikke stem blått ved neste valg. Anonymkode: d9879...508 Jeg har vært heldig og har jobbet 80-100% på samme sted via byrået siden i fjor sommer, så har rukket å bli god på ting, noe jeg har fått tilbakemeldinger på fra lederne hos oppdragsgiver. Men jeg savner å være en del av fellesskapet, for det er veldig "oss" og "bemanningsbyrå-folka". Anonymkode: 31d59...49c 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #13 Skrevet 8. februar 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, i år så får man en prosentstilling. De fleste jeg har snakket med, har fått 20% stilling...men reglene er at disse 20% gjelder for et helt år, og kan jobbes inn på forskjellige mnd. Du kan jobbe 100% i 2.5 mnd, og da komme på ca. 20% - eller du kan jobbe f.eks 4 dager pr. mnd, som oppfyller 20%. Anonymkode: f52d3...da6 Jeg har fått 20% stilling fra 1/1. I kontrakten står det at det skal jobbes i løpet av et år, men primært i årets første 22 uker. Anonymkode: 31d59...49c 1
Pepsimarx Skrevet 8. februar 2019 #14 Skrevet 8. februar 2019 Jeg synes det er skummelt hvor få jobber som ikke er lagt ut av bemanningsbyrå på finn.no. Er en veldig fæl utvikling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå