AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Har nylig fått innkalling til gynekologisk poliklinikk da siste celleprøve viste høygradige celleforandringer (HSIL). Jeg er helt skjelven og uvel av angst nå. Men må ta meg sammen siden jeg har et barn her på 11 måneder.Timen på sykehuset er først om en måned og da skal de ta undersøke meg nærmere og ta vevsprøver. Vet ikke hvordan jeg skal holde ut ventetiden. Noen som har hatt høygradige celleforandringer av typen HSIL,og kan fortelle mer om hvordan undersøkelsene ble gjort og hva som skjedde videre? Gikk det bra med dere eller ble det konstantert livmorhalskreft? Hvis dere ble konisert:var det veldig vondt? Har dere fått nye celleforandringer etter dette? Anonymkode: 5d0e5...4f5
Gjest Krampus Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 Det gikk helt fint. Vevsprøvene tok 10 minutter, de klippet av fire små biter. Fikk tilbud om bedøvelse med sa nei fordi den visstnok er vondere enn selve vevsprøven, og det gjør at alt tar lengre tid. Ble konisert i lett narkose så det var ikke noe problem for meg. Tok HPV vaksinen når alt var overstått, har hatt noen celleprøver etter det og alle er fine.
Gjest Krampus Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Og fordi jeg ikke har barneønske så tok de mere enn hva som er vanlig for å være helt sikker på at alt var vekk.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #4 Skrevet 6. februar 2019 5 timer siden, Merricat skrev: Det gikk helt fint. Vevsprøvene tok 10 minutter, de klippet av fire små biter. Fikk tilbud om bedøvelse med sa nei fordi den visstnok er vondere enn selve vevsprøven, og det gjør at alt tar lengre tid. Ble konisert i lett narkose så det var ikke noe problem for meg. Tok HPV vaksinen når alt var overstått, har hatt noen celleprøver etter det og alle er fine. Takk for svar. Lett narkose,er du såpass våken at du kan kommunisere da? Tenker det høres bedre ut enn en full narkose. Jeg er egentlig for gammel til HPV-vaksinen men vurderer å ta den etterpå. Ts Anonymkode: 5d0e5...4f5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #5 Skrevet 6. februar 2019 Å stakkar deg! Vevsprøve.. pipelleprøve er vondt. Glad jeg ikke er i dine sko. Lykke til. Anonymkode: b50f4...160
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #6 Skrevet 6. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å stakkar deg! Vevsprøve.. pipelleprøve er vondt. Glad jeg ikke er i dine sko. Lykke til. Anonymkode: b50f4...160 Dust Anonymkode: bd8a6...005 17
Gjest Krampus Skrevet 6. februar 2019 #7 Skrevet 6. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Lett narkose,er du såpass våken at du kan kommunisere da? Tenker det høres bedre ut enn en full narkose. Jeg er egentlig for gammel til HPV-vaksinen men vurderer å ta den etterpå. Ts Anonymkode: 5d0e5...4f5 Jeg var også for gammel til at den var gratis. Var 29. Lett narkose er narkose hvor du ikke kan kommunisere, men du våkner lettere og er mindre groggy. Tok en time fra jeg kom inn til jeg dro igjen.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #8 Skrevet 7. februar 2019 13 timer siden, Merricat skrev: Jeg var også for gammel til at den var gratis. Var 29. Lett narkose er narkose hvor du ikke kan kommunisere, men du våkner lettere og er mindre groggy. Tok en time fra jeg kom inn til jeg dro igjen. Ok.Takk for svar. Håper jeg kan få det hvis konisering blir aktuelt. Ts Anonymkode: 5d0e5...4f5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #9 Skrevet 8. februar 2019 På 6.2.2019 den 18.31, AnonymBruker skrev: Å stakkar deg! Vevsprøve.. pipelleprøve er vondt. Glad jeg ikke er i dine sko. Lykke til. Anonymkode: b50f4...160 Tok den i dag,og det gikk helt fint. Ikke noe særlig vondt. Ts Anonymkode: 5d0e5...4f5 2
Gjest Krampus Skrevet 8. februar 2019 #10 Skrevet 8. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok den i dag,og det gikk helt fint. Ikke noe særlig vondt. Ts Anonymkode: 5d0e5...4f5 Så bra!!! Ett steg nærmere å være helt ferdig med prosessen 😊
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 Jeg har ikke hatt celleforandringer og tatt disse undersøkelsene, men vet hvordan det er å gå og vente på å finne ut om man har kreft. Hadde forhøyede kreftmarkører i blodet. Eneste tipset mitt er å skyve det unna. Du får ikke vite noe før om en måned uansett, og da er det lite du kan gjøre med saken. Jeg blokkerte alle katastrofetanker, jeg parerte med "det er bare en tanke, og det er ikke sant bare fordi jeg tenker det". Jeg Googlet ingenting. Sluttet faktisk å tenke på det til slutt. Håper at det ikke er noe alvorlig 💕 Anonymkode: e57ce...c04 1
mlifjeld Skrevet 8. februar 2019 #12 Skrevet 8. februar 2019 (endret) Jeg hadde høygradige celleforandringer og måtte ta konisering. Var veldig nervøs selv, men alt var mye mindre stress enn jeg trodde. Vevsprøvene var ikke noe problem, Det verste var vel å sette bedøvelsen (som du omtrent ikke kjenner stikket av engang). Selve koniseringen var kjapt over også, jeg ble lagt i lett narkose og kjente ikke noe som helst. Her var vel det verste at jeg ble nokså groggy etterpå og hadde litt problemer med balansen da jeg skulle hjem (pga narkosen). Ikke vær nervøs! Dette er ikke så ille som du kanskje tror. Husk også at om du har høygradige celleforandringer så betyr det ikke at du har kreft, men at det er en liten mulighet for at det utvikles til kreft over mange år. MEN! Selvfølgelig fjern det om du har forandringer da fjerner du også risikoen for at forandringene utvikler seg videre. Var veldig kjipt å ikke kunne trene på noen uker da (pleide å trene hver dag før det).. Endret 8. februar 2019 av mlifjeld 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #13 Skrevet 8. februar 2019 Dette går bra 🙂 Jeg var også superstressa og så for alle mulige scenarioer hvor jeg fikk kreft eller aldri kunne få barn, tror det er en naturlig reaksjon. Jeg hadde konisering med lokalbedøvelse, syns narkose er litt overkill for en så liten ting og det er jo alltid sjanse for reaksjon ved narkose. Bedøvelsesprøyten kjenner man jo, men det er ikke så ille og over på 1 sekund. Jeg hadde ikke vondt i det hele tatt etterpå. Dro hjem og tok det med ro et par dager, gjorde det på en fredag så hadde helgen fri. Jeg blødde i nesten en måned etterpå, det var det mest irriterende. Har i ettertid tatt hpv vaksinen for det reduserer sjansen for at det kommer tilbake i følge legen min. Den koster en formue, men det er det verdt! 3 runder med 1350for sprøyten + egenandel hos legen. Anonymkode: a2755...cf2 1
Renate79 Skrevet 8. februar 2019 #14 Skrevet 8. februar 2019 Har hatt (lavgradige) celleforandringer. Veldig glad jeg tok bedøvelse før biopsiene innvendig, de tok 8-10 prøver men var absolutt ikke vondt med bedøvelse. Koniseringen var null stress, både selve operasjonen, narkosen og etterpå. Skjønner veldig godt at det blir en vanskelig måned nå fram til prøvene og til prøvesvarene. Prøv å stole på at de ikke ville la den tiden gå dersom det ville vært farlig for deg! Sånn jeg har forstått det så er ikke høygradige celleforandringer synonymt med kreft, men viktig å følge det opp og det gjør har de gode kunnskap om å gjøre! Ta vare på deg selv! 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #15 Skrevet 8. februar 2019 Jeg har tatt vevsprøver hvor de klipper av fire biter to ganger, og tok konisering nå for tre uker siden. Vevsprøvene tok jeg uten noen form for bedøvelse, de tre første bitene går tålig greit, men den fjerde og siste er helt for jævlig. Koniseringen tok jeg hos gynekologen med lokalbedøvelse - han har jobbet på sykehuset med det. Jeg var ordentlig nervøs og holdt på å feige ut, men jeg har antageligvis verdens flinkeste gynekolog. Kjente så vidt at han satt første del av bedøvelsen (brukte samme bedøvelse som de gjør hos tannlege, mindre vondt), og jeg kjente på en måte selve koniseringen, men det var ikke vondt eller smertefullt, bare fryktelig ubehagelig. Var litt småuggen samme dagen, men that's it - ikke noe ubehag og ikke noe blødninger etterpå. Koniseringen var sånn sett mindre vondt enn vevsprøvene. Fikk svar i dag og det var moderate forandringer, og alt av det "syke" vevet skal være fjernet. Skal tilbake i august for celleprøve, så håper på at alt da er i orden Anonymkode: 3a4ac...584 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #16 Skrevet 11. februar 2019 Ts her,Takk for svar og oppmuntrende ord 😘 Det er fint å lese at så mange har unngått å få kreft. Det står i innkallingsbrevet mitt med store bokstaver, at dette IKKE er kreft, og det gjentok gynekologen før hun startet å undersøke meg. Men jeg synes det er litt rart at de uttaler seg sånn før de vet mer? For er det ikke sånn at dersom celleforandringene er grove og har spredt seg utover i hele livmorhalsen og oppover, så er det vel kreft? Og dette kan vel ingen vite før vevsprøvene er analyserte? Eller har jeg misforstått noe? Ville gynekologen kunnet se med det blotte øye om vevet var kreftvev når hun tok kolposkopi? Hun sa ingenting, bare at vevet var sykt. Ts Anonymkode: 5d0e5...4f5
KatyP Skrevet 11. februar 2019 #17 Skrevet 11. februar 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her,Takk for svar og oppmuntrende ord 😘 Det er fint å lese at så mange har unngått å få kreft. Det står i innkallingsbrevet mitt med store bokstaver, at dette IKKE er kreft, og det gjentok gynekologen før hun startet å undersøke meg. Men jeg synes det er litt rart at de uttaler seg sånn før de vet mer? For er det ikke sånn at dersom celleforandringene er grove og har spredt seg utover i hele livmorhalsen og oppover, så er det vel kreft? Og dette kan vel ingen vite før vevsprøvene er analyserte? Eller har jeg misforstått noe? Ville gynekologen kunnet se med det blotte øye om vevet var kreftvev når hun tok kolposkopi? Hun sa ingenting, bare at vevet var sykt. Ts Anonymkode: 5d0e5...4f5 Du har ikke kreft Ts. Du har høyeste grad av celleforandringer. Dette betyr at du er nærmere en utvikling til kreft enn si en med cin2, men du har IKKE kreft. Jeg hadde det som deg. Oppdaget i graviditeten, fulgt opp og biopsi ca 6mnd etter fødsel. Biopsier viste akkurat det du har, og jeg ble anbefalt konisering for å nettopp unngå kreft. Konisering gikk fint. Fikk en beroligende samt lokalbedøvelse. Den var vond, eller den var ubehagelig. Men etter dette kjente jeg ingenting. Sov endel etter inngrepet og fikk litt avlastning med barnet pga store blødninger. Dette gav seg ganske raskt, men spottet endel en god stund etterpå. Kontroll 6mnd etter kolnsiering viste at den var vellykket. Har vært på kontroll hvert år etter dette, og aldri hatt celleforandringer i noen grad igjen. Du kommer til å klare deg fint Ts. Vær glad det ble oppdaget nå og ikke ett åt senere feks. Mange går gjennom det du gjør nå, det er ikke uvanlig. Masse lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #18 Skrevet 11. februar 2019 1 minutt siden, KatyP skrev: Du har ikke kreft Ts. Du har høyeste grad av celleforandringer. Dette betyr at du er nærmere en utvikling til kreft enn si en med cin2, men du har IKKE kreft. Jeg hadde det som deg. Oppdaget i graviditeten, fulgt opp og biopsi ca 6mnd etter fødsel. Biopsier viste akkurat det du har, og jeg ble anbefalt konisering for å nettopp unngå kreft. Konisering gikk fint. Fikk en beroligende samt lokalbedøvelse. Den var vond, eller den var ubehagelig. Men etter dette kjente jeg ingenting. Sov endel etter inngrepet og fikk litt avlastning med barnet pga store blødninger. Dette gav seg ganske raskt, men spottet endel en god stund etterpå. Kontroll 6mnd etter kolnsiering viste at den var vellykket. Har vært på kontroll hvert år etter dette, og aldri hatt celleforandringer i noen grad igjen. Du kommer til å klare deg fint Ts. Vær glad det ble oppdaget nå og ikke ett åt senere feks. Mange går gjennom det du gjør nå, det er ikke uvanlig. Masse lykke til! Takk for svar. Tenker mye på hvor dum jeg har vært som ikke har tatt celleprøve siden 2013. Den gangen var prøven fin, og jeg tok en ny 3 år etterpå i 2016. Men den gangen var prøven tatt akkurat på siste dag av mensen. Fastlegen som tok den mente det gikk greit, men fikk brev om at resultatet var umulig å vurdere og at jeg måtte ta ny prøve. Det glemte jeg å gjøre. Så tenker at nå har jeg kanskje gått i mange år med celleforandringer. At jeg kunne være så idiot Anonymkode: 5d0e5...4f5
KatyP Skrevet 11. februar 2019 #19 Skrevet 11. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Tenker mye på hvor dum jeg har vært som ikke har tatt celleprøve siden 2013. Den gangen var prøven fin, og jeg tok en ny 3 år etterpå i 2016. Men den gangen var prøven tatt akkurat på siste dag av mensen. Fastlegen som tok den mente det gikk greit, men fikk brev om at resultatet var umulig å vurdere og at jeg måtte ta ny prøve. Det glemte jeg å gjøre. Så tenker at nå har jeg kanskje gått i mange år med celleforandringer. At jeg kunne være så idiot Anonymkode: 5d0e5...4f5 Sånt skjer. Og ja, det blir litt mer styr, mye mer bekymring enn ved en vanlig celleprøve, men det kommer til å gå fint for det. Du blir godt fulgt opp etterpå også. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #20 Skrevet 11. februar 2019 Ikke vær redd narkose, det er absolutt sjelden farlig. Det går helt fint. Jeg var redd narkose første gangen jeg også. Gikk fint og kan gjerne være i narkose igjen😊 Anonymkode: dbd94...f97 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå