AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 I går.. hun tok feil av treningstiden, og jeg sier: Ja, jeg stusset på det. fordi du har alltid hatt trening "da" tidligere... Hun hisser seg opp i forsvar og begynner å snakke surt til meg. (jeg var positiv til at hun tok feil, for da fikk vi det ikke travelt som først tenkt) jeg: jeg må kjøre "lise" på skolen i dag fordi hun skal ta med ski. Hun: blir sur fordi hun ikke får sitte på og raser ut for å ta bussen.. Selvfølgelig kunne hun også få sitte på. Jeg: jeg vil gå tur nå, i stedet for senere. Hun: hun vil ikke gå tur sammen med meg etterpå når jeg har mulighet, derfor stresser hun av gårde nå.. Jeg: man ser tydelig at det er din mor det er snakk om her (bestemt, målrettet, "opp og fram" type). Hun: blir fornærmet og spør "hva mener du med det?, det kunne jo vert hvem som helst osv osv..." jeg mente det også positivt og skulle ønske jeg var slik selv av og til. ALT jeg sier er feil... og alt tolker hun som negativt fra min side.. Nå begynner det å bli irriterende. Det gir dårlig stemning hjemme og jeg har begynt å glede meg til hun drar. Det å måtte gå på tå i eget hjem og tenke over at alt man skal si må man formulere rett, er slitsomt i lengden... Anonymkode: 676dc...480
Nasse Nøff Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 La meg gjette at hun er blitt tenåring omtrent? I tilfelle er det en ganske typisk oppførsel... 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Sånn er min datter også. Hun irriterer meg ikke, men oppførselen hennes gjør det daglig. Det er veldig slitsomt. Jeg forsøker å være så positiv og støttende jeg kan, men får ofte bare "drit" tilbake føler jeg. Er uendelig glad i henne uansett sett da, det er vel kanskje derfor du gjør dette til "ste-"problematikk? Jeg antar det er ei jente i alderen 10-17 år det er snakk om? Anonymkode: a28c0...9b2 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #4 Skrevet 6. februar 2019 Jeg har to barn litt yngre. Like irriterende de. Tror de synes det samme om meg. Men en må bare prøve å få det til. Stå på! Anonymkode: bb8ed...17c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #5 Skrevet 6. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn er min datter også. Hun irriterer meg ikke, men oppførselen hennes gjør det daglig. Det er veldig slitsomt. Jeg forsøker å være så positiv og støttende jeg kan, men får ofte bare "drit" tilbake føler jeg. Er uendelig glad i henne uansett sett da, det er vel kanskje derfor du gjør dette til "ste-"problematikk? Jeg antar det er ei jente i alderen 10-17 år det er snakk om? Anonymkode: a28c0...9b2 Men ærlig talt, det er da ingen som har gjort dette til «ste-problematikk», som du kaller det. TS ønsker tips og råd rundt situasjonen. Kanskje TS ikke er vant til tenåringer? Kanskje dette har kommet ut av det blå, og TS føler seg overveldet? Men nå er det snakk om stedatteren, og da må hun jo nesten skrive stedatteren. Hva ellers skal hun kalle henne..? Slutt å dra slikt opp i nesa, stemødre og stebarn har like stor rett til å spørre om hjelp, som andre. TS, nå vet jeg ikke konkret om hun er en tenåring, og har ingen tenåringer selv, men har en niese som var verre enn dette fra 12-årsalderen. Det som hjalp broren min mye, var å tenke «pick your battles». Mesteparten av tiden lot han de små situasjonene gå, ellers hadde hele døgnet vært en lang konflikt. Når hun da svarte så surt, så svarte han kun med positivitet. F.eks. det med turen, som jeg vet han ofte opplevde selv; der hadde han svart «Ha en god tur, da! Det er jo nydelig vær nå, så det blir sikkert kjempefint. Jeg hadde syns det var kjempekoselig å gå sammen med deg, men dessverre kan jeg ikke før etterpå. Kos deg!». Da brukte hun å mildne litt, eller bare bli stille. Ofte angret hun seg, og det endte med at hun ventet på ham. Men i de situasjonene hun gikk for langt, der valgte han å sette henne ned, forklare rolig hva som gikk feil, hvordan han følte seg såret, spurte hva hun følte - veldig metodisk og pedagogisk. Få i gang en dialog, ikke bare glefse tilbake til en med en litt hanglende impulskontroll. De har et premierings- og konsekvensskjema hjemme, og hvis hun virkelig gjorde noe galt, så forklarte han rolig at hun visste konsekvensene. Da fikk hun selv velge konsekvens ut i fra skjemaet. Det ga henne litt mer kontroll i en tid der man ofte higer etter kontroll og privatliv, men hun fikk fortsatt en konsekvens for dårlig oppførsel. Ungdommen er i opposisjon, de finner seg selv, de tester grenser. Men de forblir ikke sånn, og derfor er det lurt å ikke eskalere situasjonen ved å bli påvirket. Vis at du er en trygg havn, uansett hvor irritert og betent det blir. Vi har alle vært der i en eller annen grad, så jeg tenker at forståelse, men konsekvenser der det går for langt er en fin strategi. Anonymkode: 98c5f...f76 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #6 Skrevet 6. februar 2019 Si til hennes far at om han ikke kaster henne ut så har du ikke sex med han mer. Da kan jeg garantere deg at denne stedatteren forsvinner fort. Anonymkode: 23789...7a0
Lycka Skrevet 6. februar 2019 #7 Skrevet 6. februar 2019 Høres ut som min tenåringsdatter 😂 Alt jeg sier er teit og provoserende for tiden, og hun hisser seg opp over den minste lille ting. Trøster meg med at det bare en fase. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #8 Skrevet 6. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Si til hennes far at om han ikke kaster henne ut så har du ikke sex med han mer. Da kan jeg garantere deg at denne stedatteren forsvinner fort. Anonymkode: 23789...7a0 Håper du ikke har en jobb med mye ansvar, og hvor det tas kloke avgjørelser. Anonymkode: 3cfde...d53 2
Biloba Skrevet 6. februar 2019 #9 Skrevet 6. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det å måtte gå på tå i eget hjem og tenke over at alt man skal si må man formulere rett, er slitsomt i lengden... Anonymkode: 676dc...480 Det er forståelig, men husk hvor slitsomt det er for henne å ikke føle seg trygg i relasjonen deres og at hun har så lav terskel for å føle seg kritisert og uønsket i en så sårbar periode. Å kommentere moren og mors familie er nok noe du i hvertfall bør unngå, og ellers prøve å investere positivt i forholdet og få til gode opplevelser sammen. Det virker som hun har stort behov for bekreftelse. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #10 Skrevet 6. februar 2019 Hvor tydelig er du i din kommunikasjon? F.eks. i ditt andre eksempel kan hun ha misforstått deg og trodd at du mente at fordi du måtte kjøre Lise, fikk ikke hun sitte på og dermed fikk hun dårlig tid og måtte løpe for å rekke bussen? Jeg ville nok heller sagt "Du kan sitte på med meg i dag, men vi må kjøre Lise til skolen før jeg kjører deg på skolen. Vi drar om X min.". Anonymkode: 8ed28...7d1 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #11 Skrevet 6. februar 2019 Du høres ut som er veldig uklar når du prøver å kommunisere ting med henne og jeg skjønner godt at det føles frustrerende for henne. I et par av situasjonene tenker jeg at du også fremstår som rimelig uhøflig, men jeg vet ikke helt om det handler om at du er uklar i kommunikasjonen her også. Hun høres ut som er utrygg på deg, og du kan antagelig anta at hun gleder seg nok like mye til å dra som det du gjør. Anonymkode: 8c005...49f 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #12 Skrevet 6. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Si til hennes far at om han ikke kaster henne ut så har du ikke sex med han mer. Da kan jeg garantere deg at denne stedatteren forsvinner fort. Anonymkode: 23789...7a0 Wow. Så hyggelige damer det er her. Jeg spyr. Eier dere ikke medmenneskelighet? Empati? Ikke hørt om det, kanskje. Stemødre er virkelig hekser. Anonymkode: f8bd1...2dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå