Floranda Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Er det noen som har forsøkt seg på å kutte ut klær som inneholder plast? Hvor kjøper dere klærene deres? Er også så uheldig at ettersom eg kjøpte meg mye ullklær, så tåler eg ikkje å gå med det lengre. Blir kjempe glad for innspill om nettbutikker. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 Er bare til å kjøpe klær med ull, silke, linn og bomull det og unngå polyester. Anonymkode: c5877...2d4 1
Angeleye Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Jeg kjøper en del på Zalando, søker da bare etter klær i rene materialer 1
mangolassie Skrevet 6. februar 2019 #4 Skrevet 6. februar 2019 Ja, jeg unngår bevisst, så langt det går, klær som er laget av/inneholder akryl, polyester og lignende. Det jeg gjør er å alltid lese på merkelappen. Kjøper nesten alt av klær brukt. Det er minst like viktig (muligens mye viktigere) bidrag for miljøet enn å kjøpe nytt men plastfritt. Når jeg handler brukt ser jeg etter kvalitetsplagg i ull, bomull, viskose, silke, skinn.. Noen ganger finner jeg også andre materialer som cupro, bambus etc, men de fem første der er i hovedsak det jeg kjøper. Unngår også å kjøpe nytt skinn (evt pels), ønsker ikke å bidra til en slik industri, men kjøper noen ganger brukt. Tenker at det er kjempeviktig å øke bevisstheten rundt forbruket av klær. Det er mange viktige tiltak som kan gjøres og som alle bidrar på sin måte - handle brukt, handle god kvalitet, ta godt vare på plaggene, reparere det som er ødelagt, vaske sjeldnere og lufte klærne oftere isteden, unngå syntetiske og blandingsfibre 3
mangolassie Skrevet 6. februar 2019 #5 Skrevet 6. februar 2019 Når det gjelder nettbutikker, anbefaler jeg Tise Ikke akkurat en "nettbutikk", men supert for å kjøpe brukte klær på nett. De fleste selgere går med på å sende, og ligger masse fint som er som nytt ute til en brøkdel av prisen 2
WhiteSwan Skrevet 6. februar 2019 #6 Skrevet 6. februar 2019 (endret) Hmm.. kanskje på www.grontskift.no Endret 6. februar 2019 av WhiteSwan 1
exictence Skrevet 6. februar 2019 #7 Skrevet 6. februar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er bare til å kjøpe klær med ull, silke, linn og bomull det og unngå polyester. Anonymkode: c5877...2d4 👍 og unngå andre syntetiske klær 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #8 Skrevet 6. februar 2019 Jeg handler en del på Benetton, og de har relativt godt utvalg av klær i materialer som bomull og ull. Finner også av og til klær i lin der. Ellers har jeg sett at Match her jeg bor selger litt tøy i bomull, viskose og lin. På Oasis selger de en del tøy i viskose og noen ganger bomull. Ellers kan jeg finne tøy i bomull og viskose på f.eks Floyd innimellom. Jevnt over er det likevel sånn at i en del butikk så er det veldig mye polyester og annet syntetisk, og så er det noen få plagg i naturmaterialer som man må leite seg frem til.. Anonymkode: ac7de...fb5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #9 Skrevet 6. februar 2019 47 minutter siden, Floranda skrev: Er det noen som har forsøkt seg på å kutte ut klær som inneholder plast? Hvor kjøper dere klærene deres? Er også så uheldig at ettersom eg kjøpte meg mye ullklær, så tåler eg ikkje å gå med det lengre. Blir kjempe glad for innspill om nettbutikker. Kjøpte du ubehandlet ull, da, eller behandlet ull, altså ull som inneholder nettopp plast? Her hjemme bruker vi plastfrie klær og tekstiler. Ull og ull/silkeblandinger fra Nøstebarn og Engel, eller hjemmestrikkede av ubehandlet ull og klær av silke og steinvasket lin. Ren bomull tåles ikke her i huset, trolig på grunn av prosesseringa, men det er jo et alternativ for andre. Anonymkode: 00ee2...bc4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #10 Skrevet 6. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg handler en del på Benetton, og de har relativt godt utvalg av klær i materialer som bomull og ull. Finner også av og til klær i lin der. Ellers har jeg sett at Match her jeg bor selger litt tøy i bomull, viskose og lin. På Oasis selger de en del tøy i viskose og noen ganger bomull. Ellers kan jeg finne tøy i bomull og viskose på f.eks Floyd innimellom. Jevnt over er det likevel sånn at i en del butikk så er det veldig mye polyester og annet syntetisk, og så er det noen få plagg i naturmaterialer som man må leite seg frem til.. Anonymkode: ac7de...fb5 Du sjekker vel hva viskosen er laget av? Anonymkode: 00ee2...bc4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #11 Skrevet 6. februar 2019 Vær obs på at tilnærmet alle klær sys med polyestertråd og at belter, lommer, blonder, snorer, paddinger, strykemerker og lignende, og altså også sytråd ikke trenger å deklameres som innhold. 100% bomull kan altså like gjerne bety 82% bomull, 4% polyestertråd, 6% polyester i lommeforet, 2% elastanstrikk i livet, 3% nylonsnorer på hetta, 2% lin og 0,5% metall på selve lommene og 0,5% plast på den påtrykte teksten. Anonymkode: 00ee2...bc4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #12 Skrevet 6. februar 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sjekker vel hva viskosen er laget av? Anonymkode: 00ee2...bc4 Jeg sa at jeg finner en del klær i blant annet bomull og viskose på nevnte steder, ikke at jeg kjøper plagg i viskose. Jeg synes klær i viskose fort mister fasong og kjøper derfor ikke viskose. Holder meg til bomull, gjerne økologisk bomull om jeg får tak i det, samt klær i lin. Anonymkode: ac7de...fb5 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #13 Skrevet 6. februar 2019 Jeg kjøper bare bambus, ull, silke og litt bomull. Kjøper stort sett brukt babyen min får mye brukt hjemmestrikket (arvet/kjøpt på finn/tise), og kjøper litt bambus og ull til henne. Bonus er at miljøvennlige stoff er mest behagelige! Anonymkode: cbb4f...021 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #14 Skrevet 9. februar 2019 Jeg synes det er rart at ikke flere kutter ned på plastklær, de er jo ikke behagelige mot huden engang 😐 blir derfor veldig glad for sånne tråder😊😊 Jeg kjøper basic enfargete topper og tights på Cubus i bomull. T-skjortene og singlettene som de ofte har tilbud på er i veldig god kvalitet. Hannah-jeansen fra Cubus er og i bra kvalitet, og svartfargen tåler mange vask! Cubus har og hatt gensere i 100% merinoull, god kvalitet på de og. Ellers kjøper jeg Ull-gensere på nett, fordi de fleste ullgensere i vanlige butikker er såkalte ullblanding med MYE akryl og polyester. VeroModa/Only har og noen gensere og kjoler i 100% bomull. H&M har skjorter og vanlige t-skjorter i 100% bomull. Jeg og leser alltid på lappen i ett plagg før jeg kjøper. Klesskapet mitt inneholder noen få, gamle plagg i polyester, og det er pen-kjoler eller pen-topper. Hverdagsklærne er i bomull og ull. (Noen av ull-genserene mine består av 27% polyester, uten at jeg merker at det har påvirket kvaliteten. Synes det har blitt vanskeligere å finne rene ullgensere) Noen butikker går jeg aldri innom lenger, som BIkBok og B»Young. Gina Tricot har jeg aldri handlet i. Alle de tre selger 99% polyester. Jeg tar gjerne imot tips om merker som selger klær uten plast 😊 Anonymkode: e3e95...f52 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #15 Skrevet 9. februar 2019 Det har jeg gjort i årevis. Kun bomull, ull og av og til lin/silke. Eneste unntaket mitt er treningsklær. Vet ikke hva jeg kunne ha byttet til. Jeg trener mye og svetter mye, bomull er dessverre ikke aktuelt... Anonymkode: bda0b...87f 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #16 Skrevet 9. februar 2019 Mange gode tips fra skjønne brukere her Anonymkode: de02b...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #17 Skrevet 10. februar 2019 H&M har mye i ull, lin, silke og bomull (100%). Anonymkode: 7921d...db3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #18 Skrevet 10. februar 2019 Jeg som skrev jeg sliter med treningsklær. Googlet litt, og finnes etiske bedrifter som selger treningsklær. Naturlig nok dyrere, men da vet jeg hvor jeg skal handle når det er på tide å bytte ut. Heller noen få gode ting enn mange billige, uetiske er min innstilling fremover. Anonymkode: bda0b...87f 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #19 Skrevet 13. februar 2019 På 10.2.2019 den 13.34, AnonymBruker skrev: Jeg som skrev jeg sliter med treningsklær. Googlet litt, og finnes etiske bedrifter som selger treningsklær. Naturlig nok dyrere, men da vet jeg hvor jeg skal handle når det er på tide å bytte ut. Heller noen få gode ting enn mange billige, uetiske er min innstilling fremover. Anonymkode: bda0b...87f Del gjerne merker? 😊 Selv har jeg fokus på å «bruke opp» de jeg har, da de ikke er utslitt ennå. Anonymkode: e3e95...f52
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #20 Skrevet 13. februar 2019 Siden jeg har atopisk eksem, så kjøper jeg bare bomull. Jeg handler stort sett bare på Zalando, for der kan jeg da sortere, så jeg bare får opp klær i bomull. Er ekstra glad i økologisk bomull. Men jeg er helt oppgitt, over hvor mye klær det finnes i polyester og viskose. Jeg elsker kjoler, og det er virkelig ikke mange kjoler i bomull. Spesielt ikke hvis man ønsker noen litt mer fargerike, og ikke bare ensfarga i kjedelige farger. Anonymkode: 719c8...8cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå