Gå til innhold

Blir stressa av ekspertene på bilstolgruppa på FB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å sikre barna mine best mulig i bil. (Har tre stk. Tvillingpar på 5 og baby på 6 mnd.)

Men dette er jo umulig uten å ha en drit stor drit dyr 7 seters bil!

Hvis jeg virkelig bryr meg om barna mine må jeg ifølge damene på gruppa (som virkelig har MYE kunskap - derav medlemskapet mitt) ha en viss type stoler, bakovervendt frem til barna er minst 5 år gamle, helst lengre og deretter kraftige beltestoler frem til de er 11-12 når de kan over på pute. Dette funker ikke for de med vanlig bil og flere barn. Stolene må ha 25 cm klarning til bilsetet foran og ha en viss helning mtp sikkerheten. Det er tre barn og både jeg og samboer sitter omtrent med knærne oppunder ørene når vi kjører bil nå om vi skal presse inn barnesetene på denne anbefalte måten. Spesielt Førers komfort er jo også en vesentlig sikkerhetsfaktor. 

Lengre bilturer er det bare å glemme. Det blir for ubehagelig både for oss og barna. Vi kjører en fem år gammel Honda firhjulstrekker. Ingen liten bybil og ganske romslig og "trygg" bil sett i bilkræsjsammenheng.

Vi har ikke råd til skikkelig 7-seter. Da må det bli en gammel bil med de reparasjoner og utgifter og de reduserte sikkerhetene eldre biler fører med seg. Snart skal minstemann ut av babystolen og jeg gruer meg allerede. I butikkene får vi testet barnet i stolen, men vi får ikke lov til å ta setet ut til bilen for å se om det passer der. Vi må bare måle og sjanse på at det passer. Jeg kan ikke skjønne at det skal bli plass. Ikke om jeg bytter med ett barn så det får sitte i framsetet heller. ikke plass til meg bak da jeg ikke er en liten dame.

Barna klager, blir bilsyke og maser om å sitte andre veien slik de andre barna gjør og jeg føler meg som verdens verste mor hvis jeg snur dem, og verdens verste mor hvis jeg lar dem bli værende. 

Oddsen for kollisjon er liten, men prisen kan bli høy skulle det skje. 

Så. Hvordan gjør dere med flere barn det i bil? Hvor mye hører dere på ekspertene på bilstolgruppa? Er jeg en dårlig mor om jeg ikke gjør som de sier?

Når snudde dere barna og satte dem på pute eller lot dem sitte i bilsetet?

Det som er anbefalt og det som er pålagt er jo to vidt forskjellige ting. 

Tørr ikke spørre i fb gruppa fordi jeg er redd for å bli sablet ned om ikke jeg kjøper en stor bil til 550 000,- 

Anonymkode: a538e...2bc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips: slutt med selvskading, meld deg ut av gruppa, og innhelt info. kun fra Veivesenet og helsestasjonen 🙂

Anonymkode: a75b0...31b

• Liker 20
Skrevet

At folk gidder å delta i disse grupper er bare et mysterium. Helt kookoo bilstolnazister skal du letter lenge etter.  

Anonymkode: 0aeee...73e

• Liker 7
Skrevet

Tvillingene dine er 5, så da er det nok helt ok å snu dem fremover når minstemann skal ut av babystolen om noen måneder. Du har jo allerede vært superflink og hatt dem bakovervendt ett år lenger enn anbefalt, og du er også over den svenske anbefalingen. :) Men skjønner jeg deg rett med at du ønsker å ikke kjøpe beltestol, men bare la dem sitte på pute? 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er relativt opptatt av sikkerhet i bil, og her er hva jeg ville gjort:

Snudd tvillingene og satt dem i kompakte, men gode beltestoler. Beltestolens hovedformål er å sikre at bilens belter ligger riktig og dermed fungerer optimalt. Har du plass til 'stridsvognstoler' i bilen er det fint, men det er grenser for hvor langt man kan strekke seg. Både økonomisk og plassmessig. 

Minstemann må sitte bakovervendt ganske lenge enda. Fempunktsseler forovervendt er livsfarlig (holder skuldrene tilbake mens hodet slenges fremover), men det finnes relativt kompakte bakovervendte seter. Noen av disse kan/skal også lenes mot setet foran, noe som kan skape bedre plass i forsetet.

For ja; alt som tar førers fokus vekk fra kjøringen, enten det er dårlig sittekomfort eller bråk i baksetet, er en sikkerhetsrisiko.

Anonymkode: dddfa...414

• Liker 3
Skrevet

Altså, jeg lar ikke den gruppa styre meg helt og totalt i mine valg. men sikring i bil tar jeg i aller høyeste grad på alvor av eget ønske og jeg har lært utrolig mye av å være med der. Det er noe av den viktigste kunnskapen jeg har tilegnet meg. Det er få situasjoner der utfallet kan bli så fatalt om et barn sitter dårlig sikret og man kommer ut for en kollisjon

Har 3 barn, to av de er så store at de sitter i beltestol, minstemann på 3 sitter bakovervendt og skal gjøre det lenge enda, han er liten for alderen. Eldste på 10 år driver vi å prøver ut pute for nå, men jeg er ikke helt komfortabel med det kjenner jeg. Han passer helt fint i beltestolen sin enda.

De to eldste var 4 når de ble snudd og begynte med beltestol. Hadde jeg visst så mye som jeg vet nå om viktigheten av sikring av barn i bil, så hadde de blitt sittende bakovervendt lenger, særlig datteren min, som såvidt var nådd 15 kg når hun ble snudd.

Har ikke spesielt stor og dyr bil, men var bevisst og kjøpte en med tre separate seter i baksetet, da går det fint med tre bilstoler. Selv om vi ikke trenger nå, hadde det gått med tre bakovervendte også. Minstemann sitter i midten i Britax Maxway. De to eldste sitter på hver side i beltestol(Cybex M Fix)

Om det gir dere store utfordringer å ha de to eldste bakovervendt hadde jeg heller plassert de framovervendt i beltestoler med et sikringspunkt mellom bena. Med mindre de er små for alderen, da har de det nok best bakovervendt.

Minstemann kan plasseres i midten på bilen. Britax Maxway, som nevnt over, er en ypperlig stol å ha i midten, da den er smal og ofte går mellom framsetene. Da skal det går greit med beltestol på hver av sidene.

Anonymkode: 7d618...45c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har min snart-seksåring bakovervendt enda, men hun er ikke så stor av seg og har greit med plass. Jeg tenker man følger de sikreste rådene så langt det praktisk er mulig. Når ting blir vanskelig så finner man nest beste løsning. Pute ville ikke jeg brukt på min enda, fordi hun ikke sitter så rolig. Hun vil få en stol med sånn greie mellom bena når hun skal snus frem, for å sørge for korrekt belteføring. Hva andre gjør med sine barn bryr jeg meg ikke om, hun sitter sånn som jeg bestemmer. Vi har også to mindre barn baki med henne, og måtte prøve oss frem med forskjellige stoler for å finne en løsning som får plass i vår ikke så store elbil. Vi har ikke 25cm fra stol til forsetet, men tenker likevel det er tryggere med bakovervendt uten den avstanden enn forovervendt. Dine barn, du bestemmer. Men jeg hadde ikke latt barnas klaging avgjøre valget. Vi bestakk vår med egen ipad i baksetet hvis hun sluttet å mase om å sitte andre veien - garantert lite pedagogisk. Jeg jobber forøvrig i akuttmottak med traumefunksjon, og er nok preget av å ha sett min del stygge skader etter trafikkulykker. 

Anonymkode: a3fad...a61

• Liker 2
Skrevet

Du må ikke høre på disse gærningene. Rart de tør å gå ut av døren i det hele tatt. 

Mine er 7 og bruker puter. Men det finnes mange gode og lite plasskrevende beltestoler på markedet. Forskjellen i bredde på disse er enorm. 

Anonymkode: b2619...729

• Liker 3
Skrevet

Det er vel forskjellig om hvor mye klaring som skal være til setet forran? Vår sitter bakovervendt i minikid, med lite helning og ok med benplass, og med stolens rygg helt inntil setet forran. Har han bak passasjerstolen, jeg sitter (ikke med verdens beste plass) behagelig forran. Noen stoler tar også mer plass enn andre. Snur du dem fremover må du huske at det bør være minst 55 cm fra beltestolens seterygg og til setet forran (rett på meg om jeg tar feil her). Damene i den gruppa har god og oppdatert kunnskap, kjenner selv på stresset når de hardnakket sier at barna MÅ sitte bakovervendt såsålenge for å i det hele tatt ha sjansen for å overleve i en krasj! Men lykke til, håper dere får bilsituasjonen til å fungere. :)

• Liker 2
Skrevet

Derfor meldte jeg meg ut av den gruppa, det tar jo helt av noen ganger. Tvillingene kan fint sitte fremover i beltestoler. Britax sine er fine. Babyen i bakovervendt sete i midten bak f.eks. Jeg vet om flere butikker som lar kjøper prøve seter i bilen slik at kombinasjonen av bilstoler blir riktig og man får plass til alle setene :) 

9 åringen her sitter uten noe, 7 åringen og 6 åringen i beltestol.

Anonymkode: aefea...6ab

• Liker 2
Skrevet

Eldste satt bakover til han var 7, men mellomste ble snudd da hun var 5. Bakover til 4 år er anbefalingen fra trygg trafikk, så om det blir vanskelig med videre bakovervendt på dem kan du snu til beltestoler. Mine sitter enda i beltestoler, 8 og 10 år, og snart 2 åring bakovervendt i midten. Men ja, vi måtte gå for den dyre 7-selgeren dessverre. 

Anonymkode: 4b78d...097

Skrevet

Det burde forresten finnes forhandler som lar deg teste prøvesitte de har i butikk i bilen. Noe annet er dårlig kundeservice. Det er jo en stor del av det å kjøpe nytt bilsete! 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det burde forresten finnes forhandler som lar deg teste prøvesitte de har i butikk i bilen. Noe annet er dårlig kundeservice. Det er jo en stor del av det å kjøpe nytt bilsete! 

Det påstås på gruppa at nettbutikkene lar deg prøve og levere inn. Det synes jeg høres enda mer sketchy ut.. Vi har handlet hos Barnas Hus tidligere, da det har klaffet ift tilbud osv. 

Anonymkode: a538e...2bc

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At folk gidder å delta i disse grupper er bare et mysterium. Helt kookoo bilstolnazister skal du letter lenge etter.  

Anonymkode: 0aeee...73e

Er jo derfor det er gøy å være medlem da. Bare vente til en eller annen intetanende nytt medlem foreslår at 3 åringen kan sitte fremover, og se gribbene angripe🤣

til TS; seriøst, denne gruppen er helt vill. Veivesenet har god info, ikke stol på fremmede på Internett.

Anonymkode: d075e...63a

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har min snart-seksåring bakovervendt enda, men hun er ikke så stor av seg og har greit med plass. Jeg tenker man følger de sikreste rådene så langt det praktisk er mulig. Når ting blir vanskelig så finner man nest beste løsning. Pute ville ikke jeg brukt på min enda, fordi hun ikke sitter så rolig. Hun vil få en stol med sånn greie mellom bena når hun skal snus frem, for å sørge for korrekt belteføring. Hva andre gjør med sine barn bryr jeg meg ikke om, hun sitter sånn som jeg bestemmer. Vi har også to mindre barn baki med henne, og måtte prøve oss frem med forskjellige stoler for å finne en løsning som får plass i vår ikke så store elbil. Vi har ikke 25cm fra stol til forsetet, men tenker likevel det er tryggere med bakovervendt uten den avstanden enn forovervendt. Dine barn, du bestemmer. Men jeg hadde ikke latt barnas klaging avgjøre valget. Vi bestakk vår med egen ipad i baksetet hvis hun sluttet å mase om å sitte andre veien - garantert lite pedagogisk. Jeg jobber forøvrig i akuttmottak med traumefunksjon, og er nok preget av å ha sett min del stygge skader etter trafikkulykker. 

Prøv å foreslå det i den gruppa😱😱😱 da er det bare og dra frem popcornet og se deg bli høvlet ned som verdens verste mor som ønsker barna sine døde.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo derfor det er gøy å være medlem da. Bare vente til en eller annen intetanende nytt medlem foreslår at 3 åringen kan sitte fremover, og se gribbene angripe🤣

til TS; seriøst, denne gruppen er helt vill. Veivesenet har god info, ikke stol på fremmede på Internett.

Der sa du noe. Ikke stole på noen som anbefaler det tryggeste for barnet ditt lengst mulig....:sarkasme:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å foreslå det i den gruppa😱😱😱 da er det bare og dra frem popcornet og se deg bli høvlet ned som verdens verste mor som ønsker barna sine døde.

Trenger man å bevise noe som helst for de da? Holder lenge å ta til seg informasjon og prøve å gjøre det beste for seg selv i sin situasjon.

Jeg har lært mye av gruppen, men har ikke behov for å vise noen der hvor flink jeg er. Det viktigste for meg er at jeg sikrer mitt barn slik at jeg vet at jeg har gjort det beste jeg kunne om uhellet skulle være ute.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett flere tråder om det i den gruppen, og syns de har et litt ufortjent dårlig rykte. Disse damene har gjort en viktig jobb i forhold til å dele info om bilsikring, og jeg er blant dem som ikke hadde peiling før jeg ble medlem. Er stort sett de samme som er litt "over the TOP", men ellers syns jeg det er greie råd å hente. Trygg trafikk anbefaler bakovervendt til fire år, og da bør man jo følge det. I Sverige anbefales det til 5 år. Det er ikke slik at du bare hører på en husmor fra Toten liksom, de deler jo begrunnet informasjon. Mye av det de sier er også ganske logisk, som hvorfor 5punkt fremover ikke er bra. Jeg ble feks anbefalt en stol i butikk som de mente jeg kunne ha fremovervendt, når det i realiteten er mye farligere enn andre alternativer fremover. Helt tydelig at butikkansatte flest ikke har så god peiling, og derfor er det enda viktigere at man kan innhente informasjon andre steder. Og så tar man et informert valg basert på eget liv, bil, økonomi osv.

Men jeg må innrømme at jeg tenker mitt om dem som snur barna veldig tidlig, på tross av at de vet bedre. De aller fleste har en stol nr 2 som varer en stund, og at man da likevel velger å snu den gjennomsnittlige toåringen sin kan jeg ikke forstå. 

• Liker 3
Skrevet

Vi har Ford S-max, og de har synket ekstremt i pris. Får fint en til under 100k.

Her sitter våre 3 i beltestol (satt i bakovervendt til over 4 år). Og kommer nok til å sitte der til de vokser ut, enda de to eldste allerede har mast et par års tid på å få pute "for alle vennene bruker det", som Faktisk er sant. Syns mange fort kvitter seg med stolene pga plassmangel osv.

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, wahaj skrev:

Vi har Ford S-max, og de har synket ekstremt i pris. Får fint en til under 100k.

Da er de nok godt over 10 år gamle eller har gått veldig langt igjen. Da begynner det ofte å bli mye trøbbel med dem. 😊 Kan tenke meg at en trebarnsfamilie er avhengig av noe pålitelig som de vet starter og hvor man slipper store overraskelser på verksted. 

Nyere biler er sikrere, det er (stort sett) mindre reparasjoner på dem og de er mer miljøvennlige. 

Det er jo mye mer økonomisk og miljøvennlig og gjøre noe med setene heller enn hele bilen 😊

Vi har 2014 Honda CRv selv, praktisk talt samme bilen som TS, men bare èn bilstol. Det er utrolig hvor mye plass barnesetene tar bak i biler som ellers er romslige! 😳

Er medlem i bilstolgruppa selv, men jeg er en lurker som aldri skriver noe😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...