Gå til innhold

Hvordan få råd til ulønnet permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker økonomiske tips og triks for å få råd til å ta ut ulønnet permisjon. :)

Anonymkode: 5fb1c...efe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta flere jobber. Ksvelder og helger. Så sparer du deg opp penger du kan leve av når du ikke vil jobbe. 

Anonymkode: 53c0e...734

• Liker 3
Skrevet

Begynn å spare månedlig før du blir gravid + hele graviditet + under den betalte permisjonen. Da blir det raskt mulig med ekstra tid hjemme. 

Hvis dere f.eks sparer 1500 hver av dere i både graviditet og permisjon pluss noen mnd før.  Vips så har dere 65 000, og bør kunne ha kanskje 2 mnd ekstra permisjon eller kanskje 3.

• Liker 2
Skrevet

1.spare en sum du klarer hver mnd.

2.lage budsjett, skriv ned alt du bruker og finn ting du kan spare inn på.

3.handle inn mat x 1 per uke, slik at man slipper daglige turer på butikken og da drar med seg ekstra hjem.

4.om mulig få til avdragsfrihet på huset en periode.

5.la bilen stå mest mulig. 

6.ønske seg penger til bursdag/jul ol.

Anonymkode: 748b5...1d8

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Semydfe skrev:

Begynn å spare månedlig før du blir gravid + hele graviditet + under den betalte permisjonen. Da blir det raskt mulig med ekstra tid hjemme. 

Hvis dere f.eks sparer 1500 hver av dere i både graviditet og permisjon pluss noen mnd før.  Vips så har dere 65 000, og bør kunne ha kanskje 2 mnd ekstra permisjon eller kanskje 3.

3 mnd ulønnet permisjon på 65000kr? 

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg hadde det, så mulig jeg husker feil. Men jeg mener jeg hadde ca 20000 utbetalt den gangen. Jeg tok 100 % utbetalt og la av 4000 i mnd. Mener jeg hadde 10 mnd permisjon og da ble dette 40000. Så hadde jeg 20000 å bruke per mnd for to måneder ulønnet. 

For meg mener jeg det gikk opp i opp om jeg gjorde det på den måten eller tok 80 % utbetaling og lenger permisjon, men siden mannen min tjente en god del mer ville vi tape på om han fikk kun 80 % utbetalt. 

Anonymkode: af47b...f4a

• Liker 2
Skrevet

Her sparer vi minimum 3000 totalt per mnd gjennom hele den lønnede permisjonen (har tatt 80%), i tillegg til at vi har spart litt gjennom graviditeten også. Vil sitte igjen med ca 55.000 etter 59 uker permisjon, som vil være nok til at jeg kan være hjemme i 3-4 mnd ( har også mulighet til å jobbe litt ektta denne perioden +kontantstøtte og barnetrygd). Har ikke råd til noe luksusliv verken nå i permisjonen eller i den ulønnede, men vil ha nok til å få hverdagene til å gå greit rundt. 

Anonymkode: 42932...ec5

• Liker 1
Skrevet

spare i forkant, sett opp budsjett og se hva dere kan leve på. Dropp alt dere ikke MÅ ha.

Anonymkode: 7e27d...d47

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir sikkert mindre å rutte med enn til vanlig, men det tilsvarer ca 22 000 utbetalt. Det sammen med lønn fra den andre forelderen bør gjøre at man klarer seg. 

Eller man kan så klart spare mer per måned. 

• Liker 1
Skrevet

en ting til. Viktig at den som tjener minst tar uønnet permisjon selvfølgelig. Sjekk også litt i forhold til lønnet permisjon, om man tjener over 6G så får man mindre utbetalt også i lønnet permisjon enn når man jobber. Sjekk hva som lønner seg å gjøre, hvem bør ha mest permisjon osv.

Skrevet

Det er jo nesten en fordel å tjene mindre (altså høyere lønn gir også ofte høyere gjeld og allikevel ikke masse til sparing), når man skal ta ulønnet permisjon. Skal jeg ta 3 mnd ulønnet permisjon betyr det at jeg må spare inn 140.000kr. Det blir veldig veldig vanskelig for å si det sånn selvom jeg legger av flere tusenlapper per mnd...

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en ting til. Viktig at den som tjener minst tar uønnet permisjon selvfølgelig. Sjekk også litt i forhold til lønnet permisjon, om man tjener over 6G så får man mindre utbetalt også i lønnet permisjon enn når man jobber. Sjekk hva som lønner seg å gjøre, hvem bør ha mest permisjon osv.

Heldigvis mange arbeidsplasser som betaler mellomlegget fra 6 G. Det blir jo ofte flere hundretusen kroner i mellom der...

• Liker 1
Skrevet

Her sparer jeg ikke noe spesielt til ulønnet permisjon (skal ta ulønnet fra januar til juni, dvs. 5 mnd.).

Vi prøver å leve sparsommelig hele tiden, ikke kun før barnet skal komme. Det vil si at vi har en buffer vi bygger opp til akkurat slike større utgifter (ferie, oppussing osv. som ikke er noe planlagte/bødvendige). Begge har ca. 80 000 kr på bufferkonti til annen hver tid. Så jeg vil tro vi kommer til å bruke litt av disse pengene. Ellers klarer vi 4 oss på så å si mannens lønn med litt midler fra bufferkonto.

Anonymkode: 3c542...146

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her sparer jeg ikke noe spesielt til ulønnet permisjon (skal ta ulønnet fra januar til juni, dvs. 5 mnd.).

Vi prøver å leve sparsommelig hele tiden, ikke kun før barnet skal komme. Det vil si at vi har en buffer vi bygger opp til akkurat slike større utgifter (ferie, oppussing osv. som ikke er noe planlagte/bødvendige). Begge har ca. 80 000 kr på bufferkonti til annen hver tid. Så jeg vil tro vi kommer til å bruke litt av disse pengene. Ellers klarer vi 4 oss på så å si mannens lønn med litt midler fra bufferkonto.

Anonymkode: 3c542...146

Bufferkonto er veldig lurt! Mange som ikke har lagt opp til det! Vi har også til enhver tid 2 månedslønner på en slik konto. Veldig greit dersom noe uforutsett skjer!

Skrevet

-Sette til side penger hver mnd frem til ulønnet permisjon. Er ulønnet permisjon fordi dere ønsker at en av dere kan være lenger hjemme med barna/"må" pga. ikke barnehageplass så må begge sette av penger. Du skal ikke tape penger alene på det. Med mindre du gjør dette for deg selv. 
-Dropp å bruk penger på ting som ikke er nødvendig. Er det nødvendig å reise på ferie året du skal ha ulønnet permisjon f.eks.?
-Hvis en av dere eller begge har mulighet ta ekstra vakter på arbeid, arbeide overtid. 
-Kanskje dere er heldig og får igjen på skatten? Dette er jo gjerne penger de fleste ikke har regnet med å få tilbake. 
-Sette av det du får utover en ordinær månedslønn når du/dere får feriepenger utbetalt. 
-Sørge for å ha en grei buffer i tillegg til penger dere har satt av til når du er i ulønnet perm. Dere vil da gjerne ikke ha like mye til overs dersom noe uforutsett skjer og da er buffer greit å ha (man bør jo ha det uansett). 

Er det pga å være hjemme framfor barnehage så får du vel kontantstøtte som er på 7500kr så det vil hjelpe litt på. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ha 3 mnd ulønnet permisjon og har spart opp 65 000. Når lønna mi kun er 20 000, så er jo 65 000 nok. Men man må jo selvsagt spare etter hva man pleier å få inn og hva som pleier å gå ut. Vi har forsåvdit valgt 80% dekningsgrad også, så jeg tjener 3-4000 mindre enn vanlig, så vi skulle klart oss med bare 50 000 i 3 måneder også for å dekke opp min lønn

Anonymkode: eeb9e...f2a

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nesten en fordel å tjene mindre (altså høyere lønn gir også ofte høyere gjeld og allikevel ikke masse til sparing), når man skal ta ulønnet permisjon. Skal jeg ta 3 mnd ulønnet permisjon betyr det at jeg må spare inn 140.000kr. Det blir veldig veldig vanskelig for å si det sånn selvom jeg legger av flere tusenlapper per mnd...

Du kan jo ikke regne med at du har like mye å rutte med de månedene du har ulønnet. Du trenger bare å spare opp nok til å dekke faste utgifter og mat. 

• Liker 1
Skrevet

Husk også, dersom du f.eks har boliglån å be om avdragsfrihet i de månedene du tenker å ta ulønnet. Å kun betale rentene i noen mnd pleier å være helt innafor hos de fleste banker :) 

Ellers er det jo sparing fra første stund som hjelper. Ble uplanlagt gravid denne gangen. Planen er i underkant av 5 mnd ulønnet. Jeg har etter skatt ei inntekt på 23.000 i mnd. Når jeg får avdragsfrihet på boliglånet minker den utgiftsposten fra 18.000 til 8.000. Det gjør at jeg slipper å spare de siste 10.000 kronene for hver ulønnet måned. 

I tilegg legger vi opp til en annen levestandard i en periode, sånn at det går opp. Jeg tenker til vanlig lite over hvilke produkter jeg kjøper, så det er mye å spare når jeg faktisk ser an hva som er billigst av f.eks husholdningsartikler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...