AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Nå er det nok! Når har jeg irritert meg sånn over disse stebarna i tre år.. de er frekke, de griser og roter, de hjelper til null! Hjemme! Men det værste av alt. De tar tingene mine. Ladere, smykker, kremer, klær og sko! Jeg holder på å bli gal! Har sagt ifra til både barn og samboer at dette må slutte flere ganger, men de er som kleptomaner! Men når faren ikke sørger for at dette slutter, da er det ikke annet enn å droppe hele greia da? Anonymkode: c04d9...256 1
solmåneogstjerner Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 Du må jo stå opp for deg selv! Og hvis ikke mannen din støtter deg, så er du vel ikke verdt nok for ham da... da ville jeg flyttet ut. Man må jo få ha ting i fred i sitt eget hjem! 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Slik er det å ha barn Anonymkode: 6ab8f...57a 5
solmåneogstjerner Skrevet 6. februar 2019 #4 Skrevet 6. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Slik er det å ha barn Anonymkode: 6ab8f...57a Nei det er det ikke. At det kan skje ja. Men ikke etter at man har sagt tydelig ifra om at det og det er mitt og skal ikke brukes av andre. Det skal respekteres. Uansett om det er egne barn eller stebarn, selvsagt. Mine døtre har noen ganger tatt mine ting som jeg ikke vil låne bort eller skal bruke selv. Da har de fått høre det, og det skal mye til for at de gjør det igjen uten å spørre. Selvsagt har de tilgang på ladere, klær og toalettsaker som enten er deres (og da skal ingen forsyne seg uten tillatelse ) eller som er felles. 17
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #5 Skrevet 6. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik er det å ha barn Anonymkode: 6ab8f...57a Det er faktisk ikke det. Barn, både stebarn og egne barn bør lære seg å spørre før de låner. De bør lære seg å respektere andre, og at enkelte ting er privat Anonymkode: 88c42...49e 22
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #6 Skrevet 6. februar 2019 22 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Nei det er det ikke. At det kan skje ja. Men ikke etter at man har sagt tydelig ifra om at det og det er mitt og skal ikke brukes av andre. Det skal respekteres. Uansett om det er egne barn eller stebarn, selvsagt. Mine døtre har noen ganger tatt mine ting som jeg ikke vil låne bort eller skal bruke selv. Da har de fått høre det, og det skal mye til for at de gjør det igjen uten å spørre. Selvsagt har de tilgang på ladere, klær og toalettsaker som enten er deres (og da skal ingen forsyne seg uten tillatelse ) eller som er felles. Stebarna har egne ladere og egne klær og sko. Egne toalettsaker osv. Men de roter! og de roter det bort, legger det igjen på hytta, drar det med seg til venninner/kompiser og glemmer det igjen der... Da mener jeg at de får skaffe nytt selv eller være uten. De kan da ikke bare ta mitt! Samboer mener at jeg bør la de få låne mitt.. Noe som også hadde vert helt greit for meg så lenge de la det tilbake og ikke så på det som sitt eget etter endt lån.... Anonymkode: c04d9...256 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #7 Skrevet 6. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik er det å ha barn Anonymkode: 6ab8f...57a Det er det ikke. Dette er uakseptabel og respektløs oppførsel fra barn som har blitt vant med å kunne gå i andres private skuffer og skap for å forsyne seg, uten konsekvenser. Her har far sviktet som ikke setter grenser. Ts får du tingene dine tilbake? Kanskje du bør begynne å tyvlåne tingene deres i en periode så de skjønner hvordan det føles.. Anonymkode: 24d5e...38a 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #8 Skrevet 6. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er det ikke. Dette er uakseptabel og respektløs oppførsel fra barn som har blitt vant med å kunne gå i andres private skuffer og skap for å forsyne seg, uten konsekvenser. Her har far sviktet som ikke setter grenser. Ts får du tingene dine tilbake? Kanskje du bør begynne å tyvlåne tingene deres i en periode så de skjønner hvordan det føles.. Anonymkode: 24d5e...38a nei, jeg gjør ikke det. Jeg må ta de tilbake dersom de dukker opp.. Jeg har truet med at jeg kommer til å lete igjennom alle skuffer og skap på rommene deres nå, om det ikke blir skjerpings. Ergo - null privatliv Anonymkode: c04d9...256 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #9 Skrevet 6. februar 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik er det å ha barn Anonymkode: 6ab8f...57a Sånn tenker jeg også. I en familie er det normalt å dele på tingene. er det noe man er redd for så oppbevarer man det et annet sted da, der det ikke er naturlig for barna å gå og forsyne seg. Jeg ville tatt det som en tillitserklæring at de føler seg så trygg på deg, og på deg som en del av familien, at de gjør sånt. Vær glad for det! det motsatte hadde vært så mye verre! Men når det gjelder roting så kan du selvfølgelig kreve at de rydder etter seg. det bør være en selvfølge om de er over barnehagealder. Anonymkode: 6b19a...f1e 1
Vera Skrevet 6. februar 2019 #10 Skrevet 6. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: nei, jeg gjør ikke det. Jeg må ta de tilbake dersom de dukker opp.. Jeg har truet med at jeg kommer til å lete igjennom alle skuffer og skap på rommene deres nå, om det ikke blir skjerpings. Ergo - null privatliv Anonymkode: c04d9...256 Hvordan de ifht til penger og sparing? Vi måtte gå drastisk til verks for å få dem til å forstå at tingene hadde en verdi for oss, og at tingene koster penger. Så, når de tok ting uten å spørre, ikke la tilbake, rotet det bort, gikk jeg enkelt og greit inn på sparekontoen deres og trakk penger over til min egen konto. Da fikk pipa en annen lyd..og det ble fort skjerpings! 9
solmåneogstjerner Skrevet 6. februar 2019 #11 Skrevet 6. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stebarna har egne ladere og egne klær og sko. Egne toalettsaker osv. Men de roter! og de roter det bort, legger det igjen på hytta, drar det med seg til venninner/kompiser og glemmer det igjen der... Da mener jeg at de får skaffe nytt selv eller være uten. De kan da ikke bare ta mitt! Samboer mener at jeg bør la de få låne mitt.. Noe som også hadde vert helt greit for meg så lenge de la det tilbake og ikke så på det som sitt eget etter endt lån.... Anonymkode: c04d9...256 Helt enig med deg.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #12 Skrevet 6. februar 2019 Altså, enkelte ting er mitt privat. Laderen, telefonen, parfyme, noen spesielle penner og litt annet som sjuåringen gjerne skulle brukt/lånt/fått. Noen ting kan hun låne på forespørsel, noen kan hun når som helst låne på betingelse av at hun er forsiktig og legger på plass. Og enkelte ting er fullstendig off-limits. Samtidig spør jeg om å låne ting som er hennes, hobbysaker f.eks, og går slik foran med et godt eksempel. For joda, selv om man i utgangspunktet deler på ting som familie, er det lov å ønske å ha enkelte ting for seg selv. Spesielt hvis ting erfaringsmessig ofte blir borte/ødelagt ved utlån. Anonymkode: 9a189...ab4 8
Vera Skrevet 6. februar 2019 #13 Skrevet 6. februar 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn tenker jeg også. I en familie er det normalt å dele på tingene. er det noe man er redd for så oppbevarer man det et annet sted da, der det ikke er naturlig for barna å gå og forsyne seg. Jeg ville tatt det som en tillitserklæring at de føler seg så trygg på deg, og på deg som en del av familien, at de gjør sånt. Vær glad for det! det motsatte hadde vært så mye verre! Men når det gjelder roting så kan du selvfølgelig kreve at de rydder etter seg. det bør være en selvfølge om de er over barnehagealder. Anonymkode: 6b19a...f1e Javisst er det normalt å dele på tingene. Men da spør man før man låner! Og legger det tilbake når man er ferdig med det. Det handler om respekt. Hvem skal lære dem dette om foreldrene bare skal dulle og stulle, og er redd for å stille krav til barna sine..? Endret 6. februar 2019 av Vera 9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #14 Skrevet 6. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn tenker jeg også. I en familie er det normalt å dele på tingene. er det noe man er redd for så oppbevarer man det et annet sted da, der det ikke er naturlig for barna å gå og forsyne seg. Jeg ville tatt det som en tillitserklæring at de føler seg så trygg på deg, og på deg som en del av familien, at de gjør sånt. Vær glad for det! det motsatte hadde vært så mye verre! Men når det gjelder roting så kan du selvfølgelig kreve at de rydder etter seg. det bør være en selvfølge om de er over barnehagealder. Anonymkode: 6b19a...f1e Her så har mine tenåringer nok respekt, til å ikke ta mine ting. De har jo begge egne ladere, Power bank, øretelefoner osv. Tar de mine, så har jo ikke jeg noe. En ting er hvis de har glemt lader, og sier ifra, selvfølgelig får de låne. Anonymkode: e6240...5f1 6
solmåneogstjerner Skrevet 6. februar 2019 #15 Skrevet 6. februar 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboer mener at jeg bør la de få låne mitt.. Da får de ta hans ladere og ting. Og hvis de har rotet bort alt av klær og sko, så får de gå med herreklær i str large, så slipper de ihvertfall å gå nakne. 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #16 Skrevet 6. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her så har mine tenåringer nok respekt, til å ikke ta mine ting. De har jo begge egne ladere, Power bank, øretelefoner osv. Tar de mine, så har jo ikke jeg noe. En ting er hvis de har glemt lader, og sier ifra, selvfølgelig får de låne. Anonymkode: e6240...5f1 Hos oss (riktignok bare meg og en sjuåring) har vi 'ladepunkt' der all lading foregår. Der kan man fritt koble til ledig lader, så lenge pluggen passer (hun har mikro-usb, jeg har c-plugg). Dog! Om jeg trenger å lade powerbank og hun tlf samtidig, er det hun som har fortrinnsrett all den tid mikro-usb-ledningen i utgangspunktet er hennes. Joda, dele og låne (bort), men samtidig respekt for hverandres behov, ønsker og eiendeler. Anonymkode: 9a189...ab4 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #17 Skrevet 6. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn tenker jeg også. I en familie er det normalt å dele på tingene. er det noe man er redd for så oppbevarer man det et annet sted da, der det ikke er naturlig for barna å gå og forsyne seg. Jeg ville tatt det som en tillitserklæring at de føler seg så trygg på deg, og på deg som en del av familien, at de gjør sånt. Vær glad for det! det motsatte hadde vært så mye verre! Men når det gjelder roting så kan du selvfølgelig kreve at de rydder etter seg. det bør være en selvfølge om de er over barnehagealder. Anonymkode: 6b19a...f1e Det er normalt å dele på sofa, kjøkkenredskaper etc, det er ikke normalt å gå i klesskapet til andre og forsyne seg uten å spørre. Går du og tar ting på barnas rom uten å spørre? Hvis ikke, hvorfor skal barna kunne gå og forsyne seg inne på soverommet til de voksne? Det er jo det denne tråden handler om, ungdommer som forsyner seg fra klesskapet til stemor, ikke barn som låner fellesting fra kjøkkenskuffen. Anonymkode: 24d5e...38a 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #18 Skrevet 6. februar 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er normalt å dele på sofa, kjøkkenredskaper etc, det er ikke normalt å gå i klesskapet til andre og forsyne seg uten å spørre. Går du og tar ting på barnas rom uten å spørre? Hvis ikke, hvorfor skal barna kunne gå og forsyne seg inne på soverommet til de voksne? Det er jo det denne tråden handler om, ungdommer som forsyner seg fra klesskapet til stemor, ikke barn som låner fellesting fra kjøkkenskuffen. Anonymkode: 24d5e...38a Barna er lært opp til å spørre før de låner noe av andre, er ikke akkurat tema ellers da alle ladere osv. er felles eie. Er enig i at de skal lære respekt sånn. Men når det var snakk om kremer... jeg tenker at sånt som står tilgjenelig på badet bør kunne brukes av alle. Hvis ikke setter man det bort. Klær og sko er litt annerledes. men om det er tilfelle så er barna tenåringer, og burde ha lært respekt for andres eiendeler for lenge siden. Så kan da spørre om stemor akkurat har flyttet inn? Hvorfor har de fått lov til å oppføre seg sånn? Anonymkode: 6b19a...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #19 Skrevet 6. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna er lært opp til å spørre før de låner noe av andre, er ikke akkurat tema ellers da alle ladere osv. er felles eie. Er enig i at de skal lære respekt sånn. Men når det var snakk om kremer... jeg tenker at sånt som står tilgjenelig på badet bør kunne brukes av alle. Hvis ikke setter man det bort. Klær og sko er litt annerledes. men om det er tilfelle så er barna tenåringer, og burde ha lært respekt for andres eiendeler for lenge siden. Så kan da spørre om stemor akkurat har flyttet inn? Hvorfor har de fått lov til å oppføre seg sånn? Anonymkode: 6b19a...f1e Jeg bruker ikke mannens høvel bare fordi den ligger i dusjen eller skapet hans på badet. Hos oss har alle egne hyller også har vi noen felleskap og hyller. For eksempel er det en hylle med ting til tannhygiene, tannstikkere, tanntråd, tannkrem, fluortabletter osv osv, og den er alles. En hylle er full av hårpynt og er alles (som har bruk for det). Men far i huset har en hylle til sine toalettsaker, jeg har til mine og min sminke, datteren har egen til sine ting og sønnen til sitt, selv om han er veldig ung og stort sett har mer leker og badesåper i morsomme figurer og badebomber der. Jeg går ikke i datteren min sin hylle for deodorant, roll on er personlig. Og hun går ikke i min hylle og tar sminke eller ting - med mindre hun spør først. At q-tips, bomull og neglelakkfjerner er felleseie på badet er en ting, men parfymer, sminke, deodoranter, hårbørste osv bør man få ha i fred. Selv om de står i samme skap som andres ting. Man trenger ikke låse ting inn for å forvente respekt. Anonymkode: 4aa00...dd9 9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #20 Skrevet 6. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna er lært opp til å spørre før de låner noe av andre, er ikke akkurat tema ellers da alle ladere osv. er felles eie. Er enig i at de skal lære respekt sånn. Men når det var snakk om kremer... jeg tenker at sånt som står tilgjenelig på badet bør kunne brukes av alle. Hvis ikke setter man det bort. Klær og sko er litt annerledes. men om det er tilfelle så er barna tenåringer, og burde ha lært respekt for andres eiendeler for lenge siden. Så kan da spørre om stemor akkurat har flyttet inn? Hvorfor har de fått lov til å oppføre seg sånn? Anonymkode: 6b19a...f1e Hvor står det at kremene mine ligger tilgjengelig på badet?? Om jeg så har en toalettveske med glidelås lengst bakerst i skapet, så tar de det. Og da kan de gjerne legge den i sin egen toalettveske etterpå. Men jo. Vi har egne hyller til private ting, og ett par til fellesting på badet hos oss.. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker ikke mannens høvel bare fordi den ligger i dusjen eller skapet hans på badet. Hos oss har alle egne hyller også har vi noen felleskap og hyller. For eksempel er det en hylle med ting til tannhygiene, tannstikkere, tanntråd, tannkrem, fluortabletter osv osv, og den er alles. En hylle er full av hårpynt og er alles (som har bruk for det). Men far i huset har en hylle til sine toalettsaker, jeg har til mine og min sminke, datteren har egen til sine ting og sønnen til sitt, selv om han er veldig ung og stort sett har mer leker og badesåper i morsomme figurer og badebomber der. Jeg går ikke i datteren min sin hylle for deodorant, roll on er personlig. Og hun går ikke i min hylle og tar sminke eller ting - med mindre hun spør først. At q-tips, bomull og neglelakkfjerner er felleseie på badet er en ting, men parfymer, sminke, deodoranter, hårbørste osv bør man få ha i fred. Selv om de står i samme skap som andres ting. Man trenger ikke låse ting inn for å forvente respekt. Anonymkode: 4aa00...dd9 Helt utrolig at noenfolk ikke kan skjønne problemet her Anonymkode: c04d9...256 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå