AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Noen som kan noe om dette? Hva lønner seg å investere i, hvordan gå frem for å finne en relativt trygg investering og hvor mye bør man investere i første omgang? Tror ikke jeg tør å satse hele sparekontoen og har egentlig ikke råd til å tape så mye for godt heller men ville gjerne prøvd litt for å se om jeg tilfeldigvis oppnådde suksess og kunne bli rik Anonymkode: 777c9...8fe
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 Spørsmålet du egentlig må stille deg er om du vil gamble, altså om du vil risikere å tape hele investeringen din, eller om du ønsker å tjene litt mer penger enn bankrenten, over tid. Hvis sistnevnte, så skal du kjøpe fond og ikke aksjer. Gjerne indeksfond, både nordiske og globale er aktuelle. Husk at for å investere i aksjemarkedene må du ha en viss tidshorisont, gjerne 5 år eller mer. Aller helst bør man ha et evigshetsperspektiv, men det er nå så. Du kan ikke både få høy avkastning og lav risiko. For en privatperson så er kjøp av enkeltaksjer eller kryptovaluta omtrent det samme som gambling. For hver millionær, så finner du tusentalls med fallerte spekulanter. Anonymkode: 40696...d40
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet du egentlig må stille deg er om du vil gamble, altså om du vil risikere å tape hele investeringen din, eller om du ønsker å tjene litt mer penger enn bankrenten, over tid. Hvis sistnevnte, så skal du kjøpe fond og ikke aksjer. Gjerne indeksfond, både nordiske og globale er aktuelle. Husk at for å investere i aksjemarkedene må du ha en viss tidshorisont, gjerne 5 år eller mer. Aller helst bør man ha et evigshetsperspektiv, men det er nå så. Du kan ikke både få høy avkastning og lav risiko. For en privatperson så er kjøp av enkeltaksjer eller kryptovaluta omtrent det samme som gambling. For hver millionær, så finner du tusentalls med fallerte spekulanter. Anonymkode: 40696...d40 Å ha pengene stående på sparekonto gir hvertfall ikke særlig med rente og verdivekst men fond kan være interessant. Hva går egentlig det ut på og hvordan er oddsen der? hvordan finner man er relativt sikkert fond å investere i og hvor mye bør man satse? Jeg ser for meg å ha pengene stående i en investering i 5-10 år med fortjeneste og ikke tap, men skjønner at tap er en risiko. Hvordan minske risikoen? Anonymkode: 777c9...8fe
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #4 Skrevet 6. februar 2019 Kryptomannen har tatt den hemmelige koden med seg i graven, så den valutaen er snart død. Anonymkode: 7ca1d...f35 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #5 Skrevet 6. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kryptomannen har tatt den hemmelige koden med seg i graven, så den valutaen er snart død. Anonymkode: 7ca1d...f35 Hehehe jeg leste den saken der! Men det var vel en kryptovaluta som ikke er så kjent? Jeg skjønner ikke hvordan noen ikke kan ha passordet til egne investeringer selv, blir ikke det litt som å ha en nettbank med sparekonto men ikke ha tilgang til nettbanken selv? Merkelig greie. Tidenes svindler om det viser seg at han lever og alle pengene fordufter til en sjeik i dubai som hvitvasker de for han og han lever resten av livet med falsk identitet haha damn! Anonymkode: 777c9...8fe
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #6 Skrevet 6. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Kryptomannen har tatt den hemmelige koden med seg i graven, så den valutaen er snart død. Anonymkode: 7ca1d...f35 Det er faktisk løgn bedriften har gjort fordi de forsøker stikke av med pengene til kundene. Det er et selskap som svindler kundene og hevder at de har mistet passord. 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hehehe jeg leste den saken der! Men det var vel en kryptovaluta som ikke er så kjent? Jeg skjønner ikke hvordan noen ikke kan ha passordet til egne investeringer selv, blir ikke det litt som å ha en nettbank med sparekonto men ikke ha tilgang til nettbanken selv? Merkelig greie. Tidenes svindler om det viser seg at han lever og alle pengene fordufter til en sjeik i dubai som hvitvasker de for han og han lever resten av livet med falsk identitet haha damn! Anonymkode: 777c9...8fe Det finnes noen kryptoer som har vist seg å være svindel. Det er viktig å kunne en del om teknologien og se hvilke mennesker som er bak en bedrift før man investerer. Jeg har kjøpt litt ulike coins og tjent på de, men jeg brukte mange time rpå å følge med, lese meg opp osv. Om du faktisk vil gjøre det bra på aksjer eller krypto, er nok eneste løsningen å lese seg opp, forstå markedene og være på fora der folk har peiling. Det er mye arbeid, men det er det som kan gi høye avkastninger på sikt Anonymkode: 4362c...492
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #7 Skrevet 6. februar 2019 Hvis du må spørre folk på et forum om dette så holder du enten pengene på sparekonto eller putter de i fond. Aksjer og krypto er totalt galskap å drive med i stor skala av formuen din hvis du ikke har kunnskap som tilsier at du kan lykkes. For å få høy avkastning må du ta høy risiko. Fond gir lav-middels avkastning med relativt liten risiko, spesielt over tid. Sparekonto gir ingen risiko, men du "taper" penger i lengden pga inflasjon og de lave rentene. Kontakt banken din eller noen som har kunnskap om dette og si at du vil investere pengene dine, men vil ha en relativt trygg investering. Fond høres ut som veien å gå. Du kan også spare i fond som er blanding av rentefond og aksjefond osv. Det gir lavere risiko enn å bare spare i rene aksjefond, men mindre mulighet for høy avkastning. Anonymkode: 8a3da...66e 1
Knirke Skrevet 6. februar 2019 #8 Skrevet 6. februar 2019 Aksjer er overhodet ikke "galskap", men det lønner seg å lese seg litt opp på temaet og spre risikoen over flere selskaper og bransjer. Det tryggeste for nybegynnere er fond. Begge deler kan du handle i banken din eller hos f.eks Nordnet. Kryptovaluta ville jeg holdt meg langt unna.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #9 Skrevet 6. februar 2019 Kryptovaluta er gambling med veldig høy risiko. Investerer du i dette må du regne med å tape pengene, men går det veien kan oppturen, historisk sett, være enorm. Indeksfond med 5-10 års horisont har mitt på treet risiko. Sansynligheten for å miste alle pengene er mikroskopiske. Sansynligheten for å gå i pluss er stor. Sansynligheten for å tape noen titalls prosent er til stede. Globale indeksfond er en ganske trygg investering. Anonymkode: 17b53...a49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå