Gullelefant Skrevet 5. februar 2019 #1 Skrevet 5. februar 2019 Jeg bor i første etasje, en familie på tre bor over meg. Barnet er vel blitt 2 år nå. Hver natt rundt to-tre begynner barnet å hyl grine. Ikke vanlig sutre gråting, men høy og skjærende grining. Det er både veldig irriterende, for det er veldig høyt og det varer ekstremt lenge. Men jeg blir også litt redd, hvorfor våkner barnet stadig? Aldri sovet en hel natt. Plutselig på natta hører jeg at han bygger og raser det ned, hopping og dansing. Kan da ikke være normalt? Selv ville jeg kanskje ha lest en bok, eller synget for å få barnet mitt til å sove igjen. I hverdager er barnet våken kjempe tidlig, med tramping og høye lyder. Barnet er heller ikke i barnehagen. Selv i helgene er det full rulle der oppe. Tenker også på hvor slitsomt det er for mor og far, men kan ikke de også tenke på meg før de setter på musikk klokka fem om morgen på en søndag? Har jobbet med barn i autismespekteret. Og det virker som at det kan være noe i den duren men det er bare vill gjetting. Men det plages i den egoistiske hjernen min at jeg ikke finner ut av hvorfor. For dette har pågått hver dag over lengre tid. Er jeg rar som plages av dette? Eller må jeg leve med at sånn er det å være nabo med en med unge? 1
Gjest BearMama Skrevet 5. februar 2019 #2 Skrevet 5. februar 2019 Kalles sleep regression og skjer med de fleste barn. At han ikke har det før 2 år er faktisk imponerende. Mange har det fra 1 år eller tidligere.
Gullelefant Skrevet 5. februar 2019 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2019 2 minutter siden, BearMama skrev: Kalles sleep regression og skjer med de fleste barn. At han ikke har det før 2 år er faktisk imponerende. Mange har det fra 1 år eller tidligere. Barnet har alltid vært våken på natta så lenge jeg kan huske, ikke bare fra han var 2 men mye mindre også. Kan det fortsatt være det og hvor lenge kan det være?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #4 Skrevet 5. februar 2019 Hvilken type bolig bor du i? Jeg skal snart flytte og dette er min største frykt Hvis du leier anbefaler jeg deg å flytte fortest, da slike mennesker aldri kommer til å ta hensyn til naboene sine. Anonymkode: 4a59f...598 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #5 Skrevet 5. februar 2019 Høres veldig vanlig ut for min del. Vi står også opp tidlig, og så trøtt som jeg er om dagen så glemte jeg at hun under oss ikke har samme døgnrytme. Vi er oppe 5 og hun sover til 17.00 hun kom bort og spurte pent om vi kunne la vær med å bruke gåbilen rundt 9 tiden for da la hun seg. Bare i det området hun hadde soverommet så hun faktisk rakk å sovne før lille fikk kose seg videre. Så vi gjorde det enkelt og spiser noe godt rundt den tiden på den andre siden av leiligheten. Det er bare å prate med dem på en høflig måte så tar de nok hensyn. Er litt lett å Glemme andre når man sover lite med små barn. Og de skjønner nok at det er frustrerende med musikk kl 5 på Morran for naboer. Etter 7 syns jeg du bør tåle litt. Men det med kl 3 på natta tror jeg foreldrene ønsker å få bort mer enn deg. Men det er ikke alltid like lett. Så det ville jeg ikke sagt noe på med godtatt... Anonymkode: a85f4...e74 6
Gullelefant Skrevet 5. februar 2019 Forfatter #6 Skrevet 5. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken type bolig bor du i? Jeg skal snart flytte og dette er min største frykt Hvis du leier anbefaler jeg deg å flytte fortest, da slike mennesker aldri kommer til å ta hensyn til naboene sine. Anonymkode: 4a59f...598 Bor i en tomannsbolig fra 06. Jeg eier 🙄 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres veldig vanlig ut for min del. Vi står også opp tidlig, og så trøtt som jeg er om dagen så glemte jeg at hun under oss ikke har samme døgnrytme. Vi er oppe 5 og hun sover til 17.00 hun kom bort og spurte pent om vi kunne la vær med å bruke gåbilen rundt 9 tiden for da la hun seg. Bare i det området hun hadde soverommet så hun faktisk rakk å sovne før lille fikk kose seg videre. Så vi gjorde det enkelt og spiser noe godt rundt den tiden på den andre siden av leiligheten. Det er bare å prate med dem på en høflig måte så tar de nok hensyn. Er litt lett å Glemme andre når man sover lite med små barn. Og de skjønner nok at det er frustrerende med musikk kl 5 på Morran for naboer. Etter 7 syns jeg du bør tåle litt. Men det med kl 3 på natta tror jeg foreldrene ønsker å få bort mer enn deg. Men det er ikke alltid like lett. Så det ville jeg ikke sagt noe på med godtatt... Anonymkode: a85f4...e74 Er jo helt latterlig. For før de fikk barnet kom de ned til meg på kvelden for jeg hadde tven litt for høyt når jeg hadde besøk på en fredag. Ja, da sto begge på døra mi. Klagde på alt jeg gjorde. Fks som å pusse opp når de var hjemme og ikke på ferie. Aldri tidligere enn klokka ni. Kanskje jeg kan ta en prat når de er ute. For de er faktisk ganske greie ellers 😃 men er jo veldig sårt å ta opp det, hvis det er noe de sliter med. Lar hver å snakke om at han er våken på natta selvfølgelig. 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #7 Skrevet 5. februar 2019 3 minutter siden, Gullelefant skrev: Bor i en tomannsbolig fra 06. Jeg eier 🙄 Er jo helt latterlig. For før de fikk barnet kom de ned til meg på kvelden for jeg hadde tven litt for høyt når jeg hadde besøk på en fredag. Ja, da sto begge på døra mi. Klagde på alt jeg gjorde. Fks som å pusse opp når de var hjemme og ikke på ferie. Aldri tidligere enn klokka ni. Kanskje jeg kan ta en prat når de er ute. For de er faktisk ganske greie ellers 😃 men er jo veldig sårt å ta opp det, hvis det er noe de sliter med. Lar hver å snakke om at han er våken på natta selvfølgelig. Da var det litt verre. Kanskje både du og naboen kan lydisolere skikkelig? Hvis de sier nei kan du jo bare sette på høy musikk/ha høylytte fester når du vet at det er ubeleielig for dem og barnet deres Ja er ikke det typisk for slike mennesker... Kjenner til det🙄🤨 Anonymkode: 4a59f...598 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #8 Skrevet 5. februar 2019 6 minutter siden, Gullelefant skrev: Bor i en tomannsbolig fra 06. Jeg eier 🙄 Er jo helt latterlig. For før de fikk barnet kom de ned til meg på kvelden for jeg hadde tven litt for høyt når jeg hadde besøk på en fredag. Ja, da sto begge på døra mi. Klagde på alt jeg gjorde. Fks som å pusse opp når de var hjemme og ikke på ferie. Aldri tidligere enn klokka ni. Kanskje jeg kan ta en prat når de er ute. For de er faktisk ganske greie ellers 😃 men er jo veldig sårt å ta opp det, hvis det er noe de sliter med. Lar hver å snakke om at han er våken på natta selvfølgelig. Det høres jo ikke helt bra ut når de har klagd sånn tidligere, men det er alltid greit å prøve en grei løsning før en går den «vanskelige» veien du sier de er ganske greie ellers, får krysse fingrene for at de er det nå også. Skjønner deg virkelig at det er helt pyton å bli vekt midt på natta osv.. men er det er for stort problem så bør du jo ta det opp etterhvert også.. er jo verken din eller min nabo sin feil at vi har valgt å få barn. Nå har vi heldigvis soverom på hver vår kant av huset så vi hører sjeldent noe på natta og det samme gjelder henne. Vi har spurt. Anonymkode: a85f4...e74
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #9 Skrevet 5. februar 2019 Vi har barn og bor i andre etasje. Jeg har selv gått ned til personen som bor under oss og spurt om det høres når barnet gråter osv. Naboen hører heldigvis ingenting, men om det hadde vært slik hadde jeg gått på andre sida av leiligheten feks. Jeg setter veldig stor pris på når naboene viser hensyn, så da gjør jeg det selvfølgelig tilbake. Vi har ikke noe forhold til naboene rundt oss i det hele tatt, men de aller aller fleste er jo oppegående og hyggelige mennesker, så det bør jo være mulig å bare ta det opp på en hyggelig måte? Jeg syns i hvert fall når man bor i borettslag/rekkehus osv at alle må ta hensyn til alle! Anonymkode: 489a4...940 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #10 Skrevet 5. februar 2019 Veldig kjipt å ikke få sove. Det bedyrer nok å ta opp med dem om de kan forsøke å dempe lydnivået kl 05 til i vert fall 9-10. Gråting på natt er der dessverre lite å gjøre med. Å spekulere i diagnoser og hvorfor barnet gråter blir bare for dumt. Mange barn som sliter med nattesøvn og gråter og kaver om nettene. Anonymkode: bb19e...a55 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #11 Skrevet 5. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres jo ikke helt bra ut når de har klagd sånn tidligere, men det er alltid greit å prøve en grei løsning før en går den «vanskelige» veien du sier de er ganske greie ellers, får krysse fingrene for at de er det nå også. Skjønner deg virkelig at det er helt pyton å bli vekt midt på natta osv.. men er det er for stort problem så bør du jo ta det opp etterhvert også.. er jo verken din eller min nabo sin feil at vi har valgt å få barn. Nå har vi heldigvis soverom på hver vår kant av huset så vi hører sjeldent noe på natta og det samme gjelder henne. Vi har spurt. Anonymkode: a85f4...e74 Det å få barn er jo fair enough, men så er det da med å ta hensyn til naboene sine, og oppdra barna skikkelig... Det er ikke alle barn som terroriserer i hjemmet og plager naboene, håper jeg Anonymkode: 4a59f...598 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #12 Skrevet 5. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det å få barn er jo fair enough, men så er det da med å ta hensyn til naboene sine, og oppdra barna skikkelig... Det er ikke alle barn som terroriserer i hjemmet og plager naboene, håper jeg Anonymkode: 4a59f...598 Altså vår er en engel i forhold til andre babyer, selvom de er små engler de å. Er tross alt foreldrene sin feil ja. Naboene våres tar hensyn til oss så vi gjør det samme. Er foreldrene som har det ansvaret, et barn hadde nok unngått noe sånt om de viste bedre. Men det er lett for foreldre å faktisk glemme seg også... på bekosting av stakkars naboer 😕 Anonymkode: a85f4...e74
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #13 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Altså vår er en engel i forhold til andre babyer, selvom de er små engler de å. Er tross alt foreldrene sin feil ja. Naboene våres tar hensyn til oss så vi gjør det samme. Er foreldrene som har det ansvaret, et barn hadde nok unngått noe sånt om de viste bedre. Men det er lett for foreldre å faktisk glemme seg også... på bekosting av stakkars naboer 😕 Anonymkode: a85f4...e74 Jeg snakket ikke om deg her altså, men bare generelt. Det er foreldrene sine feil ja. Dårlig oppdratte foreldre gir dårlig oppdratte barn🤔 Det er forståelig at man kan glemme seg, og det tror jeg de fleste vil forstå. Er det bråk hver dag derimot... Anonymkode: 4a59f...598 1
Gjest BearMama Skrevet 6. februar 2019 #14 Skrevet 6. februar 2019 6 timer siden, Gullelefant skrev: Barnet har alltid vært våken på natta så lenge jeg kan huske, ikke bare fra han var 2 men mye mindre også. Kan det fortsatt være det og hvor lenge kan det være? Jepp. Det kan være kolikkbaby eller stort behov for nærhet. Noen babyer og barn sliter med å finne roen i årevis, mens andre sover søtt hele natten.
Gjest BearMama Skrevet 6. februar 2019 #15 Skrevet 6. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakket ikke om deg her altså, men bare generelt. Det er foreldrene sine feil ja. Dårlig oppdratte foreldre gir dårlig oppdratte barn🤔 Det er forståelig at man kan glemme seg, og det tror jeg de fleste vil forstå. Er det bråk hver dag derimot... Anonymkode: 4a59f...598 Mener du virkelig at mitt barn er dårlig oppdratt om han i perioder gråter om natten og ikke får sove? 🤔
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #16 Skrevet 6. februar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Da var det litt verre. Kanskje både du og naboen kan lydisolere skikkelig? Hvis de sier nei kan du jo bare sette på høy musikk/ha høylytte fester når du vet at det er ubeleielig for dem og barnet deres Ja er ikke det typisk for slike mennesker... Kjenner til det🙄🤨 Anonymkode: 4a59f...598 Høylytte fester og musikk som går utover en familie med barn høres ut som en særdeles dårlig idè, da får ts bare politiet på døra. Det tar de på alvor, hvis barn blir plaget av det og f.eks ikke får sove (kjæresten min er politi). I ytterste konsekvens kan ts anmeldes og miste anlegget eller bøtelegges, hvis det blir noe hun eller han gjør for å plage naboen med barn. Bedre å snakke med naboene. Det finnes også lydisolerende tepper og belegg de kan legge oppå gulvet, som er billigere enn å lydisolerende selve gulvet hvis ikke de har råd til det eller noe. Men husk at barnegråt er noe foreldrene og barnet ikke kan noe for. Så det kommer man ikke så langt med i en klage gjennom andre instanser. Høy musikk o.l er noe man styrer selv. Men forstår frustrasjonen til ts. Anonymkode: e9c8d...865 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #17 Skrevet 6. februar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken type bolig bor du i? Jeg skal snart flytte og dette er min største frykt Hvis du leier anbefaler jeg deg å flytte fortest, da slike mennesker aldri kommer til å ta hensyn til naboene sine. Anonymkode: 4a59f...598 "Ta hensyn til naboene sine"??? Hva faen skal de gjøre da? Drepe barnet? Er da ingen som VELGER at barnet skal være våken om natta... Anonymkode: 6ba12...089 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #18 Skrevet 6. februar 2019 Jah.. onsdag morgen og jeg lærte noe nytt idag alletede. Ett av kriteriene for autisme er altså at barnet våknet midt på natta.. og at det gråter og hyler er bare en medisinsk bekreftelse på det hele... TS. Det du beskriver er vanlig for manfe barn i den alderen... ro deg ned og nyt livet 😂 Anonymkode: b66e3...83c 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #19 Skrevet 6. februar 2019 Leste litt gjennom tråden og TS virker ikke til å være helt oppegående. Du har ikke barn TS? Du skal si ifra til naboene pga en gråtende barn fordi de tidligere ba deg dempe lyden på tv? Seriøst? Jeg lurer hvem som er barnet i denne tråden... En TV kan man dempe. Et gråtebde barn er ikke alltid enkelt. Tror ikke du disse foreldrene hadde ønsket at barnet sover hele natta? At det IKKE gråter? At alle får seg en god natts søvn? Vi har to små barn og de kan være bråkete noen ganger. Har flere ganger gått til naborne ig spurt om det plager dem. De sier bare at de har full forståelse for vår situasjon. De har vært gjennom dette selv. Anonymkode: b66e3...83c 5
Gullelefant Skrevet 6. februar 2019 Forfatter #20 Skrevet 6. februar 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leste litt gjennom tråden og TS virker ikke til å være helt oppegående. Du har ikke barn TS? Du skal si ifra til naboene pga en gråtende barn fordi de tidligere ba deg dempe lyden på tv? Seriøst? Jeg lurer hvem som er barnet i denne tråden... En TV kan man dempe. Et gråtebde barn er ikke alltid enkelt. Tror ikke du disse foreldrene hadde ønsket at barnet sover hele natta? At det IKKE gråter? At alle får seg en god natts søvn? Vi har to små barn og de kan være bråkete noen ganger. Har flere ganger gått til naborne ig spurt om det plager dem. De sier bare at de har full forståelse for vår situasjon. De har vært gjennom dette selv. Anonymkode: b66e3...83c Har du egentlig lest tråden? Barnegråten får jeg ikke gjort noe med. Mer at jeg irriteres at de bygger ting og raser ned, tramper, setter på musikk klokken fem om morgen uansett ukedag. Så tenker kanskje å gi en heads up på det. Ikke at barnet gråter. Er et oppegående menneske. Var mer at jeg var bekymret og ikke hadde vært borti at barnet våkner til samme tid hver hyler, griner og slår i veggene. Det må vel du forstå i og med jeg ikke har egne barn vel? Endret 6. februar 2019 av Gullelefant 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå