Gå til innhold

Kan en slutte med å straffe kjente mennesker for fortiden?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne gangen er det skuespiller Liam Neeson som får svi. Fordi han klikket da en god veninne av ham ble voldtatt av en svart mann. Dette er 40 år siden og Neeson sa at han hadde aldri kjent på sånt sinne, og gikk ut i gatene for å finne en svart mann. Han sa at han ville drept en hvilken som helst svart mann i de dagene. Senere kom han til seg selv og snakket med en prest( han er irsk og katolikk).

Ok. Uttalelsen var ikke heldig. Men ærlig talt. Han var ærlig og sa selv at han hadde mistet hodet. Han sier at han ikke er rasist. Han ble redd sitt eget sinne. Har sett intervju og lest aviser om denne saken. Nå blir filmpremieren i filmen han er med i "Revenge" avlyst. 

Jeg kjenner at jeg blir ganske oppgitt og også irritert. Hvorfor blir han "straffet" for noe som ligger 40 år tilbake i tid?? Når han forklarer hva som skjedde, og at det ikke var rasistisk ment? 

Han får mye støtte heldigvis. Men dessverre får han utrolig mye kritikk også. Syns han bør bli forstått på dette. Folk må kunne tenke litt lenger enn å rope rasist for alt mulig, hele tiden! 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke hørt noe om dette annet enn hva du skriver. Men ut fra det du skriver var det jo tydelig rasistisk tankegang. Det betyr ikke at mannen er en grusom storrasist eller at det er det som definerer ham som person. Men det vitner jo om en i alle fall noe rasistisk tankegang da det skjedde.

Hvis venninna mi ble voldtatt av en mørkhuda mann ville jeg ha blitt ekstremt forbanna, men å bli forbanna på alle som er mørkhuda ville jeg ikke ha tenkt på engang i mitt villeste raseri. Det ville vært like rart for meg som å bli forbanna på alle rødhårede om han var rødhåra, alle svensker om ham var svensk, alle trøndere om han var fra Trondheim, alle bakere om han var baker..

Endret av Nicathv
  • Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Nicathv skrev:

Jeg har ikke hørt noe om dette annet enn hva du skriver. Men ut fra det du skriver var det jo tydelig rasistisk tankegang. Det betyr ikke at mannen er en grusom storrasist eller at det er det som definerer ham som person. Men det vitner jo om en i alle fall noe rasistisk tankegang da det skjedde.

Hvis venninna mi ble voldtatt av en mørkhuda mann ville jeg ha blitt ekstremt forbanna, men å bli forbanna på alle som er mørkhuda ville jeg ikke ha tenkt på engang i mitt villeste raseri. Det ville vært like rart for meg som å bli forbanna på alle rødhårede om han var rødhåra, alle svensker om ham var svensk, alle trøndere om han var fra Trondheim, alle bakere om han var baker..

John Barnes er selv svart, og han støtter Neeson fullt ut. En tenker ikke rasjonelt når en kommer i den tilstanden. Han har forklart, og det er ikke vanskelig å forstå moduset han var i. Det er også 40 år siden dette skjedde. Han er ikke rasist. Ja, et dumt utsagn på noen måter, det var det. Men jeg kan virkelig ikke fatte at en skal hudflette ham for det, og avlyse filmpremieren. Syns det er overreaksjon.

Fortid er fortid, og en skal jo ikke svi for ting resten av livet. Det er bare ikke riktig! 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

John Barnes er selv svart, og han støtter Neeson fullt ut. En tenker ikke rasjonelt når en kommer i den tilstanden. Han har forklart, og det er ikke vanskelig å forstå moduset han var i. Det er også 40 år siden dette skjedde. Han er ikke rasist. Ja, et dumt utsagn på noen måter, det var det. Men jeg kan virkelig ikke fatte at en skal hudflette ham for det, og avlyse filmpremieren. Syns det er overreaksjon.

Fortid er fortid, og en skal jo ikke svi for ting resten av livet. Det er bare ikke riktig! 

At en mørkhuda person støtter ham er irrelevant for om han tenkte på en måte som vitner om rasistiske tanker der og da.

Selv når man er fly forbanna og ikke tenker rasjonelt sier man ikke ting som man ikke ellers ville ha kommet på. Tanken om å gå etter alle mørkhuda personer ville ikke ha kommet uten noen bakenforliggende tanker om mørkhuda folk, selv om de ikke er sterke tanker til vanlig. Man blir ikke en annen person selv om man er i et ekstremt raseri.

Det er f.eks. lite sannsynlig, som jeg pekte på i mitt forrige innlegg, at han ville ha tenkt likt om rødhåra personer, for de er ikke sett på som "de andre", og det er f.eks. ingen som har fordommer om at rødhåra folk er mer voldelige enn andre.

Jeg veit som sagt ikke noe annet enn det du har skrevet her, så jeg skriver som om du presenter fakta korrekt. Hvis det er noen som gir ham masse pes og fordømmer ham som en fæl rasist for evig og alltid kun pga denne rasistiske oppførselen for 40 år siden, så synes jeg det er veldig overdrevet og teit.

Men det betyr ikke at man ikke kan prøve å prøve å skrive en intelligent tekst om rasistisk tankegang ved å bruke dette som et eksempel.

• Liker 1
Skrevet

Ehjo, en kan nok bli en annen person i ekstremt raseri. Det er vel ikke akkurat noe nytt! 

Det er mulig at raseriet ville handlet om alle rødhårede om det var en rødhåret som begikk forbrytelsen. Vi klarer ikke alltid la vær å tenke på mennesker som selvstendige individer i gitte situasjoner. Det kommer an på. Vel kjent er vel at folk tror muslimer er samme type mennesker. Jeg har opplevd irriterende moldensere, og må si til meg selv at alle ikke er like. Så da i et anfall av raseri er en enda mindre rasjonell. Det var nettopp det som skjedde i nevnte hendelse. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
36 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ehjo, en kan nok bli en annen person i ekstremt raseri. Det er vel ikke akkurat noe nytt! 

Det er mulig at raseriet ville handlet om alle rødhårede om det var en rødhåret som begikk forbrytelsen. Vi klarer ikke alltid la vær å tenke på mennesker som selvstendige individer i gitte situasjoner. Det kommer an på. Vel kjent er vel at folk tror muslimer er samme type mennesker. Jeg har opplevd irriterende moldensere, og må si til meg selv at alle ikke er like. Så da i et anfall av raseri er en enda mindre rasjonell. Det var nettopp det som skjedde i nevnte hendelse. 

Nei. Kom igjen. Man får ikke en ny hjerne når man er rasende. Man blir ikke bokstavelig talt en annen person med en annen persons tankemønster. Man er alltid seg selv.

Ok, det du beskriver er generalisering. Jeg medgir at du har rett i at man kan begynne å generalisere om forskjellige grupper hvis man ikke tenker rasjonelt. Å generalisere om mennesker med en annen hudfarge er én klassisk beskrivelse av rasisme.

Rasisme er ikke rasjonelt, så i en situasjon man oppfører seg urasjonelt vil man lettere kunne oppføre seg rasistisk - spesielt hvis man er tilbøyelig til å ha noen slike tanker (langt bak) i hodet fra før av.

Endret av Nicathv
Skrevet

Jeg tenker ikke at nødvendigvis blir en helt annen person, men jeg tror at ved ekstreme tilfeller så vil vi bli så rasende mennesket handler på impuls uten å tenke seg om.

Jeg tror feks alle mennesker er egentlig i stand til å drepe et annet menneske under at visse forutsetninger er tilstede.

1. Noen gjør noe veldig slemt mot barnet ditt. Feks overgrep av pedofile.

2. Du frykter for ditt eget liv eller dine nærmeste. Gjerne dine egne barn, eller partner. 

3. Selvforsvar

Vi gjør det ikke normalt sett, fordi det er moralsk feil å ta livet av noen andre. De fleste har også et snev av empati, slik at vi gjør jo ikke dette.  

• Liker 4
Skrevet

En skulle kanskje tro at en som står frem med og forteller om hvordan en forferdelig opplevelse for mange år siden skapte et voldsomt raseri i ham som i et kort tidsrom fikk rasistisk utløp, ble applaudert for åpenheten og for å tørre å stå frem. Den gang ei. 

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, mafiadrone skrev:

Noen applauderer:

👍

• Liker 1
Skrevet
På 6.2.2019 den 5.03, SoWhat? skrev:

Jeg har opplevd irriterende moldensere

Med litt innsikt i den pågående fogderistriden som pågår der oppe på nordvestlandet tillater jeg meg å konkludere med at du er fra Kristiansund eller omland 🤣

Skrevet
1 time siden, TWimo skrev:

Med litt innsikt i den pågående fogderistriden som pågår der oppe på nordvestlandet tillater jeg meg å konkludere med at du er fra Kristiansund eller omland 🤣

Jeg er ikke det 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...