Gå til innhold

kan noen hjelpe med spørsmålene i forhold til case om Marie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Marie Didriksen er 84 år, har KOLS og bor på Slagen sykehjem. Hun har i det siste spist og drukket lite. Hun sier bare at hun ikke er sulten og heller ikke tørst. Hun vil helst ligge i senga hele tiden. Innimellom dupper hun av og sover av den grunn dårlig om nettene. Siden hun er så passiv er hun utsatt for diverse komplikasjoner. Hun er allerede blitt litt rød på setet og hun har tendens til forstoppelse. 

1.      Hvilke tiltak vil du sette i verk for at Marie skal få i seg nok mat og drikke?

2.      Hvordan kan du tilrettelegge sånn at Marie skal få god nattesøvn?

3.      Beskriv hvilke komplikasjoner som kan oppstå ved immobilitet.

4.      Gi fem eksempler på tiltak som kan forebygge komplikasjoner ved immobilitet for Marie.

5.      a) Beskriv hvordan du kan jobbe ergonomisk riktig når du skal hjelpe Marie fra seng til stol.

b) Beskriv hvilke forflytningsprinsipper du bruker når du skal hjelpe Marie fra seng til stol.

Anonymkode: b7084...ba5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"I forhold til" betyr "sammenlignet med". Utover det kan jeg ikke hjelpe deg!

Anonymkode: 5dd9a...425

• Liker 5
Skrevet

"KG leksehjelpen, værsågod?" :rolleyes: 

Dette var flaue greier, TS. Ikke gidder du gjøre (tilsynelatende temmelig enkle) lekser selv, og ikke klarer du å finne riktig forum å spørre om hjelp på. 

Anonymkode: a34c5...65c

• Liker 6
Skrevet

Håper ikke du har tenkt til å praktisere som sykepleier når du ikke engang klarer oppgavene dine selv....

Anonymkode: 0a8f2...eda

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke klarer dette uten hjelp bør du kanskje vurdere en annen utdannelse? 

Hilsen bilmekaniker som kanskje ikke hadde fått toppkarakter, men i det minste bestått en prøve med de spørsmålene.

Anonymkode: 4385b...f9e

• Liker 4
Skrevet

klarer å svare selv bare lurte på om det er mer enn det jeg har tenk på som kan tas tak i, i oppgaven

Skrevet
7 minutter siden, tovelisa skrev:

klarer å svare selv bare lurte på om det er mer enn det jeg har tenk på som kan tas tak i, i oppgaven

Da hadde du kanskje fått litt mer konstruktive svar om du hadde kommet med ditt eget løsningsforslag og bedt om tilbakemeldinger, i stedet for å bare legge ut hele oppgaveteksten som om du ventet en ferdigskrevet oppgave i retur. 

(Og du er fremdeles på helt feil del av forumet.)

Anonymkode: a34c5...65c

• Liker 4
Skrevet

Er du helsefagarbeider eller sykepleierstudent? Hvor langt er du kommet i studiet? 

Oppfordrer deg til å lese pleieplaner og ta i bruk fagbøkene for å få svar på dette. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk vernepleien, men i helsefagdelen brukte vi Grunnleggende sykepleie - bøkene. Dette er en liten stund siden, men i de bøkene er det jo veldig greit delt opp i ulike kapitler som omhandler så og si alt du beskriver i innnlegget ditt TS. Om dere bruker Grunnleggende sykepleie 2 f.eks. så kan du lese i denne. Det ser ihvertfall veldig ut som om de spørsmålene er ment for å brukes med en pensumbok, og få dere til å lese dere gjennom kapitlene. Så for din egen læring så er det jo dette hva du burde og skal gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har svart på de selv, ville det vært lettere for noen her å hjelpe deg om du hadde skrevet ned svaret ditt også :) 

• Liker 1
Skrevet

Om ikke jeg tar feil, så ligner dette her mer på videregående pensum enn høgskole/universitet pensum. 

Jeg studerer på universitet (ikke sykepleie eller vernepleie), men jeg kjenner til oppbyggingen av spørsmål fra videregående (helse og oppvekstfag). I tillegg står det en del om immobilitet på ndla.no (Helsearbeiderfag Vg2) - nylig sjekka.

Anonymkode: ae578...b5f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om ikke jeg tar feil, så ligner dette her mer på videregående pensum enn høgskole/universitet pensum. 

Jeg studerer på universitet (ikke sykepleie eller vernepleie), men jeg kjenner til oppbyggingen av spørsmål fra videregående (helse og oppvekstfag). I tillegg står det en del om immobilitet på ndla.no (Helsearbeiderfag Vg2) - nylig sjekka.

Anonymkode: ae578...b5f

Vi har slike oppgave på sykepleieren også:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...