Gå til innhold

Kollega herset med meg på jobb. Nå vil hun ikke snakke med meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! 

Har en del problemer med en kollega på jobb. Jeg var veldig god venninne med henne i en lang periode, men etterhvert som jeg fortalte henne om min mors alkoholproblemer begynte hun å komme med sårende kommentarer til meg. Hun kunne spørre meg om jeg kunne ta med hjemmebrent på firmafesten fordi det «måtte» hun vel brygge hjemme siden hun var «alkis». I tillegg kommer hun med kommentarer om at jeg ikke kommer fra et møblert hjem og når mamma lå på sykehuset så lo hun av det og sa at det var vel pga all vinen hun hadde trykt i seg. Denne dama er over 50 år gammel og jeg er i midten av 20-årene. Jeg tok dette veldig tungt, men klarte ikke si ifra selv... Jeg har slitt veldig på privaten pga min mors rusproblemer. Så jeg valgte å gå til sjefen min og ba henne snakke med henne. Sjefen min hadde samtale med henne og hun har IKKE snakket med meg siden! Hun har også blokket meg på alle sosiale medier. Hva kan jeg gjøre?! Synes det er vanskelig å dra på jobb når hun ikke snakker med meg. Har prøvd å snakke med henne, men hun ignorerer meg fullstendig. Føler meg helt forferdelig.

Anonymkode: fb64f...4cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo. Jeg vil heller påstå at denne damen som er i 50 årene er en jævla feig kjerring! Skjønner at dette er vanskelig å ta opp jeg ts fordi denne oppførselen til kollegaen din må ha vært utrolig vond for deg. Ingen skal måtte oppleve noe sånt. Hev deg over det, det er ikke du som har gjort noe galt. Slike kjerringer er det bare å overse!

• Liker 49
Skrevet (endret)

TS - jeg synes det i slik situasjon er helt ok å gå til sjefen dersom det er noe innenfor jobbsituasjon som man ikke klarer ordne opp i selv. Har forståelse for at dette er ubehagelig når damen oppfører seg slik, men her må du rett og slett bare rette deg opp i ryggen og hver gang du ser henne tenke at det er hun som har driti seg ut som tråkket langt over streken. Prøve å ikke være lei deg for at hun overser og blokker deg. Tenk heller på at du er heldig som fant ut hvordan hun er før hun kom enda tettere innpå livet ditt. Slik som hun snakket til deg og kommenterte gjør man bare ikke.

Personlig hadde jeg latet som ingenting over humøret hennes, og hadde hun vært frekk nok til å ta det opp med deg så hadde jeg bare lagt kortene på bordet og vært ærlig. Sagt at dette var så ubehagelig og sårt at du trengte hjelp til å få henne til å stoppe med kommentarer.

Lykke til! I mine øyne har du ikke gjort noe feil i det hele tatt

Anonymkode: cbcf1...671

Endret av ninab82
tilsvar på skjult innlegg/brukerdebatt.
  • Liker 23
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS - jeg synes det i slik situasjon er helt ok å gå til sjefen dersom det er noe innenfor jobbsituasjon som man ikke klarer ordne opp i selv. Har forståelse for at dette er ubehagelig når damen oppfører seg slik, men her må du rett og slett bare rette deg opp i ryggen og hver gang du ser henne tenke at det er hun som har driti seg ut som tråkket langt over streken. Prøve å ikke være lei deg for at hun overser og blokker deg. Tenk heller på at du er heldig som fant ut hvordan hun er før hun kom enda tettere innpå livet ditt. Slik som hun snakket til deg og kommenterte gjør man bare ikke.

Personlig hadde jeg latet som ingenting over humøret hennes, og hadde hun vært frekk nok til å ta det opp med deg så hadde jeg bare lagt kortene på bordet og vært ærlig. Sagt at dette var så ubehagelig og sårt at du trengte hjelp til å få henne til å stoppe med kommentarer.

Hun er ikke 20. Hun er en voksen dame i midten av 20 åra. 

Anonymkode: 57d77...bb2

Endret av ninab82
fjernet moderert innlegg
  • Liker 1
Skrevet

Det er nok flaut for kollegaen som kjenner at ho har fått ein reprimande etter å ha vore klønete overfor ein yngre kollega. Er ikkje så lett å svelge såra stolthet!

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke 20. Hun er en voksen dame i midten av 20 åra. 

Anonymkode: 57d77...bb2

...Som om det spiller noen rolle om hun er 20 eller 29?

• Liker 11
Skrevet (endret)

Burde helt klart nevnt at dette er ei dame som ikke er så enkel å snakke med. Hun er ufin, frekk og rappkjeftig når det kommer til konfrontasjoner. Et mildt sagt JÆVLIG vanskelig tema for meg, og jeg har også sagt ifra til henne tidligere på en ordentlig måte, uten hell. I tillegg så har flere kolleger av meg sagt ifra når hun har sagt ting til meg. Bør vel også nevne at vedkommende har sagt dette med flere pasienter tilstede (og jeg jobber forøvrig innenfor rus og psykiatri selv). TS 

Endret av ninab82
fjernet skjult innlegg
  • Liker 12
Skrevet

Skal man ta hensyn til at 20 åringene nærmest er et barn på en arbeidsplass der alle skal være likestilte? 

50 åringen er frekk og uforskammet, men syntes man må være voksen nok til å si at "Dette ikke er greit", "slutt" etc når man er på en arbeidsplass før man løper til sjefen. Virker ikke det DA er saken en annen og sjefen er et alternativ. 

Anonymkode: bd1e4...099

• Liker 1
Skrevet

Det lønner seg alltid å si fra selv, selvfølgelig mest for ens egen del sånn at en lærer seg å stå opp for seg selv. Men også fordi det er det mest redelige.MEN i dette tilfellet kan jeg skjønne deg, fordi dette er en godt voksen dame som er dobbelt så gammel som deg. Men klart hun blir sur som hun av natur er. Ingen smart og grei dame du beskriver, heller ganske blåst vil jeg si. Så ikke forunderlig at hun blir så sur og ekkel tilbake. En annen type ville jomnet og bedt om unnskyldning og lagt seg flat fordi hun hadde vært tankeløs og uberenksom( om enn dum. Men vi kan alle dumme oss ut)

Ikke bry deg om henne er mitt råd. Nå retter du opp ryggen og vær henne overlegen i måten du takler dette på. Se på det som et steg til å bli tøffere. Det er jo efaringer vi blir sterkere av om en ikke er av den bitre typen. Så, du har ikke gjort noe feil. Hun har. Bare løft hodet og ikke la henne få deg på defensiven. Stå på Ts. 

Ps. Trist å lese om din mor. Skjønner at du har slitt opp igjennom med hennes misbruk.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Takk for støtten! Jeg har forøvrig sagt til henne at jeg forstår at hun synes at jeg burde sagt ifra til henne på egen hånd, men at jeg ikke så noen annen utvei når hun ikke har respektert dette tidligere. Har sagt at jeg tok meg nær av disse kommentarene, men at jeg overhodet ikke var ute etter å «ta henne» på noen måte... TS 

Endret av ninab82
fjernet moderert avsnitt
  • Liker 7
Skrevet

Dette er jo mobbing. Sjefen skal vite om slikt. 

Anonymkode: 03c3d...95d

• Liker 17
Skrevet

Synes det var en smart beslutning å si fra til sjefen din. Det er bra at sjefen vet om slikt, og hvordan hun egentlig er. 

Skjønner dette må vær utrolig tungt, men det må være noe denne dama sliter med selv og tar ut over deg. 

Klem til deg ❤️ 

Anonymkode: d0eb2...774

• Liker 8
Skrevet

TS, du gjorde det rette. Du er den voksne og ansvarsfulle her. Hun dama i femti årene er ekstremt barnslig. 

Anonymkode: 52cc7...c69

• Liker 12
Skrevet

Fortsett på jobben din som om ingenting har skjedd, konsentrer deg kun om jobben og glem alt annet. 

Anonymkode: e7d2e...3d0

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er førti ( ikke rynkete 😁), men måtte tilslutt gi beskjed til sjefen angående en dame i femtiårene som var ekstrem nebbete mot meg ( og noen andre). Grunnen jeg tok det opp med sjefen var at jeg måtte først forsikre meg at jeg ikke hadde misforstått henne eller at jeg var nærtagende på en eller annen måte.. sjefen hadde allerede observert en del av dette og kalte damen i femtiårene på teppe

Endret av ninab82
fjernet brukerdebatt
  • Liker 2
Skrevet

Du gjorde det rett, ts. Og det synes nok de aller fleste av kollegaene dine også, og at det er du som er den voksne av dere to. Hun dama har tydeligvis store personlige problemer. Ikke vær redd for å gå på jobb. Bare tenk at 'hun damen og det hun mener, betyr mindre enn en dritt for meg'.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er førti ( ikke rynkete 😁), men måtte tilslutt gi beskjed til sjefen angående en dame i femtiårene som var ekstrem nebbete mot meg ( og noen andre). Grunnen jeg tok det opp med sjefen var at jeg måtte først forsikre meg at jeg ikke hadde misforstått henne eller at jeg var nærtagende på en eller annen måte.. sjefen hadde allerede observert en del av dette og kalte damen i femtiårene på teppe

Bra for deg. Den dama jeg snakker om gjorde ikke det.

Anonymkode: 96896...64d

Skrevet

(Fan-bloody-tastic eller fanbloodytastic er de to mulighetene du har til å skrive det helt rett.) 

nåf det gjelder emnet så er det sånn på en arbeidsplass at man ikke kan forvente å være (god) venn med alle. Noen ganger må man involvere sjefen. Noen ganger blir ting verre etterpå, noen gang blir de bedre. Mitt råd etter lignende erfaring er Endten å bytte jobb, eller bare holde ut, hev deg over det. 

Jeg holdt ut. Tok ca 1 år før jeg følte jeg kunne slappe mer av. Nå 9 år senere går ting veldig fint selv om jeg likevel bare går å venter på at personen skal slutte.. (pensjonist) mest fordi min kollega dessverre ikke har hatt en personlighetstransplantasjon i årenes løp. Det er bare jeg som har blitt eldre og smartere! 

Anonymkode: 64ca4...51d

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha... du tok orda ut av kjeften på meg.   "Mannen vil ikke gifte seg og nå får vi alle svi ".... hahaha...  sikkert gøy arb.plass  :fnise:

Anonymkode: 70ae3...24b

Det er helt sant, hun fortalte det selv :)  

Anonymkode: 96896...64d

Skrevet

Hev deg over det. Om det ikke bedrer seg så foreslår jeg at du tar opp dette med sjefen din igjen og forteller hvordan du opplever dette. Dere burde absolutt snakke ut og bli ferdig med det. Siden hun bare ignorerer deg når du prøver å prate så synes jeg det eneste rette er å ta det opp med sjefen. Man skal ikke ha det slikt på jobb. Det er alltid mennesker og kollegaer man aldri kommer overens med, men det skal ikke være utrivelig å være på jobb. 

Anonymkode: a01bf...21f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...