AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #1 Skrevet 5. februar 2019 Hei. Har x hus disponible til utleie. Mannen mener at når vi flytter sammen og bygger hus har han rett på penger fra de husene jeg leier ut (vi er ikke gift og har ikke barn). Jeg er uenig. Jeg mener at vi skal dele 50/50 på utgiftene på hus/lån vi eier sammen, resten av inntektene som jeg får inn på husene(jeg har arvet dem) tilhører meg og kun meg. Hva er vanlig i praksis? Anonymkode: 38b57...a67
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #2 Skrevet 5. februar 2019 Det du mener er det som er vanlig. Det finnes ingen logikk i at han skal få noe som helst av dine leieinntekter, i sær når dere hverken er gift eller har barn. Personlig mener jeg at man bør ha separat økonomi som gifte også, for det er jo ikke rettferdig å (over tid) få flere hundretusen av den andres penger, og så skille seg. Mange i dag skiller seg jo. Anonymkode: ed9fe...7c0 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #3 Skrevet 5. februar 2019 Både husene og inntekter derfra er bare dine. Likevel mener jeg at du kan ta en større andel av kostnader til felles bolig da det er en del av din samlede inntekt og jeg mener det er feil at den som har veldig høy inntekt skal på død og liv insistere på å dele alle utgifter 50/50. Med mindre han har bra inntekt selv da. Anonymkode: a7d6b...901 5
regine Skrevet 5. februar 2019 #4 Skrevet 5. februar 2019 Han har ikke rett på noenting. Så lenge dere bare er samboere er ditt ditt og hans hans. Det dere bygger/kjøper sammen blir ditt/hans etter hvor mye dere begge spytter i. Altså deles utgiftene for huset 50/50 så eier dere selvsagt likt. Ergo er dine husinntekter verdier som kun tilfaller deg, ikke ham. Dersom dere blir gift vil det fortsatt være slik at verdiene du bringer inn er dine, og hans er hans. Det dere bygger opp sammen blir imidlertid felleseie. Men der den ene har veldig store verdier fra før, kan det være rimelig med særeie akkurat på de verdiene. Samtidig vil det vel være sånn at dersom dere ser for dere en framtid sammen så er det ikke unaturlig at det også kommer han til gode at du høyere inntekt, men han har altså ikke krav på det. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #5 Skrevet 5. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både husene og inntekter derfra er bare dine. Likevel mener jeg at du kan ta en større andel av kostnader til felles bolig da det er en del av din samlede inntekt og jeg mener det er feil at den som har veldig høy inntekt skal på død og liv insistere på å dele alle utgifter 50/50. Med mindre han har bra inntekt selv da. Anonymkode: a7d6b...901 Takk for synspunkt! Ja jo, enig men det å vedlikeholde fem eneboliger koster sitt det også. Han har en middels lønn og jeg litt over middels hvis vi tenker kun på utdanning. Anonymkode: 38b57...a67
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #6 Skrevet 5. februar 2019 Det vanlige er at man oppretter en felleskonto i banken, som brukes på alle felles utgifter. Fra mat, bilutgifter, til hus, og ferier, og etterhvert barn. Hvis dere hadde ca samme inntekt, ville det vært helt naturlig at dere spytter inn like mye på den felleskontoen. Og deler alle utgifter likt. Men når dere har veldig forskjellig inntekt, blir ikke denne fordelingen lengre like bra og like rettferdig for dere. Om du har større inntekt, er du kanskje vant til høyre forbruk. Du ønsker det større hus, dyrere mat, oftere spise ut, og dyrere reiser. Det kan jo ikke samboeren din være med på, han har ikke råd. Derfor vil jeg mene at det mest rettferdige og best for dere, at du spytter inn mer på fellesutgifter enn han. Altså, han bidrar med det han kan, men du overfører mer enn det. Men hvor mye mer, det får du bestemme. Dere kan også snakke sammen, og prøve å regne på det. Så f,eks 60-40 fordeling, eller til og med 70-30, om du er virkelig rik. Om ikke du liker det, kan jo hende du må være helt med på å bo i et rekkehus, og reise på ferie til Hellas, for da må jo dere tilpasse deres utgifter etter hans inntekt. Om dere har et liv sammen, det er jo ikke å komme unna at dere skal bruke penger litt sammen, For ellers hva skal du bruke pengene på? Bare egne klær og sko, og reiser alene? 🤔 Anonymkode: b9ac8...f3d 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #7 Skrevet 5. februar 2019 Det som er greit å tenke at dersom man deler 50/50 med ulik inntekt er at den med lavest lønn / minst penger som styrer hvor mye som skal legges i bolig. Om du ønsker dyrere enn han har råd til/ønsker å legge i det må dere vurdere skjev eierandel evt at du betaler større del enn han til tross for 50/50. Vi har i flere år hatt ulik inntekt hvor den med høyest inntekt har ønsket å bruke mer penger enn den med lavest inntekt har hatt mulighet til, så løsningen for oss har vært at den med høyest inntekt har betalt mest. Men vi har også delt økonomi. Fungerer veldig fint for oss. Anonymkode: 26ba4...134
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #8 Skrevet 5. februar 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vanlige er at man oppretter en felleskonto i banken, som brukes på alle felles utgifter. Fra mat, bilutgifter, til hus, og ferier, og etterhvert barn. Hvis dere hadde ca samme inntekt, ville det vært helt naturlig at dere spytter inn like mye på den felleskontoen. Og deler alle utgifter likt. Men når dere har veldig forskjellig inntekt, blir ikke denne fordelingen lengre like bra og like rettferdig for dere. Om du har større inntekt, er du kanskje vant til høyre forbruk. Du ønsker det større hus, dyrere mat, oftere spise ut, og dyrere reiser. Det kan jo ikke samboeren din være med på, han har ikke råd. Derfor vil jeg mene at det mest rettferdige og best for dere, at du spytter inn mer på fellesutgifter enn han. Altså, han bidrar med det han kan, men du overfører mer enn det. Men hvor mye mer, det får du bestemme. Dere kan også snakke sammen, og prøve å regne på det. Så f,eks 60-40 fordeling, eller til og med 70-30, om du er virkelig rik. Om ikke du liker det, kan jo hende du må være helt med på å bo i et rekkehus, og reise på ferie til Hellas, for da må jo dere tilpasse deres utgifter etter hans inntekt. Om dere har et liv sammen, det er jo ikke å komme unna at dere skal bruke penger litt sammen, For ellers hva skal du bruke pengene på? Bare egne klær og sko, og reiser alene? 🤔 Anonymkode: b9ac8...f3d TS Her. Gode poeng. jeg har opparbeidet meg en EK på 2 mill, da jeg har en nøktern livsstil. Jeg ønsker egentlig å sette pengene jeg har til side og spare dem. Jeg har alltid følt en trygghet ved å ha penger på konto. Anonymkode: 38b57...a67
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #9 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS Her. Gode poeng. jeg har opparbeidet meg en EK på 2 mill, da jeg har en nøktern livsstil. Jeg ønsker egentlig å sette pengene jeg har til side og spare dem. Jeg har alltid følt en trygghet ved å ha penger på konto. Anonymkode: 38b57...a67 Tilføyelse: min EK på 2 mill skal alt settes i hus. Jeg har også laget en annen tråd her på KG fordi jeg ønsker et større hus enn han. Har fått han til å gå med på å ta lån på 2 mill(han ville egentlig kun på 1,5) for da kan jeg få drømmehuset mitt. Jeg vil da ikke ha noen penger på sparekonto og vil gjerne spare opp igjen. Anonymkode: 38b57...a67
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #10 Skrevet 5. februar 2019 Hvis boligene du har arvet, gir høye leieinntekter, synes jeg du bør sette av en del til vedlikehold, men la en del gå til drift av husholdningen. Det er til begges beste at den rikeste ikke har det mye mer romslig enn den minst rike. Spesielt ikke hvis den rike er kvinnen. Dere kan så klart være et unntak, men statistikken er veldig klar på at forhold der kvinnen tjener mye mer enn mannen, har en mye større sjans for å gå skeis enn motsatt. Men dette bør naturligvis være for å hjelpe mannen å ver tid opparbeide seg en viss formue selv, slik at han får litt selvfølelse på det området. Ikke en hvilepute for å kunne leve som en Luksusfellen-deltaker. Anonymkode: 40f9f...ee2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #11 Skrevet 5. februar 2019 Jeg syntes vel også det blir bedre hvis dere deler felles utgifter etter andel netto inntekter, så slipper dere å tilpasse livsstilen deres etter den som har lavest inntekt. Ferier og andre ikke direkte nødvendige utgifter kan dere jo holde utenfor dette regnskapet, så kan jo du spandere på han og familien litt luksus, hvis du skulle føle for det :). Anonymkode: 77546...25d 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #12 Skrevet 5. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: TS Her. Gode poeng. jeg har opparbeidet meg en EK på 2 mill, da jeg har en nøktern livsstil. Jeg ønsker egentlig å sette pengene jeg har til side og spare dem. Jeg har alltid følt en trygghet ved å ha penger på konto. Anonymkode: 38b57...a67 Jeg er selv i situasjonen der jeg i over ti år hadde mer inntekt enn samboeren min, men vi snakker bare ca hundre tusen i året mer. V har delt utgifter omtrent likt, men i perioder måtte jeg bidra mer, f.eks. ferier. Og det endte bare opp med at jeg har spart opp pengene, og til slutt valgte jeg å betale ned på boliglånet med de. Å la en million stå på bankkonto er jo egentlig bare tap i mulig inntekt. Men om du nå får det gjennom å kjøpe større hus, så må du tenke at større hus = mer vedlikehold, mer strømutgifter, dyrere forsikring osv. Jeg fikk ikke ønske om større his gjennom, og vi bor dermed i et rekkehus (som er jo faktisk veldig barnevennlig når man har små barn), men vi eier nå en utleiebolig som gir ekstra inntekt og sikkerhet. Jeg og sambo har vært sammen i 12 år og har to barn. Skjønner godt at du er skeptisk hvis det er i begynnelsen av forholdet. Men om forholdet varer, så blir det stadig mindre viktig hvem tjener hva. Og sambo nå tjener plutselig mer enn jeg. Og forresten. Har ikke hørt at par der hun tjener mest skilles oftere? Hvorfor skulle det være tilfelle. Anonymkode: b9ac8...f3d
SoWhat? Skrevet 5. februar 2019 #13 Skrevet 5. februar 2019 Skjønner ikke hvorfor han mener at han har rett på pengene du får for dine eiendommer. Hadde reagert veldig negativt om jeg hadde hatt en som sa det. Nei, han har langt fra rett på noe av dem! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå