Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg hadde mitt andre uttak i går. Det ble hentet ut 10 egg og de tømte en cyste.

Jeg er øm, oppblåst og har vondt - Det er jo normalt. Men ettersom dagen slik forbi føler jeg det blir tyngre og tyngre å få puste. Jeg vet ikke om det bare er fordi jeg er så fordømt oppblåst kanskje? Det gjør veldig vondt både å puste helt ut og puste helt inn, så jeg puster kort og raskere enn normalt. Blir sittende lett fremoverbøyd, da føler jeg det er enklere å puste. Gruer meg til å legge meg, for det føles ikke greit å ligge flatt. Er dette normalt? Husker ikke dette fra sist, og blir litt bekymret. Ut over dette har jeg spist litt mindre en normalt. Er ganske kvalm, så appetitten er ikke på topp. Prøver å drikke mye og tror jeg tisser normalt. Har hørt om oversrimulering, Men jeg tok jo bare ut 10 egg, så det kan jo ikke være tilfellet. 

Kan noen fortelle meg at dette virker helt normalt? Har ikke sagt noe til klinikken. Det er jo naturlig at en føler ubehag etter uttak. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ringe legevakten for å høre om det er noe grunn til uro?

Skrevet

Jeg ble kraftig overstimulert(tilbrakte flere uker på sykehus i etterkant). Mine symptomer kvelden før jeg endte opp med innleggelse lignet på dine. Husker at det var tungt å puste, og at jeg var veldig oppblåst. Jeg mener å huske at det var18 egg jeg tok ut fra eggstokken(har bare en), men det var mange igjen som ikke var ferdig utviklet.

Vi her inne kan ikke gi medisinske råd. Ring klinikken.

Anonymkode: 17446...362

Skrevet

Det hørtes veldig ut som overstimulering...

Skrevet

I ditt tilfelle hadde jeg dratt rett på legevakt. 

Jeg synes ikke du skal vente og se an, dra ned. Det er ikke normalt med pustebesvær - det er nokså garantert et dårlig tegn.

Eventuelt så har du et tilfeldig panikkanfall, men det hadde jeg ikke vurdert selv. Dra rett på legevakta (eller ring sykehuset om du går offentlig). 

Skrevet
4 minutter siden, Forundret.. skrev:

Ringe legevakten for å høre om det er noe grunn til uro?

Jeg bor på et veldig lite sted og kjenner de ansatte på den lokale legevakten. Jeg vil nødig fortelle hele jungel-telegrafen at vi driver med ivf, med mindre det er en veldig god grunn til det. Derfor tenkte jeg kanskje jeg kunne høre her inne først 🙂

Skrevet

Jeg hadde uttak i går og har det helt fint. Høres ikke bra ut det du beskriver. Enig med de over, kontakt legevakten. 

Skrevet
4 minutter siden, moff skrev:

Jeg bor på et veldig lite sted og kjenner de ansatte på den lokale legevakten. Jeg vil nødig fortelle hele jungel-telegrafen at vi driver med ivf, med mindre det er en veldig god grunn til det. Derfor tenkte jeg kanskje jeg kunne høre her inne først 🙂

Helt seriøst, kom deg på legevakta.

Du kan ikke sette helsa på spill fordi du er redd for at noen på legevakta skal bryte taushetsplikten. 

Skrevet
16 minutter siden, Fiiol skrev:

Jeg hadde uttak i går og har det helt fint. Høres ikke bra ut det du beskriver. Enig med de over, kontakt legevakten. 

Takk for svar! Du merker ingenting i pusten overhode? 

Skrevet
13 minutter siden, Fnugg skrev:

Helt seriøst, kom deg på legevakta.

Du kan ikke sette helsa på spill fordi du er redd for at noen på legevakta skal bryte taushetsplikten. 

Hm. Du har jo dessverre helt rett! Forstår hvor tåpelig tanken er når du skriver det slik. En skjekk for mye er bedre enn en for lite. Ringer legevakta jeg. Takk for svar 🙂

• Liker 1
Skrevet

Støtter de andre; dra på legevakten! Jeg fikk OHSS (overstimuleringssyndrom) etter et uttak der jeg bare fikk ut 8 egg. De tømte totalt 13 eggposer og lot en del mindre follikler være igjen. Man må altså ikke ha et høyt antall egg ut for å utvikle OHSS. Siden det er for sent å ringe klinikken nå, bør du ringe legevakten. OHSS kan utvikle seg raskt og være alvorlig. 

Anonymkode: c68c5...5e0

Skrevet
24 minutter siden, moff skrev:

Ring til en annen legevakt enn den der hvor du bor. Poenget er jo å finne ut om du bør reise inn til din lokale legevakt.

Skrevet

Ring legevakten. Hvis informasjon du gir til dem blir spredt videre så kan dere gi beskjed til fylkeslegen at taushetsplikten er blitt brudt. Noe som er alvorlig og vil føre til at de får en advarsel eller i verste fall kan miste autorisasjonen. 

Anonymkode: e2a7a...517

• Liker 1
Skrevet

Dette høres veldig ut som overstimulering, så dra på legevakten så fort som mulig. Og ikke alltid legene på legevakten er så veldig inne i IVF verden så pass på at de tar deg på alvor, har sett flere her inne som har blitt sendt hjem igjen av legevakten fordi legen ikke hadde nok kunnskap om dette. Du skal ikke ha slike pusteproblemer etter uttak normalt sett. Ta også kontakt med klinikken i morgen, det kan være de vil avbryte forsøket og la kroppen roe seg ned igjen. 

Skrevet

Ringte legevakta i nabokommunen.

Siden jeg skal til klinikken i morgen (planen er jo innsett) så fikk jeg bare beskjed om å ta en Paracet før jeg la meg, og heller ta kontakt på nytt om jeg våknet av ubehaget i løpet av natten. At det var tungt å puste kunne komme av at jeg bare var veldig støl og oppblåst. 

-Gjett om jeg føler meg teit og hysterisk nå? 😂

Skrevet

Jeg ble overstimulert på begge rundene, første fikk vi ut 11 egg, andre 15. Etter første var formen elendig, kunne knapt gå, det var fryktelig vondt. Fikk satt inn egg og ble gravid, det ble enda verre da. Men siden klinikken vi tilhører ikke anser deg som overstimulert uten å ha fått ut minst 15 egg, så sa de aldri noe om det og jeg trodde det var normalt. Kan ikke huske pusteproblemer da..

Andre runde var formen kjempefin! Tok bussen hjem alene, gikk tur samme kveld. Flott form de påfølgende dagene. Da jeg kom for vurdering for innsett (bortkasta, siden de hadde frosset alt allerede selv om det ikke var avtalen) så ble det til slutt sjekket, og da var eggstokkene mine 8-9 cm store og det ble ikke innsett. På spørsmål om hvorfor jeg ikke kjente det, så mente de jeg hadde høy smerteterskel. Heller ikke denne gangen sa de noe som helst om hva man kan gjøre hvis man er overstimulert. 

Moralen er at overstimulering tydeligvis ikke henger sammen med hverken antall egg eller kroppslig form. Drikk masse vann, og litt farris for elektrolytter, spist mase proteiner, unngå salt og sukker. Og hvis det blir verre på noen måte, kontakt legevakten igjen! 

Skrevet
21 minutter siden, Fiiol skrev:

Du har jo ikke overreagert ved å kontakte legevakten. Det er bare å lese bivirkninger knyttet til Ovitrelle angående OHSS, der det står at du skal kontakte lege umiddelbart, dersom det oppstår slike symptomer som du beskrev. https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/pasienter/pil-ovitrelle-merck-575835

Hvordan føler du deg nå?

Åy, jeg leste vist ikke hele dette pakningsvedlegget. Takk for at du tok deg bryet med å dele det med meg! Nå føler jeg meg ikke like flau lengre. 

Takk som spør. Jeg har tatt en Paracet og ligger i senga. Har pakket godt opp med dyner under overkroppen,det føles bedre enn å ligge flatt, men værre enn å sitte. Føler litt behov for å sette meg opp og få tilbake pusten, men skal se om det kanskje roer seg når jeg har ligget slik litt. Om jeg bare er støl så hjelper det kanskje når jeg har slappet helt av i musklene en stund 🙂 Krysser fingrene for Det! Har jo så fryktelig lyst på innsett i morgen. 

Skrevet
33 minutter siden, Ginny skrev:

Jeg ble overstimulert på begge rundene, første fikk vi ut 11 egg, andre 15. Etter første var formen elendig, kunne knapt gå, det var fryktelig vondt. Fikk satt inn egg og ble gravid, det ble enda verre da. Men siden klinikken vi tilhører ikke anser deg som overstimulert uten å ha fått ut minst 15 egg, så sa de aldri noe om det og jeg trodde det var normalt. Kan ikke huske pusteproblemer da..

Andre runde var formen kjempefin! Tok bussen hjem alene, gikk tur samme kveld. Flott form de påfølgende dagene. Da jeg kom for vurdering for innsett (bortkasta, siden de hadde frosset alt allerede selv om det ikke var avtalen) så ble det til slutt sjekket, og da var eggstokkene mine 8-9 cm store og det ble ikke innsett. På spørsmål om hvorfor jeg ikke kjente det, så mente de jeg hadde høy smerteterskel. Heller ikke denne gangen sa de noe som helst om hva man kan gjøre hvis man er overstimulert. 

Moralen er at overstimulering tydeligvis ikke henger sammen med hverken antall egg eller kroppslig form. Drikk masse vann, og litt farris for elektrolytter, spist mase proteiner, unngå salt og sukker. Og hvis det blir verre på noen måte, kontakt legevakten igjen! 

Takk for at du deler erfaringen din 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...