frk.Helene Hare Skrevet 6. februar 2019 #41 Skrevet 6. februar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Man ser at å trene hardt 15 min 3 dager i uken har merkbar effekt på helse. Bare nevner det, fordi jeg syntes det er dumt at man har denne holdning om at man nærmest må trene en time styrke hver eneste dag for å ha effekt. Det gjør terskelen for at folk trener i det hele tatt høyere. Samme emd kondisjon. Løp i 10min heller enn å gå en slapp tur på 30min eller aldri beveg deg. Anonymkode: 0d784...ca4 Jeg synes mange er for opptatt av den kosmetiske effekten av trening, og glemmer at vi trenger å bevege oss mye for å leddhelse, kardiovaskulær helse, generell smidighet osv. Altså ikke den skjemalagte treningen med innelagt hviledag som gjør oss svette og slitne. Vi trenger jevn, roligere bevegelse i større mengder og større variasjon. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veganer og bruker hverken proteinpulver eller næringsgjær. Fordi det at vi trenger så mye protein er en bløff, og næringsgjær er igrunn MSG som jeg helst unngår. Det jeg spiser mest av er bananer og poteter. Anonymkode: feabf...608 Næringsgjær inneholder naturlig forekommende glutamat, som oppfører seg annerledes i kroppen. MSG er kunstig fremstilt glutamat. Søk "nutritional yeast msg", så finner du masser med lesestoff.
Inwe Skrevet 6. februar 2019 #42 Skrevet 6. februar 2019 (endret) Bruker proteinpulver på samme måte som når jeg spiste animala, etter trening om jeg ikke skal rett hjem eller om økta var skikkelig hard. Trener 6 ganger i uka og blir veldig sulten etter trening. Jeg får I meg mer enn nok protein gjennom kosten, så bruker det kun som et enkelt mellommåltid på farten. Proteinpulveret jeg har for øyeblikket er laget på soya, men er ikke veldig fan av soyasmaken så blir et annet neste gang. Næringsgjær bruker jeg som krydder. Som i dag som vi skal ha pasta med cashewsaus, den er det næringsgjær i. Bruker det også ofte på popcorn, det anbefales uansett om du spiser vegansk eller ikke 🤤 Næringsgjær er altså ikke noe jeg bruker hver dag. Endret 6. februar 2019 av Inwe 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #43 Skrevet 6. februar 2019 Jeg bruker proteinpulver fordi jeg rett og slett ikke klarer å få i meg nok proteiner. Tar også D vitaminer igjennom vinteren, fordi jeg ikke får i meg nok av det. Anonymkode: cd666...050
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #44 Skrevet 6. februar 2019 Jeg er verken veganer eller vegetarianer, men bruker fortsatt næringsgjær. Det smaker så fantastisk godt, og noen ganger er det fint med litt variasjon for matlystens skyld. Akkurat som at jeg bytter mellom ulike brødtyper og kjøttyper. Anonymkode: 3bfe9...e1d 1
exictence Skrevet 6. februar 2019 #45 Skrevet 6. februar 2019 Jeg tror vi er flere som ikke bruker det.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #46 Skrevet 6. februar 2019 Fordi mange vegetarianere / veganere er også veldig opptatt av fitness og kropp. Tror man kan spise fullverdig med et vegetariansk kosthold, men da må man være flink og kanskje få veiledning av en ernæringsfysiolog...? Anonymkode: 7c5d5...118
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #47 Skrevet 6. februar 2019 11 hours ago, Norlevo said: Jeg visste ikke at et var msg. Prøvde å Google men fant ikke noe spes om at det var msg. Har du tips hvor jeg kan lese om dette? Det er ikke noen ens oppfatning om at det er MSG nei, det er noen som skriver det og noen ikke. Jeg får helt spesifikke reaksjoner av MSG (utslett/huden på hendene sprekker, jeg føler meg lett i hodet, nesten litt svimmel, og dehydrert), pluss at det lukter helt spesielt, så jeg oppfatter at det er det. I tillegg er MSG skjult med så mange produktnavn, og det finnes en lang liste over hva som kan være MSG, f.ex. alt med ordene protein, hydrolysert, modifisert, gjær etc., til og med "naturlig smak" i te på helsekost kan være og er MSG, jeg har måttet luke ut de aller fleste ferdigprodukter pga dette. Reagerer ikke på samme måte med andre tilsetningsstoffer og de lukter ikke slik heller. Her er noen som har skrevet en artikkel om det, hun reagerer på det også: https://traditionalcookingschool.com/health-and-nutrition/healthy-living-health-and-nutrition/why-nutritional-yeast-is-not-vegan-health-food/ Anonymkode: feabf...608
Pierre Gynt Skrevet 6. februar 2019 #48 Skrevet 6. februar 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noen ens oppfatning om at det er MSG nei, det er noen som skriver det og noen ikke. Jeg får helt spesifikke reaksjoner av MSG (utslett/huden på hendene sprekker, jeg føler meg lett i hodet, nesten litt svimmel, og dehydrert), pluss at det lukter helt spesielt, så jeg oppfatter at det er det. I tillegg er MSG skjult med så mange produktnavn, og det finnes en lang liste over hva som kan være MSG, f.ex. alt med ordene protein, hydrolysert, modifisert, gjær etc., til og med "naturlig smak" i te på helsekost kan være og er MSG, jeg har måttet luke ut de aller fleste ferdigprodukter pga dette. Reagerer ikke på samme måte med andre tilsetningsstoffer og de lukter ikke slik heller. Her er noen som har skrevet en artikkel om det, hun reagerer på det også: https://traditionalcookingschool.com/health-and-nutrition/healthy-living-health-and-nutrition/why-nutritional-yeast-is-not-vegan-health-food/ Anonymkode: feabf...608 Msg i te? Er det en greie? Vil folk ha umamismak fra teen sin?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #49 Skrevet 6. februar 2019 5 minutter siden, Purt Gull said: Msg i te? Er det en greie? Vil folk ha umamismak fra teen sin? Det smaker ikke akkurat umami, men det forsterker smaken av teen, jeg syns det smaker forferdelig. Når man leser hvordan det lages, leser man om hydrolyserte proteiner og gjær og da kan det absolutt være msg. Jeg reagerer iallefall som det er det. Det finnes i mineralvann også som Farris Bris om jeg ikke husker feil: "The term natural flavor or natural flavoring means the essential oil, oleoresin, essence or extractive, protein hydrolysate, distillate, or any product of roasting, heating or enzymolysis, which contains the flavoring constituents derived from a spice, fruit or fruit juice, vegetable or vegetable juice, edible yeast, herb, bark, bud, root, leaf or similar plant material, meat, seafood, poultry, eggs, dairy products, or fermentation products thereof, whose significant function in food is flavoring rather than nutritional."https://www.verywellfit.com/what-are-natural-flavors-4147739 Anonymkode: feabf...608
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #50 Skrevet 6. februar 2019 Ser fra artikkelen som jeg postet over at veganere bør faktisk unngå "natural flavors"/MSG med mindre de vet sikkert at det ikke er laget av dyreprodukter. Gjør dere det? "Are natural flavors suitable for vegetarian and vegan foods? Natural flavors can be made from animal products. So, unless the manufacturer explicitly states the natural flavors are plant-based or the food product is vegetarian or vegan, there's really no way to know whether they come from animals or plants."https://www.verywellfit.com/what-are-natural-flavors-4147739 Anonymkode: feabf...608
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #51 Skrevet 6. februar 2019 Er nok mange veganere som vet at kosten deres ikke er fullverdig, og at det er nødvending med kosttilskudd / ekstra proteiner. Er et standpunkt de har tatt! Anonymkode: 31ecd...00a
Pierre Gynt Skrevet 6. februar 2019 #52 Skrevet 6. februar 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det smaker ikke akkurat umami, men det forsterker smaken av teen, jeg syns det smaker forferdelig. Når man leser hvordan det lages, leser man om hydrolyserte proteiner og gjær og da kan det absolutt være msg. Jeg reagerer iallefall som det er det. Det finnes i mineralvann også som Farris Bris om jeg ikke husker feil: "The term natural flavor or natural flavoring means the essential oil, oleoresin, essence or extractive, protein hydrolysate, distillate, or any product of roasting, heating or enzymolysis, which contains the flavoring constituents derived from a spice, fruit or fruit juice, vegetable or vegetable juice, edible yeast, herb, bark, bud, root, leaf or similar plant material, meat, seafood, poultry, eggs, dairy products, or fermentation products thereof, whose significant function in food is flavoring rather than nutritional."https://www.verywellfit.com/what-are-natural-flavors-4147739 Anonymkode: feabf...608 Hva mener du med at det ikke smaker umami? Det er jo det det gjør, akkurat som sukker er søtt og salt er salt.
FantasDick Skrevet 6. februar 2019 #53 Skrevet 6. februar 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser fra artikkelen som jeg postet over at veganere bør faktisk unngå "natural flavors"/MSG med mindre de vet sikkert at det ikke er laget av dyreprodukter. Gjør dere det? Anonymkode: feabf...608 Såklart, vi spiser ikke noe med animalsk opprinnelse. Jeg bruker proteinpulver som erstatter for måltid av og til (enkelt å ha i veska) eller når jeg slanker meg fordi jeg blir mett av en shake for 120 kcal. Næringsgjær bruker vi for at det smaker godt - litt ostete. Hele familien bruker det, som regel i middagsmat.
frk.Helene Hare Skrevet 6. februar 2019 #54 Skrevet 6. februar 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser fra artikkelen som jeg postet over at veganere bør faktisk unngå "natural flavors"/MSG med mindre de vet sikkert at det ikke er laget av dyreprodukter. Gjør dere det? "Are natural flavors suitable for vegetarian and vegan foods? Natural flavors can be made from animal products. So, unless the manufacturer explicitly states the natural flavors are plant-based or the food product is vegetarian or vegan, there's really no way to know whether they come from animals or plants."https://www.verywellfit.com/what-are-natural-flavors-4147739 Anonymkode: feabf...608 Jeg synes de blandet litt begreper her - MSG hvor glutamat er fremstilt, og næringsgjær, hvor glutamatet oppstår naturlig. Etter hva jeg har lest så finnes fremdeles proteinbindingen i naturlig glutamat, ergo er ikke næringsgjær ikke like farlig. Edit; ser ut til at kroppen oppfatter naturlig og fremstilt glutamat likedan, men enkelte mennesker tåler glutamat dårligere enn andre. Så langt har jeg funnet ut at problemet med glutamat er litt det samme som med salt; for mye er ikke bra. Men jeg må lese mer om dette, kjenner jeg - har ikke lest igjennom alle linene i artikkelen over. De fleste som spiser vegansk er forresten ekstremt opptatt av opprinnelsen til alt de putter i munnen, de fleste har meget god kontroll over hva de putter i munnen. Endret 6. februar 2019 av frk.Helene Hare
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #55 Skrevet 7. februar 2019 17 timer siden, Purt Gull skrev: Kjøttdeig: 36 g En halv boks bønner ( som utgjør ca 100 g): 8 g Skolebolle: 10 g 2 skiver speltbrød: 8 g? Da var vi oppi ca 60 g. Og de resterende 60 g protein fikk du av fårepølsa og egget som du hadde på de to brødskivene dine? 🤔 Unnskyld meg men har du tungt for det? Jeg hadde spis mer enn det, som jeg har ramste opp til deg. Men jeg gidder ikke sette opp hele det detaljerte regenstykket opp til deg, fordi jeg vet at jeg har regnet riktig og dobbeltsjekket alt før jeg postet. Jeg ser heller ærligtalt ikke relevansen av å poste en lang detaljert liste med oppramsing og typ mikroskopisk antall proteiner fra en jævla løk osv, osv i en kjempepost annet en å bidra til å avsposre min egen tråd. Poenget er hva regnestykket sier. Jeg har INGEN problemer med å tilegne meg kunnskap eller matte for å si det sånn, der det samme åpnebart ikke sies om deg. Når du på en unnskyld meg latterlig måte: prøver å finne feil som kan gi meg lavere kredabilitet eller noe, der du gjentagende glatt hopper over alle relevante poenger og prøver å finne dritt i detaljene. Jeg kommer ikke til å svare på flere poster fra deg, fordi du bare er ute etter å ødelegge tråden og jeg kan heller ikke lære noe av deg. Du har jo ikke engang fått med deg at det er proteiner i ca ALT. Selv en jævla kopp kaffi har bittelitt proteiner. Resten av proteinene jeg har fått i meg: har jeg fått fra grønnsaker, frukt, drikke osv, osv. Men det som er tydelig er hvor store fordeler jeg drar på å være omnivore, noe posten din viser. Anonymkode: ee1a5...95c
Pierre Gynt Skrevet 7. februar 2019 #56 Skrevet 7. februar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg men har du tungt for det? Jeg hadde spis mer enn det, som jeg har ramste opp til deg. Men jeg gidder ikke sette opp hele det detaljerte regenstykket opp til deg, fordi jeg vet at jeg har regnet riktig og dobbeltsjekket alt før jeg postet. Jeg ser heller ærligtalt ikke relevansen av å poste en lang detaljert liste med oppramsing og typ mikroskopisk antall proteiner fra en jævla løk osv, osv i en kjempepost annet en å bidra til å avsposre min egen tråd. Poenget er hva regnestykket sier. Jeg har INGEN problemer med å tilegne meg kunnskap eller matte for å si det sånn, der det samme åpnebart ikke sies om deg. Når du på en unnskyld meg latterlig måte: prøver å finne feil som kan gi meg lavere kredabilitet eller noe, der du gjentagende glatt hopper over alle relevante poenger og prøver å finne dritt i detaljene. Jeg kommer ikke til å svare på flere poster fra deg, fordi du bare er ute etter å ødelegge tråden og jeg kan heller ikke lære noe av deg. Du har jo ikke engang fått med deg at det er proteiner i ca ALT. Selv en jævla kopp kaffi har bittelitt proteiner. Resten av proteinene jeg har fått i meg: har jeg fått fra grønnsaker, frukt, drikke osv, osv. Men det som er tydelig er hvor store fordeler jeg drar på å være omnivore, noe posten din viser. Anonymkode: ee1a5...95c Det er så mye selvmotsigelser og logiske brister i det du skriver, at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Men la meg prøve: 1. Du skriver følgende: På 5.2.2019 den 17.58, AnonymBruker skrev: (Annet en noen ytterst få idioter som pumper jern som tror proteinpulver gir dem større muskler enn et glass melk. Men de har en hjerne på størrelse med en peanutt og er ikke representative for omnivorer) Mener du at det bare er idiotene blant veganere som tar dette? At de ikke trenger det? ts Anonymkode: ee1a5...95 Og med det konkluderer du egentlig at INGEN som spiser kjøtt, trenger proteinpulver. Derfor er det i høyeste grad relevant å be deg om å begrunne det. Når jeg ber deg om å fortelle hvordan et vanlig kosthold kan gi en person 2g proteiner på én dag (som din egen kilde sier kan være et nødvendig inntak), ramser du opp hva du har spist, samtidig som du bommer med 50 %. Du forsvarer deg ved å si at du er god i matte og at du ikke har problemer med å tilegne deg kunnskap. Likevel regner du med laka som bønnene du spiser, ligger i når du skal fortelle om hvor mye proteiner du har spist. For meg tyder det på at du ikke egentlig vet hvordan du regner ut makroinntaket ditt. 2. Du er enig i at proteiner fra grønnsaker er såpass lite at det ikke er vits å ta det med i regnskapet: Du skriver f.eks. Sitat typ mikroskopisk antall proteiner fra en jævla løk Men alikevel avslutter du med å si: Sitat Resten av proteinene jeg har fått i meg: har jeg fått fra grønnsaker, frukt Dessuten bør du vite at proteiner fra slike matvarerer ikke er fullverdige. 3. Du ber andre om å begrunne påstandene sine på "PhD-nivå": På 5.2.2019 den 20.25, AnonymBruker skrev: Hva med at du heller setter deg å skriver en aldri så liten PHD om næringsgjær i stedet? Her er et par spørsmål til deg som du BØR kunne besvare når du slenger dritt på denne måten: Anonymkode: ee1a5...95c Men sier selv at du ikke gidder å begrunne påstandene dine, fordi du bare "vet at du har regna riktig". Når jeg påpeker at du helt åpenbart har regna feil, så skriver du bare: Sitat Men jeg gidder ikke sette opp hele det detaljerte regenstykket opp til deg, fordi jeg vet at jeg har regnet riktig og dobbeltsjekket alt før jeg postet. Jeg ser heller ærligtalt ikke relevansen av å poste en lang detaljert liste med oppramsing og typ mikroskopisk antall proteiner fra en jævla løk osv, osv i en kjempepost annet en å bidra til å avsposre min egen tråd. Konklusjon: Når du lager en "rantetråd", så må du regne at folk svarer deg. Du går veldig hardt ut i argumentasjonen din - kaller folk idioter, osv, men kaller mitt forsøk på en saklig debatt som usaklig. Når du da velger å trekke deg ut av debatten, så synes jeg det sier sitt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #57 Skrevet 8. februar 2019 Å spørre om hvorfor noen tar næringsgjær blir som å spørre om hvorfor noen tar salt og pepper? Anonymkode: 5dd70...bde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå