Gå til innhold

Gunnhild Stordalen som talsmann for miljøforkjempere

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 hours ago, Madame Butterfly said:

Og akkurat hva bidrar disse to med på en miljøkonferanse? Bortsett fra ulike mengder CO2?

Skal det bli mindre global oppvarming av at luksusdyr møtes i luksus? Hva er den forventede effekt? Ikke har de kunnskap, ikke har de makt, og ingen av de ser ut til å ha særlig med viljestyrke....

Det er jo blitt hipt å engasjere seg for miljøet tydeligvis selv om man selv ikke lever etter det man lærer.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
12 hours ago, magikeren said:

Ikke når det gjelder hva som er riktig av meg. Om en annen person stjeler og sier stjeling er feil og forklarer logisk hvorfor, så vil jeg la være stjele, selv om hun er en hykler. At hun gjør noe feil betyr ikke at det er riktig for meg å gjøre det. Man kan ikke endre andre sin dobbelmoral eller si at siden andre er hyklere så kan man selv gjøre som man vil. 

Ok.... så la oss si at det å spise mye kjøtt er dårlig for miljøet. Du mener altså at siden det finnes noen få hyklere her i verden, så kan du like godt gi litt ekstra faen i verden og mennesker generelt

Så dersom jeg ser noen som stjeler og er dobbeltmoralske, så tar jeg fanken og stjeler litt ekstra på rimi neste gang, bare fordi jeg blir provosert

Som sagt, at andre gjør noe feil gjør det ikke mindre feil at en selv gjør det. Om du ikke kan ha din egen integritet og dine egne verdier, hva sier det om deg og dine verdier? Hvem er du egentlig? Er du en som gjør ting bare på faen eller fordi du blir sur eller irritert? Eller forsøker du være et ok menneske som forsøker gjøre noe bra uavhengig av hva andre sier og gjør? Er du avhengig av at "alle andre" skal gjøre noe bra for at du selv skal gjøre noe bra? Har du ikke selvstendige verdier?

Jeg må si jeg ikke har så mye til overs for mennesker som velger verdiene og handlingene sine basert på trass

La meg uttdype sammenligningen med å "stjele".

Gunhild Stordalen er som tyven som sier at det er galt å stjele, men samtidig forteller at hun kan stjele, mens alle andre må stoppe med det. Edit: Alle andre enn hennes venner, som kan fortsette med sitt vanvittige forbruk.

Hadde hun snakket om en virkelig ting som tyveri, hadde sammenligningen din med "så tar jeg fanken og stjeler litt ekstra på rimi neste gang, bare fordi jeg blir provosert" så hadde du et poeng.

Gunhild Stordalen snakker om en krise som er varslet siden 1972, hvor "klimaforskere" har gjentatt spådommene om at vi kun har ti år på oss til å få ned CO2 utslippene, ellers blir Maldivene dekket av vann, polene isfrie om sommeren, isbjørnene utryddet, og så videre.

Så sorry Gunhild... Ta hypermoralen din med og ta en ny ferie på en luksusyacht.

Endret av ops2
Tllegg etter "Edit" og skrivefeil
  • Liker 9
Skrevet

For å snakke litt mer om CO2....

Jeg savner en sammenligning mellom CO2 utslippet for en vanlig middag med norsk kjøtt og kortreiste poteter og grønnsaker OG en typisk vegetarmiddag som gjerne inneholder ingredienser som squash, avocado, aubergine, kikerter, linser og så videre.

De er gjerne opptatt av supermat i tillegg, og da snakker vi gojibær, acai berries, kamut hvetegress, hampfrø og diverse annet i smoothies.

Det virker som om miljøaktivister og vegetaraktivister tror at ingrediensene til maten deres blir teleportert lange avstander til butikken uten et eneste CO2 utslipp.

• Liker 11
Skrevet
18 hours ago, Opie said:

Gunhild Stordahlen fremstår som ekstremt hyklersk, og selvsagt blir folk provoserte. Ikke fordi de selv ikke vil bidra til et bedre klima, men når hun sitter på sin høye hest og er så til de grader nedlatende mot "vanlige folk" (jfr. bl.a. hennes uttalelser på Lindmo; Vi må få folk til å skjønne.....) så blir det helt meningsløst å skulle spise én salamiskive pr dag når man ser på hva hun (og alle de andre miljø-celebritetene) praktiserer i sitt eget privatliv.

Når det i tillegg er delte meninger om hvor stor effekt det har å redusere kjøttinntaket faktisk har, så blir det enda mer provoserende.

Jeg spiser ikke mer kjøpp "på trass" fordi jeg er sint på Stordahlen. Men jeg har et veldig avslappet forhold til kjøttinntaket, og jeg spiser mye kjøtt fordi jeg liker det. Det betyr ikke at jeg er et miljøsvin. Har bl.a. investert i el-bil og er generelt påpasselig og bidrar der jeg kan bidra. Men kjøtt spiser jeg. Mye kjøtt. Ikke på trass. Ikke fordi jeg er sint. Ikke har jeg dårlig samvittighet heller.

Samtidig forstår jeg jo at hva jeg og du gjør i lille Norge betyr fint lite så lenge vi har nasjoner som USA og Russland som mer eller mindre driter i miljøet og står for de virkelig store andelene. Kan sikkert ta med både Kina og India også.

Hun skjønner faktisk ikke hva hun driver med, og hvor ufattelig idiotisk det blir. Da denne EAT-rapporten ble sluppet var det faktisk litt oppmerksomhet rundt den, og jeg skal innrømme at jeg spisset ørene noe, og stusset over hvor lite kjøtt man egentlig burde spise, men tenkte at det kanskje var noe i det, det var tross alt x antall forskere med på rapporten. Men så får man etter par dager slengt i trynet hvordan hun selv praktiserer sitt eget liv. Da skjønner man jo med en gang at dette er ren business for henne, ikke noe hun brenner personlig for. Da er det helt logisk å spørre om hvor dypt dette egentlig er? Hvor seriøst er det? Det er neppe veldig alvorlig når hun står på scenen og profeterer dommedag, før hun deretter setter seg i flyet og flyr sine 300 gjester til fest.....

Jeg og min familie kunne nok ha spist 1 kg. kjøtt hver dag, resten av livet og fotsatt ikke vært i nærheten av hennes utslipp.....

Jeg har ikke sett dette programmet med Lindmo men lurer litt på om Lindmo våget og stille spørsmål ang.dobbeltmoralen hennes. Det er ille at pressen ikke opptrer litt mer kritisk til slike typer?

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, timbar skrev:

Jeg har ikke sett dette programmet med Lindmo men lurer litt på om Lindmo våget og stille spørsmål ang.dobbeltmoralen hennes. Det er ille at pressen ikke opptrer litt mer kritisk til slike typer?

Jeg så programmet - ble ikke stilt et eneste kritisk spørsmål 

• Liker 3
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Lurer på om vår gode Gunhild lever i ei boble? Hun har aldri hatt noen seriøs jobb? Bare deltidsjobber mens hun studerte, før hun så ble gift med Stordalen og bestemte seg for å redde verden?

Hun skulle gjerne hatt litt realkompetanse. 

Skrevet
20 hours ago, timbar said:

Jeg startet ikke denne tråden fordi jeg er motstander av miljøtiltak, men fordi jeg mener man må kunne stille noen krav til de som fronter slike saker. Jeg synes det er ganske ille at denne damen i det hele tatt blir tatt seriøst.

Tja, hun har vel sine motiver for å jobbe med dette og er vel ikke så veldig forskjellig fra resten av oss i forhold til det å mene èn ting og gjøre noe annet en gang i blant. Hun har like stor rett på å bli tatt seriøst som alle andre, men jeg tror mye av motviljen mot GS handler om sjalusi og misunnelse når man ser på sitt eget liv og hva det har blitt til. Tror GS sin kombinasjonen av et smart hode, vellykket fasade og god økonomi er vanskelig å svelge for mange.

Skrevet (endret)
2 hours ago, Sitronmelisse said:

Lurer på om vår gode Gunhild lever i ei boble? Hun har aldri hatt noen seriøs jobb? Bare deltidsjobber mens hun studerte, før hun så ble gift med Stordalen og bestemte seg for å redde verden?

Hun skulle gjerne hatt litt realkompetanse. 

Hun lever nok i en boble. Men hun hun har jo skrevet doktorgrad og det er vel en seriøs jobb?

Petter Stordalen virker for øvrig også å leve i en boble selv om han har tjent pengene sine selv. Ikke så lenge han snakket i et intervju om at de rike måtte betale mer i skatt. Men da snakket han ikke om seg selv, kun de som hadde tjent pengene sine på andre måter enn han selv. Samtidig som han selv alltid har betalt svært lav skatt(enkelte år nede i 0) og har kjempet hele tiden for at skattene som er relevante for han skal bli lavere. 

Ærlig sak å ville betale så lite skatt som mulig. Men når man er blant Norges rikeste så virker det  som man lever i en egen boble når man mener at de rike bør bidra mer, men da kun de andre rikingene.

Endret av SVK
Gjest Sitronmelisse
Skrevet
3 minutter siden, SVK skrev:

Hun lever nok i en boble. Men hun hun har jo skrevet doktorgrad og det er vel en seriøs jobb?

Joda, hun har en doktorgrad i ortopedi, men det gir da henne ikke noen bakgrunn til å mene noe sterkt om matnæringen. 

Viser seg at EAT har inngått allianse med sprøytemiddelfirmaene Bayer, Syngenta og BASF, se linken til bruker Slask over her. Der forsvant den kredibiliteten.. 

Skrevet
2 hours ago, slask said:

To artikler som setter søkelys på Stordalen og EAT

Veganism och kapital i förening (Hans Sternlycke)
https://newsvoice.se/2019/01/veganism-kapital-forening/

Gunhild Stordalen og hennes EAT-milliardærer
https://steigan.no/2019/01/gunhild-stordalen-og-hennes-eat-milliardaerer/

Skremmende lesning hvis det siste er riktig må media i Norge begynne å våkne. Dette går rett og slett ikke an.

• Liker 2
Skrevet

Her fotografert sist helg da hun og Petter skulle på kino.

image.jpeg

• Liker 11
Skrevet
27 minutter siden, Tuxy said:

Tja, hun har vel sine motiver for å jobbe med dette og er vel ikke så veldig forskjellig fra resten av oss i forhold til det å mene èn ting og gjøre noe annet en gang i blant. Hun har like stor rett på å bli tatt seriøst som alle andre, men jeg tror mye av motviljen mot GS handler om sjalusi og misunnelse når man ser på sitt eget liv og hva det har blitt til. Tror GS sin kombinasjonen av et smart hode, vellykket fasade og god økonomi er vanskelig å svelge for mange.

Det kom den som vanlig, det handler ikke om sjalusi, jeg unner GS luksuslivet sitt og bryr meg lite om det. Det handler om at hun ikke både kan moralisere miljøsak før folk og leve luksusliv. Hun kan leve så mye luksusliv hun bare vil om hun slutter å profilere miljøsak. Gikk du forresten inn på siste link under forrige innlegg. Det er enda mer skremmende enn jeg hadde trodd. Les den.

• Liker 4
Skrevet

Nøyaktig hvor miljøvennlig må jeg leve for å ha rett til å si at nordmenn bør senke forbruket sitt. Jeg har dieselbil, men sorterer plast, er jeg innafor da? Tok en helt unødvendig flytur i fjor, men på den andre siden har jeg vært flink til å spise middagsrester i det siste.

Tenkte du på miljøet da du kjøpte mobiltelefon sist? Eller trengte du den så veldig at det ikke får være så nøye? Hadde du blitt forkjølet om du ikke hadde den genseren som er sydd av barn i Bangladesh? Hadde du en god grunn til å reise til syden i vinter?

Med andre ord, er det en eneste av oss som IKKE er en forbannet hykler? Det er ganske mange oljetilsølte, underernærte små fingre som peker like berettiget på dere for det sinnssyke blinde overforbruket som dere peker på Stordalen. Om hun er en hykler kan dere heller ønske henne velkommen i klubben enn å late som om hun ikke er medlem.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, timbar said:

Det kom den som vanlig, det handler ikke om sjalusi, jeg unner GS luksuslivet sitt og bryr meg lite om det. Det handler om at hun ikke både kan moralisere miljøsak før folk og leve luksusliv. Hun kan leve så mye luksusliv hun bare vil om hun slutter å profilere miljøsak. Gikk du forresten inn på siste link under forrige innlegg. Det er enda mer skremmende enn jeg hadde trodd. Les den.

Men moraliserer hun? Har aldri registrert det noe sted.

Leste saken bak linken og det ser definitivt ikke bra ut. Det var skremmende ja og var ikke klar over den situasjonen.

Skrevet
43 minutter siden, Tuxy said:

Men moraliserer hun? Har aldri registrert det noe sted.

Leste saken bak linken og det ser definitivt ikke bra ut. Det var skremmende ja og var ikke klar over den situasjonen.

Nei vet ikke om hun moraliserer, en lengre oppe i denne diskusjonen fortalte at hun hadde sette henne som gjest hos Lindmo nylig (tar forbehold om at jeg ikke har sett programmet selv) men der hadde hun virket nedlatende. Uansett bør det jo være lov og spørre om man kunne tenke seg og være forbilde for det man proklamerer verden. Tror jeg hadde hatt et langt mer positivt syn på henne om hun hadde byttet ut privatjeten med rutefly. Så enkelt kunne det vært å iallefall få noen flere til å høre på budskapet hennes. Det jeg synes er rart er at hun ikke forstår dette selv.

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, ops2 skrev:

For å snakke litt mer om CO2....

Jeg savner en sammenligning mellom CO2 utslippet for en vanlig middag med norsk kjøtt og kortreiste poteter og grønnsaker OG en typisk vegetarmiddag som gjerne inneholder ingredienser som squash, avocado, aubergine, kikerter, linser og så videre.

De er gjerne opptatt av supermat i tillegg, og da snakker vi gojibær, acai berries, kamut hvetegress, hampfrø og diverse annet i smoothies.

Det virker som om miljøaktivister og vegetaraktivister tror at ingrediensene til maten deres blir teleportert lange avstander til butikken uten et eneste CO2 utslipp.

Godt poeng.

Skrevet
2 hours ago, linsejesus said:

Nøyaktig hvor miljøvennlig må jeg leve for å ha rett til å si at nordmenn bør senke forbruket sitt. Jeg har dieselbil, men sorterer plast, er jeg innafor da? Tok en helt unødvendig flytur i fjor, men på den andre siden har jeg vært flink til å spise middagsrester i det siste.

Tenkte du på miljøet da du kjøpte mobiltelefon sist? Eller trengte du den så veldig at det ikke får være så nøye? Hadde du blitt forkjølet om du ikke hadde den genseren som er sydd av barn i Bangladesh? Hadde du en god grunn til å reise til syden i vinter?

Med andre ord, er det en eneste av oss som IKKE er en forbannet hykler? Det er ganske mange oljetilsølte, underernærte små fingre som peker like berettiget på dere for det sinnssyke blinde overforbruket som dere peker på Stordalen. Om hun er en hykler kan dere heller ønske henne velkommen i klubben enn å late som om hun ikke er medlem.

Ja vi er sikkert mange småhyklere forskjellen på oss GS er at vi gjør oss heller ikke til talsmenn for miljøsaker. Hvis du ikke forstår den forskjellen må du være litt treg? For øvrig kjøper jeg ikke ny mobiltelefon til meg selv før den gamle sier takk for seg, er også opptatt av ikke å kjøpe klær som er sydd av barnearbeidere. Prøver så godt jeg kan og leve miljøbevisst men kaller meg likevel ikke forkjemper for miljøtiltak noe jeg er ydmyk for. Her er altså forskjellen på GS og mange av oss andre. Hun kan leve  som hun vil men før kanskje finne seg en annen hobby om hun forventer å bli tatt seriøst.

• Liker 5
Skrevet
På 5.2.2019 den 21.33, Muskath skrev:

Jeg tror hun har mistet bakkekontakten og ikke ser seg selv , hun ser kun hva andre skal gjøre.

Enig.

Jeg kan absolutt tenke meg at det er bedre for verden om vi alle kutter ned på kjøtt, selv har jeg kuttet ut ca. 50% og er fornøyd med det.

Men denne Gunnhild må se på sine egne levevaner før hun retter sin moralske pekefinger mot andres. Jeg bare klarer ikke ta den damen seriøst. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...