timbar Skrevet 5. februar 2019 #1 Skrevet 5. februar 2019 Hva synes dere her om Gunhild Stordalen som predikere til verden om å spise mindre kjøtt etc. Men samtidig reiser verden rundt i privatfly og lever et luksusliv. Er det lov og mene at det er hyklersk tro? Leste også forleden at vår egen kronprins Haakon kom til en miljøkonferanse i Sveits via vanlig rutefly. Til samme konferanse kom Gunhild Stordalen som vanlig i privatfly. Nå skal det sies at hun har vært syk men jeg tror ikke hun hadde tatt rutefly om hun var frisk heller. Jeg synes hele greia er så hyklersk og tar egentlig fra meg hele engasjementet for miljø. Synes de ødelegger for hele miljøsaker ved å være så dobbeltmoralsk. Og hvis våger å være offentlig kritisk blir de beskyldt for å være misunnelig. 17
magikeren Skrevet 5. februar 2019 #2 Skrevet 5. februar 2019 Dersom noen nekte gjøre en innsats fordi de mener andre talsmenn er hyklere, så har de egentlig ikke lyst å gjøre en innsats og de leter bare etter feil i andre som de kan bruke som unnskyldninger Jeg personlig blåser i privatlivene til mennesker, det som betyr noe er hva som sies. Om noe er logisk, så tar jeg det til meg uansett hvor dritt jeg synes vedkommende er. At andre gjør det som er feil betyr ikke at det er fritt frem for meg å gjøre det samme. Jeg gjør det jeg mener er riktig uavhengig av om andre er hyklere eller gjør noe feil. Jeg bruker å kalle denne egenskapen integritet 4
Gjest hind Skrevet 5. februar 2019 #3 Skrevet 5. februar 2019 Enig. Det er så dobbeltmoralsk at det bare virker latterlig. Jeg savner miljøforkjempere som faktisk lever som de lærer. Som selv ofrer goder for miljøsaken og lever på den måten de mener at vi andre skal leve. Det nytter ikke å mane andre til moderasjon samtidig som en selv fråtser.
Brannslangen Skrevet 5. februar 2019 #4 Skrevet 5. februar 2019 13 minutter siden, magikeren said: Jeg personlig blåser i privatlivene til mennesker, det som betyr noe er hva som sies. Hva som sies? Er det ikke langt lurere å vektlegge hva som gjøres? 23
Example Skrevet 5. februar 2019 #5 Skrevet 5. februar 2019 25 minutter siden, magikeren skrev: Dersom noen nekte gjøre en innsats fordi de mener andre talsmenn er hyklere, så har de egentlig ikke lyst å gjøre en innsats og de leter bare etter feil i andre som de kan bruke som unnskyldninger Jeg personlig blåser i privatlivene til mennesker, det som betyr noe er hva som sies. Om noe er logisk, så tar jeg det til meg uansett hvor dritt jeg synes vedkommende er. At andre gjør det som er feil betyr ikke at det er fritt frem for meg å gjøre det samme. Jeg gjør det jeg mener er riktig uavhengig av om andre er hyklere eller gjør noe feil. Jeg bruker å kalle denne egenskapen integritet Man har et ekstra ansvar for å følge det man selv preker. "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør." Hun fremstår som ei dame som har gifta seg til rikdom, og ikke trenger å jobbe, og trenger noe å fylle hverdagen med. Det er ganske provoserende å se ei dame som reiser med privatfly verden rundt, og samtidig ber mannen i gata om å kutte ut kjøtt. Sånt får meg kun til å kjøpe en ekstra pakke kjøttdeig neste gang jeg handler. 27
Brannslangen Skrevet 5. februar 2019 #6 Skrevet 5. februar 2019 42 minutter siden, Example said: Sånt får meg kun til å kjøpe en ekstra pakke kjøttdeig neste gang jeg handler. Tror jaggu jeg lager meg taco i kveld. 7
Husholdning1 Skrevet 5. februar 2019 #7 Skrevet 5. februar 2019 Det oppleves komplett idiotisk. Sånn sett glir det jo rett inn i det sedvanlige klimahysteriet. 10
magikeren Skrevet 5. februar 2019 #8 Skrevet 5. februar 2019 1 hour ago, Brannslangen said: Hva som sies? Er det ikke langt lurere å vektlegge hva som gjøres? Ikke når det gjelder hva som er riktig av meg. Om en annen person stjeler og sier stjeling er feil og forklarer logisk hvorfor, så vil jeg la være stjele, selv om hun er en hykler. At hun gjør noe feil betyr ikke at det er riktig for meg å gjøre det. Man kan ikke endre andre sin dobbelmoral eller si at siden andre er hyklere så kan man selv gjøre som man vil. 1 hour ago, Example said: Man har et ekstra ansvar for å følge det man selv preker. "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør." Hun fremstår som ei dame som har gifta seg til rikdom, og ikke trenger å jobbe, og trenger noe å fylle hverdagen med. Det er ganske provoserende å se ei dame som reiser med privatfly verden rundt, og samtidig ber mannen i gata om å kutte ut kjøtt. Sånt får meg kun til å kjøpe en ekstra pakke kjøttdeig neste gang jeg handler. Ok.... så la oss si at det å spise mye kjøtt er dårlig for miljøet. Du mener altså at siden det finnes noen få hyklere her i verden, så kan du like godt gi litt ekstra faen i verden og mennesker generelt Så dersom jeg ser noen som stjeler og er dobbeltmoralske, så tar jeg fanken og stjeler litt ekstra på rimi neste gang, bare fordi jeg blir provosert Som sagt, at andre gjør noe feil gjør det ikke mindre feil at en selv gjør det. Om du ikke kan ha din egen integritet og dine egne verdier, hva sier det om deg og dine verdier? Hvem er du egentlig? Er du en som gjør ting bare på faen eller fordi du blir sur eller irritert? Eller forsøker du være et ok menneske som forsøker gjøre noe bra uavhengig av hva andre sier og gjør? Er du avhengig av at "alle andre" skal gjøre noe bra for at du selv skal gjøre noe bra? Har du ikke selvstendige verdier? Jeg må si jeg ikke har så mye til overs for mennesker som velger verdiene og handlingene sine basert på trass 4
Brannslangen Skrevet 5. februar 2019 #9 Skrevet 5. februar 2019 (endret) 11 minutter siden, magikeren said: Om en annen person stjeler og sier stjeling er feil og forklarer logisk hvorfor, så vil jeg la være stjele, selv om hun er en hykler. Hvorfor vil en person som kan forstå hvorfor stjeling er galt, stjele i utgangspunktet? En kan godt la seg belære hvorfor stjeling er dumt, men ikke av en tyv. Han har ikke troverdighet. Endret 5. februar 2019 av Brannslangen 10
Puny Skrevet 5. februar 2019 #10 Skrevet 5. februar 2019 Ja, det er veldig sånn, «det er veldig viktig at dere andre tenker på klimaet- budskap». 12
Madame Butterfly Skrevet 5. februar 2019 #11 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat hva skal det hjelpe miljøet at kronprinsen og Fru Stordalen reiser til Sveits? 🤔 4
Gjest Tuxy Skrevet 5. februar 2019 #12 Skrevet 5. februar 2019 Etter en rask titt på nettsiden til EAT så virker det som ett av mange prosjekter med gode intersjoner. Mange er vel mettet av å høre om prosjekter de ikke kan relatere seg til og det går oss hus forbi. Det er som om prosjektene eksisterer i en verden som er fjern for de fleste og ingen tror vel egentlig på noen som helst forandring. Hovedproblemet er ikke at det ikke finnes nok sunn mat, men at fordelingen av de resurssene som allerede finnes er så skjev. Når folk får leve i fredlige områder med mulighet til å leve livet slik de ønsker selv så vil problemer som usunt kosthold og overforbruk forsvinne av seg selv.
Gjest Opie Skrevet 5. februar 2019 #13 Skrevet 5. februar 2019 (endret) 58 minutter siden, magikeren skrev: Ikke når det gjelder hva som er riktig av meg. Om en annen person stjeler og sier stjeling er feil og forklarer logisk hvorfor, så vil jeg la være stjele, selv om hun er en hykler. At hun gjør noe feil betyr ikke at det er riktig for meg å gjøre det. Man kan ikke endre andre sin dobbelmoral eller si at siden andre er hyklere så kan man selv gjøre som man vil. Ok.... så la oss si at det å spise mye kjøtt er dårlig for miljøet. Du mener altså at siden det finnes noen få hyklere her i verden, så kan du like godt gi litt ekstra faen i verden og mennesker generelt Så dersom jeg ser noen som stjeler og er dobbeltmoralske, så tar jeg fanken og stjeler litt ekstra på rimi neste gang, bare fordi jeg blir provosert Som sagt, at andre gjør noe feil gjør det ikke mindre feil at en selv gjør det. Om du ikke kan ha din egen integritet og dine egne verdier, hva sier det om deg og dine verdier? Hvem er du egentlig? Er du en som gjør ting bare på faen eller fordi du blir sur eller irritert? Eller forsøker du være et ok menneske som forsøker gjøre noe bra uavhengig av hva andre sier og gjør? Er du avhengig av at "alle andre" skal gjøre noe bra for at du selv skal gjøre noe bra? Har du ikke selvstendige verdier? Jeg må si jeg ikke har så mye til overs for mennesker som velger verdiene og handlingene sine basert på trass Gunhild Stordahlen fremstår som ekstremt hyklersk, og selvsagt blir folk provoserte. Ikke fordi de selv ikke vil bidra til et bedre klima, men når hun sitter på sin høye hest og er så til de grader nedlatende mot "vanlige folk" (jfr. bl.a. hennes uttalelser på Lindmo; Vi må få folk til å skjønne.....) så blir det helt meningsløst å skulle spise én salamiskive pr dag når man ser på hva hun (og alle de andre miljø-celebritetene) praktiserer i sitt eget privatliv. Når det i tillegg er delte meninger om hvor stor effekt det har å redusere kjøttinntaket faktisk har, så blir det enda mer provoserende. Jeg spiser ikke mer kjøpp "på trass" fordi jeg er sint på Stordahlen. Men jeg har et veldig avslappet forhold til kjøttinntaket, og jeg spiser mye kjøtt fordi jeg liker det. Det betyr ikke at jeg er et miljøsvin. Har bl.a. investert i el-bil og er generelt påpasselig og bidrar der jeg kan bidra. Men kjøtt spiser jeg. Mye kjøtt. Ikke på trass. Ikke fordi jeg er sint. Ikke har jeg dårlig samvittighet heller. Samtidig forstår jeg jo at hva jeg og du gjør i lille Norge betyr fint lite så lenge vi har nasjoner som USA og Russland som mer eller mindre driter i miljøet og står for de virkelig store andelene. Kan sikkert ta med både Kina og India også. Hun skjønner faktisk ikke hva hun driver med, og hvor ufattelig idiotisk det blir. Da denne EAT-rapporten ble sluppet var det faktisk litt oppmerksomhet rundt den, og jeg skal innrømme at jeg spisset ørene noe, og stusset over hvor lite kjøtt man egentlig burde spise, men tenkte at det kanskje var noe i det, det var tross alt x antall forskere med på rapporten. Men så får man etter par dager slengt i trynet hvordan hun selv praktiserer sitt eget liv. Da skjønner man jo med en gang at dette er ren business for henne, ikke noe hun brenner personlig for. Da er det helt logisk å spørre om hvor dypt dette egentlig er? Hvor seriøst er det? Det er neppe veldig alvorlig når hun står på scenen og profeterer dommedag, før hun deretter setter seg i flyet og flyr sine 300 gjester til fest..... Jeg og min familie kunne nok ha spist 1 kg. kjøtt hver dag, resten av livet og fotsatt ikke vært i nærheten av hennes utslipp..... Endret 5. februar 2019 av Opie
Example Skrevet 5. februar 2019 #14 Skrevet 5. februar 2019 50 minutter siden, magikeren skrev: Ok.... så la oss si at det å spise mye kjøtt er dårlig for miljøet. Du mener altså at siden det finnes noen få hyklere her i verden, så kan du like godt gi litt ekstra faen i verden og mennesker generelt Så dersom jeg ser noen som stjeler og er dobbeltmoralske, så tar jeg fanken og stjeler litt ekstra på rimi neste gang, bare fordi jeg blir provosert Som sagt, at andre gjør noe feil gjør det ikke mindre feil at en selv gjør det. Om du ikke kan ha din egen integritet og dine egne verdier, hva sier det om deg og dine verdier? Hvem er du egentlig? Er du en som gjør ting bare på faen eller fordi du blir sur eller irritert? Eller forsøker du være et ok menneske som forsøker gjøre noe bra uavhengig av hva andre sier og gjør? Er du avhengig av at "alle andre" skal gjøre noe bra for at du selv skal gjøre noe bra? Har du ikke selvstendige verdier? Jeg må si jeg ikke har så mye til overs for mennesker som velger verdiene og handlingene sine basert på trass Jeg er en person som er glad i kjøtt. Har vel noe form for kjøtt til middag ca. seks dager i uka i tillegg til en del pålegg. Og det har jeg lite dårlig samvittighet for. Mat må man ha, og for meg inneholder mat som regel en form for kjøtt. På trass kan man godt kalle det, men fru Stordalen forurenser langt mer enn meg uansett. Jeg har aldri flydd privatfly, og kommer heller aldri til å gjøre det. Ja, jeg blir provosert av moralister som vil moralisere overfor andres liv på denne måten. Enten det er miljøfanatikere eller religiøse. Nordmenn kommer aldri frivillig til å slutte å spise kjøtt uansett. Rapporten deres slaktes uansett av andre eksperter. Hva slag bøndene i Norge ellers drive med? Norge, sammenliknet med andre land i Europa, er lite egnet til dyrking av korn og grønnsaker i stor skala uansett. Så jeg spiser en biff fra Gilde med god samvittighet. Akkurat som jeg drikker melk og spiser egg. Dette er næringsfull mat som mennesker har godt av å få seg i riktige mengder. 14
Daraya Skrevet 5. februar 2019 #15 Skrevet 5. februar 2019 En utdøende kontinent forsøker å redde verden, helt på egenhånd. Det fungerer ikke, selv hvis vi blir syklende veganere hele gjengen. Så lenge Stordalen ikke har en realistisk løsning som vil fungere globalt får hun fortsette kaste bort tiden sin. 7
timbar Skrevet 5. februar 2019 Forfatter #16 Skrevet 5. februar 2019 2 hours ago, magikeren said: Ikke når det gjelder hva som er riktig av meg. Om en annen person stjeler og sier stjeling er feil og forklarer logisk hvorfor, så vil jeg la være stjele, selv om hun er en hykler. At hun gjør noe feil betyr ikke at det er riktig for meg å gjøre det. Man kan ikke endre andre sin dobbelmoral eller si at siden andre er hyklere så kan man selv gjøre som man vil. Ok.... så la oss si at det å spise mye kjøtt er dårlig for miljøet. Du mener altså at siden det finnes noen få hyklere her i verden, så kan du like godt gi litt ekstra faen i verden og mennesker generelt Så dersom jeg ser noen som stjeler og er dobbeltmoralske, så tar jeg fanken og stjeler litt ekstra på rimi neste gang, bare fordi jeg blir provosert Som sagt, at andre gjør noe feil gjør det ikke mindre feil at en selv gjør det. Om du ikke kan ha din egen integritet og dine egne verdier, hva sier det om deg og dine verdier? Hvem er du egentlig? Er du en som gjør ting bare på faen eller fordi du blir sur eller irritert? Eller forsøker du være et ok menneske som forsøker gjøre noe bra uavhengig av hva andre sier og gjør? Er du avhengig av at "alle andre" skal gjøre noe bra for at du selv skal gjøre noe bra? Har du ikke selvstendige verdier? Jeg må si jeg ikke har så mye til overs for mennesker som velger verdiene og handlingene sine basert på trass Det er jo ikke det dette handler om,men skal man fronte en sak må man også være forbilde, det finnes flere utregninger som beviser at Gunhild Stordalens privatflygninger forurenser kanskje 100 ganger så mye som om mannen i gata spiser kjøtt 5 dager i uken. Jeg fatter ikke at det finnes folk som synes det er greit og predikere og få støtte for slike saker samtidig som de selv driter i hvor mye de forurenser. At man blir provosert er veldig forståelig, men om det er riktig og spise mindre kjøtt tross alt vet jeg ikke. Men for å bli tatt seriøst i det du predikerer til andre må du faktisk gå foran som et godt forbilde, ellers blir det jo bare latterlig hele greia. 9
Muskath Skrevet 5. februar 2019 #17 Skrevet 5. februar 2019 Jeg tror hun har mistet bakkekontakten og ikke ser seg selv , hun ser kun hva andre skal gjøre. 11
timbar Skrevet 5. februar 2019 Forfatter #18 Skrevet 5. februar 2019 1 hour ago, Tuxy said: Etter en rask titt på nettsiden til EAT så virker det som ett av mange prosjekter med gode intersjoner. Mange er vel mettet av å høre om prosjekter de ikke kan relatere seg til og det går oss hus forbi. Det er som om prosjektene eksisterer i en verden som er fjern for de fleste og ingen tror vel egentlig på noen som helst forandring. Hovedproblemet er ikke at det ikke finnes nok sunn mat, men at fordelingen av de resurssene som allerede finnes er så skjev. Når folk får leve i fredlige områder med mulighet til å leve livet slik de ønsker selv så vil problemer som usunt kosthold og overforbruk forsvinne av seg selv. Jeg startet ikke denne tråden fordi jeg er motstander av miljøtiltak, men fordi jeg mener man må kunne stille noen krav til de som fronter slike saker. Jeg synes det er ganske ille at denne damen i det hele tatt blir tatt seriøst. 7
timbar Skrevet 5. februar 2019 Forfatter #19 Skrevet 5. februar 2019 1 hour ago, Madame Butterfly said: Akkurat hva skal det hjelpe miljøet at kronprinsen og Fru Stordalen reiser til Sveits? 🤔 På miljøkonferanse hvis du ikke har hørt om den. Forskjellen mellom disse var at kronprins Haakon i det minste har forstått sosiale spilleregler, men fru Stordalen ikke har gjort det. 6
Madame Butterfly Skrevet 5. februar 2019 #20 Skrevet 5. februar 2019 41 minutter siden, timbar said: På miljøkonferanse hvis du ikke har hørt om den. Forskjellen mellom disse var at kronprins Haakon i det minste har forstått sosiale spilleregler, men fru Stordalen ikke har gjort det. Og akkurat hva bidrar disse to med på en miljøkonferanse? Bortsett fra ulike mengder CO2? Skal det bli mindre global oppvarming av at luksusdyr møtes i luksus? Hva er den forventede effekt? Ikke har de kunnskap, ikke har de makt, og ingen av de ser ut til å ha særlig med viljestyrke.... 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå