Gå til innhold

Tilgang til barnet’s telefon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 11 år har endret låsekoden på mobilen sin. Dette fordi jeg ikke får lov å se hva hun har på tlf. Vi har nettopp hatt en runde med hva som er greit og ikke, ifht Snapchat og TikTok. Jeg sperret disse appene før jul og hun har nettopp fått dem tilbake. Nå har jeg fjernet appene igjen siden hun ikke gir meg låsekoden. Hel**** er løs. Hun sier jeg ikke har noe på hennes mobil å gjøre. Da tenker jeg at det er noe hun skjuler for meg. Blir samtidig litt usikker på om jeg skal stå i denne kampen. Hun har selvsagt rett til et privatliv. Er det andre her med barn i samme alder som har tilgang på sitt barns mobil? 

Anonymkode: fc935...87c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei som nettopp har fylt 12 år.  Syntes det er viktig med privatliv,  og har derfor ikke krevd en kode.  Men er det noe jeg lurer på spør jeg hu bare.  Og hun har ikke noe problem med å vise meg noe. Noen ganger blar vi gjennom TikTok  og ler oss ihjel sammen!  

Anonymkode: 15261...0f2

• Liker 1
Skrevet

Har barn på 8 og 11. De har mobiler begge to. De leverer inn telefonene sine hver kveld når de skal legge seg. Og vet godt at jeg står helt fritt til å gå gjennom hver mm av telefonene deres. Dette er en avtale vi har, fordi de er for små til å forstå hvor stort og "farlig" internett-verden kan være for barn som ikke ser alle nyanser av dette. Hadde de ikke vært enige i dette, hadde de heller ikke fått bruke telefonene. 

Ingen av mine har verken Tik Tok eller Snapchat, fordi de er for unge. Så lenge de er mindreårige er de mitt ansvar. Og hvis de ikke oppfører seg ordentlig på nett/mobil er det mitt ansvar. Det tar jeg alvorlig.

• Liker 11
Skrevet

Jeg har hatt tilgang helt opp til 18 år. Tipper jeg har det fortsatt om da ikke passordet er nylig skiftet. 

Vi har hatt klare regler for dette. Hvis jeg finner mobilen med ukjent passord, så beslaglegger jeg den. Så får jeg enten passordet med en forklaring på hvorfor det er endret. Hvis ikke resettes den og alt på den slettes. 

Men det har aldri vært noe problem. Og jeg har heller ikke trengt å gjøre noe slikt. Vi har ofte snakket om bruk av mobil, data og Internett. Virker som det ikke har vært noen forsøk på å skjule, heller spørsmål om råd og hjelp i forhold til enkelte episoder. 

• Liker 13
Skrevet

Har en på 9 år, og jeg skal ha full tilgang til alt. Hun har byttet kode én gang, da tok jeg fra henne hele telefonen i en uke og jeg skulle vite koden før hun fikk den tilbake. 

Greit nok med privatliv, jeg er egentlig sjelden innpå - men jeg skal ha muligheten. Tror også det gjør noe med ungens oppførsel på nett når hun vet at jeg har tilgang.

Anonymkode: de4fb...d86

• Liker 14
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter på 11 år har endret låsekoden på mobilen sin. Dette fordi jeg ikke får lov å se hva hun har på tlf. Vi har nettopp hatt en runde med hva som er greit og ikke, ifht Snapchat og TikTok. Jeg sperret disse appene før jul og hun har nettopp fått dem tilbake. Nå har jeg fjernet appene igjen siden hun ikke gir meg låsekoden. Hel**** er løs. Hun sier jeg ikke har noe på hennes mobil å gjøre. Da tenker jeg at det er noe hun skjuler for meg. Blir samtidig litt usikker på om jeg skal stå i denne kampen. Hun har selvsagt rett til et privatliv. Er det andre her med barn i samme alder som har tilgang på sitt barns mobil? 

Du skal stå i denne kampen. Gir hun deg ikke låsekoden, tar du hele telefonen, basta. 

Tenk deg at dey viser seg senere at hun sender nakenbilder til en voksen mann eller noe annet alvorlig, og du lar henne holde på uten å kontrollere, vil du da senere kunne leve med din egen samvittighet? 

Du er barnets forelder, du bestemmer og du står i dine bestemmrlser til Dovre faller. (Altså ikke Dovre undertøy.) 

Anonymkode: 869fa...a84

• Liker 18
Skrevet

Takk for innspill. Fikk omsider koden. Da blir det hvertfall gjennomgang av den telefonen i kveld. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

Jeg har koden og kan sjekke det jeg vil når jeg vil og det er og avtalen vi laget . Byttes koden og jeg ikke får den så blir telefonen inndradd.  Pleier ikke og gjøre noe men syns det er greit å ha den avtalen uansett

• Liker 1
Skrevet

Oi, nå følte jeg meg plutselig som en merkelig mamma. Jeg er mor til en gutt som nå er voksen, og han har hatt mobil i mange år. Jeg har aldri sjekket telefonen hans. Det har liksom ikke vært i mine tanker en gang, at han skulle gjøre noe "farlig" og at det skulle behøves. Han har alltid vært en grei og snill gutt, og aldri havnet i trøbbel med noe.

Det virker ikke som han har hatt noen problemer eller havnet i trøbbel på mobilen heller, for han er typen som kommer og spør meg om hjelp til de rareste og mest personlige ting. Han har aldri sagt noe om mobilen.

Nå er han uansett over myndighetsalder, så da er det ikke min business å sjekke mobilen hans lenger uansett. Han overlevde uten å bli kontrollert.

Anonymkode: e5238...0e7

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, nå følte jeg meg plutselig som en merkelig mamma. Jeg er mor til en gutt som nå er voksen, og han har hatt mobil i mange år. Jeg har aldri sjekket telefonen hans. Det har liksom ikke vært i mine tanker en gang, at han skulle gjøre noe "farlig" og at det skulle behøves. Han har alltid vært en grei og snill gutt, og aldri havnet i trøbbel med noe.

Det virker ikke som han har hatt noen problemer eller havnet i trøbbel på mobilen heller, for han er typen som kommer og spør meg om hjelp til de rareste og mest personlige ting. Han har aldri sagt noe om mobilen.

Nå er han uansett over myndighetsalder, så da er det ikke min business å sjekke mobilen hans lenger uansett. Han overlevde uten å bli kontrollert.

Glemmer nok at det var en annen tid på nett da enn nå. Trenger ikke gå så langt tilbake engang. 

Mye nytt og nettet brukes på en helt annen måte idag. Er glad min mor sjekket min telefon når jeg var yngre. Vedkommende som skrev til meg ble annneldt for pedofili. 

Jeg var ung og viste ikke bedre enn å svare før min mor fikk sett det og gjort meg veldig  obs på sånt. 

Anonymkode: e1947...e14

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, også har man han bergenseren (?) som er siktet for nettovergrep mot et styggetall barn - mange under 16 og også flere under 13 år. Mener det var rundt 50+ barn. Alt dette ble oppdaget fordi én mor sjekket datterens telefon. Da ble alt sammen avslørt, takket være en eneste mamma. Av alle disse barna var det bare en forelder som sjekket og meldte fra. 

Anonymkode: de4fb...d86

• Liker 12
Gjest BearMama
Skrevet

Hun kan velge. Du har fullt innsyn ellers får hun ikke ha mobil.

Ferdig snakket.

Skrevet

Det skjer MYE rart på telefoner i dag! Jeg sjekker 9-åringens telefon med jevne mellomrom, ikke bare for å se hva han driver med, men faktisk for å sjekke hvem han har kontakt med, og hva som blir sagt og gjort. Det må en 9-åring som ikke er moden nok til å forstå det komplekse ved å være på nett i dag tåle.

Anonymkode: 8511b...760

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo typisk visse foreldre da. "Mitt barn er grei og snill, og jeg stoler 100% på h*n". Det der er så skummelt! Du må ikke skryte av det, for det er naivt og ansvarsløst altså. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg sjekker mobilene til mine barn når jeg vil. Det er en selvfølge når man har barn under ungdomsskolealder. 

For øvrig synes jeg det er horribelt at du lar en 11-åring ha appene du nevner. Du har null kontroll på hva hun driver med. 

Anonymkode: 59248...785

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, SoWhat? skrev:

Det er jo typisk visse foreldre da. "Mitt barn er grei og snill, og jeg stoler 100% på h*n". Det der er så skummelt! Du må ikke skryte av det, for det er naivt og ansvarsløst altså. 

Nettopp! «Min gutt er veeeerdens snilleste og beste og gjør aaaaaldri noe galt!» Dette skjedde med en venninne av meg, som visstnok hadde tidenes mest uskyldige gutt ifølge henne selv. Helt til det ble rullet opp en sak rundt spillet «Clash Royale» hvor det er klaner med chatte-funksjoner, og det viste seg at hennes gutt var en av de som sjikanerte andre spillere på skolen på verst mulig måte! Hun bare ikke forstå, for hennes gutt var jo uskylden selv og var alltid bare snill....

Anonymkode: 8511b...760

• Liker 5
Skrevet

Har ikke jeg tilgang har ikke de telefon. Evt. så får de ha telefon men ingen internett eller apper på de. Det er mange kamper jeg gir meg på, dette er ikke en av de. Jeg stoler på mine barn, det er andres barn jeg ikke stoler på. På snapchatgruppene så vet jeg at den ene blir nøye fulgt med på av andre foreldre også så om mitt barn gjør noe som ikke er greit så får jeg beskjed. De andre gruppene er jeg ikke like sikker på, så jeg følger med!

Anonymkode: fb0c6...aa4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har full tilgang til min datters mobil, hun er 10. Hadde det samme med mine to andre barn, hadde passord til fb, insta, snap osv helt til de ble 18. Sjekker veldig sjeldent, men innimellom for å sjekke om det foregår noe, forhindre mobbing o.l.

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ungene mine får ikke lov å ha sosiale medier før de er 13 (som er aldersgrensa). Jeg vet hva kodene er, men vi har aldri hatt noen krangel om det. Sjelden jeg sjekker telefonene, men har vurdert at det er best at jeg har muligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...