Gå til innhold

Hvorfor har vi blitt så lite elegant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jo smaken som baken og vi skal være glad for at klær er behagelig og at vi kan kle på oss i et laken om vi vil, men hvorfor har vi blitt mindre elegante? Det er jo ikke særlig pent med jeggings og allværsjakke, collegegenser og joggebukse. Det er få unge menn som går i bukse og skjorte og få unge damer som går i kjole og kåpe - og bruker tid på frisyren. Nå tenker jeg i forhold til det som i dag kalles «vintagestil». Jeg eier både kåpe og allværsjakke, men grubler litt på akkurat dette. 

Anonymkode: bbdda...8ed

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En må prøve å kvitte seg med forutinntattheten en har om hva som er fint:-)

Anonymkode: fdac3...645

• Liker 7
Skrevet

Vi lever i et post-modernistisk samfunn, der kaos regjerer. Et av målene til modernismen var jo å bryte ned gamle standarder for skjønnhet. Men det menneskelige øyet lengter etter orden og skjønnhet. Anbefaler forøvrig denne lille filmen om "Why beauty matters".

https://youtu.be/bHw4MMEnmpc

Anonymkode: 90983...944

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo smaken som baken og vi skal være glad for at klær er behagelig og at vi kan kle på oss i et laken om vi vil, men hvorfor har vi blitt mindre elegante? Det er jo ikke særlig pent med jeggings og allværsjakke, collegegenser og joggebukse. Det er få unge menn som går i bukse og skjorte og få unge damer som går i kjole og kåpe - og bruker tid på frisyren. Nå tenker jeg i forhold til det som i dag kalles «vintagestil». Jeg eier både kåpe og allværsjakke, men grubler litt på akkurat dette. 

Anonymkode: bbdda...8ed

Det er deilig å gå med de klærne som er myke og varme og man kan bevege seg i, ikke de andre skal finne estetisk akseptable. 

Livet er så mye mer enn det som er utenpå. 

Anonymkode: e3866...ffb

• Liker 19
Skrevet

Det er februar og Norge. Orker ikke gå i kjole, det er - 15 og vind. 

Anonymkode: 38d56...f77

• Liker 43
Skrevet

Alle har sagt de tingene, I alle generasjoner. Hvorfor er vi blitt så uelegante, hvorfor er de unge så late, hvorfor er språket vårt blitt så slapt, alle var høfligere og mere elegante og arbeidsomme før. Fremtiden ser dyster ut for de unge kvinder og menn. Alle generasjoner siden menneskehetens begynnelse. 

Anonymkode: 60073...c87

• Liker 16
Skrevet

Jeg har rett og slett funnet ut at jeg ikke har tid og at livet mitt, for tiden ikke er tilpasset et liv i skjørt eller kjole, så godt som det var før. Jeg pleide å variere mellom å være elegant og litt rocka eller begge deler. 

Nå er det få som har sett meg offentlig i joggebukse eller collegegenser, etter 15-årsalderen. 

Men ta en dag som i dag: Opp for å få 3 barn til skole og barnehage, sette motorvarmeren på bilen, kle meg for -20, dra på jobb i barnehage, der jeg blir tørket snørr, leverpostei, lim, maling og tårer på, lage til mat for alle, krype på knær, danse, hoppe på madrass. Normalt sett også en tur ut for å ake og lage snømann, leke i sandkassa, eller kanskje en tur ut i regnvær og gjørme. 

Så hjem, lage mat, få noen på ungdomsklubb eller barneidrett, komme hjem, fikse kvelds, legge barn, ha voksentid. 

Jeg gidder rett og slett ikke skifte om etter middag, eller etter at barna har lagt seg.

Hender jeg er sånn halvelegant, når jeg drar på shopping, men det er kanskje 6 ganger i året. I ferien, hender det at jeg slår til. 

• Liker 16
Skrevet

Fordi vi bor kaldt og regnfullt land. Selv om jeg gjerne kan ha lyst til å kle meg elegant, så er det ofte upraktisk når det pøsregner eller er 15 minusgrader ute. 

• Liker 11
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Vi bor tros alt i Norge da ;)

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt meg en boblekåpe som er som en dyne, den er helt fantastisk når været er som det er. Den er ikke akkurat lekker, samme typen som hver annen japaner går med når det er kaldt. Stil er et ikke-tema når det er surt og kaldt og glatt ute.

Jeg brukte mye tid på bruktbutikker før, kjøpte klassiske drakter og kåper, og leste The Sartorialist. Elsker når folk utvikler en personlig stil, og vurderer å begynne å kle meg pent igjen når jeg har ork til det, og været blir bedre. Jeg har tidligere kledd meg for å imponere andre, så det har vært godt å koble seg av skjønnhetsjaget en stund. Bare kle seg i det som er behagelig. Jeg kunne gått i grå joggebukser 24/7, men har ikke eid en på lenge ettersom det er junkieuniform her hvor jeg bor.

• Liker 2
Gjest Tigress
Skrevet

For ein dag å klage på elegansen, altså. Her på Austlandet er det no tredje dag på rad at det har snødd over ti centimeter om natta. Det er haugar med snø overalt, Oslo sentrum er ei oppvisning i brungrå sørpe, og det einaste som eigentleg passar å kreke seg ut i er overlevingsdrakt, i alle fall er det lite freistande å dra ut i noko som bør rensast eller å slepe nypussa støvlar ut i saltlaka. Eg synest ikkje folk er så verst til å kle seg, eg, og eg blir gladare og gladare for kvart år for alle dei som har kledd på seg etter tilhøva, med tjukke jakker, luer og skikkeleg fottøy. Så får vi heller vere litt søte om sommaren. 

Skrevet
14 minutter siden, Tigress skrev:

Eg synest ikkje folk er så verst til å kle seg, eg, og eg blir gladare og gladare for kvart år for alle dei som har kledd på seg etter tilhøva, med tjukke jakker, luer og skikkeleg fottøy. Så får vi heller vere litt søte om sommaren. 

Ja, jeg får vondt når jeg ser kidsa i tøysko og ankelsokker i dette været. 

• Liker 12
Skrevet

Utlendingene misunner oss den vanlige "casual style'n" de fleste bruker på jobb her i Norge, da. Hvorfor det, mon tro? Formodentlig fordi det er mer behagelige klær å gå i.

Nå går det jo an å kle seg i behagelige klær, og samtidig ha en viss stil, men korsetter for å holde magen på plass etc ER ikke behagelig. Så det må, for de fleste, bli litt videre klær, som skjuler figuren til en viss grad.

Anonymkode: 53ebf...403

• Liker 5
Skrevet

Jeg husker da jeg var i Barcelona for noen år siden, og det var meldt regn to av de dagene vi var der. Vi får ofte høre at søreuropeiske damer er så mye mer elegante, og penere kledd enn oss, men jeg kan love dere at det var ikke mye eleganse å spore de dagene det regnet. Vi så folk med tynne sko som ble fort gjennombløte, og tjukke tøyjakker som trakk til seg masse vann. De trodde sikkert at det var nok med paraply ute, men når det regner sidelengs så er det begrenset hvor mye en paraply kan hjelpe altså. 

Konklusjonen min er: når det er drittvær har selv de pene og elegante problemer med å se flott ut ;)  

• Liker 14
Skrevet
On 2/5/2019 at 7:50 PM, Catalina Culès said:

Vi bor tros alt i Norge da ;)

I Russland er det enda kaldere, men der har ofte mange veldig gjennomført stil, men det er i de store byene. Synes det er litt rart at det er så mange i norge som ser ut til å bare ha gitt opp å se skikkelig ut

• Liker 3
Skrevet

Mer eleganse til det norske folk!

Anonymkode: cd09e...139

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor trekker dere opp temperatur/vær som en unnskyldning? Det er like lett å holde seg tørr og varm med pene klær.

Anonymkode: 319ae...065

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trekker dere opp temperatur/vær som en unnskyldning? Det er like lett å holde seg tørr og varm med pene klær.

I kaldt vær kler ein seg i tjukke lag og med vindtett utanpå, ei lue tredd nedover og fornuftige store sko. Kor elegant er det? EG bryr meg kun om å halde varmen, så kan eg ha elegante klede i helga og til jul. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes da russiske kvinner stort sett kler seg som nordmenn ved minusgrader.

https://blogs.elenasmodels.com/en/russian-women-look-winter/

Anonymkode: f00b1...c6a

Ser på bildene, og de som kler seg ''verst'' er ungjenter og studenter, samme som i Norge. Det må man jo forstå. Men jeg synes man kan forvente mer av ordentlig voksne mennesker.girls-in-russia-768x625.jpg

Se så flott hun er, ser kjempegodt og varmt ut også. Bare en slik kåpe og et pent skjerf så står du ut i mengden blant allværsjakkers osv.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...