AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #1 Skrevet 5. februar 2019 Er i første PP å hadde sex før EL, på dagen og dagen etter men ble ikke gravid. Første jeg tenker da er at noe er galt. Stadig vekk leser jeg at mange blir gravide på første. Hva er grunnen for at spiren ikke satt? Flere som har hatt sex rundt EL men som ikke ble gravid? Og når klaffet det? I hvilken periode? Mulig dumt spørsmål men ble bare litt trist når jeg fikk mensen i dag. Anonymkode: 18002...e71
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #2 Skrevet 5. februar 2019 Hei ! For mange kan det ta opp til et år selv om begge er helt friske. Tester du med el-test? Anonymkode: 56969...af0
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #3 Skrevet 5. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei ! For mange kan det ta opp til et år selv om begge er helt friske. Tester du med el-test? Anonymkode: 56969...af0 Ja. Derfor jeg trodde at det ville klaffe muligens. Siden jeg hadde samleie under EL. TS Anonymkode: 18002...e71
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #4 Skrevet 5. februar 2019 Man har omtrent 20-25% sannsynlighet for å bli gravid ved hvert forsøk (om man treffer EL). Mye som skal klaffe for at det skal skje en befruktning som kan føre til et levedyktig embryo.- Og denne sannsynligheten resettes for hvert forsøk. Neste syklus har man igjen 20-25% sannsynlighet. Altså, det kan klaffe på første forsøk.. og det kan ta år.. Innen 1 år har 80% blitt gravide, innen 2 år 90% Anonymkode: 0a5dd...4e7 9
hotfudge Skrevet 5. februar 2019 #5 Skrevet 5. februar 2019 Jeg hadde også sex før, under og etter eggløsning forrige syklus. Ble ikke gravid, tror det er mer vanlig å ikke bli gravid første pp, enn det er å bli gravid første pp. Jeg har aldri fått det til hvertfall 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #6 Skrevet 5. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei ! For mange kan det ta opp til et år selv om begge er helt friske. Tester du med el-test? Anonymkode: 56969...af0 Har hatt spotting i dag (noen dråper), så tror det er mensen som kommer. Ifølge kalender skal jeg ha mensen om 2-3 dager. Så enda verre har jeg kanskje muligens kort periode mellom EL og mensen. Anonymkode: 18002...e71
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #7 Skrevet 5. februar 2019 Det e kjempemye som skal klaffe hver måned, for at du skal bli gravid. Først må man regne med god tid før en blir fruktbar, dersom man har brukt p-piller og lignende. Du skal ha så ha hatt en reeell eggløsning, spermen skal ha nådd frem, spermen skal ha god kvalitet, egget som er sluppet skal være av god kvalitet, egget skal klare dele seg og utvikle seg videre, det skal klare å feste seg i livmoren, etc. Først etter et år med prøving, som inkluderer kalkulering og god timing, eller sex anbenhver dag anbefales utredning. Jeg tror det er estimert at man har 25% sjanse sånn statistisk sett, til og med når man treffer eggløsning. Prøv å ikke være lei deg eller overrasket over at det ikke gikk allerede, og lykke til fremover! Anonymkode: 343da...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #8 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat nå, hotfudge skrev: Jeg hadde også sex før, under og etter eggløsning forrige syklus. Ble ikke gravid, tror det er mer vanlig å ikke bli gravid første pp, enn det er å bli gravid første pp. Jeg har aldri fått det til hvertfall Har du prøvd lenge under EL? Prøver du fortsatt eller ble dere gravid? TS Anonymkode: 18002...e71
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #9 Skrevet 5. februar 2019 Et fåtall kvinner blir gravide på første forsøk. De fleste må prøve i noen måneder før "den sitter". Enkelte må prøve opptil et år. Tilfeldighetene råder, alt avhenger av om egg og sædcelle finner hverandre, og om det var et friskt og levedyktig egg som kom ned denne måneden. For meg tok det 5 mnd prøving å bli gravid. Anonymkode: 6a54a...ac9 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #10 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det e kjempemye som skal klaffe hver måned, for at du skal bli gravid. Først må man regne med god tid før en blir fruktbar, dersom man har brukt p-piller og lignende. Du skal ha så ha hatt en reeell eggløsning, spermen skal ha nådd frem, spermen skal ha god kvalitet, egget som er sluppet skal være av god kvalitet, egget skal klare dele seg og utvikle seg videre, det skal klare å feste seg i livmoren, etc. Først etter et år med prøving, som inkluderer kalkulering og god timing, eller sex anbenhver dag anbefales utredning. Jeg tror det er estimert at man har 25% sjanse sånn statistisk sett, til og med når man treffer eggløsning. Prøv å ikke være lei deg eller overrasket over at det ikke gikk allerede, og lykke til fremover! Anonymkode: 343da...7b7 Takk for svar. Føler meg egentlig litt smådum som blir trist av dette. Har akkurat begynt prøvingen. Sluttet med p piller etter 8 års bruk i november. Så mulig det kan ta litt lenger tid som du sier. Takk Skal prøve, men er rart med det. Trodde ikke jeg skulle bli så påvirket allerede på første forsøk. TS Anonymkode: 18002...e71
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #11 Skrevet 5. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et fåtall kvinner blir gravide på første forsøk. De fleste må prøve i noen måneder før "den sitter". Enkelte må prøve opptil et år. Tilfeldighetene råder, alt avhenger av om egg og sædcelle finner hverandre, og om det var et friskt og levedyktig egg som kom ned denne måneden. For meg tok det 5 mnd prøving å bli gravid. Anonymkode: 6a54a...ac9 Når man leser inne på forum syns jeg utrolig mange skriver at det klaffet på første forsøk. De prøvde ikke engang. Hadde sex 1 gang osv. Tror det er denne lesingen som gjorde at jeg ble litt nedbrutt. Brukte du også EL tester fra 1 PP? TS Anonymkode: 18002...e71
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #12 Skrevet 5. februar 2019 Vi prøvde i et halvt år før vi fikk det til. Mistet da i uke 9, gravid igjen 4 mnd etter det - mistet i uke 10, gravid igjen 2 mnd etter. Det kan ta tid! Mange som holder på i et år. Men det vi gjorde alle tre gangene da jeg endelig ble gravid var at vi hadde sex annenhver dag, fra jeg sluttet å blø til jeg skulle få mens igjen. Gjør man dette er man ganske forsikret om at man treffer EL Prøv dette. Sånn hver 2. til hver 3. dag. Anonymkode: f6fd7...225 2
hotfudge Skrevet 5. februar 2019 #13 Skrevet 5. februar 2019 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd lenge under EL? Prøver du fortsatt eller ble dere gravid? TS Anonymkode: 18002...e71 Ble gravid to ganger ifjord, men mistet begge gangene. Etter det ble syklusene mine ustabile, så siden da har jeg kanskje truffet eggløsning 4 ganger. Vi har prøvd i 1,5 år ish, prøver fortsatt. Endret 5. februar 2019 av hotfudge
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #14 Skrevet 5. februar 2019 Det er jo ikke sikkert du el mannen kan bli gravide? Utrolig naivt at folk fortsatt tar dette for gitt 😳 Anonymkode: 8f591...ca8 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #15 Skrevet 5. februar 2019 7 minutter siden, hotfudge skrev: Ble gravid to ganger ifjord, men mistet begge gangene. Etter det ble syklusene mine ustabile, så siden da har jeg kanskje truffet eggløsning 4 ganger. Vi har prøvd i 1,5 år ish, prøver fortsatt. Uff trist 😕 Håper det klaffer snart for dere! Leste at 90% ble gravide innen to år. TS Anonymkode: 18002...e71
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #16 Skrevet 5. februar 2019 Jeg har prøvd i åtte år. Du virker veldig naiv! Anonymkode: c26bf...71c 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #17 Skrevet 5. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke sikkert du el mannen kan bli gravide? Utrolig naivt at folk fortsatt tar dette for gitt 😳 Anonymkode: 8f591...ca8 Da jeg er i først PP håper jeg jo selvfølgelig at dette ikke er noe jeg bør bekymre meg for helt ennå. Men er ikke noe vi tar for gitt. Vet at flere å flere sliter med å bli gravide i disse dager, og dette er nok også grunnen til at jeg tenkte tanken allerede nå. Men hjelper å høre at få blir gravide på første forsøk så da er det håp ennå Vi har også snakket om dette. Hva hvis vi ikke får barn hva gjør vi? Da blir det nok bare oss to å en hund eller to . Prøver å tenke positivt om dette er tilfellet. TS Anonymkode: 18002...e71
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #18 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd i åtte år. Du virker veldig naiv! Anonymkode: c26bf...71c Er det nødvendig med sånn kommentar? Finnes det ikke en mer konstruktiv måte å si dette på? Anonymkode: f6fd7...225 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #19 Skrevet 5. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd i åtte år. Du virker veldig naiv! Anonymkode: c26bf...71c Har akkurat begynt. Så er mye jeg ennå ikke vet å leser meg opp på. Det står utrolig mye forskjellig å da er det greit å høre med brukere som har erfaring. Men av å til dukker det opp en som absolutt skal gå til angrep på trådstarter. Takk for veldig hyggelig kommentar. Anonymkode: 18002...e71 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #20 Skrevet 5. februar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man leser inne på forum syns jeg utrolig mange skriver at det klaffet på første forsøk. De prøvde ikke engang. Hadde sex 1 gang osv. Tror det er denne lesingen som gjorde at jeg ble litt nedbrutt. Brukte du også EL tester fra 1 PP? TS Anonymkode: 18002...e71 Nei, jeg ser og merker når jeg har eggløsning pga eggløsningsslimet som dukker opp. Glassklart, rikelig, må bruke truseinnlegg da. Anonymkode: 6a54a...ac9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå