AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #1 Skrevet 5. februar 2019 Har du erfaring med dop selv? Har du fortalt det til barna? Anonymkode: b62a0...d39
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 Jeg er 40. Jeg har ikke personlig erfaring med dop. Barna mine er under 10 år, så noen detaljert samtale om dop har vi ikke hatt, men de vet at narkotika finnes i flere ulike former og er ulovlig og farlig. Noe særlig mer trenger de egentlig ikke å vite. Skjønner ikke hva du vil fram til. Anonymkode: 9ae63...690 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Vilke ha sagt Se på faren din. Anonymkode: 4691b...ef7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #4 Skrevet 7. februar 2019 Nei, det har jeg ikke. Jeg gir klar beskjed om at hvis de forsøker seg med narkotika, er det rett ut. De må ta konsekvensene for egne valg Anonymkode: dcda2...822 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #5 Skrevet 7. februar 2019 Jeg har erfairng med å være barnet til foreldre som driver med narkotika og alkohol i form av misbruk, så samtalen vil nok være rundt at det er nulltoleranse for bruk av dette, inkludert hasj. Anonymkode: 5b75b...bb6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #6 Skrevet 7. februar 2019 På 5.2.2019 den 15.14, AnonymBruker skrev: Har du erfaring med dop selv? Har du fortalt det til barna? Anonymkode: b62a0...d39 Det spørs hva du mener med erfaring. Jeg har aldri prøvd narkotika selv, men jeg har flere narkomane venner/bekjente fra ungdomstiden, og har erfaring med stoffmisbruk fra den siden. To av disse vennene er fremdeles i live. En har kommet seg ut av miljøet, en annen er fremdeles tung misbruker. Barna mine har møtt, og snakket med dem begge, og jeg har fortalt barna hvordan det var å se vennene bli ødelagte av narkotika. Anonymkode: 9fdd3...00e
linsejesus Skrevet 7. februar 2019 #7 Skrevet 7. februar 2019 26 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det har jeg ikke. Jeg gir klar beskjed om at hvis de forsøker seg med narkotika, er det rett ut. De må ta konsekvensene for egne valg Anonymkode: dcda2...822 Da har du garantert deg at de ikke kommer til å fortelle deg om evt rusbruk. Her i huset vil vi gjøre det helt omvendt. Hvis barna får problemer ute i verden vil vi ta dem INN, ikke sparke dem UT. Heldigvis vet vi både av erfaring, utdanning og arbeid at de aller færreste som prøver rusmidler, lovlige eller ulovlige, får problemer, og at de fleste avslutter problematisk bruk av seg selv. For å gjøre det lettest mulig dem å styre unna problemer legger vi opp til at de ALLTID er velkomne i huset og at ingenting de putter i seg vil få oss til å kaste dem ut, og at de skal kunne fortelle oss om sex, rus, press og bekymringer uten å bli møtt med annet enn kjærlighet og aksept. Det vil redusere risikoen for rusproblemer betraktelig, mens det å kaste dem ut er nesten garantert å ØKE evt problemer. For å svare på HI, ja jeg har prøvd, og kommer til å være åpen om det hvis temaet dukker opp. 13
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #8 Skrevet 7. februar 2019 3 timer siden, linsejesus skrev: Da har du garantert deg at de ikke kommer til å fortelle deg om evt rusbruk. Her i huset vil vi gjøre det helt omvendt. Hvis barna får problemer ute i verden vil vi ta dem INN, ikke sparke dem UT. Heldigvis vet vi både av erfaring, utdanning og arbeid at de aller færreste som prøver rusmidler, lovlige eller ulovlige, får problemer, og at de fleste avslutter problematisk bruk av seg selv. For å gjøre det lettest mulig dem å styre unna problemer legger vi opp til at de ALLTID er velkomne i huset og at ingenting de putter i seg vil få oss til å kaste dem ut, og at de skal kunne fortelle oss om sex, rus, press og bekymringer uten å bli møtt med annet enn kjærlighet og aksept. Det vil redusere risikoen for rusproblemer betraktelig, mens det å kaste dem ut er nesten garantert å ØKE evt problemer. For å svare på HI, ja jeg har prøvd, og kommer til å være åpen om det hvis temaet dukker opp. Og de ryker ut når vi oppdager det Anonymkode: dcda2...822
linsejesus Skrevet 7. februar 2019 #9 Skrevet 7. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Og de ryker ut når vi oppdager det Anonymkode: dcda2...822 Ja, det er som sagt det beste du kan gjøre hvis målet ditt er å drive barna inn i mer rus. For det er kanskje viktigere å markere sin moralske forargelse mot rusmidler enn å gi barna en tryggest mulig oppvekst? 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #10 Skrevet 7. februar 2019 3 timer siden, linsejesus skrev: Ja, det er som sagt det beste du kan gjøre hvis målet ditt er å drive barna inn i mer rus. For det er kanskje viktigere å markere sin moralske forargelse mot rusmidler enn å gi barna en tryggest mulig oppvekst? De får lov til å besøke oss når de har sluttet med faenskapet Anonymkode: dcda2...822
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #11 Skrevet 7. februar 2019 Må man være over 40 og med egne barn som stiller spørsmål om slikt? Jeg har et halvsøsken hvor den andre forelderen deres ruser seg så mitt søsken har hatt en del spørsmål om temaet. Spesielt rundt 12 årsalderen. Jeg har svart at ja, den forelderen din valgte rusen fremfor deg slik du tenker, men det er ikke med vilje. Rusen er som en sykdom som man er så hekta på at man ikke klarer å tenke på noe annet. Din forelder er vanvittig glad i deg og prøver ofte på slutte med det. Derfor må du aldri noen gang prøve slike ting, det kan føre til at du også blir avhengig og jobber resten av livet ditt for å slutte med det igjen. Noe om hvilke former det kommer i har vi ikke snakket om. Anonymkode: 80631...dd8 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #12 Skrevet 7. februar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må man være over 40 og med egne barn som stiller spørsmål om slikt? Jeg har et halvsøsken hvor den andre forelderen deres ruser seg så mitt søsken har hatt en del spørsmål om temaet. Spesielt rundt 12 årsalderen. Jeg har svart at ja, den forelderen din valgte rusen fremfor deg slik du tenker, men det er ikke med vilje. Rusen er som en sykdom som man er så hekta på at man ikke klarer å tenke på noe annet. Din forelder er vanvittig glad i deg og prøver ofte på slutte med det. Derfor må du aldri noen gang prøve slike ting, det kan føre til at du også blir avhengig og jobber resten av livet ditt for å slutte med det igjen. Noe om hvilke former det kommer i har vi ikke snakket om. Anonymkode: 80631...dd8 Det er ikke en sykdom. De har valgt det selv Anonymkode: dcda2...822
Khloe P.T Skrevet 7. februar 2019 #13 Skrevet 7. februar 2019 Jeg var en ganske vill ungdom selv og har prøvd forskjellige ting. Vi har en åpen dialog hjemme i den forstand at barna kan fortelle det meste uten at det får dramatiske konsekvenser. Jeg vet at de drakk alkohol tidlig og at de har røyka hasj noen par ganger. Det er vanskelig å styre hva de gjør ute, men jeg gjør mitt beste. Viktigst av alt er at de har tiltro til meg og tør prate om ting. Vi prater om konsekvensene av rus, at man endrer atferd og kan gjøre ting man egentlig ikke ville gjort om det ikke var for rusen. Vi prater også mye om psykisk helse generelt, og mer spesielt om hvordan rus kan gi negative utslag. Særlig cannabis som gjerne blir sett på som "ufarlig" kan utløse depresjon og psykose kos de som er sårbare. Jeg ønsker å gi barna mine kunnskap framfor trusler. I tillegg henter jeg de alltid når de er ute/på fester. Trygt hjem og jeg kan observere tilstanden. 2
linsejesus Skrevet 7. februar 2019 #14 Skrevet 7. februar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: De får lov til å besøke oss når de har sluttet med faenskapet Anonymkode: dcda2...822 De kommer neppe til å ha lyst til å besøke dem som kastet dem ut da de virkelig trengte sine foreldre. Hadde jeg blitt kasta ut da jeg rota med rus ville det i alle fall garantert gått verre med meg. Mine foreldre så på det å hjelpe meg som sin naturlige plikt, ikke en rettighet jeg opparbeidet meg ved å oppføre meg på en viss måte. Forhåpentligvis vil dine barn finne venner som gir dem støtte når de sliter. Trist at de ikke får det hjemme. Det er gjerne barn fra slike familier som havner utpå. 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #15 Skrevet 7. februar 2019 Akkurat nå, linsejesus skrev: De kommer neppe til å ha lyst til å besøke dem som kastet dem ut da de virkelig trengte sine foreldre. Hadde jeg blitt kasta ut da jeg rota med rus ville det i alle fall garantert gått verre med meg. Mine foreldre så på det å hjelpe meg som sin naturlige plikt, ikke en rettighet jeg opparbeidet meg ved å oppføre meg på en viss måte. Forhåpentligvis vil dine barn finne venner som gir dem støtte når de sliter. Trist at de ikke får det hjemme. Det er gjerne barn fra slike familier som havner utpå. De er velkomne hjem når de har sluttet med dopet. Vi vil ikke ha barn som stjeler og lyver. Enkelt og greit. De er fullt klar over holdningen vår og satser de på å velge annerledes, må de leve med det og ikke dra oss andre inn i elendigheten. Anonymkode: dcda2...822
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #16 Skrevet 7. februar 2019 Jeg er over 50 og har aldri noensinne prøvd dop, bortsett fra en valium eller to for tannlegeskrekk på tannlegens kontor 🙂 Vokste opp i en belastet bydel i Oslo, og selv om jeg fikk tilbud et par ganger opp igjennom oppveksten, så takket jeg alltid nei til hasj og den slags, og holdt meg unna. Hadde en venninne som av og til røyket hasj når hun hadde besøk av enkelte venner, men hvis jeg kom og ringte på og hun viste seg i døra med "de rusede øynene", så bare sa jeg at "vi snakkes siden, hadet bra" og gikk derifra. Kom heller tilbake når hun var klar i toppen. Hun begynte aldri med andre stoffer, og sluttet etterhvert med hasj også. Er en vanlig arbeidende tobarnsmor i dag, gift. Den andre bestevenninnen min fra samme sted, prøvde heller aldri noen form for dop eller hasj etc. Vi er venninner fremdeles, 35 år senere. Sønnen min på 18 har aldri drukket alkohol en gang, og tør knapt å ta en Paracet. Er ikke urolig for at han vil prøve seg på noe dop noengang. Anonymkode: 09fde...7a4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #17 Skrevet 7. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er velkomne hjem når de har sluttet med dopet. Vi vil ikke ha barn som stjeler og lyver. Enkelt og greit. De er fullt klar over holdningen vår og satser de på å velge annerledes, må de leve med det og ikke dra oss andre inn i elendigheten. Anonymkode: dcda2...822 Må jo være troll. Det er omtrent alltid en grunn til at man begynner å misbruke av rusmidler. Slike foreldre kan for eksempel være en grunn. Anonymkode: ed7e2...12d 3
linsejesus Skrevet 7. februar 2019 #18 Skrevet 7. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: De er velkomne hjem når de har sluttet med dopet. Vi vil ikke ha barn som stjeler og lyver. Enkelt og greit. De er fullt klar over holdningen vår og satser de på å velge annerledes, må de leve med det og ikke dra oss andre inn i elendigheten. Anonymkode: dcda2...822 Kaster du ut barnet ditt er det DU som SKYVER dem ut i elendighet. Hva er det du håper å oppnå med det? Man må forhold seg til hvordan barna er, ikke hvordan man skulle ønske at de var. Vil du ha et barn som ikke lyver? Da må du sørge for at det er trygt å fortelle sannheten. Vil du ha et barn som ikke stjeler? Da må du sørge for at barnet har det han eller hun trenger. Det kommer ikke til å bli mindre stjeling og lyving av å bli kastet på gata. Men jeg får inntrykk av at det viktigste for deg ikke er hvordan barna har det, men at DU skal slippe å ha barn som ikke oppfører seg i ditt hus. Uansett, med slike regler kommer de til å bruke rusmidler i lang tid før dere får greie på det. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #19 Skrevet 7. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Må jo være troll. Det er omtrent alltid en grunn til at man begynner å misbruke av rusmidler. Slike foreldre kan for eksempel være en grunn. Anonymkode: ed7e2...12d Nei, jeg troller ikke. Det hadde vært akkurat det samme om alkohol og sigaretter hadde vært ulovlig. Vi tillater det rett og slett ikke. Er selv vokst opp med foreldre som ruset seg på alkohol og jeg ble misbrukt seksuelt av den ene forelderen. Vi tillater ikke rusmidler i vår familie. Slik er det. Dere må akseptere at ikke alle har samme oppfatning som dere selv. Anonymkode: dcda2...822
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #20 Skrevet 7. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg troller ikke. Det hadde vært akkurat det samme om alkohol og sigaretter hadde vært ulovlig. Vi tillater det rett og slett ikke. Er selv vokst opp med foreldre som ruset seg på alkohol og jeg ble misbrukt seksuelt av den ene forelderen. Vi tillater ikke rusmidler i vår familie. Slik er det. Dere må akseptere at ikke alle har samme oppfatning som dere selv. Anonymkode: dcda2...822 Det endrer ikke det faktum at all statistikk viser at din fremgangsmåte øker risikoen for at de havner på kjøret. Din barndom har dessverre ingenting å si i disse scenarioene. Anonymkode: e875e...a5d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå