Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2005 #1 Skrevet 10. april 2005 Dette er flaut, men hvordan lager man en god eggerøre? Skal brukes i selskap til rundt 20 personer Hjelp!
Arkana Skrevet 10. april 2005 #2 Skrevet 10. april 2005 Du bruker ett egg og en ss melk per person. Visp sammen med salt, pepper og hakket gressløk. Smelt smør i en panne og ha i eggene, så rører du rundt med en sleiv til alt er ferdigstekt. Noen liker eggerøren litt bløt, men personlig synes jeg det er pyton og vil ha alt helt stivnet.
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2005 #3 Skrevet 10. april 2005 2 egg per mann + 1 spiseskje vann. Salt, hvit pepper og grasløk. Litt smør i pannen. Tradisjonelt skulle eggerøren "stekes" på svak varme under konstant røring. Etter at Trond Moi anbefalte sterk varme på platen og veldig aktiv røring, bruker jeg kun hans metode. Røren blir mye saftigere og dessuten fortere klar.
Gjest Madam Felle Skrevet 10. april 2005 #4 Skrevet 10. april 2005 Jeg bruker fløte i til selskap, for da blir den bedre.
Trill Skrevet 10. april 2005 #5 Skrevet 10. april 2005 Eg tar den alltid av plata litt før eg trur den e ferdig. Då blir den litt blaut- og det e lett å bruke som pålegg på rundstykker. So bruka eg ofte litt fløyte i- og 2 egg pr.person.
Lula Skrevet 11. april 2005 #6 Skrevet 11. april 2005 Tørrstekt og hard eggerøre er forferdelig. La den være litt blank på toppen, så er den saftigere og ser langt mer delikat ut ;-)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 11. april 2005 #7 Skrevet 11. april 2005 Hvis du steker i meierismør (da må du bruke svak varme!) og teflonpanne + bruker fløte eller h-melk, da får du gooooood eggerøre til selskap
Daisy Skrevet 11. april 2005 #8 Skrevet 11. april 2005 En kokk jeg delte hybelkjøkken med en gang i tiden sa alltid: "Kan du ikke bruke fløte så bruk vann i eggerøren. Melk er bannlyst!" Jeg beregner 1-2 egg pr person, 1 ss fløte/vann pr egg, litt salt og pepper. Rører ikke så mye, men vender ofte, da vi helst vil ha "hele" stykker.
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #9 Skrevet 12. april 2005 bruk vann. du får en "friskere" farve på røren. Eggerøre skal være gul og det blir den ikke med melk.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 12. april 2005 #10 Skrevet 12. april 2005 bruk vann. du får en "friskere" farve på røren. Eggerøre skal være gul og det blir den ikke med melk. Eggerøre skal smake godt, og den smaker best med fløte i Er gulfargen avgjørende, så finnes det jo konditorfarge...
flowerpower Skrevet 12. april 2005 #11 Skrevet 12. april 2005 Se om du får tak i egg fra ekte frittgående høns Da blir eggerøra nesten orange! Selvom du bruker melk Hønene jeg kjøper egg fra går ute hele året og har de knallgule plommene! Konditorfarge er da bannlyst i eggerøre! :-?
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #12 Skrevet 12. april 2005 Eggerøre skal smake godt, og den smaker best med fløte i Er gulfargen avgjørende, så finnes det jo konditorfarge... Som kokk er jeg opptatt av det naturlige. Konditorfarve er bannlyst!!! Vi bruker kun vann.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 12. april 2005 #13 Skrevet 12. april 2005 Det var en spøk... hallo... men jeg mener fortsatt at smaken er viktigere enn fargen!
Nella Skrevet 12. april 2005 #14 Skrevet 12. april 2005 Mamma og bestemor bruker alltid fløte og litt hvetemel i eggerøra. Det er den beste eggerøra jeg får. Da blir den litt sånn klebrig (vanskelig å forklare). MEn godt blir det
Gjest Gjesta Skrevet 6. april 2006 #15 Skrevet 6. april 2006 Men hvis man skal lage til tyve personer, kan man steke i stekeovn da? *grønn*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå