Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på siste semesteret, og har igjen å levere 2 oppgaver, 1 oppgave i praksis og bacheloroppgaven, men er så sliten og umotivert.. Mest lyst til å bare gi opp hele greia, men har samtidig ikke lyst når slutten er så nær. Flere som har hatt det slik det siste året/semesteret i studieløpet sitt? Hvordan få motivasjonen tilbake? Vi har nesten ingen forelesninger, og jeg har hatt dager hvor jeg ikke gjør noe annet enn å ligge på sofaen å se tv, men føler ikke jeg klarer å hente meg inn igjen.. Jeg har også en deltidsjobb hvor jeg jobber annenhver helg + to dager i uken. Har også ett barn. Skulle bare ønske jeg kunne spolt 6 måneder frem i tid så jeg hadde vært ferdig med alt! Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men måtte bare få ut litt tanker. 

Anonymkode: b6d3e...76c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er på siste semesteret, og har igjen å levere 2 oppgaver, 1 oppgave i praksis og bacheloroppgaven, men er så sliten og umotivert.. Mest lyst til å bare gi opp hele greia, men har samtidig ikke lyst når slutten er så nær. Flere som har hatt det slik det siste året/semesteret i studieløpet sitt? Hvordan få motivasjonen tilbake? Vi har nesten ingen forelesninger, og jeg har hatt dager hvor jeg ikke gjør noe annet enn å ligge på sofaen å se tv, men føler ikke jeg klarer å hente meg inn igjen.. Jeg har også en deltidsjobb hvor jeg jobber annenhver helg + to dager i uken. Har også ett barn. Skulle bare ønske jeg kunne spolt 6 måneder frem i tid så jeg hadde vært ferdig med alt! Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men måtte bare få ut litt tanker. 

Føler med deg. Har to små barn, og en deltidsjobb. Også halve masteroppgaven igjen. Har liten (ingen) motivasjon. Gikk inn i masterstudiet med mange tanker og ideer, men alle andre oppgaver i livet mitt gjør det slitsomt. Derfor utsatte jeg en gang. Tro meg, det blir ikke bedre å ta det igjen senere. Derfor bør du heller senke kravene dine, og bare får det unnagjort..

Anonymkode: 3d142...872

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det som deg. Vi må bare ta oss skikkelig sammen. Det er fortsatt en måned igjen og mulig å gjøre det bra.

Anonymkode: 02842...341

Skrevet

*Noen måneder

Anonymkode: 02842...341

Skrevet

Merker det samme selv sisteåret på bachelor. Mer fritid nå pga. en del færre fag pga. bacheloroppgaven, men enda mer tid sløses bort. Merkelig det at jo mer fritid man har, jo dårligere bruker man den. Supermotivert i 5 semestre, over natten forsvant motivasjonen for 6. semester, ja.

Anonymkode: 23792...8de

Skrevet

Ta deg en uke av. Reis til Spania eller sånt. Hjelper mye.Du må bare komme deg gjennom det. Det handler ikke om å gjøre det perfekt, handler om å bare komme seg innom det.

Anonymkode: b1207...086

Skrevet

Jeg gikk i klasse med en som ga opp med bare bacheloroppgave igjen. Anbefaler deg å fullføre, tenk at det er denne siste lille innsatsen som skal til for at du har en bachelorgrad. Og da er du ferdig! Hvis du gir opp nå har du enten kastet bort nesten tre år på studier uten å få en grad, eller så må du faktisk fortsette med skolearbeidet til høsten eller neste vår. Skal du ha en grad må du fullføre før eller siden, og før er bedre.

Har noen konkrete tips som jeg selv har brukt:

Sett av dager og tidspunkter hvor du skal jobbe systematisk med det du har igjen. Planlegg ordentlig, og sett delmål underveis. F.eks. Du jobber med skole fra 9-15 hver mandag til fredag, i bolker på 45 minutter med 15 minutters pause til å gå på do, spise, og lese avisen (ikke bruk mitt eksempel da, sett opp tidene slik at du blir ferdig med oppgavene innen fristene du har). 

Skriv opp i planen dag for dag hva du skal jobbe med. F.eks. 
Mandag - Finne og gjøre klar kilder
Tirsdag - Skrive ferdig innledning og problemstilling
Onsdag - Skrive ferdig to kapitler - om *tema* og *tema*

Osv.

Sett deg delmål underveis, som "etter X dager skal jeg ha skrevet fem sider" f.eks.

Hvis du har mulighet, dra ut av hjemmet for å jobbe, enten på lesesal på skolen, bibliotek eller andre plasser med en atmosfære som passer deg (jeg liker litt lyder rundt meg, så jeg satt gjerne på kafé eller det litt bråkete studentbiblioteket). Når jeg satt og jobbet med bachelor hjemme hadde jeg lett for å stanse opp og så på fire-fem episoder av en serie, fordi jeg "skulle bare se en episode i pausen". 

Jeg var selv veldig utslitt når jeg drev med bachelorskriving. De siste to årene på studiene hadde jeg hatt to deltidsjobber og et lederverv i studentorganisasjonen i tillegg, og jeg ble tvunget til å organisere hverdagen min på denne måten. Og det funket! Å lage en plan og å følge den var veldig motiverende for min del og jeg fullførte uten mye kav og stress. Håper dette kan være til hjelp for deg.

Anonymkode: 575e8...f4a

• Liker 1
Skrevet

følern 100%. Vurderer å droppe ut.... skal kke gjøre det, men ser seriøst ingen løsning på hvordan jeg skal klare å komme meg gjennom dette :( jeg har også ett semester igjen med en oppgave, en bacheloroppgave og to andre eksamener/fag.

Anonymkode: 8a042...848

Skrevet

Greia er vel mer at de som skriver ''Du er bare 5 måneder fra å oppnå en bachelorgrad'' ikke tar med i beregningen at:

1: Bacheloroppgaven kan søkes opp på nett av fremtidige arbeidsgivere

2: Det er ikke likegyldig ''Bachelorgrad'' om du går ut med E fremfor A.

3: Bacheloroppgaven kan være et argument for jobbsøknad.

Jeg har superduper motivasjon nå hvis jeg ''bare er 5 måneder unna en bachelorgrad'' hvis kravet er E og jobbledighet ut i uendeligheten, ja. Selvfølgelig. Men har jeg håp om jobb, stolt arbeid, og en karakter arbeidsgiver verdsetter, så betyr det faktisk litt at jeg ikke er motivert for skole nå. Motivasjon kan man ikke fake, og da får man E, som jeg prøver å fremstille som at er likestilt med ingen karakter i det hele tatt.

Skrevet

Tusen takk for gode svar! "Godt" å høre at det er fler enn bare meg som har det slik. Jeg har bestemt meg for å fullføre utdanningen nå i vår uansett. Jeg må bare stå i det og prøve så godt jeg kan. Heldigvis er innleveringsoppgavene godkjent/ikke godkjent, og ikke karakter. Jeg skal selvsagt gjøre mitt beste på bacheloroppgaven og satser på en A eller B. Jeg vet at innenfor yrke jeg har valgt å utdanne meg i så er mange interessert i å lese og vite karakteren på bacheloroppgaven. Eksamenskarakterer ser dem ikke på ved ansettelse. Jeg prøver å sitte sammen med min kollokviegruppe på biblioteket de dagene vi ikke har forelesning, men når vi er en gjeng med skippertak studenter så blir også mye av tiden der brukt på å snakke om mye annet enn å gjøre det vi egentlig skal. 

Gjest Pastpresent
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greia er vel mer at de som skriver ''Du er bare 5 måneder fra å oppnå en bachelorgrad'' ikke tar med i beregningen at:

Jeg har superduper motivasjon nå hvis jeg ''bare er 5 måneder unna en bachelorgrad'' hvis kravet er E og jobbledighet ut i uendeligheten, ja. Selvfølgelig. Men har jeg håp om jobb, stolt arbeid, og en karakter arbeidsgiver verdsetter, så betyr det faktisk litt at jeg ikke er motivert for skole nå. Motivasjon kan man ikke fake, og da får man E, som jeg prøver å fremstille som at er likestilt med ingen karakter i det hele tatt.

Kan oppgaven søkes opp? Må man ikke ha godkjent offentlighet på forhånd??

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bacheloroppgaven til flere studier er anonyme. Det står ikke navn, bare student nummer. En masteroppgave, der i mot.

Anonymkode: 508be...6dd

Skrevet
1 time siden, Pastpresent skrev:

Kan oppgaven søkes opp? Må man ikke ha godkjent offentlighet på forhånd??

Jo, man må krysse av på ja eller nei på om den skal være offentlig. Krysser man nei så er det kun sensor som får tilgang til den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...