Gå til innhold

Er alle bygderykter ubegrunnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jeg vet hvem er som bor i samme bygd som meg, la oss kalle henne Anna, er frustrert over ryktene som går om mannen hennes i bygda. Disse ryktene klarte hun ikke å slutte å snakke om på strikkekafeen, men hun ville jo ikke si hva ryktene handlet om. Men at det var helt forferdelig og alt er alltid så ubegrunnet. Anna legger også dette ut på Facebook og får mye støtte.

Greia er, at jeg jobber i samme bedrift som mannen til Anna, la oss kalle han Karl. Ryktene det dreier seg om er at han har som leder for lærlingene i en lokal bedrift, sendt uanstendige meldinger til lærlingjentene. Jeg har sett disse meldingene med mine egne øyner, da en av lærlingjentene viste meg de når jeg traff henne på den lokale uteplassen sist helg. Jeg har ikke sagt dette videre til noen, for tenker det er egentlig ikke noe jeg har med å gjøre.

Uansett, for meg beviser dette at ikke alle rykter er ubegrunnet.

Har dere opplevd rykter om dere som er totalt ubegrunnet?

Anonymkode: c06b3...d2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke om meg, men har opplevd det om familiemedlemmer ja. Et familiemedlem har visstnok vært utro med en navngitt person og bor sammen med denne personen, men det vet vi at ikke er sant. Det har også gått andre rykter som heller ikke er sanne så rykter fortalt av skravlekjerringer på bygda tar jeg med en stor klype salt.

Folk er ofte veldig opptatt av andre på bygda så det er ikke rart om det spinner ut av kontroll hos mennesker som kjeder seg og må ha spenning i hverdagen. Folk baserer seg på at de har observert diverse, men ikke alltid disse observasjonene er sanne eller rett fremstilt.

Det blir noe annet hvis man har bevis, som i det tilfellet du forteller om, men sånn "jeg har hørt at..." stiller jeg meg mer tvilende til.

Anonymkode: 01953...f62

• Liker 1
Skrevet

Det ble sagt at moren min jobbet som prostituert for litauiske menn. 

Sannheten var at min tante leide en etasje i et hus hvor deg bodde litauiske menn i etasjen over. 

Spesielt hvordan ting kan bli vridd fordi noen tror de har sett noe. Noen hadde sett en av søstrene bo i et hus der slike menn kom og gikk ofte. De husket kanskje ikke forskjellen på navn på disse søstrene så de hadde gjetta vilt. 

Anonymkode: fc29d...ced

Skrevet

Om meg ble det sagt at jeg var utro fordi jeg kjørte rundt i en manns bil med andre i. Jeg hadde flørta på byen og greier, så kom jeg kjørende i kjærestens bil senere så da måtte jeg jo være utro.

Ingen som tenkte tanken på at jeg kjøpte den bilen av kjæresten før bruddet.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei jeg vet hvem er som bor i samme bygd som meg, la oss kalle henne Anna, er frustrert over ryktene som går om mannen hennes i bygda. Disse ryktene klarte hun ikke å slutte å snakke om på strikkekafeen, men hun ville jo ikke si hva ryktene handlet om. Men at det var helt forferdelig og alt er alltid så ubegrunnet. Anna legger også dette ut på Facebook og får mye støtte.

Greia er, at jeg jobber i samme bedrift som mannen til Anna, la oss kalle han Karl. Ryktene det dreier seg om er at han har som leder for lærlingene i en lokal bedrift, sendt uanstendige meldinger til lærlingjentene. Jeg har sett disse meldingene med mine egne øyner, da en av lærlingjentene viste meg de når jeg traff henne på den lokale uteplassen sist helg. Jeg har ikke sagt dette videre til noen, for tenker det er egentlig ikke noe jeg har med å gjøre.

Uansett, for meg beviser dette at ikke alle rykter er ubegrunnet.

Har dere opplevd rykter om dere som er totalt ubegrunnet?

Anonymkode: c06b3...d2d

Hvorfor alltid dette "la oss kalle han/henne"?

Anonymkode: 6e963...c3c

• Liker 3
Gjest Dødningehode
Skrevet (endret)

Et rykte kan aldri være uadskillelig fra sannheten, fordi et rykte tar utganspunkt i noen standardforestillinger. Slibrig mann, unge jenter, lærlinger, uanstendig. Men sånn fungerer nesten all menneskelig kommunikasjon. Så er det opp til hver enkelt hvordan man vil tolke forestillingene man danner seg. Man kan lære noe om andre, men kanskje mest interessant er det man lærer om seg selv.

Endret av Dødningehode
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor alltid dette "la oss kalle han/henne"?

For at det skal være klinkende klart at navnet er oppfunnet, og ikke ekte. Skriver man ikke det, så kommer det garantert noen toskehoder som tror det er ekte navn, og skriver at man ikke skal "henge ut navngitte folk" og sånn.

Anonymkode: 5c374...c0e

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Om meg ble det sagt at jeg var utro fordi jeg kjørte rundt i en manns bil med andre i. Jeg hadde flørta på byen og greier, så kom jeg kjørende i kjærestens bil senere så da måtte jeg jo være utro.

Ingen som tenkte tanken på at jeg kjøpte den bilen av kjæresten før bruddet.

Dette forsto jeg ikke... 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du skal passe dine egne saker isted for for å bekymre deg for "Anna" mannen og lærlingene. 

Anonymkode: 9f693...552

Skrevet

Har bare opplevd én gang at et rykte om meg var 100% ubegrunnet. Ofte så er det én person som vet en sannhet og så forteller det videre, og 15 personer senere så er det veldig lite av den originale historien igjen. Det artigste med det er det at de som sladrer mest er de som påstår de er mest imot sladrinknog hater bygdedyret. Ofte er det også innflyttere som er de verste for de prøver å få innpass og tror slarv er veien å gå. 

Anonymkode: 062d5...4f7

Skrevet

Noen ganger kan det være en kime av sannhet, men noen ganger er det fri fantasi.

Min erfaring er at de med slappest forhold til kildekritikk, gjerne er de som er rammest til å dele gode historier.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For at det skal være klinkende klart at navnet er oppfunnet, og ikke ekte. Skriver man ikke det, så kommer det garantert noen toskehoder som tror det er ekte navn, og skriver at man ikke skal "henge ut navngitte folk" og sånn.

Anonymkode: 5c374...c0e

Meh.

Skrevet
7 timer siden, netpuppy skrev:

Dette forsto jeg ikke... 

De så meg i kjærestens bil og antok at jeg fremdeles var sammen med han fordi jeg brukte bilen hans. Jeg eide da bilen fordi jeg kjøpte den før det ble slutt.

Jeg ble anklaget for utroskap av den grunn.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

De så meg i kjærestens bil og antok at jeg fremdeles var sammen med han fordi jeg brukte bilen hans. Jeg eide da bilen fordi jeg kjøpte den før det ble slutt.

Jeg ble anklaget for utroskap av den grunn.

Åja! Det var eks-kjærestens bil! Da forstår jeg 😅

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...