Gå til innhold

Sletting av studielån - behandlingstid og stopp i innbetaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søknad ble mottatt tidlig i januar, og er enda ikke registrert. Lånekassa sier at søknaden bli ikke registrert før det har gått 3-4 måneder og behandlet på nyåret 2020. 

Jeg har brukt opp mine 36 utsettelser. Hvor lang tid tok det for andre i samme situasjon å få søknaden registrert og få stoppet innbetaling? 

Anonymkode: 3c894...b18

Skrevet

Hvorfor skal du få slettet? Spør av nysgjerrighet :)

Anonymkode: 1aa26...1bf

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du få slettet? Spør av nysgjerrighet :)

Anonymkode: 1aa26...1bf

Jeg ble dessverre uføretrygdet. 

TS

Skrevet

Det er ingen automatikk i at alt slettes bare fordi du er ufør. Har du ikke flere betalingsutsettelser igjen er det bare å betale frem til saken din blir behandlet. 

Anonymkode: 7c8fd...0fe

Skrevet

Du kan søke om sletting av renter ( mange alternativer) og så søke om nye betalingsutsettelser

Anonymkode: 8e7bc...0e1

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen automatikk i at alt slettes bare fordi du er ufør. Har du ikke flere betalingsutsettelser igjen er det bare å betale frem til saken din blir behandlet. 

Jeg vet det.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke om sletting av renter ( mange alternativer) og så søke om nye betalingsutsettelser

Anonymkode: 8e7bc...0e1

Jeg vet det også. 

TS

Skrevet

Ring Lånekassen og forklar de at du har søkt om å få slettet gjelden. Da stopper de ofte kravene for innbetaling. 

Anonymkode: 68653...7ef

Skrevet

Jeg slapp å betale mens jeg ventet på at søknaden min om å få slettet gjelden ble behandlet.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var nytt for meg. Jeg har brukt opp alle betalingsutsettelsene, fått masse rentefritak. Jeg skal nå gjennom en siste praksisperiode, og hvis den ikke fungerer blir det ufør på minstesats. Om det blir gradert eller ikke vet jeg ikke. Trodde det var sånn at hvis du blir 50% ufør så slettes 50 % av lånet. Er ikke dette riktig?

Anonymkode: 5d695...0db

Skrevet (endret)

Hvis du har fått innvilget minst 50 % varig uføretrygd kan gjelden slettes helt eller delvis. Hvor mye som kan slettes, avhenger av inntekten din, dette har altså ikke med uføregraden å gjøre.

Etter at en saksbehandler har sett på saken din, vil du få et foreløpig svar. Hvis inntekten du har oppgitt i søknaden er under grensen for sletting av gjeld, vil lånet ditt settes utenfor varsling. Det vil si at du ikke vil få flere regninger før søknaden er endelig behandlet. Hvis Lånekassen mottok søknaden din i 2019 vil søknaden bli endelig behandlet høst/vinter 2020, etter at Lånekassen har mottatt fastsettingen (likningen) din for 2019 fra skatteetaten.

Endret av Tiriltunge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...