Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kone har to søsken, en søster og en bror, og de har vokst opp under litt «turbulente» forhold. Da hun var 12 år skilte foreldrene seg og hun valgte å bo hos sin far, og hennes søsken. Hun har hatt minimal kontakt med sin mor, akkurat som søsknene har hatt minimal kontakt med sin far.

Da hennes far døde for 5 år siden, tok hun kontakt med sine søsken for å gi beskjed om dødsfallet, og de ordnet opp det økonomiske og alle søsken fikk det de hadde krav på i arveoppgjøret.  

Før jul fikk min kone vite at hennes mor var død, men hennes søsken har ikke tatt kontakt. Hvordan bør min kone gå frem her. Hun vet ikke hva slags verdier som er igjen etter hennes mor. Hvordan går hun frem her? Hun har vel fortsatt krav på arv...

Anonymkode: c54a7...8f5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min kone har to søsken, en søster og en bror, og de har vokst opp under litt «turbulente» forhold. Da hun var 12 år skilte foreldrene seg og hun valgte å bo hos sin far, og hennes søsken. Hun har hatt minimal kontakt med sin mor, akkurat som søsknene har hatt minimal kontakt med sin far.

Da hennes far døde for 5 år siden, tok hun kontakt med sine søsken for å gi beskjed om dødsfallet, og de ordnet opp det økonomiske og alle søsken fikk det de hadde krav på i arveoppgjøret.  

Før jul fikk min kone vite at hennes mor var død, men hennes søsken har ikke tatt kontakt. Hvordan bør min kone gå frem her. Hun vet ikke hva slags verdier som er igjen etter hennes mor. Hvordan går hun frem her? Hun har vel fortsatt krav på arv...

TS her. Ser at noe av teksten har falt ut - hennes søsken valgte å bo med sin mor.

Skrevet

Hun har selvsagt krav på sin del av arv ja. Har hun prøvd å kontakte søsknene sine selv nå etter jul?

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, VoodooChild skrev:

Hun har selvsagt krav på sin del av arv ja. Har hun prøvd å kontakte søsknene sine selv nå etter jul?

Ja, det har hun. Men de svarer ikke på hennes henvendelser.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er din kone satt under ditt vergemål? 

Anonymkode: 16738...a2c

• Liker 4
Skrevet

Kontakt skifteretten. Hvis boet er åpnet skal det ligge en skifteattest og hennes navn skal stå på den. Der får du svar på hva hun skal gjøre videre. Du kan også søke i norsk lysningsblad om det er lagt ut proklama. 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Duff skrev:

Kontakt skifteretten. Hvis boet er åpnet skal det ligge en skifteattest og hennes navn skal stå på den. Der får du svar på hva hun skal gjøre videre. Du kan også søke i norsk lysningsblad om det er lagt ut proklama. 

Skifteretten er for lengst avviklet. Alt sorterer i dag under tingrettene der avdøde bodde.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skifteretten er for lengst avviklet. Alt sorterer i dag under tingrettene der avdøde bodde.

Same shit. Her går all skifte på eget kontoret sortert under tingretten, var inne der i går og ble henvist til skifterettens kontor. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Så hun må selv aktivt ta kontakt med tingretten og kreve sin rett til arv? Det er ikke automatikk i dette? Det er bare tilfeldigheter at min kone fant ut om sin mors dødsfall, kan arv utbetales uten at alle arvinger kontaktes på noen måte?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldinger. Så hun må selv aktivt ta kontakt med tingretten og kreve sin rett til arv? Det er ikke automatikk i dette? Det er bare tilfeldigheter at min kone fant ut om sin mors dødsfall, kan arv utbetales uten at alle arvinger kontaktes på noen måte?

Her må hun tydeligvis selv ta aktivt kontakt. Hva som har skjedd vet man ikke men reglene er klare på at alle arvinger skal ha sin arv og skifteattesten skal ha alle arvinger skrevet på. Det beste er å ringe kontoret og spørre om boet er åpnet eller ikke. Er det åpnet skal det være en bobestyrer og det kan være en av arvingene eller en advokat. Det er tre muligheter, at boet ikke er åpnet ennå (feks venter de på svar på proklama), at boet er i offentlig skifte eller privat skifte. Hvis boet er åpnet privat eller offentlig og de ikke svarer henne bør hun vurdere advokat for hun har rett på arv. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ved privat skifte, ja. Så er skiftet gjennomført, vil det være nødvendig å gå til søksmål mot øvrige arvinger, om man ikke kommer fram til en løsning utenfor retten.

Anonymkode: ca60a...8a7

Skrevet

Hennes søsken får ikke tilgang på noe av verdier etc uten fullmakt fra din kone så lenge hun også er en arving

Anonymkode: 69ed1...671

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun vet ikke hva slags verdier som er igjen etter hennes mor. Hvordan går hun frem her? Hun har vel fortsatt krav på arv...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hun må selv aktivt ta kontakt med tingretten og kreve sin rett til arv? Det er ikke automatikk i dette? Det er bare tilfeldigheter at min kone fant ut om sin mors dødsfall, kan arv utbetales uten at alle arvinger kontaktes på noen måte?

Din ektefelle kan kontakte tingretten som behandler saken, og be om å få utstedt en formuesfullmakt. Så kan hun kontakte skatteetaten og be om å få tilsendt skattemeldingen til avdøde. Den inneholder opplysninger om avdødes eiendeler og gjeld. Hun kan også kontakte banker og be om å få opplyst saldo på innskudd og lån.

Hvis avdøde har skrevet testament, så er tingretten pålagt å varsle om dødsfallet og testasjonen, men ikke ellers. 

Hvis det blir skrevet ut en skifteattest, så er tingretten pålagt å varsle arvingene om dette. Hvis dødsboet skiftes offentlig, så vil arvingene bli kontaktet av den oppnevnte bostyreren.

• Liker 1
Skrevet
På 5.2.2019 den 12.10, AnonymBruker skrev:

Hennes søsken får ikke tilgang på noe av verdier etc uten fullmakt fra din kone så lenge hun også er en arving

Anonymkode: 69ed1...671

Jo. Det er ikke nok å være arving for å kunne hindre at andre arvinger får tilgang på avdødes verdier, for arvinger får tilgang til avdødes verdier ved å ta på seg ansvaret for avdødes forpliktelser, og det er ikke noen betingelse at alle arvingene har tatt på seg dette ansvaret. Det betyr at hvis de andre arvingene tar på seg ansvaret for avdødes forpliktelser, men ikke hun, så får de en skifteattest av tingretten som legitimerer dem til å disponere over avdødes verdier. 

Skrevet

Alle arvinger skal stå på skifteattesten. Det er den info vi fikk i dag av dommeren. 

Anonymkode: 48720...103

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...