Gå til innhold

Fikk barn tidlig - føler meg gammel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk barna mine forholdsvis tidlig, er nå 32 år og har to barn på hhv. 8 og 10 år. Det at barna begynner å bli store gjør at jeg føler meg gammel, rett og slett. Spesielt siden de fleste på min alder har småbarn eller ikke fått barn ennå, og de med barn på samme alder som meg ofte er 5-10 år eldre enn jeg. Det høres jo helt teit ut, men siden jeg er på samme stadium i livet som folk som er en del eldre enn jeg, føler jeg meg gammel... En venninne skal ha sitt første barn nå, føler hun er mye yngre enn jeg, siden hun går inn i denne nye fasen av livet, selv om hun i virkeligheten er 2 år eldre enn jeg. Tror jeg har en slags tidlig midtlivskrise... 

Andre som har det på samme måte?

Anonymkode: cc2ef...ca3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Så jeg valgte å få et barn til 😂 Og må si det fikk livet mitt til å endre seg totalt, føler meg så ung igjen, elsker å ha baby, og de to eldste (11 og 13 år) storkoser seg med lillesøster. Er også veldig moro å endelig være på samme alder som resten av barselgruppa :) 

Anonymkode: 33e6e...8df

• Liker 5
Skrevet

er 43, har barn på 26 og 18. Så har alltid følt meg ung i forhold til andre med barn som er voksne😂

Anonymkode: c46a5...a99

• Liker 2
Skrevet

Er 34, har en datter på 16. Føler meg overhodet ikke gammel! Jeg synes heller synd på mine jevnaldrende som nå har fullt opp med bleieskift og skriking fra flere små. Mens jeg som lykkelig tenåringsmamma kan slenge beina opp på bordet etter jobb og bare nyyte at arbeidsdagen er over. Jentungen er selvstendig og styrer med det meste selv, i motsetning til en 3-4-5 åring. Så herlig å sove lenge i helgene mens andre på min alder må opp kl 06 med barna. Jeg og mannen kan dra på fest uten tanke på barnevakt. Endelig kan vi gjøre som vi vil. Føler meg ikke gammel og er sjeleglad for at vi ikke fikk flere barn, som vi hadde litt planer om tidligere.

De jegser på som gamle idag er foreldrene til barnas venner som er 50. 

Anonymkode: 37153...747

• Liker 14
Skrevet

Hos meg er det heller motsatt. På foreldremøter hos eldstemann er jeg alltid en av de yngste og det føles egentlig ganske godt😂 

På foreldremøtene til minsten igjen føler jeg meg som en fossil i forhold til noen av de andre. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk barn veldig sent, og opplever at venninner som er like gammel som meg, som nå har barn sent i tenårene, opplever seg selv veldig mye eldre enn jeg opplever meg selv. Men så har vi mammaene i bhg og skole som er myyye yngre enn meg, og da føler jeg meg gammel 😅

Anonymkode: 1d40a...4c8

Skrevet

Jeg fikk også barn lenge før mine venner, og hadde en periode der jeg var ganske nedfor fordi jeg følte at jeg så så mye eldre ut enn alle andre på min alder. Var jo dødssliten og sov lite, så det var kanskje ikke så rart at jeg så litt herja ut. Nå som mine barn er store og selvstendige, og de andre på min alder er midt oppi småbarnsperioden, er det jeg som ser ung og fresh ut, og de andre som ser enda eldre ut enn det vi nå faktisk er. Elsker tilværelsen nå og føler meg skikkelig bra!

Anonymkode: 557a2...e0f

• Liker 8
Skrevet

Vet om noen som fikk barn da de var 20 år, og da kan man i teoriene bli besteforeldre i en alder av 45 (pluss eller minus noen år). Da hadde jeg følt meg litt gammel tror jeg 😂 

Selv er jeg 34 med to barn på 6 og 3 år. 

Anonymkode: 2f1bb...c86

Skrevet

Det var 19 års alderforskjell mellom min søster og min bror. Min mor følte seg aldri gammel fordi om hun fikk barn tidlig. Hun så veldig ung ut.

Anonymkode: c3eac...4e0

• Liker 1
Skrevet

Barndomsvennine fikk barn da hun var 19. Dattera hennes var 20. Så vennina mi ble bestemor før hun var 40. For  meg som fikk unger 36 og 39 år gammel høres det ikke særlig fristende ut. Jeg syns mitt valg var bedre, jeg var ung og gjorde ungdomlige ting da jeg faktisk var ung. Og ikke minst var jeg voksen da jeg fikk ansvar for barn. Når jeg tenker på meg selv som 20-åring har jeg problemer med å se meg som bra mamma-materiale.

Anonymkode: 8cfa9...dc7

• Liker 6
Skrevet

Så deilig å være ferdig med barna så tidlig!

Det er en grunn til at kroppen bremser og stopper opp selv når man nærmer seg 40.

Du er heldig som gjorde deg ferdig så tidlig og du er overhodet ikke gammel! :)

Anonymkode: da7c0...eb0

• Liker 8
Skrevet

Jeg er 41 og kjenner to som er like gamle og som er bestemor og bestefar. Selv om jeg ikke føler meg gammel så tror jeg faktisk jeg hadde følt meg eldre dersom jeg hadde barnebarn nå. Jeg var 26 når jeg fikk barn og kjenner at det var helt passelig for meg.

Anonymkode: cd57c...e31

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Mariell77 skrev:

Hos meg er det heller motsatt. På foreldremøter hos eldstemann er jeg alltid en av de yngste og det føles egentlig ganske godt😂 

På foreldremøtene til minsten igjen føler jeg meg som en fossil i forhold til noen av de andre. 

Samme her :ler:

Gikk rett fra sommerfest i barnehagen (der jeg var fossil-mamma sammenlignet med de andre) til vitnemålsutdeling på videregående (der jeg var ung mamma), og følte meg plutselig mye yngre i sistnevnte setting. 

Men man er jo den samme, uansett. Det er bare følelsene våre som spiller oss et puss.

Anonymkode: 19716...4bc

• Liker 4
Skrevet

Det er forresten ikke gitt at alle synes barn er noe det er "deilig å være ferdig med". 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Mariell77 skrev:

Kan føle meg ung akkurat i forhold til dem, men i forhold til de andre på min alder (som jo er de jeg omgås mest, foreldremøter er to ganger i året) føler jeg meg gammel.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet om noen som fikk barn da de var 20 år, og da kan man i teoriene bli besteforeldre i en alder av 45 (pluss eller minus noen år). Da hadde jeg følt meg litt gammel tror jeg 😂 

Selv er jeg 34 med to barn på 6 og 3 år. 

Anonymkode: 2f1bb...c86

Ja, jeg tror hvor gammel man føler seg har litt med hvilken livssituasjon man er i. 

Moren min var for øvrig 45 da jeg fikk barn. Stakkars, innser først nå hva jeg har gjort mot henne 😅

Det var 19 års alderforskjell mellom min søster og min bror. Min mor følte seg aldri gammel fordi om hun fikk barn tidlig. Hun så veldig ung ut.

Anonymkode: c3eac...4e0

Handler ikke om hvordan man ser ut, jeg tror jeg ser ut som en normal 32-åring, men om hvordan man føler seg.

Det er en grunn til at kroppen bremser og stopper opp selv når man nærmer seg 40.

Da barna var helt små gledet jeg meg til de skulle bli større, men nå lengter jeg bare tilbake til de var mindre! Hjelp? 😭😂

Jeg er 41 og kjenner to som er like gamle og som er bestemor og bestefar. Selv om jeg ikke føler meg gammel så tror jeg faktisk jeg hadde følt meg eldre dersom jeg hadde barnebarn nå. Jeg var 26 når jeg fikk barn og kjenner at det var helt passelig for meg.

Anonymkode: cd57c...e31

Nettopp, det er noe av det jeg prøver (kanskje på en dårlig måte) å formidle her. Tror små barn holder en ung, på en måte. Gjelder sikkert ikke for alle da. Mens mange som har store barn mens de fortsatt er unge blir fort "gamle". De jeg vet om (fra skole og lignende) som fikk barn tidlig virker veldig "kjerring/gubbe" i forhold til dem som fikk barn senere. Kan sikkert ha noe med livsstil/sosioøkonomisk situasjon å gjøre (de som fikk barn tidlig er gjerne dem uten utdanning, de som fikk barn senere har høyere utdanning, jeg tok høyere utdanning mens barna var små, håper det har hjulpet :P ).

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her :ler:

Gikk rett fra sommerfest i barnehagen (der jeg var fossil-mamma sammenlignet med de andre) til vitnemålsutdeling på videregående (der jeg var ung mamma), og følte meg plutselig mye yngre i sistnevnte setting. 

Men man er jo den samme, uansett. Det er bare følelsene våre som spiller oss et puss.

Ja, man er jo så klart den samme. Men det hjelper ikke når jeg ikke føler meg sånn 😂

TS

Anonymkode: cc2ef...ca3

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forresten ikke gitt at alle synes barn er noe det er "deilig å være ferdig med". 

Det er jeg enig i! Jeg klarer ikke tanken på at flere av mine barn snart er voksne og snart skal flytte ut. 

Heldigvis har vi en attpåklatt, men skulle gjerne hatt en til.

Skrevet
35 minutter siden, Bimle skrev:

Det er jeg enig i! Jeg klarer ikke tanken på at flere av mine barn snart er voksne og snart skal flytte ut. 

Heldigvis har vi en attpåklatt, men skulle gjerne hatt en til.

Man er jo ikke ferdig med barna selv om de flytter ut :) Og etter hvert kommer det kanskje barnebarn. Jeg synes det er deilig at det er slik livet går sin gang. 

Anonymkode: 557a2...e0f

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 34, har en datter på 16. Føler meg overhodet ikke gammel! Jeg synes heller synd på mine jevnaldrende som nå har fullt opp med bleieskift og skriking fra flere små. Mens jeg som lykkelig tenåringsmamma kan slenge beina opp på bordet etter jobb og bare nyyte at arbeidsdagen er over. Jentungen er selvstendig og styrer med det meste selv, i motsetning til en 3-4-5 åring. Så herlig å sove lenge i helgene mens andre på min alder må opp kl 06 med barna. Jeg og mannen kan dra på fest uten tanke på barnevakt. Endelig kan vi gjøre som vi vil. Føler meg ikke gammel og er sjeleglad for at vi ikke fikk flere barn, som vi hadde litt planer om tidligere.

De jegser på som gamle idag er foreldrene til barnas venner som er 50. 

Anonymkode: 37153...747

Samme her :) 

Anonymkode: a021c...658

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Mens jeg som lykkelig tenåringsmamma kan slenge beina opp på bordet etter jobb og bare nyyte at arbeidsdagen er over.

De færreste oppegående kvinner vil bli mor som attenåring, så kos deg i vei.

Tragisk når barn får barn, rett og slett..

Anonymkode: c497f...158

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Bedre med utdannelse og erfaringer. Det er tragisk at så mange kvinner vil bli unge mødre.

Få barn før man selv er voksen, nei ellers takk. :)

Anonymkode: c497f...158

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...