AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #21 Skrevet 5. februar 2019 1 minutt siden, Illuminatum skrev: Det kommer vel helt an på arbeidsinnsatsen du må legge ned i studier. Kunne denne tiden bli brukt til inntektsgivende arbeid? Det er stor forskjell på belastningen på ulike studier og rene hobbystudier som tas over et lengre tidsrom vil neppe medføre noen endring i uføretrygden. For en del studier vil vel gjennomført studie i seg selv gjøre at inntektsevnene dine blir endret og vil kunne medføre at det er riktig å justere uføregraden. Les mer om de endringene som det står ovenfor at vi ikke vet noe om. https://www.regjeringen.no/contentassets/0e4d0aa0e2f24fcd98862878e474e04c/horingsnotat-220119.pdf Det står ovenfor at vi ikke vet noe om det enda, pga at de pr nå ikke er vedtatt. Jeg sa at det kunne komme endringer som omhandler dette. Dvs at de må bli vedtatt før det kan kalles endringer. Anonymkode: 67442...96e
Illuminatum Skrevet 5. februar 2019 #22 Skrevet 5. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke glemme hvordan FRP/Høyre (og til dels Venstre) ser på oss. Vi er laverestående vesen som snylter og later oss. Finner vi på å heve kompetansen ser de bare penger: fjern trygda, dette mennesket kan klare seg selv. Anonymkode: cd3c3...02e For noe tull. Mener du virkelig at noen partier ser på noen som laverestående vesen og ikke andre? Ikke glem at det var under en høyreregjeringen at allmenn folketrygd ble innført. Om du kan klare deg selv hvorfor skal du da ha uføretrygd? 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #23 Skrevet 5. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke glemme hvordan FRP/Høyre (og til dels Venstre) ser på oss. Vi er laverestående vesen som snylter og later oss. Finner vi på å heve kompetansen ser de bare penger: fjern trygda, dette mennesket kan klare seg selv. Anonymkode: cd3c3...02e Og selv er jeg i 110% jobb. Ikke ufør. Liker ikke å kaste bort penger. Hverken statens, kommunens eller mine egne. Ikke er jeg sosialist heller. At statsappratet mangler så mye bakkekontakt at en slik løsning skulle bli resultatet betyr jo at det er minst en minister og en andel statsbyråkrater på høyt nivå som bør kastets over bord. Anonymkode: a1ff3...96d
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #24 Skrevet 5. februar 2019 1 minutt siden, Illuminatum skrev: For noe tull. Mener du virkelig at noen partier ser på noen som laverestående vesen og ikke andre? Ikke glem at det var under en høyreregjeringen at allmenn folketrygd ble innført. Om du kan klare deg selv hvorfor skal du da ha uføretrygd? Ja, det mener jeg. Anonymkode: cd3c3...02e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #25 Skrevet 5. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igjen et tveegget sverd. Om man er frisk nok til å studere, er man da ikke frisk nok til å jobbe...? Om man studerer, har man ikke da et mål om å bruke denne kompetansen en tilegner seg i en slags jobb...? Blir det da i disse tilfellene rett at en får studere gratis i motsetning til andre studenter, og så evn konkurrere om de samme jobbene som de? Anonymkode: 67442...96e Vi har jo også et eget støttesystem for studenter med nedsatt funksjonsevne hos Lånekassen. Dette er for de som er friske nok til å studere, men for syke til å arbeide. Men det er ikke like lukrativt som en uføretrygd. Så siden vi har et system nettopp for denne gruppen på plass, så er det jo det systemet som skal brukes av syke studenter. Anonymkode: 4673d...8b5 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #26 Skrevet 5. februar 2019 "Studere gratis". "Stiller ikke likt". "Urettferdig for oss med studielån". En ufør har ofte mange år med økonomisk belastning bak seg, i form av mange år på AAP og gjerne perioder med sosialstønad. Mange har en ødelagt økonomi når de endelig går over på uføretrygd, og må gjerne ha gjeldsordning. Mange har mislykkede skoleforsøk bak seg med tilhørende gammel studiegjeld, mange får ikke noe mer fra lånekassa. Disse uføre greide gjerne ikke følge et ordinært studieløp i utgangspunktet, men kan kanskje klare det når økonomien er forutsigbar og når det psykiske presset er lettet litt på i forbindelse med dette. Du stiller ikke likt som en ufør. Du er jo ikke syk ! Den uføre har ikke de samme mulighetene som deg i forbindelse med utdanning, og den holdningen er med på å sparke beina unna under folk. Anonymkode: 128b2...dde 8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #27 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har jo også et eget støttesystem for studenter med nedsatt funksjonsevne hos Lånekassen. Dette er for de som er friske nok til å studere, men for syke til å arbeide. Men det er ikke like lukrativt som en uføretrygd. Så siden vi har et system nettopp for denne gruppen på plass, så er det jo det systemet som skal brukes av syke studenter. Anonymkode: 4673d...8b5 Mulig en da kan sy sammen en kombinasjon av disse ytelsene/mulighetene. Man har jo masse ulike scenarioer: - En ufør som har restarbeidsevne, men ikke utnytter denne pga at h*n har god nok trygd til den livssituasjonen denne befinner seg i - En ufør som har restarbeidsevne og utnytter denne ved å jobbe svart - En ufør som ikke har restarbeidsevne - En ufør som har restarbeidsevne og bruker denne på å jobbe frivillig - En ufør som har restarbeidsevne og utnytter denne i lønnet arbeid med lønnsinntekt - En ufør som har restarbeidsevne og utnytter denne i arbeid med aksjeutbytte (berører ikke trygden - En ufør som har restarbeidsevne og utnytter denne på hobbyinntekter - En ufør som har restarbeidsevne og ønsker å utnytte denne til å studere Hvordan skal man finne et sømløst system her, der alle har samme fordeler/bakdeler? Anonymkode: 67442...96e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #28 Skrevet 5. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Studere gratis". "Stiller ikke likt". "Urettferdig for oss med studielån". En ufør har ofte mange år med økonomisk belastning bak seg, i form av mange år på AAP og gjerne perioder med sosialstønad. Mange har en ødelagt økonomi når de endelig går over på uføretrygd, og må gjerne ha gjeldsordning. Mange har mislykkede skoleforsøk bak seg med tilhørende gammel studiegjeld, mange får ikke noe mer fra lånekassa. Disse uføre greide gjerne ikke følge et ordinært studieløp i utgangspunktet, men kan kanskje klare det når økonomien er forutsigbar og når det psykiske presset er lettet litt på i forbindelse med dette. Du stiller ikke likt som en ufør. Du er jo ikke syk ! Den uføre har ikke de samme mulighetene som deg i forbindelse med utdanning, og den holdningen er med på å sparke beina unna under folk. Anonymkode: 128b2...dde Ja og ofte har ikke de uføre disse bakdelene du lister opp. Skal de da behandles annerledes pga dette? Anonymkode: 67442...96e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #29 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja og ofte har ikke de uføre disse bakdelene du lister opp. Skal de da behandles annerledes pga dette? Anonymkode: 67442...96e Hvor mange tror du går rett over på uføretrygd egentlig? Det er ikke mange, skal jeg love deg. Og hvor mange har ikke brukt opp studiemulighetene sine og lånekassa når de endelig får trygd? Det er mulig de finnes, disse som glir over på trygd med økonomien i behold, jeg har til gode å møte noen. Anonymkode: 128b2...dde 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #30 Skrevet 5. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange tror du går rett over på uføretrygd egentlig? Det er ikke mange, skal jeg love deg. Og hvor mange har ikke brukt opp studiemulighetene sine og lånekassa når de endelig får trygd? Det er mulig de finnes, disse som glir over på trygd med økonomien i behold, jeg har til gode å møte noen. Anonymkode: 128b2...dde Det er svært mange som går fra arbeid til ufør. Flere enn de som har brukt opp mulighetene sine i lånekassa. Anonymkode: 67442...96e 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #31 Skrevet 5. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange tror du går rett over på uføretrygd egentlig? Det er ikke mange, skal jeg love deg. Og hvor mange har ikke brukt opp studiemulighetene sine og lånekassa når de endelig får trygd? Det er mulig de finnes, disse som glir over på trygd med økonomien i behold, jeg har til gode å møte noen. Anonymkode: 128b2...dde Jeg har vært på attføring og AAP. Jeg har 8 års utdannelse utover videregående. Det tok 11 år før uføretrygd ble innvilget. Jeg gikk over på trygd med økonomien i orden. Jeg har både sparepenger og leilighet. Så vi finnes Anonymkode: cd3c3...02e 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #32 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er svært mange som går fra arbeid til ufør. Flere enn de som har brukt opp mulighetene sine i lånekassa. Anonymkode: 67442...96e Det tviler jeg på, da systemet er lagt opp slik at det skal ta noen år, med skikkelig dokumentering fra leger, behandling og arbeidsutprøving. Da får du komme med lenke til statistikk som motbeviser det, for det har ikke jeg hørt om. Det du sikter til her, er unntaket fra regelen. Og vi kan ikke ha regler som er skreddersydd for unntaket, kan vi vel? Anonymkode: 128b2...dde 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #33 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det tviler jeg på, da systemet er lagt opp slik at det skal ta noen år, med skikkelig dokumentering fra leger, behandling og arbeidsutprøving. Da får du komme med lenke til statistikk som motbeviser det, for det har ikke jeg hørt om. Det du sikter til her, er unntaket fra regelen. Og vi kan ikke ha regler som er skreddersydd for unntaket, kan vi vel? Anonymkode: 128b2...dde Overhodet ikke. Det du sikter til er at du mener det er mest folk som får uføretrygd som har brukt opp alle muligheter for støtte i lånekassen. Dette må du isf dokumentere. Anonymkode: 67442...96e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #34 Skrevet 5. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overhodet ikke. Det du sikter til er at du mener det er mest folk som får uføretrygd som har brukt opp alle muligheter for støtte i lånekassen. Dette må du isf dokumentere. Anonymkode: 67442...96e Du kan lese litt om hvor lang tid det tar for folk her: Anonymkode: 128b2...dde
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #35 Skrevet 5. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan lese litt om hvor lang tid det tar for folk her: Anonymkode: 128b2...dde Det har lite med hvor lang tid det tar å gjøre. Jeg sikter til din påstand om at de aller fleste har brukt opp mulighetene sine i lånekassen. Dette må du dokumentere. Anonymkode: 67442...96e 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #36 Skrevet 5. februar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Studere gratis". "Stiller ikke likt". "Urettferdig for oss med studielån". En ufør har ofte mange år med økonomisk belastning bak seg, i form av mange år på AAP og gjerne perioder med sosialstønad. Mange har en ødelagt økonomi når de endelig går over på uføretrygd, og må gjerne ha gjeldsordning. Mange har mislykkede skoleforsøk bak seg med tilhørende gammel studiegjeld, mange får ikke noe mer fra lånekassa. Disse uføre greide gjerne ikke følge et ordinært studieløp i utgangspunktet, men kan kanskje klare det når økonomien er forutsigbar og når det psykiske presset er lettet litt på i forbindelse med dette. Du stiller ikke likt som en ufør. Du er jo ikke syk ! Den uføre har ikke de samme mulighetene som deg i forbindelse med utdanning, og den holdningen er med på å sparke beina unna under folk. Anonymkode: 128b2...dde Vi syke studenter som mottar ekstra stipend nettopp for studenter med nedsatt funksjonsevne stiller nok ganske så likt. Vi har også mange år med økonomisk belastning bak oss, og foran oss. Dette er systemet som er skapt nettopp for syke studenter. Vi er faktisk syke. Noen er livstruende syke. Vi får ekstra stipend fordi at vi kan studere, men må bruke mer tid/krefter på studier pga. vi er syke, og vi er for syke til å arbeide i tillegg. Så hvis dere kan studere, så kan dere blir flyttet over til vårt mindre lukrative system. Det du presenterer her med at man ikke får mere studielån, mener du at de fleste har mottatt 8 år med studielån før de endte opp uføre? Det tviler jeg på, og uføretrygd skal ikke være en løsning for økonomisk uansvarlighet. I dag har vi to-tre systemer som til tider brynes mot hverandre, og overlappes på tidvis uheldig vis. 1. Sykestipend for studenter med nedsatt funksjonsevne via Lånekassen. Dette er primærsystemet for studenter. 2. Omskolering via AAP. Hovedregelen er at aktive studenter må ta permisjon fra studiene før de får motta AAP, før det så blir vurdert videre om det er hensiktsmessig med utdanning, som korteste vei tilbake til arbeid. 3. Uføretrygdede som ønsker å ta opp en studieplass, og være "student med nedsatt funksjonsevne" med full inntekt fra staten. Anonymkode: 4673d...8b5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #37 Skrevet 5. februar 2019 Ærlig talt da, uføretrygd skal være en økonomisk sikkerhet for de som er for syke til å jobbe etc. Da er det rart å snakke om å studere... Det synes jeg som uføretrygdet selv. Det er også rart hvis man er aktiv med A, B, C, D og E i fritiden, men "jobb liksom, ikke tale om.." Får bare håpe ikke innstramningene rammer de som faktisk er syke, også på fritiden for å si det litt frekt. Anonymkode: 92206...67b 2
Gjest Chroma Skrevet 5. februar 2019 #38 Skrevet 5. februar 2019 (endret) .. Endret 5. februar 2019 av Chroma
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #39 Skrevet 5. februar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ærlig talt da, uføretrygd skal være en økonomisk sikkerhet for de som er for syke til å jobbe etc. Da er det rart å snakke om å studere... Det synes jeg som uføretrygdet selv. Det er også rart hvis man er aktiv med A, B, C, D og E i fritiden, men "jobb liksom, ikke tale om.." Får bare håpe ikke innstramningene rammer de som faktisk er syke, også på fritiden for å si det litt frekt. Anonymkode: 92206...67b Jeg tror ikke de kommer til å gjøre det. Det er heller snakk om at regjeringen ikke ønsker å se folk som har restarbeidsevne bruke denne tiden på frivillig arbeid når det passer dem og la staten betale for dette. Man må da se på om uføre vil studere faktisk har en restarbeidsevne. De ønske også å se på ordningen der uføre kan jobbe i eget firma og ikke ta det ut som lønn, men aksjeutbytte. Da kan man ta ut så mye man vil, uten at det berører 0,4G-grensen lønnsmottakere har. Noen utnytter dette grovt. Anonymkode: 67442...96e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #40 Skrevet 5. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange tror du går rett over på uføretrygd egentlig? Det er ikke mange, skal jeg love deg. Og hvor mange har ikke brukt opp studiemulighetene sine og lånekassa når de endelig får trygd? Det er mulig de finnes, disse som glir over på trygd med økonomien i behold, jeg har til gode å møte noen. Anonymkode: 128b2...dde Jeg plusset innlegget ditt men akkurat denne her tar du feil. Nå havnet jeg på sosialstønad rett etter endt høyere utdanning så jeg eide ikke så mye til å begynne med. Den eneste gjelda jeg nå har er studielån, som jeg nå har fått slettet fordi jeg har blitt ufør. Det er 8 år siden jeg ble syk, og mottok sosialstønad for første gang. Anonymkode: 48676...d20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå