AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #1 Skrevet 5. februar 2019 Jeg lurer på om det er lov å studere deltid hjemmefra (NKI eller lignende) når man er ufør? Anonymkode: 3a6e4...4d2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #2 Skrevet 5. februar 2019 Hittil har det vært ok. Nå kommer det mulig noen nye regler som omhandler reduksjon i uføregrad om en "ikke utnytter sin inntektsevne" Hva dette innebærer, vet man ikke enda. Anonymkode: 67442...96e 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #3 Skrevet 5. februar 2019 Tror du skal legge dette på is til vi får ny regjering. Du kan risikere å miste inntekta di. Anonymkode: cd3c3...02e 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #4 Skrevet 5. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror du skal legge dette på is til vi får ny regjering. Du kan risikere å miste inntekta di. Anonymkode: cd3c3...02e Ironien er at så mange som stemte for denne regjeringen er nettopp uføretrygdede og hjemmeværende. "Alt for å holde Jonas og AP unna makta"... Nå når vi ser hvor skakkjørt regjeringen har gjort Norge er det plutselig ingen som har stemt Høyre/Frp Lenger. De drar vel igang noen innvandringsdebatter før neste valg også så blir de igjenvalgt enda en gang... Innvandringspolitikk er viktigere enn velferden til de sykeste og svakeste i landet og arbeidsplassene våre. Anonymkode: 8fbff...205 9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #5 Skrevet 5. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ironien er at så mange som stemte for denne regjeringen er nettopp uføretrygdede og hjemmeværende. "Alt for å holde Jonas og AP unna makta"... Nå når vi ser hvor skakkjørt regjeringen har gjort Norge er det plutselig ingen som har stemt Høyre/Frp Lenger. De drar vel igang noen innvandringsdebatter før neste valg også så blir de igjenvalgt enda en gang... Innvandringspolitikk er viktigere enn velferden til de sykeste og svakeste i landet og arbeidsplassene våre. Anonymkode: 8fbff...205 Det er nok dessverre det. Slipper man AP til her vil det gå rett til helvete. Da er alt tapt for alltid. Vi får være glad for det vi har. Anonymkode: 67442...96e 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #6 Skrevet 5. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ironien er at så mange som stemte for denne regjeringen er nettopp uføretrygdede og hjemmeværende. "Alt for å holde Jonas og AP unna makta"... Nå når vi ser hvor skakkjørt regjeringen har gjort Norge er det plutselig ingen som har stemt Høyre/Frp Lenger. De drar vel igang noen innvandringsdebatter før neste valg også så blir de igjenvalgt enda en gang... Innvandringspolitikk er viktigere enn velferden til de sykeste og svakeste i landet og arbeidsplassene våre. Anonymkode: 8fbff...205 Jeg er enig med deg. Ta fra folk inntekta, pek på en innvandrer. Anonymkode: cd3c3...02e 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #7 Skrevet 5. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ironien er at så mange som stemte for denne regjeringen er nettopp uføretrygdede og hjemmeværende. "Alt for å holde Jonas og AP unna makta"... Nå når vi ser hvor skakkjørt regjeringen har gjort Norge er det plutselig ingen som har stemt Høyre/Frp Lenger. De drar vel igang noen innvandringsdebatter før neste valg også så blir de igjenvalgt enda en gang... Innvandringspolitikk er viktigere enn velferden til de sykeste og svakeste i landet og arbeidsplassene våre. Anonymkode: 8fbff...205 Og det ironiske er at det er null forskjeller i praksis mellom nåværende og forrige regjering, når det gjelder innvandring. Anonymkode: 1ff23...3f4 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #8 Skrevet 5. februar 2019 Betyr det dere sier at en som er ufør ikke skal få lov til å studere deltid hjemmefra (via for eksempel NKI) uten å miste uføretryden! Da snakker vi jo plutselig om tankepoliti som skal forhindre at en ufør person øker sitt kompetansenivå fordi det som studeres interesserer den trygdede. Mener dere virkelig at NAV skal ha kontroll og styring med hva uføre mennesker får lov til å lese og studere når de betaler studiene av egen lommebok? Anonymkode: a1ff3...96d
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #9 Skrevet 5. februar 2019 Frem til nå har det ikke vært noe problem. Jeg flyttet utenlands to måneder etter jeg fikk innvilget uføretrygd og startet å studere, snart ferdig med master og har ikke hatt noe problem med NAV. Jeg kontaktet dem før jeg gjorde dette og fikk beskjeden «Så bra, lykke til videre» Anonymkode: 6e4b5...f20 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #10 Skrevet 5. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr det dere sier at en som er ufør ikke skal få lov til å studere deltid hjemmefra (via for eksempel NKI) uten å miste uføretryden! Da snakker vi jo plutselig om tankepoliti som skal forhindre at en ufør person øker sitt kompetansenivå fordi det som studeres interesserer den trygdede. Mener dere virkelig at NAV skal ha kontroll og styring med hva uføre mennesker får lov til å lese og studere når de betaler studiene av egen lommebok? Anonymkode: a1ff3...96d Både og. Om du studerer på ufør, istedenfor å bruke kreftene dine på jobb, vil staten betale deg for å ta en utdannelse. Da kommer du (som frisk fra ufør) ut i arbeidslivet med en fordel ihh til andre folk. Du har ikke en krone i studielån. Dette er et tveegget sverd, om folk HAR restarbeidsevne og ikke bruker den i lønnet arbeid, hva skal staten gjøre for ikke å lage forskjeller...? Anonymkode: 67442...96e 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #11 Skrevet 5. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Frem til nå har det ikke vært noe problem. Jeg flyttet utenlands to måneder etter jeg fikk innvilget uføretrygd og startet å studere, snart ferdig med master og har ikke hatt noe problem med NAV. Jeg kontaktet dem før jeg gjorde dette og fikk beskjeden «Så bra, lykke til videre» Anonymkode: 6e4b5...f20 Dette kan snart bli meget annerledes. Anonymkode: 67442...96e 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #12 Skrevet 5. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette kan snart bli meget annerledes. Anonymkode: 67442...96e Da er det jo godt at jeg er ferdig om ca 3 måneder. Anonymkode: 6e4b5...f20
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #13 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da er det jo godt at jeg er ferdig om ca 3 måneder. Anonymkode: 6e4b5...f20 For deg er det nok det. Anonymkode: 67442...96e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #14 Skrevet 5. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr det dere sier at en som er ufør ikke skal få lov til å studere deltid hjemmefra (via for eksempel NKI) uten å miste uføretryden! Da snakker vi jo plutselig om tankepoliti som skal forhindre at en ufør person øker sitt kompetansenivå fordi det som studeres interesserer den trygdede. Mener dere virkelig at NAV skal ha kontroll og styring med hva uføre mennesker får lov til å lese og studere når de betaler studiene av egen lommebok? Anonymkode: a1ff3...96d Nei, tanken er vel at kan du studere så er du ikke syk... Men dumt, for med mer utdanning er det mulig å få jobber som er mindre fysisk belastende og har mer mulighet til tilrettelegging. De jobbene man får med kun grunnskole, om man får noen, er ofte krevende fysisk og psykisk. Anonymkode: 6dfa2...58d 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #15 Skrevet 5. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, tanken er vel at kan du studere så er du ikke syk... Men dumt, for med mer utdanning er det mulig å få jobber som er mindre fysisk belastende og har mer mulighet til tilrettelegging. De jobbene man får med kun grunnskole, om man får noen, er ofte krevende fysisk og psykisk. Anonymkode: 6dfa2...58d Et alternativ vil nok bli at om en ønsker å studere, går en ned i uføreprosent. Den gjenværende prosenten kan man da få studielån på og dermed studere med tilnærmet samme utbetalinger totalt som før. En stiller da på noenlunde samme linje som andre studenter, selv om ikke helt. Anonymkode: 67442...96e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #16 Skrevet 5. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både og. Om du studerer på ufør, istedenfor å bruke kreftene dine på jobb, vil staten betale deg for å ta en utdannelse. Da kommer du (som frisk fra ufør) ut i arbeidslivet med en fordel ihh til andre folk. Du har ikke en krone i studielån. Dette er et tveegget sverd, om folk HAR restarbeidsevne og ikke bruker den i lønnet arbeid, hva skal staten gjøre for ikke å lage forskjeller...? Anonymkode: 67442...96e Å studere hjemmefra, på deltid og betal for fagene fra egen lommebok (som da er uføretryden) vil jo kunne føre til at noen faktisk kan starte sin egen jobb eller ta mindre oppdrag. Altså jobber som det ikke finnes marked for i det organiserte 100% samfunnet. Er ikke det til beste for både samfunn og individ? Og skal staten (NAV) ha myndighet til leke overformynder over uføre, men høyst mentalt oppegående mennesker, ved å legge føringer for hva de skal få lov til å bruke sin egen inntekt til? - det er det siste spørsmålet som gjør meg mest betenkt, og jeg kan da virkelig ikke tenke meg at det hverken skal være sånn at NAV altså skal være en økonomisk overformynder som sikrer at uføre bare får bruke uføretrygden sin på legeregninger, husleie, strøm, mat og Nettflix. Neste blir vel at det pålegges bibliotekene å melde inn hvilke bøker uføre låner og leser. Anonymkode: a1ff3...96d 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #17 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å studere hjemmefra, på deltid og betal for fagene fra egen lommebok (som da er uføretryden) vil jo kunne føre til at noen faktisk kan starte sin egen jobb eller ta mindre oppdrag. Altså jobber som det ikke finnes marked for i det organiserte 100% samfunnet. Er ikke det til beste for både samfunn og individ? Og skal staten (NAV) ha myndighet til leke overformynder over uføre, men høyst mentalt oppegående mennesker, ved å legge føringer for hva de skal få lov til å bruke sin egen inntekt til? - det er det siste spørsmålet som gjør meg mest betenkt, og jeg kan da virkelig ikke tenke meg at det hverken skal være sånn at NAV altså skal være en økonomisk overformynder som sikrer at uføre bare får bruke uføretrygden sin på legeregninger, husleie, strøm, mat og Nettflix. Neste blir vel at det pålegges bibliotekene å melde inn hvilke bøker uføre låner og leser. Anonymkode: a1ff3...96d Joda dette er jeg stor forkjemper for, men har fått gjentatte ganger beskjed her inne om at uføre kan ikke skape sin egen arbeidsplass. De er henvist til arbeidsgivere som ikke vil ha de og blir da istedenfor sittende hjemme og syte. Anonymkode: 67442...96e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #18 Skrevet 5. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å studere hjemmefra, på deltid og betal for fagene fra egen lommebok (som da er uføretryden) vil jo kunne føre til at noen faktisk kan starte sin egen jobb eller ta mindre oppdrag. Altså jobber som det ikke finnes marked for i det organiserte 100% samfunnet. Er ikke det til beste for både samfunn og individ? Og skal staten (NAV) ha myndighet til leke overformynder over uføre, men høyst mentalt oppegående mennesker, ved å legge føringer for hva de skal få lov til å bruke sin egen inntekt til? - det er det siste spørsmålet som gjør meg mest betenkt, og jeg kan da virkelig ikke tenke meg at det hverken skal være sånn at NAV altså skal være en økonomisk overformynder som sikrer at uføre bare får bruke uføretrygden sin på legeregninger, husleie, strøm, mat og Nettflix. Neste blir vel at det pålegges bibliotekene å melde inn hvilke bøker uføre låner og leser. Anonymkode: a1ff3...96d Du må ikke glemme hvordan FRP/Høyre (og til dels Venstre) ser på oss. Vi er laverestående vesen som snylter og later oss. Finner vi på å heve kompetansen ser de bare penger: fjern trygda, dette mennesket kan klare seg selv. Anonymkode: cd3c3...02e 3
Illuminatum Skrevet 5. februar 2019 #19 Skrevet 5. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om det er lov å studere deltid hjemmefra (NKI eller lignende) når man er ufør? Anonymkode: 3a6e4...4d2 Det kommer vel helt an på arbeidsinnsatsen du må legge ned i studier. Kunne denne tiden bli brukt til inntektsgivende arbeid? Det er stor forskjell på belastningen på ulike studier og rene hobbystudier som tas over et lengre tidsrom vil neppe medføre noen endring i uføretrygden. For en del studier vil vel gjennomført studie i seg selv gjøre at inntektsevnene dine blir endret og vil kunne medføre at det er riktig å justere uføregraden. Les mer om de endringene som det står ovenfor at vi ikke vet noe om. https://www.regjeringen.no/contentassets/0e4d0aa0e2f24fcd98862878e474e04c/horingsnotat-220119.pdf 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #20 Skrevet 5. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må ikke glemme hvordan FRP/Høyre (og til dels Venstre) ser på oss. Vi er laverestående vesen som snylter og later oss. Finner vi på å heve kompetansen ser de bare penger: fjern trygda, dette mennesket kan klare seg selv. Anonymkode: cd3c3...02e Igjen et tveegget sverd. Om man er frisk nok til å studere, er man da ikke frisk nok til å jobbe...? Om man studerer, har man ikke da et mål om å bruke denne kompetansen en tilegner seg i en slags jobb...? Blir det da i disse tilfellene rett at en får studere gratis i motsetning til andre studenter, og så evn konkurrere om de samme jobbene som de? Anonymkode: 67442...96e 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå