Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, baltazar skrev:

Selvsagt kan han være overalt hele tiden, men at han viser sin kraft ved å finne noen tapte nøkler etter å ha hørt en bønn, samtidig som det ligger barn med smerter rundt om i verden og dør av sult, så er det litt vanskelig å forstå. 

Det samme gjelder de som bruker Guds navn til å vinne fotballkamper...

Det er nok en grunn til at man sier at Guds veier er uransakelige. Jeg tenker at det kan være Gud vil gjøre deg en tjeneste ved å la deg finne igjen nøklene om det betyr mye for deg selv om det dør andre i verden av sult. Jeg tror man skal være litt forsiktig med å avblåse andres opplevelser. Jeg opplevde å ikke komme inn på et studie en gang og stod på venteliste. Jeg hadde allerede ordnet meg med både jobb og leilighet i den byen, men skolen sa det var totalt umulig for meg å komme inn da de ikke kom til å ta inn fra venteliste fordi de allerede tar inn mange flere enn de i utgangspunktet har plass til. Jeg ba til Gud om at jeg skulle komme inn likevel og en følelse i meg sa at jeg ikke skulle si opp jobben og leiligheten. Noen dager før studiestart kom jeg inn på studiet. Nå er jeg ferdig utdannet og har med min utdanning reddet livet til folk flere ganger og gjort en forskjell i livet til mange. Så man kan godt tenke seg at det var meningen at jeg skulle komme inn på studiet. 

De som ikke tror på Gud kan avskrive alt sånt og si at det er en naturlig forklaring. Selv om Gud hadde vist seg for alle mennesker så hadde ateister bortforklart det også med for eksempel en hallusinasjon som rammet alle pga en gass eller noe sånt som de alltid sier. De har jo bestemt seg for at det ikke finnes noe annet enn det de kan observere rundt seg. 

Anonymkode: 874b3...d5d

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
På 5.2.2019 den 9.33, AnonymBruker skrev:

Hvilken bevis har dere fått på at han faktisk eksisterer?

Anonymkode: f4c62...69f

Personlig så tror jeg ikke på Gud som i den bibelske versjonen, men etter å ha begynt livet som ateist, deretter gått via agnostiker, har jeg etterhvert endt opp som spirituell med en klar formening om at det fantes en bevissthet FØR universet oppsto.

Jeg vil påstå at jeg er en skeptiker, ikke minst til religiøs indoktrinering, men likkevel har jeg endt opp med at det må finnes en skaper.. (Den 20 år gamle meg ville aldri trodd at jeg kom til å ende opp her).

Anyways, "Beviset"..

For meg så var oppdagelsen av kvantefysikken instrumentell, og spesielt 2 ting den forteller oss er sterke indikatorer om at det må finnes en bevissthet.

Det ene er at det ikke finnes noe univers uten en observatør. Uten en observatør så eksisterer kun sannsynligheter. M.a.o det må ha eksistert en bevissthet FØR det eksisterte noe univers, for uten observatøren vil universet kun være en sannsynlighet. (Dette blir veldig kort og i lekmannsterminologi, men Robert Lanza går ganske godt gjennom vitenskapen bak kvantefysikken i boka Biocentrism: How Life and Consciousness are the Keys to Understanding the True Nature of the Universe. Konklusjonen hans (som framstår som ganske overbevisende for meg) er at liv, eller bevissthet om man vil altså må ha eksistert før universet.

En annen ting vi har lært av kvantefysikken er at vi enten lever i et multivers (parallelle univers om man vil) ELLER (og mindre kjent) så lever vi i ingen univers.. Det siste høres naturligvis absurd ut fra et vanlig logisk standpunkt, men matematisk så stemmer det, og ingenting er mer logisk enn matte? En annen måte å si det på er at vi lever i en simulering..Vel, hvis vi lever i en simulering så må noe ha skapt simuleringen.. For meg blir det "Gud"

Simuleringsteorien understøttes også av den mennesklige teknologiutviklingen. Kortversjonen er at vi har gått fra ikke digitalt samfunn til en verden hvor vi allerede er i stand til å lage virtual reality som er så bra at det allerede begynner å bli vanskelig å skille mellom virkelighet og ikke virkelighet, og denne utviklingen har gått på bare 50 år (eller noe sånt!) Hvor er vi da om 50 år? Hvorfor kan ikke en annen tidligere intelligens vært gjennom samme prosess før oss, og hvorfor kan ikke vi være i den simuleringen? Elon Musk bruker dette resonnementet når han sier at sannsynligheten for at dette er NOE ANNET enn en simulering er Milliarder til 1!

Så disse 3 tingene er for meg sterke indikasjoner på at det finnes en gud, og veldig mye bedre enn main stream vitenskap sin holdning til skapelsen som kort oppsummert er "Gi meg et gratis mirakel og vi forklarer resten"

Også får man understøttelse til overnevnte gjennom psykedelika (DMT og Ayahuasca) og studering av historien, men da beveger man seg naturligivis vekk fra konvensjonelle "bevis"...

Endret av Fasiten
Gramatikk
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2019 den 15.31, baltazar skrev:

Nå må du ikke missforstå. Jeg sier ikke at Gud ikke finnes selv om det finnes barn på denne jord som bare opplever jævelskap.

Jeg sier det blir for enkelt å bare se Gud for egen vinning, uten at man også stiller spørsmål til skaperens tilstedeværelse der hvor vi trenger ham.

Man trenger ikke stille spørsmål ved dette, da vi selv har skapt illusjonen om at han skal "være der når vi trenger ham". Om det finnes en skaper, har denne aldri sagt eller påstått at han på noen måte skal være oss til hjelp noensinne i livet.

Anonymkode: e7c2f...4f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...