Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken bevis har dere fått på at han faktisk eksisterer?

Anonymkode: f4c62...69f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står i bibelen er som regel svaret de gir.

Anonymkode: 7e977...b0d

Skrevet

Jeg spør fordi jeg har lest litt i bibelen men sliter med å  finne troen .Vil gjerne ha svar fra noen som tror.

Skrevet

Kan bare svare for meg selv, jeg er oppvokst med min barnetro som jeg fikk av min kjære bestemor. Burde kanskje lest mer i bibelen men for meg er det det daglige, som gir grobunn til min tro. Var med i en bibelgruppe når jeg var yngre, men jeg ble så forvirret og følte jeg ikke strakk til, at jeg ikke var kristen alikevel i forhold til de andre, så jeg sluttet.

Jeg tror Han finnes pga ting jeg har opplevd, følt. Livet har ofte vært tøft men midt oppi ting så har det vært en nærhet som egentlig er vanskelig å forklare. Ting har løst seg på merkelige måter. Når jeg har slitt med troen så har ting gått på tverke, men når jeg tilslutt kommer på at jeg ikke trenger å slite alene og inviterer Han inn i livet mitt igjen, så går ting bedre. Jeg finner lettere løsninger og har en helt annen ro inni meg.

Kan fortelle en historie: Jeg skulle levere tilbake en nøkkel til et hus jeg hadde jobbet i. Nøkkelen lå alltid i sekken min. Nå var den ikke der. Jeg lette og lette som en gal, endevendte sekken min flere ganger. Var kjempefortvilet og redd for reaksjonen jeg ville få. Når jeg klarte å roe meg ned, så vendte jeg meg til Ham og bad om hjelp, la det i Hans hender og jeg kjente roen komme. Litt senere før jeg skulle dra for å levere nøkkelen, eller forklare at jeg hadde mistet den, sjekket jeg sekken igjen. Nå lå nøkkelen der. Mange vil nok ikke tro på denne historien men for meg er det likegyldig for jeg vet hva som skjedde. Slike ting gjør at jeg tror på Ham. ❤️

Anonymkode: 7e5ce...fe6

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg har lest litt i bibelen men sliter med å  finne troen .Vil gjerne ha svar fra noen som tror.

Gud finnes i kulturen som erindring. Selv de som ikke tror på Gud, har en mening om Gud. Gud forsvinner ikke fra den kollektive bevisstheten, ikke så lenge religionen har vært et så stort bakteppe og også en årsak til den vitenskapelige disiplinen og menneskets forståelse av seg selv gjennom historien.

Anonymkode: ad4a2...979

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kristne tror på gud fordi de er født av kristne foreldre. Var de født av muslimer ville de vært muslimske på sin hals. Eller buddhister, hinduer etc. Trodde foreldrene på det enarmede spagettimonsteret så ville barnet trodd at dette fantes. Religion skapes av behovet for å tro.

Og tro, ts, er tro. Du kan ikke få bevis for at noe i en tro finnes, like lite som du kan bevise at Harry Potter er en virkelig person. Det er en tro. ANdre ord for tro er fiksjon, drøm (eller et mareritt). Realitet og tro er motsetninger av en grunn.

Anonymkode: b7209...b64

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kristne tror på gud fordi de er født av kristne foreldre. Var de født av muslimer ville de vært muslimske på sin hals. Eller buddhister, hinduer etc. Trodde foreldrene på det enarmede spagettimonsteret så ville barnet trodd at dette fantes. Religion skapes av behovet for å tro.

Og tro, ts, er tro. Du kan ikke få bevis for at noe i en tro finnes, like lite som du kan bevise at Harry Potter er en virkelig person. Det er en tro. ANdre ord for tro er fiksjon, drøm (eller et mareritt). Realitet og tro er motsetninger av en grunn.

Anonymkode: b7209...b64

Realitet og tro er ikke nødvendigvis motsetninger nei. Like lite som tro og fornuft er motsetninger. Da har man i så fall definert fornuft altfor snevert.

Anonymkode: ad4a2...979

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du bevise at Gud ikke finnes? 

Anonymkode: e0ae6...a19

• Liker 2
Skrevet

Når jeg får middagsretten foran meg på restaurant, så skjønner jeg at en kokk har laget det, selv om jeg ikke kan se prosessen. Sånn føler jeg litt med eksistensen her på jorden også. Vi eksisterer. Hvorfor gjør vi det? Selvsagt har vi en skaper. 

Anonymkode: 73e58...29c

• Liker 7
Skrevet (endret)
På 5.2.2019 den 12.18, AnonymBruker skrev:

Prøv Koranen, der manifistrer Gud seg gjennom det Han har skapt som Hans tegn. Det i seg selv gjør at Koranen skiller seg fra Bibelen. Mens Bibelen referer seg til ulike apostler så referer Koranen seg til Skapninger og taler direkte til Mohammad, muslimer, ikke muslimer og skriftens folk. Det er verdt å lese Koranen med åpent sinn, for det anbefales på det sterkeste.

Endret av omarel
  • Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er de ikke troende så sikker på at Gud ikke er? Kan noen av dere vise noen bevis?

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du bevise at Gud ikke finnes? 

Anonymkode: e0ae6...a19

Jeg kan ikke bevise at Gud ikke finnes, akkurat som at jeg ikke kan bevise at alver ikke finnes eller enhjørninger. Det er umulig å bevise at noe ikke finnes. Men det går ann å bevise at noe finnes.

• Liker 12
Skrevet

Kommer hva slags bevis man vil ha!

Skrevet

Synes denne er ganske “fin”.

Anonymkode: 0f4cc...d66

• Liker 6
Skrevet
24 minutter siden, omarel skrev:

Prøv Koranen, der manifistrer Gud seg gjennom det Han har skapt som Hans tegn. Det i seg selv gjør at Koranen skiller seg fra Bibelen. Mens Bibelen referer seg til ulike apostler så referer Koranen seg til Skaperen og taler direkte til Mohammad, muslimer, ikke muslimer og skriftens folk. Det er verdt å lese Koranen med åpent sinn, for det anbefales på det sterkeste.

Hun spør kristne i denne tråden.

Anonymkode: d90a1...e09

Skrevet

Hvis vi kunne vise til konkrete bevis for Gud, eller hvis Gud viste seg og var synlig for alle, da ville det jo ikke lenger være et spørsmål om tro. Gud ser hvem som tror med hjertet. 

Jeg forstår at det for alle som ikke har vokst opp med en gudstro er vanskelig å forstå hvorfor vi kristne tror på Gud og Bibelen, og mange argumenterer med at det ikke er logisk at Gud har skapt verden, men for meg er det nesten motsatt - det er veldig ulogisk for meg at det ikke finnes noen Gud, en som har hatt en perfekt plan for alt som er skapt i verden. 

For min egen del tror jeg på Gud fordi jeg føler at han er med meg, jeg er en veldig engstelig person som ofte bekymrer meg unødvendig, men det har skjedd så mange ganger at det jeg har vært engstelig for, etter at jeg har bedt Gud om hjelp, bare løser seg på best mulig måte, ofte på måter jeg ikke hadde sett for meg engang, og det føles som et bønnesvar hver gang. Det er godt å vite at jeg aldri er alene, uansett hva som skjer. Å vite at en som bare er god og som bare vil meg godt, er med meg hver eneste dag, er en viktig trøst og støtte i hverdagen. 

• Liker 3
Skrevet

Man skjønner at Gud eksisterer når man velger å ta bibelens bud på alvor og ser at det fungerer i praksis. Man blir lykkelig og glad av å gjøre som Jesus sier! Være god, tilgi, kaste bekymring og byrder på Ham, tro på at Han har full omsorg for oss uansett, om det er å få mat på bordet eller passe på oss i fare. Når vi vender oss til Gud og ber han «ta over roret» har han full omsorg for oss. Men det viktigste for Gud er at vi blir frelst, så han har evigheten i tankene, ikke bare dette livet. Frelst = tro i vanskelige forhold. Ikke bare tro i medgang. 

Kristendom er er personlig forhold til Jesus. Da kjenner man at Han lever. 💛

Anonymkode: 69955...b00

• Liker 2
Skrevet (endret)
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man skjønner at Gud eksisterer når man velger å ta bibelens bud på alvor og ser at det fungerer i praksis. Man blir lykkelig og glad av å gjøre som Jesus sier! Være god, tilgi, kaste bekymring og byrder på Ham, tro på at Han har full omsorg for oss uansett, om det er å få mat på bordet eller passe på oss i fare. Når vi vender oss til Gud og ber han «ta over roret» har han full omsorg for oss. Men det viktigste for Gud er at vi blir frelst, så han har evigheten i tankene, ikke bare dette livet. Frelst = tro i vanskelige forhold. Ikke bare tro i medgang. 

Hva dere troende alltid ignorerer

9b83f844bcb238be5c4dfc80b2105fff.jpg

Bare bytt ut USA med Norge eller hvilket som helst annet kristent land.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner du ikke at det er psykologi, og at du lar deg lure?

Anonymkode: 5e3b6...a3a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...