Gå til innhold

"men du har jo bare ett barn"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har en datter på 6 år.. Min samboer har to barn fra før... en som er hos oss annenhver uke og en som bor hos oss 100%.

Ofte når vi venninne møtes så blir det jo snakk om barn og slik, og hver gang jeg utrykker noe som helst om at jeg er sliten, har mye å gjøre på hjemmefronten og lignende så får jeg slengt i trynet: du kan da ikke klage, du har da bare ett barn. De andre har to og tre barn mellom 1 og 6 år.. 

Jeg å så lei av dette,  de vet ikke hva det innebærer å ha stebarn... Det er jo som å ha tre barn annenhver uke, og vi har jo to barn hver uke.. Det at de er større gjør det heller ikke noe enklere. De skal kjøres hit og dit, spiser mer, krever mer og har langt mer klesvask enn de små.

hva sier man til sånt? jeg blir så "tatt på sengen" når det kommer slike kommentarer at jeg blir helt stum. Skjønner de ikke at stebarn er som egne barn?

Anonymkode: 094a1...7d5

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis din egen er 6 år og stebarn enda eldre er jo du egentlig over småbarnstida uansett. Blir jo litt annerledes for de som har flere i småbarnsalderen da vil jeg si.

Anonymkode: 7bec7...a82

• Liker 6
Skrevet

Man svarer at hver alder har sine utfordringer, det vil de innse etterhvert som deres egne barn vokser til. Småbarnstiden er slitsom, men påfølgende år mot slutten av tenårene kan oppleves vel så vanskelige med andre bekymringer og andre behov. Og man svarer at ditt ene barn i realiteten er én av tre totalt i husstanden, og at logistikken rundt stebarn og samvær er noe annet enn med bare hjemmeboende barn. 

Anonymkode: c7408...c16

• Liker 12
Skrevet

Det må da for pokkern være lov å være sliten sjøl om man «bare» har et barn! Er så lei av mennesker med flere barn som tror de har en slags enerett på å være slitne! Jeg har ikke engang barn, men ved krevende arbeidsdager så tar jeg meg den friheten å si at jeg er sliten og lei, selv om småbarnsforeldre mener at man ikke er sliten før man får barn. Sa til ei venninne som sa dette en gang at «har du noen enerett på å være sliten?» da ble det stille gitt. 

Anonymkode: db503...c10

• Liker 23
Gjest Dævendøtte
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min samboer har en datter på 6 år.. Min samboer har to barn fra før... en som er hos oss annenhver uke og en som bor hos oss 100%.

Ofte når vi venninne møtes så blir det jo snakk om barn og slik, og hver gang jeg utrykker noe som helst om at jeg er sliten, har mye å gjøre på hjemmefronten og lignende så får jeg slengt i trynet: du kan da ikke klage, du har da bare ett barn. De andre har to og tre barn mellom 1 og 6 år.. 

Jeg å så lei av dette,  de vet ikke hva det innebærer å ha stebarn... Det er jo som å ha tre barn annenhver uke, og vi har jo to barn hver uke.. Det at de er større gjør det heller ikke noe enklere. De skal kjøres hit og dit, spiser mer, krever mer og har langt mer klesvask enn de små.

hva sier man til sånt? jeg blir så "tatt på sengen" når det kommer slike kommentarer at jeg blir helt stum. Skjønner de ikke at stebarn er som egne barn?

Blir bare oppgitt over at det alltid skal være en konkurranse om hvem som har mest å gjøre. 

Man kan bli sliten uten å ha barn også :) 

Skrevet
7 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Blir bare oppgitt over at det alltid skal være en konkurranse om hvem som har mest å gjøre. 

Man kan bli sliten uten å ha barn også :) 

Ja, jeg har venninner uten barn også. Som før høre hver eneste gang de klager litt på «livet» at de ikke har grunn for å klage.. alle må da få lov til å være litt sliten av og til. Både uten barn, ett barn, tre barn og stebarn!

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har venninner uten barn også. Som før høre hver eneste gang de klager litt på «livet» at de ikke har grunn for å klage.. alle må da få lov til å være litt sliten av og til. Både uten barn, ett barn, tre barn og stebarn!

Det virker også veldig trist at det ikke skal være lov til å klage over livet før man har fått minst to barn. Er det virkelig så ille å være forelder? 

Anonymkode: 30955...8df

• Liker 8
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis din egen er 6 år og stebarn enda eldre er jo du egentlig over småbarnstida uansett. Blir jo litt annerledes for de som har flere i småbarnsalderen da vil jeg si.

Anonymkode: 7bec7...a82

Nå vil ikke jeg si at småbarnstiden er den mest slitsomme! Den perioden som er mest slitsom,  er faktisk tenårene.  Da har de gjerne flere aktiviteter,  må kanskje kjøres til flere av aktivitetene. Da er de også oppe mye lenger, og de argumenterer om alt!!! 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Jeg var liksom ferdig med små barn da jeg møtte mannen min. Som da hadde to små på 4 og 6 år 😮 Da var det påan igjen ;) 

Har "holdt ut" i ti år, og det blir faktisk bedre og bedre, jo eldre de blir. Men alt har sin alder, for å si det sånn. Godt at de er selvgående, men så er det andre ting som erstatter dette. Men sånn er det, er glad så lenge vi alle er friske og klarer å snakke bra sammen!

Skrevet

Jeg har ingen barn, mens flere venninner har to-tre. 

Og selvfølgelig får jeg også lov å si at jeg er sliten, dette svinger jo for alle. Hva slags venner har du som poengterer noe slikt? 

Anonymkode: 8cc3c...8a1

• Liker 4
Skrevet

Sånn er så teit. Jeg har to barn, og hadde jeg bare hatt ett, hadde det virkelig ikke frigjort så veldig mye tid.  Ditt ene barn skal jo like mye ha matpakke og kveldsmat og gjøre lekser, din jobb og ditt hus og dine avtaler forandrer seg ikke det døyt. Spør om de tror dere bare spiser middag annenhver dag hjemme hos dere? Eller at din bil ikke skal på eu-kontroll eller trenger å skifte dekk?

Pluss at det med stebarn, selvfølgelig gir det MER logistikk, ikke mindre at de ikke bor hos dere fulltid.

Anonymkode: f3d34...f53

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker også veldig trist at det ikke skal være lov til å klage over livet før man har fått minst to barn. Er det virkelig så ille å være forelder? 

Anonymkode: 30955...8df

Egentlig er det bare tobarnsforeldre som har lov å klage ;)

De uten barn vet ikke hva det vil si å være sliten, de med ett barn har ingenting å klage over, og har du tre eller fire kan du skylde deg sjæl, det var ditt valg! 

Neida, jeg tuller selvsagt. Men har faktisk hørt alle variantene over, og lattermildt konkludert med at tobarnsforeldre er de eneste som har legitim grunn til å klage.

Til TS, så synes jeg at neste gang du hører en sånn vrøvlete kommentar kan du syrlig påpeke at selv om dine venninner ikke regner med stebarn som en del av familien, så gjør du det. Det bør få dem til å tenke litt.

Anonymkode: e0155...e59

• Liker 11
Skrevet

Hahaha, "Du er jo over småbarnstida da, det er jo ikke så slitsomt!" "Det mest slitsomme er ikke småbarnstida, det er tenårene!" 

For noen kommentarer. Alt er relativt, for noen er småbarnsfasen det "verste", for andre tenårene. For noen er ingenting slitsomt, andre har et litt mer normalt energinivå og tålmodighet. Alle faser har gleder og frustrasjoner, ingen faser har mer rett på å være sliten enn andre. Det er person- og situasjonsavhengig. 

Anonymkode: 55586...af9

• Liker 4
Skrevet

Folk er ulike og man vet ikke egentlig hva andre står i heller. De burde vite bedre enn å komme med slike kommentarer. Forstår godt at du blir irritert og lei.

Anonymkode: 2f487...375

Skrevet (endret)

Jeg har konkludert med at det er mine egne unger som er verdens mest slitsomme. For ingen i hele verden er like flink til å trykke på alle knappene mine på verst mulig tidspunkt. Og det ser ut til å gjelde uansett alder enn så lenge. 

På seg selv kjenner man seg selv. :)

Døgnet mitt hadde like mange timer før jeg fikk barn som etter. Selv etter flere barn. Men før jeg fikk barn gjorde jeg andre ting, som på sine måter var vel så slitsomme. 

Dersom jeg hører sånne kommentarer fra folk jeg liker så prøver jeg å tolke det i beste mening, at de mener det kunne vært verre for meg og at jeg må tenke lysere på saken. Ikke alltid jeg klarer å tolke alt i beste mening men når jeg klarer det blir dagene mye bedre!

Endret av Zoey
Skrevet

Kanskje du og vennene dine har vokst fra hverandre? At du bør prøve å finne deg mer likesinnede venner?

Anonymkode: c1c8e...22d

• Liker 1
Skrevet

Alså.. Jeg er helt enig Ts. Hva sier man til slike kommentarer? Jeg blir også tatt på senga av kommentarer og får ikke sagt så mye. Så jeg forstår deg. 

Her er det mer "du har ikke barn så du forstår ikke" "gleder meg til baby kommer så forstår du" "når baby blir større skal du se hva jeg mener" "vent til barnet ditt blir 4 år du".. Og slik fortsetter det. Dette er i samtaler der det er spørsmål som blir stilt og jeg svarer, ikke at jeg blander meg og kommenterer. 

Kanskje vi skal bare spør hva de mener med det. Kanskje vi klarer å svare for oss stykkevis desto mer de prater om hva de mente så kan vi svare hva vi føler/mener? 

Anonymkode: 83b79...873

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alså.. Jeg er helt enig Ts. Hva sier man til slike kommentarer? Jeg blir også tatt på senga av kommentarer og får ikke sagt så mye. Så jeg forstår deg. 

Her er det mer "du har ikke barn så du forstår ikke" "gleder meg til baby kommer så forstår du" "når baby blir større skal du se hva jeg mener" "vent til barnet ditt blir 4 år du".. Og slik fortsetter det. Dette er i samtaler der det er spørsmål som blir stilt og jeg svarer, ikke at jeg blander meg og kommenterer. 

Kanskje vi skal bare spør hva de mener med det. Kanskje vi klarer å svare for oss stykkevis desto mer de prater om hva de mente så kan vi svare hva vi føler/mener? 

Anonymkode: 83b79...873

å spørre de rett ut "hva mener du med det" var en god ide... 

Skrevet

Jeg er helt alene med tre barn. Og kan godt kjenne på det når gifte venninner med 1-2 barn og vaskehjelp klager. Men kunne aldri funnet på å sagt noe høyt. Det synes jeg man kan holde seg for god til.

Anonymkode: 0ecc4...81f

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Jeg var sliten som barnehageunge, skolebarn, ungdom, ung voksen, voksen, som barnløs, som gravid, som nybakt mamma, som småbarnsmor og har vært sliten med alt imellom.

Om noen hadde ment at jeg hadde mindre rett til å være sliten pga antall barn hadde jeg bedt dem ta seg en bolle.

Jeg blir ikke sliten av å løpe 1 mil 🤪

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...