Gå til innhold

Har du slettet din Facebook profil eller er i ferd med å gjøre det?

Anbefalte innlegg

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)

Jeg tok et viktig valg for meg selv i november i fjor og det var å slette profilen min på Facebook. Jeg var dessverre av dem som tilbrakte altfor mye tid der og fant ut at Facebook ikke tilførte livet mye noe særlig positivt. Etter ca. 3 måneder savner jeg ikke det ikke det hele tatt. Har du slettet eller er du i ferd med å slette Facebook-profilen din? 

For min del ble hele greien så falsk. Alle er superlykkelige og poster bilder og statuser av hva som helst. Det er ikke noe galt med det, men det ble for mye for min del. Nyhetsstrømmen inneholder mye rart, men for meg ble det vanskelig å lese all nazi-propagandaen som deles over lav sko der.

Fant noen linker om folk verden over som slettet sine Facebook-kontoer og hvorfor de gjorde det:

Facebook made me think that public relationship status was a stepping stone in a real relationship. I used to wonder when we were going to “go live” on Facebook as a couple. I used to quickly undo the status after a breakup. And I was in my thirties and forties when I thought about this stuff. What the f*ck was wrong with me?

Facebook made me think that when someone sent me a friend request it meant that they wanted to be my friend. I didn’t realize that so many people just wanted to add to their bucket. The lure of social connection caused so many to collect friends instead of making them.

Facebook made me think that every business had to have a Facebook business page. Because if not, who were they? But really they just wanted my ad revenue. By suggesting that every innocuous post on my new business page be boosted. To anyone. In their feeds. Even though they didn’t ask for it. And didn’t want to see it.

Facebook made me think that they were using my preferences to better serve me. By suggesting better people or businesses. But that was bullsh*t. They were using it to market to me. They were likely surveilling my cell phone. They were using my data for anything but making things better for me.

https://medium.com/uncalendared/how-it-felt-when-i-deleted-facebook-fee2d67152df

https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2018/06/18/i-deleted-my-facebook-account-and-it-doesnt-mean-a-thing/

https://www.marketwatch.com/story/want-to-delete-facebook-read-what-happened-to-these-people-first-2018-07-27

https://www.theguardian.com/technology/2012/may/18/mark-zuckerberg-college-messages

Endret av 007_008_007
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det frister og har blitt vurdert, men det sitter langt inne.  

Anonymkode: bfd71...942

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vurdert, for jeg er ikke noe glad i feeden og alt tullet som befinner seg der. Men samtidig liker jeg å følge med på grupper, har chatten som er lettvint å bruke osv. 

Skrevet

Måtte opprette en profil pga noe jeg begynte med. Men etter en liten stund så er jeg så lei. Det gir meg ingenting og jeg skal slette min bruker snart. Facebook er ikke noe for meg i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Har slettet meg både fra FB og IG. Bedre å heller konsentrere meg om mitt eget liv enn å bruke tid på å studere andres.

Anonymkode: 87ec9...062

• Liker 1
Skrevet

Tenkte å gjøre det men siden familien og noen venner bor laaangt unna meg, har jeg valgt å beholde den. Er kjekt å se hvordan det står til med de. Pluss andre ting som jobbrelaterte sider. 

Skrevet

Nei, jeg liker Facebook. Har bare familie og folk jeg kjenner godt der og kjenner meg absolutt ikke igjen i myten om at alt som postes er falskt og overlykkelig osv. Så jeg sletter ikke. 

Gjest 007_008_007
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har slettet meg både fra FB og IG. Bedre å heller konsentrere meg om mitt eget liv enn å bruke tid på å studere andres.

Anonymkode: 87ec9...062

Helt enig!

Skrevet

Jeg slettet Facebook for mange år siden. Jeg er 28 år. 

Anonymkode: c7acc...918

Gjest 007_008_007
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slettet Facebook for mange år siden. Jeg er 28 år. 

Anonymkode: c7acc...918

Du var smart :)

Skrevet

Sletta Facebook for 2 år siden. Har ikke angret et eneste sekund. Det er så deilig uten! Ikke har jeg instagram heller ( som Alle på min alder har) Jeg kommuniserer via snapchat jeg. Det holder i massevis.. 

Anonymkode: 90056...1bd

• Liker 1
Skrevet

Nei, kommer ikke til å slette, men bruker Facebook så lite som mulig. For meg er det først og fremst et arbeidsverktøy. 

Jeg har som prinsipp at jeg aldri legger ut bilder eller personlig info. Jeg er også svært nøye med hva jeg klikker liker på. De virksomhetene eller sakene som har fått liker-klikk fra meg, kan telles på to hender. 

• Liker 1
Gjest 007_008_007
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sletta Facebook for 2 år siden. Har ikke angret et eneste sekund. Det er så deilig uten! Ikke har jeg instagram heller ( som Alle på min alder har) Jeg kommuniserer via snapchat jeg. Det holder i massevis.. 

Anonymkode: 90056...1bd

Ja, "enkle" metoder er visst blitt glemt. Savner den gode gamle eposten jeg.

Skrevet

Facebook er slettet for lenge siden! Jeg har Instagram men er ikke noe jeg er avhengig av.. Jeg har begynt å ringe folk jeg.. Og god gammeldags sms. Og noen snapper.. Deilig! Jeg er sååå lei av andres liv.. 

• Liker 1
Gjest 007_008_007
Skrevet
2 minutter siden, Gumman87 skrev:

Facebook er slettet for lenge siden! Jeg har Instagram men er ikke noe jeg er avhengig av.. Jeg har begynt å ringe folk jeg.. Og god gammeldags sms. Og noen snapper.. Deilig! Jeg er sååå lei av andres liv.. 

Enig med deg også. God gammeldags SMS og ikke minst en telefonsamtale - gull verdt og mye bedre kontakt med folk.

Skrevet

Har bare vært på Facebook i litt under tre år. I utgangspunktet ville jeg ikke, og prøvde lenge å stå i mot presset. Det endte likevel med at jeg måtte opprette Facebook-profil da jeg ble med i styret i en frivillig forening. 

Sånn jeg bruker Facebook nå, er det stort sett til å utveksle informasjon i forbindelse med aktiviteter og frivillige oppgaver jeg har. Det hender også jeg bruker Facebook for meldinger til familie og venner, men foretrekker SMS. 

Skrevet

Den eneste grunnen til at jeg fremdeles er på Facebook er at jeg er medlem av et par foreninger og lag som kun legger ut informasjon i Facebook-grupper. Er du ikke på facebook, så får du ikke informasjon om endringer av møtetidspunkt o.l.

Men jeg har kun Facebook på iPaden, ikke på telefonen. Og jeg er ikke pålogget 24/7. Logger meg på et par ganger i uka for å se om det er noe nytt, og legger sjelden/aldri ut noe selv. Min far på 75 år er mer aktiv på Facebook enn meg...

Anonymkode: 94d25...220

Skrevet

Jeg var omvendt, fikk ikke meg Facebook før i fjor når jeg var 30. Jeg fikk sjokk og måtte bare le og slette hele greia etter noen dager. Enkelte av mine venner og bekjente hadde redigert så mye på sine liv og utseende på nettet at jeg knapt kjente det igjen. Så folk trykke liker og hjerter på folk de ikke kjenner godt nok in real til å tørre å si hei til på gata. Jeg slettet meg fort og kjente at jeg orket ikke sånn falsk verden. Ble også litt vel obs på oppmerksomhetsbehovet enkelte har..!

Anonymkode: 5dd89...638

• Liker 3
Skrevet

Kunne gjerne tenkt meg å bruke mindre tid der, men er dessverre nødt til å være der pga av alle gruppene jeg er med i og får informasjon i (jobb og hobby). MEN! jeg har skrudd av varsler, slik at jeg selv velger når Facebook skal ta min oppmerksomhet.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Gumman87 skrev:

Jeg liker å ringe, og sende tekstmeldinger, og om folk ikke vil holde kontakt med meg på den måten,  skal de få slippe det i det hele tatt. Blir ofte spurt om ikke å få facebook fordi det er så  mye lettere å holde kontakt. Tull, det er ikke lettere å holde kontakt, det er lettere for dem å oppdatere meg på alt de gjør uten å taktisk måtte ta kontakt for å si det. Facebook er ikke skapt for nære eller personlige relasjoner, det er en scene hvor du opptrer og folk ser på deg. 

Anonymkode: 5dd89...638

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...