Gå til innhold

Begge foreldrene har jobber de må være borte. Kan jeg kreve litt regler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har to barn. En på 16 og en på 20. Han jobber borte fra søndag kveld til torsdag kveld. Mor til barna jobber borte i to uker, og så ha tre uker hjemme. De har 50/50.

Da faller noe av samværet meg, mor har ordner familie til å være sammen med ungdommene når hun er på jobb og skal ha de. 

Så til problemet. Ungdommene er ikke vant til å gjøre noe hjemme. Så jeg får endel ekstra jobb med rydding som jeg begynner å synes er litt urimelig. Har prøvd å ta dette opp når far/mor har hatt jobber i nærheten, men da har det bare blitt til at far skal ta dette selv, at de heller ikke gjør ting hos mor, så da skal de ikke det hos oss heller.

Nå har jeg lyst til å sette et krav om at jeg kan be de rydde etter seg, som feks å sette inn i oppvaskmaskin, gå til ting som er 5-10 min unna, legge tøy i skittentøyet osv. Redd det blir diskusjon, men når jeg plutselig står i en situasjon hvor de er så mye alene sammen med meg, så vet jeg ikke hvor lenge jeg gidder om det ikke blir noen regler. 

Hvordan bør jeg legge frem dette uten å fremstå som vanskelig og den «slemme» stemor? 

Anonymkode: 2915d...86b

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes far bør legge det frem. Og arbeidsoppgave du legger frem er jo et absolutt minimum, de bot jo ikke på hotell. Ungdommen på 20 skal vel kanskje også snart flytte ut og kan betale litt husleie? 

• Liker 33
Skrevet

Du spør far hvordan han har tenkt at deres "behov" skal betjenes mens han er borte.

De trenger en praktikant eller en au pair eller tilsvarende om det er et prinsipp at de ikke skal løfte en finger. Kanskje en ungdom i nabolaget kan rydde bordet etter dem, plukke opp skittentøy, følge til aktiviteter osv.

• Liker 25
Gjest BearMama
Skrevet

Enten får far skaffe en personlig tjener til barna eller så følger de dine regler i ditt hjem når han er fraværende. Ferdig snakket.

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Har to bonusbarn her i huset, og jeg har ingen problemer med å snakke direkte til dem begge. Begge er tenåringer og den dagen jeg blir den onde stemoren fordi jeg ber de ta ut av oppvaskmaskina, den dagen løfter jeg ikke en finger mer for noen av dem. Dette vet de også, vi gir og tar her i huset, alle må delta for at ting skal fungere. 

Behandler de nøyaktig på samme måte som jeg ville gjort om de var mine egne. Med både kjærlighet og oppdragelse, på godt og vondt. Passer alltid på å gi mer ros enn kritikk, de hører faktisk mer på meg enn de gjør på mor og far. 

Skrevet

Far ukependler, og du lurer på om du kan sette regler når du er "barnevakt"?

Selvfølgelig kan, og skal, du det!

Alle husholdninger har husregler som både barn og voksne må følge, hvorfor skal skilsmissebarn slippe unna bare fordi foreldrene er fysisk og/eller mentalt distanserte?  

Du driver husholdningen i foreldrenes fravær, og da er det dine regler som gjelder.  Godtar de ikke reglene for husholdningen må foreldrene finne andre løsninger de dagene/ukene de er borte.

Anonymkode: 8fa33...ece

• Liker 21
Skrevet

Og angående hvordan du skal legge det frem.

"Alle husholdninger har husregler, og i denne husholdningen deler vi på oppgavene.  Alle rydder etter seg selv, rydder inn og ut av oppvaskmaskinen, vasker klær, og lager middag.  Vil dere at vi skal sette opp en liste over hvem som gjør hva, og når, eller skal jeg si i fra til dere hva som må gjøres?"

• Liker 7
Skrevet

Dette er jo ikke engang "barn" i den forstand, men unge voksne. Hadde de vært 5 og 7 så hadde det blitt noe annet. Enten får de bidra med det bittelille du ber om ellers får far komme å passe dem selv. Du er da ikke hans au pair heller. 

Anonymkode: d38cd...b86

• Liker 7
Skrevet

Skulle da tro at når de var 16 og 20 år så hadde de vett nok selv til å ta i et tak. Rydde etter seg selv og sette brukt servise i oppvaskmaskinen har sønnen min gjort siden han var 3 så da skulle man tro at ungdommer på 16+ klarte dette.

Hva i all verden har foreldrene bedrevet all den tid de skulle lært barna sine helt grunnleggende ferdigheter?

• Liker 10
Skrevet

Har han "samvær" med en 20-åring? På tide å flytte for seg selv?

Anonymkode: 4886f...02e

• Liker 18
Skrevet

ingen som reagerer på at barna er 16 og 20 år??  problemstillingen hadde vert grei om ti var 9 og 13 liksom...

Anonymkode: 5764e...907

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ingen som reagerer på at barna er 16 og 20 år??  problemstillingen hadde vert grei om ti var 9 og 13 liksom...

Anonymkode: 5764e...907

Problemstillingen er like reell selv om barna er store, og i dette tilfellet voksent.  Det voksne barnet bor i kollektiv med stemor 8-12 dager i mnd, og må gjøre sin andel.

Når foreldrene har sviktet med oppdragelsen må andre i kollektivet ta belastningen med å instruere i skikk og bruk innad i husholdningen. 

• Liker 3
Skrevet

"Jeg trenger litt hjelp i huset" - ikle verre enn det.. Be dem om å hjelpe deg.. Behandle dem som voksne mennesker.

Hvis de ikke vet hvordan vaskemaskinen fungerer så vis dem det. Si at du gjerne hjelper dem, men at du gjerne vil at de øver seg på å vaske sitt eget tøy.

Og så sier du at du har en del vondt i ryggen for tida, så hvis dere kan gjøre det sånn at den ene uka så støvsuget den ene huset en fast dag, så vasker den andre badet. Og så bytter dere på. Ikke si det som et spørsmål, men som er forventning. Som at de er to kompetente mennesker som selvsagt hjelper til der de må for at det skal gå rundt. 

Anonymkode: 97986...33b

Skrevet

Er rystet over at det ikke allerede er en selvfølge for de her ungdommene at de skal bidra  i hjemmet.  

Jeg hadde ikke akseptert dette fra hverken egne eller andres barn. 

Er det virkelig sånn det skal være for dagens unge? Ikke rart de ikke eier arbeidsmoral og er late som skam. 

Anonymkode: 4656c...4f0

• Liker 9
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg trenger litt hjelp i huset" - ikle verre enn det.. Be dem om å hjelpe deg.. Behandle dem som voksne mennesker.

Hvis de ikke vet hvordan vaskemaskinen fungerer så vis dem det. Si at du gjerne hjelper dem, men at du gjerne vil at de øver seg på å vaske sitt eget tøy.

Og så sier du at du har en del vondt i ryggen for tida, så hvis dere kan gjøre det sånn at den ene uka så støvsuget den ene huset en fast dag, så vasker den andre badet. Og så bytter dere på. Ikke si det som et spørsmål, men som er forventning. Som at de er to kompetente mennesker som selvsagt hjelper til der de må for at det skal gå rundt. 

Da sier du vel samtidig at det er din jobb?

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Illuminatum skrev:

Da sier du vel samtidig at det er din jobb?

Syns du virkelig det? Syns det høres ut som noen som eier husetpg har to personer der som må gjøre sin del. Alle hjelper hverandre liksom.

Er de ikke interessert i å hjelpe så flytter de vel. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du virkelig det? Syns det høres ut som noen som eier husetpg har to personer der som må gjøre sin del. Alle hjelper hverandre liksom.

Er de ikke interessert i å hjelpe så flytter de vel. 

Ja, men når du ber om hjelp så sier du at det er din oppgave.

Det å fordele oppgaver til alle som bor i huset er noe helt annet.

• Liker 10
Skrevet

Jeg hater husarbeid så de måtte stilt opp. Jeg hadde sagt at nå er vi tre, da må alle gjøre noe og ta ansvar. Hvis ikke får far ta seg av alt når han kommer tilbake, og "det ønsker vi vel ikke". Hører de ikke etter hadde jeg laget arbeidslister over fordeling. Det er på tide at de lærer seg helt elementære ting. Også med tanke på at de en dag vil flytte hjemmefra og få seg kjærester og samboere. 

Lær dem grunnleggende matlaging også. Si at du gjør det for deres egen del, men også fordi de er å regne for unge voksne. 

• Liker 1
Skrevet

Barna er såpass voksne at dere kan begynne med familieråd, hvor dere diskuterer hva som er rimelig. I en sånn setting blir det vanskeligere å isje bort ting. Men du må være åpen for at også andre i familien kan ha saker de ønsker å ta opp i familirådet, og da bør du være lydhør, og ta innspillene alvorlig.

Anonymkode: cd469...b33

Skrevet

Jeg mistenker at det blir lettere sagt enn gjort for ts å få "barna" til å delta i husarbeid, så lenge foreldrene ikke stiller seg bak det. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...