Gå til innhold

Kan det være melken hun reagerer på eller er det noe annet?


Sitri

Anbefalte innlegg

Det ser ut som om at vår datter reagerer på melk i perioder.

Sist gang det skjedde, så gikk vi til legen ( det var enten rett før jul eller i begynnelsen av året, er ikke sikker ) og gjorde som han sa. Kuttet ut melk og produkter som inneholdt melk. Det ble bedre og det gikk også bra når vi begynte med melk igjen.

Da fikk hun H-melk. Nå får hun lettere lettmelk.

Og når hun reagerer på både H-melk og lettere lettmelk, da må det vel være noe?

Men det skaper jo litt problemer for oss, for favorittpålegget hennes er Nugatti og hun liker å drikke melk.

Hun kan spise annet pålegg på skiven, men hun må ha melk. I følge henne selv :wink:

Vi kan ikke drive på med dette i lengre perioder der vi kutter ut melken for en stund og så begynner på an igjen og så skjer det samme igjen. Og nå begynner jeg å bli temmelig lei dette.

Dette problemet ( med løs mage noen dager og bæsjebleier som stinker sur, gammel melk ) har holdt på en stund, sikkert 1 år i perioder.

Jeg fikk diagnosen melkeallergi når jeg var 2 år.

Og jeg kan ikke hjelpe for at jeg mistenker sterkt at hun har en eller annen form for melkeallergi, men legen kommer vel til å si det samme igjen og det irriterer meg, for jeg VIL at det skal bli tatt en test på melkeallergi på henne. Og hvis det ikke er det, ja da kan vi utelukke det.

Men jeg kan jo ikke bare marjsere inn på kontoret til henne.

Men vi skal til legen på helsestasjonen 9 September og jeg kan jo spørre legen om dette i tillegg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lilletroll

Først og fremst....du må gjerne ta en test på barnet ditt, men den behøver ikke nødvendigvis å fortelle deg sannheten...vi har en datter som har vært på sykehuset for utredning av melk. Prøvene viste ingenting, men hun reagerer fortsatt når hun får i seg melk(magevondt) Datteren vår er så liten at hun ikke savner melk på noen måte, men sånn som for ditt barn så finnes det erstatning for melk. F.eks rismelk (som faktisk er veldig godt) og ellers varianter du kan få kjøpt i helsekost. Det koster mer enn vanlig melk(20-25kr literen) og er søtere. Er hun glad i sjokoladepålegg kan kanskje sjokade være et alternativ, for den er det ikke melk i. Er en utfordring å ha et barn med allergier, men det går som regel bra:) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Jeg ville ha bestillt time hos en spesialist ...... jeg fikk store problemmer med å holde meg våken og besvimte når jeg sto opp på morningene,hadde mye vondt i hode og konstant bihulebetennelse....

Tok alergi tester ,men de ga ikke noe utslagg....ut i fra dem og legen var jeg ikke alergisk....skulle ta meg inn på Ct skan på haukeland for de trodde jeg hadde svuls eller lignende i hode....

Så Gikk jeg til en spisialist på område asma og alargier,da viste det seg at jeg var alergisk mot omtrendt all pollen,hus støv,mid og syrlige matvarer.....

Så ta kontakt med en spesialist på område da skal du se at du får en diagnose....

lykketil klem fra Lotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun må ha melk så prøv med maismelk. Det finnes i enkelte butikker. Bl.a Meny. Kanskje det kan hjelpe dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Når noen reagerer på melk er det som regel ett av to følgende problemer som oppstår:

1) Barnet tåler ikke melkesukker (laktose). Det kan rettes på ved å bruke laktoseredusert lettmelk, som fås kjøpt i mange dagligvarebutikker. Hvis hun heller ikke tåler denne melka, er det sannsynlig at...

2) Barnet tåler ikke melkeproteiner. Hvis barnet bare "må ha det".... som Tine reklamerer med.... prøv da med noen av de alternativene som har blitt foreslått her, soyamelk, rismelk e.l. Hvis det går greit, er du og prinsessa kvitt et problem. hvis hun fortsatt reagerer kraftig, ville jeg ha fått allergitestet henne.

Mange eksperter mener at vi ikke direkte trenger melk, så jenta di overlever nok fint uten, bare kosten ellers er variert nok. Noe annet er det, som du sier, når jentungen er veldig glad i melk og "må" ha det til brødskiva. Da er trivsel og matlyst viktige faktorer å ta hensyn til.

Jeg var fryktelig dårlig pga. melk for noen år siden. Kutta ut alle melken og ble vips bra i magen. Etter å ha holdt meg unna melk LENGE, kan jeg nå drikke litt, en caffe latte eller et enkelt melkeglass noen ganger i uken. Blir det mer enn det, er det på'n igjen. Flere enn vi tror sliter med laktoseintoleranse eller melkeproteinallergi. Slet i flere år med magen, og hadde bare så vanskelig for å komme på at melka kunne være et problem. For alle "normale" drikker jo melk, og det er jo sunt....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Kan bare henge meg på hera (men jeg bruker som regel min lille "kvote"til å få i meg ekte flöteis, jeg da, serlig på sommeren!).

Det er også viktig å vite at laktoseintolleranse ikke er en allergi (men intolleranse!!), og vil derfor ikke synes på noen test, her får man helt enkelt fölge sin egen mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

PÅ Apoteket får kan en kjøpe tabletter/dråper som heter Kerutabs. Disse er til bruk ved Laktose intollerans. De hjelper kroppen å spalte melksukkeret til sukker. De er litt dyre ca 3 kr stk. Men kjekke å ha å ty til når en er på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...