AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #1 Skrevet 5. februar 2019 Blir dere noen gang bekymret for helsen til dem? At de ikke tenker langsiktig hvor helsefarlig situasjonen deres er? Jeg har ei venninne som er såpass stor at hun nok veier det dobbelte av hva hun burde, og med tanke på at hun er tidlig i 20-årene så er jeg redd hun ikke innser hvor farlig dette er. Jeg tør ikke henvende meg til andre heller, for det kan tolkes som slemt, men jeg tror det er andre også i vennegjengen som er bekymret. Blir bare så usikker på om jeg burde ta det opp eller ikke, men hun virker veldig sånn at hun skal være kul og spøke bort det som handler om vekten og matinntak, og skjule det som selvironi og humor på egen bekostning, mens jeg bare blir uvel av tanken på at hun kan bli alvorlig syk med mindre hun gjør grep. Anonymkode: 81206...076
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 5. februar 2019 #2 Skrevet 5. februar 2019 Jeg tenker at voksne mennesker har ansvar for eget liv. De vet mest sannsynlig at det kan være helseskadelig men mulig er det genetikk, sykdom, medisiner eller uheldig livsstil som har forårsaket tilstanden
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #3 Skrevet 5. februar 2019 Hun er nok selv klar over at hun er overvektig og trenger ikke at noen forteller henne det. Kanskje hun ikke er klar for å gjøre noe med det enda, eller kanskje hun er i ferd med og gjøre noe. Men for at hun skal kunne slanke seg med et vellykket resultat så må hun ville det selv. Anonymkode: 7add1...d2e 15
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #4 Skrevet 5. februar 2019 Alle innser nok hvor farlig det er, men det er ikke nok i seg selv til å ta grep. Hadde man visst hva som var nok til sette en person i stand til å ta grep, hadde det vært standard prosedyre hos fastlege, i rådene fra Helsedirektoratet osv. Mennesker har fri vilje, og vår evne til å tenke rasjonelt er begrenset. Anonymkode: 4b253...fb4 1
Gjest INGNTNG Skrevet 5. februar 2019 #5 Skrevet 5. februar 2019 Jeg anser ingen av vennene mine som dumme eller uopplyste. På samme måte som at røykerne vet at røyking dreper, så vet overvektige mennesker at fedme kan gjøre det samme. Det skal med andre ord mye til før jeg konfronterer venner med den slags uvaner, det må isåfall være hvis jeg tror de har mistet kontrollen fullstendig og ikke ser sin egen situasjon helt klart. At venninnen din bruker humor for å håndtere tanker om vekten sin, betyr ikke at hun ikke innser alvoret. Kanskje heller tvert i mot.
Gjest O.G. Skrevet 5. februar 2019 #6 Skrevet 5. februar 2019 6 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Jeg tenker at voksne mennesker har ansvar for eget liv. De vet mest sannsynlig at det kan være helseskadelig men mulig er det genetikk, sykdom, medisiner eller uheldig livsstil som har forårsaket tilstanden Dette.
Husholdning1 Skrevet 5. februar 2019 #7 Skrevet 5. februar 2019 (endret) Voksne mennesker kan ta ansvar for sitt eget liv. Det er heller ikke alle som ønsker å leve til de blir steingamle. Endret 5. februar 2019 av Husholdning1
Perle Skrevet 5. februar 2019 #8 Skrevet 5. februar 2019 (endret) Ja, på begge spørsmålene. Andre spiser for lite men drikker for mye. Kjenner også de som ikke tar ikke medisinene sine, og de som tar ALLE medisinene sine. På én gang. Mens de drikker. Igjen, ja bekymret kan en jo være, men jeg noe med det? NEI. Hadde ikke tolerert at andre la seg opp i mine vaner eller uvaner heller. Endret 5. februar 2019 av Perle
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #9 Skrevet 5. februar 2019 Alle overvektige er klar over akkurat det Hi. At du poengterer det vil ikke hjelpe. Du får heller prøve å få henne med på trening eller annen aktivitet. Jeg har såpass selvinnsikt at jeg veit jeg er overvektig. Jeg har hvert det halve livet pga uforutsett sykdom som ikke er relatert til overvekt. Hvis mine venner hadde begynt å ta alvorsprater med meg ville jeg faktisk blitt skuffet for da kjenner de meg tydeligvis ikke godt nok. Men nå veit jeg at minne venner ikke ville gjort det. Tross min overvekt så trener jeg fire ganger i uken, går en mil om dagen og er i god form. Ingen sykdommer eller plager pga overvekt. Men jeg er alt for glad i kose meg med mat så derfor står vekta stille. Men så lenge jeg har det bra med meg selv. Anonymkode: 3f92e...dd4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #10 Skrevet 5. februar 2019 Har venner som er overvektige og har omgått mennesker gjennom årene som er overvektige også. Jeg sa aldri noe, jeg trente mye og mange av dem lurte på om de kunne bli med og jeg sa ja hver gang, selvom de følte seg mer komfortable å dra til treningssentrene på de tidene det var minst folk. Det passet ikke helt perfekt for meg da men jeg sa fortsatt ja, for meg var det bare hyggelig å ta litt hensyns så jeg hadde noen å trene med. Men si noe har jeg aldri gjort, bare en gang egentlig. Grunnen er vel fordi de vet godt at de er overvektige, så med mindre noen spørr meg og hjelp så lar jeg de kjøre sitt eget løp. Den ene gangen jeg sa ifra var etter at jeg ble gravid. Ei god venninne av meg hadde prøvd å få barn i 5 år så hun gratulerte meg ikke engang over graviditeten. Pratet med henne og fant nå ut fort hvorfor hun lot det gå utover meg og var så negativ over at jeg var gravid. Snakket lenge med henne, og da ba jeg henne faktisk prøve å gå ned i vekt. Misunnelsen tok dessverre knekken på vennskapet da hun ikke gratulerte eller dukket opp engang etter at barnet ble født. Men pratet normalt om alt annet som om mitt barn ikke eksisterte. Da fikk jeg nok for det var jo ikke min feil, men ja det er faktisk den eneste gangen jeg har påpekt vekta hennes for henne. Husk at de har mange som sier noe allerede, lege osv og da trenger de strengt tatt ikke at venner også sier noe. De vet selv at mange tenker det. Så vær heller bare en venn, om du trener så kan du spørre de om dem vil være med, ingenting mer eller mindre. Anonymkode: f5193...41b 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #11 Skrevet 5. februar 2019 Nei, jeg tenker ikke at de trenger at jeg legger meg opp i deres helse. De er fullstendig klar over at de er overvektige. Anonymkode: e9fbc...c29 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #12 Skrevet 6. februar 2019 De overvektige jeg kjenner er ganske klar over farene, og de har alltid en plan klar men sliter med å gjennomføre. Om de tar opp temaet så spør jeg de spørsmål uten å belære eller få de til å føle seg dumme. F.eks hadde jeg en studievenninne som prøvde lavkarbo eller noe, da spurte jeg om hvilken mat hun brukte, om hun kjente noen forskjell, hva planen er videre osv. Spørsmål der de reflekterer over produktivitet og erfaringer. Noen ganger snakker de om å trene/gå tur, jeg sier at de bare må ta kontakt om de vil ha selskap men det har ikke skjedd til nå. Bekymrer meg ikke, hvem som får leve eller være friske hele livet er opp til tilfeldighetene, så det gidder jeg ikke å tenke på. Er mer bekymret for de som glor i telefonen hele døgnet. Anonymkode: e6ba8...ffc
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #13 Skrevet 6. februar 2019 Har du ikke noe annet å bry deg om? Anonymkode: 0f096...ecc
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #14 Skrevet 12. februar 2019 Hvorfor er det så forbanna viktig for enkelte å legge seg opp i hvordan andre har valgt å leve sine liv ? Anonymkode: 5ffa6...d6b 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #15 Skrevet 13. februar 2019 Det at du bryr deg viser at du er en god venn💖 Fedme er en folkesykdom og folk blir stadig større og større noe som er skremmende å se på. Helsevesenet bruker penger på folk fordi de ikke klarer selv å styre hva de putter i munnen og hvor ofte. Jeg forstår ikke folk som sier at du ikke skal bry deg. De hadde vel ikke sagt det om det var snakk om feks alkoholisme? Anonymkode: 5c210...2e0 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #16 Skrevet 13. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det at du bryr deg viser at du er en god venn💖 Fedme er en folkesykdom og folk blir stadig større og større noe som er skremmende å se på. Helsevesenet bruker penger på folk fordi de ikke klarer selv å styre hva de putter i munnen og hvor ofte. Jeg forstår ikke folk som sier at du ikke skal bry deg. De hadde vel ikke sagt det om det var snakk om feks alkoholisme? Anonymkode: 5c210...2e0 Man kan helt fint bry seg uten at det betyr at man må "ta opp" alle mulige uvaner som venner sliter med. Sammenligningen med alkoholisme blir VELDIG søkt. Anonymkode: 623b3...830 1
Gjest Vanlig fyr Skrevet 13. februar 2019 #17 Skrevet 13. februar 2019 On 2/5/2019 at 1:19 AM, AnonymBruker said: Hun er nok selv klar over at hun er overvektig og trenger ikke at noen forteller henne det. Kanskje hun ikke er klar for å gjøre noe med det enda, eller kanskje hun er i ferd med og gjøre noe. Men for at hun skal kunne slanke seg med et vellykket resultat så må hun ville det selv. Anonymkode: 7add1...d2e Jo yngre man er jo lettere er det å gå ned i vekt, så hvis hun er i tidlig 20 årene så burde hun benytte sjansen. Det kommer til å bli 10x vanskeligere å gå ned i vekt etter at hun har rundet 30 eller 40.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #18 Skrevet 13. februar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan helt fint bry seg uten at det betyr at man må "ta opp" alle mulige uvaner som venner sliter med. Sammenligningen med alkoholisme blir VELDIG søkt. Anonymkode: 623b3...830 Nei,den er ikke søkt i den hele tatt. De er syke og spiser seg til sykdommer. De heier på hverandre om hvem som er feitest mulig. Tenk deg en anorektiker som snakker om beauty at all sides....hadde blitt oppstyr. Men tjukkasen som er ekstremt overvektige skal hylles? Hylles fordi de koster samfunnet mye penger og krever alt av tilrettelegging? Buhuhu får ikke den feite ræva mi på et flysete så må betale for to...buhuhu...slank deg for faen. Anonymkode: 5c210...2e0 2
Thyra Skrevet 15. februar 2019 #19 Skrevet 15. februar 2019 Alle vet at overvekt kan være farlig, og en person som veier dobbelt så mye som hen burde, vet selvsagt godt at hen er overvektig. Det er neppe noen vits i å ta opp noe som er så åpenbart. Man vet gjerne heller ikke årsaken til at vedkommende er såpass overvektig. For alt du vet kan det hende hun er veldig bevisst på hva hun spiser og hun ville ha veid enda mer om hun ikke var det. 1
Thyra Skrevet 15. februar 2019 #20 Skrevet 15. februar 2019 På 13.2.2019 den 19.08, AnonymBruker skrev: Nei,den er ikke søkt i den hele tatt. De er syke og spiser seg til sykdommer. De heier på hverandre om hvem som er feitest mulig. Tenk deg en anorektiker som snakker om beauty at all sides....hadde blitt oppstyr. Men tjukkasen som er ekstremt overvektige skal hylles? Hylles fordi de koster samfunnet mye penger og krever alt av tilrettelegging? Buhuhu får ikke den feite ræva mi på et flysete så må betale for to...buhuhu...slank deg for faen. Anonymkode: 5c210...2e0 Jeg opplever ikke at ekstremt overvektige blir hyllet. Det er snakk om å akseptere dem som de er og behandle dem med respekt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå