Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier og har ikke fått tilsendt regning for NRK-lisens. Huseier fikk tilsendt og har nå sendt denne til oss siden han bor i utlandet. Lurer bare på hva som er vanlig/riktig prosedyre her. Er det slik at lisensen følger huset, og vi skal betale hans lisens, eller burde vi gi beskjed til NRK om at vi ikke har fått regning/droppe det. 

Anonymkode: 621cf...778

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leier dere en leilighet i huset? Bor huseier i huset til vanlig? Hvems navn står på fakturaen?

Anonymkode: 3b1f6...df7

• Liker 1
Skrevet

Er du registrert eier av en TV skal du betale lisens. Huseier betaler sin lisens, du betaler din.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Leier dere en leilighet i huset? Bor huseier i huset til vanlig? Hvems navn står på fakturaen?

Vi leier huset. Huseier bor i utlandet og har gjort det i mange år. Hans navn står på fakturaen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi leier huset. Huseier bor i utlandet og har gjort det i mange år. Hans navn står på fakturaen.

Hans navn: Hans faktura! Hans ansvar.

Anonymkode: cf0ec...77f

Skrevet

Hvem eier tven da?

Det huseier som får pes om regningen ikke blir betalt. Er den ikke betalt enda kommer det gebyr på 250 og renter i tillegg. 

Jeg VET IKKE, men vil tro at det er huseier som skal betale denne. Hvis han ikke ønsker å betale den må han si opp lisensen hos NRK, men han må fortsatt betale for denne terminen tror jeg.

Gjest theTitanic
Skrevet

Står hans navn på fakturaen bør han betale den. Men hvorfor ha en lisens i sitt navn når man ikke bor her til lands er helt merkelig. Hvis du kjøper deg en TV så må du opprette lisens i ditt navn. Skal du da betale både hans faktura og din? Eller skal du la være å noen gang kjøpe ny TV?

Skrevet

Hans navn: Hans faktura! Hans ansvar.

Anonymkode: cf0ec...77f

Dette er riktig, men avhengig av hva slags type huseier er så er det vel ikke sikkert at forholdet blir så bra om man bare driter i regningen. Jeg tenker at dere er ansvarlig for egen lisens og huseier er ansvarlig for sin lisens, TS.

Skrevet

Ikke betal lisens i andres navn. Lisensbetaling er personlig og følger seeren/husstanden, ikke huseieren. Meld tilbake til huseier at dere betaler egen lisens (og meld fra til NRK så dere får faktura). 

• Liker 2
Skrevet

TS her. Har TV, men har altså ikke fått regning. Da er vel det en glipp, eventuelt er regningen min på avveie. Kjøpte TV da jeg bodde i utlandet, så den er kanskje ikke registrert her i norge. Kan det være grunnen?

Skrevet

TS her. Har TV, men har altså ikke fått regning. Da er vel det en glipp, eventuelt er regningen min på avveie. Kjøpte TV da jeg bodde i utlandet, så den er kanskje ikke registrert her i norge. Kan det være grunnen?

Ja, det er nok grunnen. Du er selv pliktig til å melde fra. 

• Liker 1
Skrevet

Lisensen følger personer, ikke huset. Så du skal IKKE betale den. Du får din egen. Si at du nå leier 2. Etasje i et hus, og han bor egentlig i første. Skal dere får hver deres regning. 

Anonymkode: 469ff...042

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Glitnir skrev:

Ja, det er nok grunnen. Du er selv pliktig til å melde fra. 

Aha. Takk for svar. Det gir mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...