BritElin Skrevet 10. april 2005 #1 Skrevet 10. april 2005 Sliter veldig med å få eldste i seng til det som jeg kaller normal-tid, synes at i ukedagene når det er skole at 21.30 er leggetid, men hun drøyer og drøyer og er sjelden i seng før 22.00. (Er vrak å få opp om morgenen, bruker som regel 30min på å komme seg ut av senga). I helga synes jeg at 22.30 er rimelig leggetid men det er hun jo også helt uenig i. (Hun er nettopp fylt 12)Vi har småbarn som våkner tidlig, og jeg og faren legger oss som regel rundt midnatt i helga og ca 23.00 i ukedagene. Noe som har synspunkter?
Pasha Skrevet 10. april 2005 #2 Skrevet 10. april 2005 Nå har jeg ikke barn selv... men jeg husker fra jeg var 12 år.. da gikk jeg å la meg mellom 21 og 22.. var ikke noe sånn at jeg måtte legge meg da, men jeg valgte å gjøre det da jeg viste jeg skulle tidlig opp,,og da trengte jeg den søven...(vel var like trøtt uannsett,,) trur muligens at det ble senere på tirsdagskveldene da friends gikk (mener å huske at det gikk for 10 år siden da jeg var 12 og.. hmm) I helgene hadde jeg ingen faste leggetider mener jeg å huske, gikk å la meg når jeg følte før det... men det er jo mulig at jeg husker helt feil da
Dagoberta Skrevet 10. april 2005 #3 Skrevet 10. april 2005 Synes ti på hverdagene og halv elleve i helgene høres helt greit ut - skal innrømme at jeg ikke har barn som er så store selv, men tror dere bruker omtrent samme leggetidene som mine foreldre brukte
Gjest Gjesta Skrevet 10. april 2005 #4 Skrevet 10. april 2005 Min snart tolvåring har halv ti som absolutt siste frist på ukedagene. I helgene får hun være opp litt lengre, vi har ikke fast tid, men hun får ihvertfall se ferdig Idol på fredagene. Jeg mener at barn på barneskolen skal få være barn. Og mitt viktigste argument: Jeg vil ha noe å "gi" når hun blir litt større. Når hun er fjorten, og har lagt seg ti, halv elleve i flere år, når må hun inn og i seng da? Da åpner jeg heller for at hun kan utvide tiden når det virkelig trengs........
LilleMy Skrevet 10. april 2005 #5 Skrevet 10. april 2005 Er enig i Tex og synes som BritElin at 2130 er sent nok på skoledagene. Men som BritElin sliter jeg selv med akkurat det samme med vår 12 åring... - som slett ikke ser rettferdighet i at broren på 14 får være lenger våken....
Gjest Madeline Skrevet 10. april 2005 #6 Skrevet 10. april 2005 Jeg har også omtrent samme leggetider for min 12 åring som trådstarter. Han er i seng mellom 21.30 og 22.00 når det er skole dagen etter. I helger og ferier blir det litt lenger, men stort sett rundt 22.30. Er det noe spesielt som skjer kan det ble enda senere, men det er unntaket ikke regelen.
*Lene* Skrevet 10. april 2005 #7 Skrevet 10. april 2005 Min 11-åring er i seng 21.00, og får lese/se tv til 21.30. Da er det natta mørkt! Helger har vi ikke noe fast, men i snitt er han vel oppe til ca 22.45
Gjest Starya Skrevet 10. april 2005 #8 Skrevet 10. april 2005 11-åringen min får begynne å karre seg i seng når klokka er 21.30. Det trekker gjerne ut en stund. Han står uansett opp før vekkeklokka ringer. Hadde han vært en trøtting hadde jeg vært strengere med legginga. I helgene er han oppe til 23-23.30.
Dina Skrevet 12. april 2005 #9 Skrevet 12. april 2005 Min 11 åring legger seg 21:15 - 21:30 i ukedagene, og kl. 23:00 i helgene. Har han overnattingsbesøk i helgene får de ligge i sengen og skravle en stund etter kl. 23:00.... Han syns selvfølgelig selv at han legger myyye tidligere enn alle andre, og at jeg er kjempestreng!
Thomasine Skrevet 13. april 2005 #10 Skrevet 13. april 2005 Jeg har en tavle med maaange små lapper klippet ut av aviser/ukeblader. En fra Aftenposten er en oversikt over barns søvnbehov: Når barn er 7 år trenger de gjennomsnittlig 10 timer og 30 min søvn pr. døgn. Dvs at når min lillegutt legger seg 20.15 - 20.30 og står opp rundt 07.00 får han omtrent det han skal. Min lillegutt får jeg vanskelig opp av senga om han sover noe mindre, så her hjemme er tidene faste. ( ikke dager han ikke behøver stå tidlig opp!! ) Slik er resten av oversikten som går fra 1 uke gamle barn til 18 år gamle "ungdom"! Jeg starter på 7 år og vil noen ha de andre tallene er det bare å si i fra... :): 7 år - 10t og 30 min 8 år - 10t og 15 min 9 år - 10 t 10 år - 9t 45 min 11 år - 9t 30 min 12 år - 9t 15 min 13 år - 9t 15 min 14 år - 9t 15 år - 8t 45 min 16 år - 8t 30 min 17 år - 8t 15 min 18 år - 8t 15 min Vi har tenkt å øke sengeleggingstiden med 15 min får hvert år, dvs han er nå 7 år og legger seg 20.15, når han er 8 prøver vi på 20.30, 9 år 20.45 osv. Alt blir selvfølgelig ca-tider, men vi prøver... Ellers trenger alle ulik mengde med søvn og det må vel bare finnes ut av...
Gjest Madeline Skrevet 13. april 2005 #11 Skrevet 13. april 2005 Han syns selvfølgelig selv at han legger myyye tidligere enn alle andre' date= og at jeg er kjempestreng! Var noe kjent med den der... .
Gjest Sissi Skrevet 13. april 2005 #12 Skrevet 13. april 2005 Min snart 11-åring er i seng mellom 21.30 og 22 på ukedager, litt senere i helgene. Men prøver å ikke la det bli mye senere - da sliter han med å ta seg inn i gjen i uka som kommer. Iflg. statistikken som en eller annen kom med, får han litt lite søvn. Men - jeg ser at han fungerer (selv om han er grisetrøtt når han må opp) og jeg vet at han alltid har trengt mindre søvn. Allerede da han var baby sov han mindre enn "normalt". Jeg ser ikke for meg at tidene blir utvidet de nærmeste årene heller. Dvs. at mellom 21.30 og 22 blir de normale til han er langt oppi ungdomsskolen (men mulig det kun er er fromt ønske ) Det rare er imidlertid at han spretter opp glad og fornøyd i helgene, ikke mye senere enn han må opp på hverdager...... :o
BritElin Skrevet 14. april 2005 Forfatter #13 Skrevet 14. april 2005 Godt å se at jeg ikke er for streng med leggetidene (selv om poden mener noe helt annet). Når det gjelder time antallet som du hadde Thomasine så gjelder vel det for søvn og ikke den tiden ungene ligger i senga og leser eller diller med andre ting før de legger seg ned for å sove? Hun er veldig glad i å lese (heldigvis) og ligger minst 30 min med nesen i ei bok. Så jeg skal stå på mitt og få henne i seng når jeg bestemmer. Denne uka har hun gått i seng 21.30 og jeg merker hun er lettere å få opp om morgene.
Thomasine Skrevet 14. april 2005 #14 Skrevet 14. april 2005 Godt å se at jeg ikke er for streng med leggetidene (selv om poden mener noe helt annet). Når det gjelder time antallet som du hadde Thomasine så gjelder vel det for søvn og ikke den tiden ungene ligger i senga og leser eller diller med andre ting før de legger seg ned for å sove? Hun er veldig glad i å lese (heldigvis) og ligger minst 30 min med nesen i ei bok. Så jeg skal stå på mitt og få henne i seng når jeg bestemmer. Denne uka har hun gått i seng 21.30 og jeg merker hun er lettere å få opp om morgene. Ja, det gjelder søvn ikke "hviling"!! Men, alle er forskjellige, barn også, og vi trenger forskjellig mengde søvn.
Gjest Milah Skrevet 15. april 2005 #15 Skrevet 15. april 2005 Jeg har en tavle med maaange små lapper klippet ut av aviser/ukeblader. En fra Aftenposten er en oversikt over barns søvnbehov: Når barn er 7 år trenger de gjennomsnittlig 10 timer og 30 min søvn pr. døgn. Dvs at når min lillegutt legger seg 20.15 - 20.30 og står opp rundt 07.00 får han omtrent det han skal. Min lillegutt får jeg vanskelig opp av senga om han sover noe mindre, så her hjemme er tidene faste. ( ikke dager han ikke behøver stå tidlig opp!! ) Slik er resten av oversikten som går fra 1 uke gamle barn til 18 år gamle "ungdom"! Jeg starter på 7 år og vil noen ha de andre tallene er det bare å si i fra... :): 7 år - 10t og 30 min 8 år - 10t og 15 min 9 år - 10 t 10 år - 9t 45 min 11 år - 9t 30 min 12 år - 9t 15 min 13 år - 9t 15 min 14 år - 9t 15 år - 8t 45 min 16 år - 8t 30 min 17 år - 8t 15 min 18 år - 8t 15 min Vi har tenkt å øke sengeleggingstiden med 15 min får hvert år, dvs han er nå 7 år og legger seg 20.15, når han er 8 prøver vi på 20.30, 9 år 20.45 osv. Alt blir selvfølgelig ca-tider, men vi prøver... Ellers trenger alle ulik mengde med søvn og det må vel bare finnes ut av... Skulle vært gøy å se deg prøve å si til en 16-17-18 åring at han/hun må gå å legge seg.. Funker nok ikke på den måten, når de er så store bestemmer de det selv. Dessuten er søvnbehov individuellt.
Gjest norgecool Skrevet 28. oktober 2010 #16 Skrevet 28. oktober 2010 :sengekos:10 åringer burde legge seg kl 22:00 for att de skal få nok søvn
cilja Skrevet 28. oktober 2010 #17 Skrevet 28. oktober 2010 Skulle vært gøy å se deg prøve å si til en 16-17-18 åring at han/hun må gå å legge seg.. Funker nok ikke på den måten, når de er så store bestemmer de det selv. Dessuten er søvnbehov individuellt. Det er da ikke heller det som blir sagt. Alle skjønner at med 16-, 17- og 18-åringer kan man informere og oppfordre om hva man mener er best. Nei, vi er alle menneskedyr, og trenger alle sånn cirka like mye søvn. Det at enkelte sover mindre er fordi "systemet" har blitt forstyrret, og det resulterer i søvnmangel, som igjen resulterer i dårligere konsentrasjon, dårligere resultater på skolen, dårligere humør, dårligere søvn osv osv. Barn bør legge seg og stå opp til samme tid hele året (selvfølgelig bruker man sjønn til unntak). Soverommet skal ikke brukes som avstraffelse (dvs "spiser du ikke middagen din nå så åker du rett i seng for resten av dagen"). Soverommet skal være kjølig, mørkt og uten eletronisk underholding. Ikke så vanskelig som mange skal ha det til...
Beauté Skrevet 29. oktober 2010 #18 Skrevet 29. oktober 2010 11 åringen her i huset legger seg 21.00-21.30. I helgen er det mye lenger, kommer an på hva som skjer og hvor trøtt hun er.
Gjest BabyBlue Skrevet 29. oktober 2010 #19 Skrevet 29. oktober 2010 Skulle vært gøy å se deg prøve å si til en 16-17-18 åring at han/hun må gå å legge seg.. Funker nok ikke på den måten, når de er så store bestemmer de det selv. Dessuten er søvnbehov individuellt. Hvis jeg må stå opp kl. 06:00 legger jeg meg i 22 - 23 tiden. Noe senere enn det og jeg er som en zombie resten av dagen Trøtte skoleelever i 15 - 18 årsalderen er et stort problem etter hva jeg har lest i artikler og slikt. Ikke hjelper det at skoledagene er veldig krevende i den alderen og krever veldig mye oppmerksomhet fra elevene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå