Gå til innhold

Venninne med psykiske problemer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så sliten og føler meg så "oppbrukt" av ei venninne. Vi er begge i 30-åra og vært venninner i noen år nå, på tross av forskjellighetene våre. Hun er veldig stille, mens jeg er ganske utadvendt av meg. Vi var før i tiden mye ute sammen, og da begge som single. Hun ble ofte sint og sur om jeg fikk oppmerksomhet fra menn og kunne finne på å sende meldinger til personer jeg datet om mine feil og mangler. Hver gang vi var ute satt hun med nesa i telefonen, og kunne bli sint  (så sint at hun gråt og stormet av sted) for hver minste ting som skjedde når vi hadde drukket. 

Etter et år med "pause" fra henne på grunn av mye drama, så sa hun i høst at hun hadde oppsøkt hjelp og jobbet mye med seg selv - og var ikke like sint lenger. Da hadde jeg fått type, som jeg i dag er forlovet med. Vi har møttes noen ganger nå på nyåret for noen glass med vin. Hun har datet mye i 2019 og mye nå dette året. Men det går aldri veien. Hun blir sint når de åpner snapper uten å svare. Sender de lange sinte meldinger.

Så ble det drama igjen for to uker siden. Hun ba meg på vin for å snakke om han seneste hun datet. Hun hadde likt han godt, og uttrykte til han at hun ville de skulle bli eksklusive. Det ville ikke han, noe han hadde vært tydelig om når de startet å date. Men hun fortsatte å date han. Så hadde de visst vært ute sammen, pluss en kamerat av daten hennes. Hun hadde visst fått vibber fra denne kameraten at han var interessert i henne og sendte henne blikk. Så når vi møttes for å sladre om dette, så lurte hun på om hun skulle droppe den hun datet og sende en melding til kameraten - for hun tenkte han kunne være den rette for henne. Og han hun datet ville ikke være eksklusiv, var en drittsekk som lå med en haug av jenter. Så hun sendte melding til denne kameraten og de avtalte å møtes ute. Jeg ble ikke med, for jeg orket ikke byen den kvelden. Han ble visst med henne hjem, og de hadde sex. Dagen etter sendte hun melding til meg om at han hadde planer om å flytte til en eller annen storby for å jobbe. Så hun hadde skrevet en lang melding til han når han dro hjem at hun var villig til å flytte på seg og at hun var villig å gjøre det for han. Etter å ha møttes to ganger på fylla! 🙈 Han hadde bare svart at det var jo godt å vite. Senere hadde han skrevet melding om at han syntes det var best å ikke møtes noen flere ganger, for han følte ikke noe kjemi. Venninna mi ble pissed, og mente det var feil og skrev til han at det var dårlig å ikke gi han en sjanse. 

Og etter noen dager skrev hun til meg at hun var over han kameraten nå, og ville begynne å treffe han hun datet igjen, for hun likte visst han likevel. Og hun ville at jeg og forloveden min skulle møte han på lørdag ute. For han skulle ut, og selv om de ikke hadde avtalt å treffes tenkte hun at vi traff på han. Jeg sa vi måtte se det an, men at vi sikkert kunne være med. Det skulle jeg aldri sagt. For jeg endte opp med å måtte jobbe i helga, og orket ikke dra ut. 

Hun ble forbanna og syntes det var dårlig av meg å ikke ville treffe han hun dater. Dårlig venninne. Nå har hun stoppet å snakke med meg. Men jeg vet at om noen uker igjen så spør hun om å treffes.

Jeg er bare så sliten av henne. Hun blir så sint på meg, og på akkurat det område er jeg ganske følsom. Jeg elsker mennesker og gir ofte mer enn jeg får. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal takle denne dama. Jeg vet hun sliter mye med å være høy sensitiv, sinmeproblemer og diverse. Men nå for tiden er det guttedramaet som er det store. Det er som om hun er 14 år når det gjelder gutter. Hun har aldri hatt kjæreste og jeg er den eneste venninnen hun har. Jeg vet rett og slett ikke om jeg takler dette vennskapet lenger. Dette ble langt, men jeg måtte få en utblåsning  😅 

Noen råd? Noen som har noen lignende i livet sitt?

Anonymkode: 71767...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi.... dette hadde jeg ærlig talt ikke orket. En "venninne" som til stadighet får sånne sinneutbrudd, nærmest uten grunn? Hun virker ikke helt god i hodet, for å si det rett ut.

Du kan jo prøve og si fra til henne, at hvis hun prøver seg på det igjen, å få sinneutbrudd og skjelle deg ut, så er det over og ut med vennskapet deres. Da har hun fått en advarsel, har mulighet til å ta seg sammen, og kanskje tenker hun seg om to ganger før hun kontakter deg når hun er i dårlig humør. 

Jeg har tre gode venninner, og de har aldri prøvd å skjelle meg ut for noe lignende. En av dem kranglet jeg med i 1988, men det er alt :) Vi ble venner igjen raskt.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun får kjæreste, tror du hun kommer over den kneika da og begynner å endre fokuset? Altså, da blir det jo sikkert slutt på singel-drama-snakk. 

Men tror du hun finner noen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Har hun bedt deg om unnskyldning for sinneutbruddene?

Nei, det er jo det. Hun har aldri, aldri sagt unnskyld. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gent82 skrev:

Når hun får kjæreste, tror du hun kommer over den kneika da og begynner å endre fokuset? Altså, da blir det jo sikkert slutt på singel-drama-snakk. 

Men tror du hun finner noen??

Nei, ikke slik hun holder på. Hun er ei søt jente, for alle del. Men alltid sur og jeg tror hun skremmer en del gutter med mange meldinger og blir sint om de ikke svarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som at venninna de er litt desperat når det gjelder mannfolk. Kjenner meg igjen i det hun gjør. Forskjellen er at jeg var 16-18. 
Desperat etter å bli elsket, skifter fort fokus over på en en annen mann når det ikke går med forrige. 
Hun burde nok uten tvil være alene, rette fokus på seg selv. Kjenne på det å være alene, og være det til det kjennes greit ut å være alene. De aller fleste mannfolk blir skremt av slik oppførsel som venninna de har.. Med unntak av de som er desperate selv. 
Hadde det gått an å si til venninna de at du trenger litt avstand, litt tid for deg selv, fordi du ikke har det så bra selv? det er jo litt sannhet i det, når du blir sliten av henne. 

Anonymkode: 2e904...01f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke slik hun holder på. Hun er ei søt jente, for alle del. Men alltid sur og jeg tror hun skremmer en del gutter med mange meldinger og blir sint om de ikke svarer. 

Skjønner. Det blir tøft å forandre personligheten. Det er jo det hun må. Er dét mulig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Jaja, ditt liv som dørmatte .... 

Hadde aldri godtatt. Alle kan si unnskyld. Absolutt alle. Og du kan opplyse om at sånn oppførsel ikke er greit.  At man ikke kan styre seg er ille nok, men å være lei for det hjelper litt altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord blir hun sur hver gang hun får ett nei, en avvisning eller ikke nok oppmerksomhet? Det høres innmari slitsomt ut. 

Tror du enten må godta at hun er slik, kutte henne ut eller si noe. Ville gjort det siste, da har du iallefall prøvd. Den nyeste situasjonen er sikkert ok å begynne med. Du kan jo feks si at du ikke er enig i at du er en dårlig venninne fordi du måtte jobbe og ikke orket en gang, og at du selv ønsker venninner som viser forståelse for deg når du er sliten, og at du er skuffet over hennes reaksjon. Du kan selvfølgelig legge til at det at du ikke orket denne helgen, ikke betyr at du ikke ønsker å møte fyren en annen gang. Eller vent til hun tar kontakt, og si i fra da at du ikke orker å ha det sånn at du ikke kan si nei, uten at hun blir sur og kutter kontakt i flere uker. Så ser du hva hun svarer. Eller noe annet, bare du formidler at dette ikke er greit for deg. Ikke glem at dine behov også er viktig, og husk å si høyt hva du ønsker, og hva du ikke syns er greit. Hun er ikke tankeleser, og trenger nok tilbakemeldinger på oppførselen sin.

Ellers høres det ikke ut som hun er en god venninne for deg heller akkurat nå. Det er helt normalt blant voksne mennesker at man i blant ikke orker, og i min erfaring godtar andre dette, og blir ikke sure. Det handler jo om å vise forståelse for venner, selvom man er skuffet over at de avlyste (så lenge det ikke skjer stadig vekk da). 

Har opplevd noe lignende tidligere. Forsøkte å stå mer opp for egne behov, men det ble tatt dårlig i mot og vennskapet røyk. Vennskap skal være likeverdige, med gi og ta for begge. Ettersom venninnen din har forsøkt å få hjelp, tenker jeg hun tydeligvis ønsker å forandre seg. Så da er det alltids håp!

Anonymkode: 77abb...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har tilknytningsforstyrrelser, og mest sannsynlig trekk fra borderline. Tipper dere er relativt unge? Hun får mer selvinnsikt etter hvert som folk tar avstand fra henne. Innser da at feks. sinte meldinger ikke gjør at noen blir forelsket i henne, derimot trekker de seg unna. Men der og da skjønner man det ikke selv, fordi man har svikt i mentaliseringsevnen sin- evnen til å forestille seg hvordan andre fortolker ens oppførsel.

Jeg vil råde deg til å sette deg ned med henne og fortelle henne rolig og saklig at hun ikke oppnår det hun vil ha: kjærlighet, stabile relasjoner, vennskap- med den oppførselen. Hennes adferd er ikke hensiktsmessig for at hun skal få det hun vil ha, selv om hun tror det selv. Hun kan ikke kjefte seg til en kjæreste. Hun bør slutte med alkohol, og ALDRI sende meldinger når hun er full eller sint. Hun bør legge mobilen fra seg og jogge seg en tur slik at følelsene roer seg.  

Anonymkode: 4bbb8...56e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
På 4.2.2019 den 18.41, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så sliten og føler meg så "oppbrukt" av ei venninne. Vi er begge i 30-åra og vært venninner i noen år nå, på tross av forskjellighetene våre. Hun er veldig stille, mens jeg er ganske utadvendt av meg. Vi var før i tiden mye ute sammen, og da begge som single. Hun ble ofte sint og sur om jeg fikk oppmerksomhet fra menn og kunne finne på å sende meldinger til personer jeg datet om mine feil og mangler. Hver gang vi var ute satt hun med nesa i telefonen, og kunne bli sint  (så sint at hun gråt og stormet av sted) for hver minste ting som skjedde når vi hadde drukket. 

Etter et år med "pause" fra henne på grunn av mye drama, så sa hun i høst at hun hadde oppsøkt hjelp og jobbet mye med seg selv - og var ikke like sint lenger. Da hadde jeg fått type, som jeg i dag er forlovet med. Vi har møttes noen ganger nå på nyåret for noen glass med vin. Hun har datet mye i 2019 og mye nå dette året. Men det går aldri veien. Hun blir sint når de åpner snapper uten å svare. Sender de lange sinte meldinger.

Så ble det drama igjen for to uker siden. Hun ba meg på vin for å snakke om han seneste hun datet. Hun hadde likt han godt, og uttrykte til han at hun ville de skulle bli eksklusive. Det ville ikke han, noe han hadde vært tydelig om når de startet å date. Men hun fortsatte å date han. Så hadde de visst vært ute sammen, pluss en kamerat av daten hennes. Hun hadde visst fått vibber fra denne kameraten at han var interessert i henne og sendte henne blikk. Så når vi møttes for å sladre om dette, så lurte hun på om hun skulle droppe den hun datet og sende en melding til kameraten - for hun tenkte han kunne være den rette for henne. Og han hun datet ville ikke være eksklusiv, var en drittsekk som lå med en haug av jenter. Så hun sendte melding til denne kameraten og de avtalte å møtes ute. Jeg ble ikke med, for jeg orket ikke byen den kvelden. Han ble visst med henne hjem, og de hadde sex. Dagen etter sendte hun melding til meg om at han hadde planer om å flytte til en eller annen storby for å jobbe. Så hun hadde skrevet en lang melding til han når han dro hjem at hun var villig til å flytte på seg og at hun var villig å gjøre det for han. Etter å ha møttes to ganger på fylla! 🙈 Han hadde bare svart at det var jo godt å vite. Senere hadde han skrevet melding om at han syntes det var best å ikke møtes noen flere ganger, for han følte ikke noe kjemi. Venninna mi ble pissed, og mente det var feil og skrev til han at det var dårlig å ikke gi han en sjanse. 

Og etter noen dager skrev hun til meg at hun var over han kameraten nå, og ville begynne å treffe han hun datet igjen, for hun likte visst han likevel. Og hun ville at jeg og forloveden min skulle møte han på lørdag ute. For han skulle ut, og selv om de ikke hadde avtalt å treffes tenkte hun at vi traff på han. Jeg sa vi måtte se det an, men at vi sikkert kunne være med. Det skulle jeg aldri sagt. For jeg endte opp med å måtte jobbe i helga, og orket ikke dra ut. 

Hun ble forbanna og syntes det var dårlig av meg å ikke ville treffe han hun dater. Dårlig venninne. Nå har hun stoppet å snakke med meg. Men jeg vet at om noen uker igjen så spør hun om å treffes.

Jeg er bare så sliten av henne. Hun blir så sint på meg, og på akkurat det område er jeg ganske følsom. Jeg elsker mennesker og gir ofte mer enn jeg får. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal takle denne dama. Jeg vet hun sliter mye med å være høy sensitiv, sinmeproblemer og diverse. Men nå for tiden er det guttedramaet som er det store. Det er som om hun er 14 år når det gjelder gutter. Hun har aldri hatt kjæreste og jeg er den eneste venninnen hun har. Jeg vet rett og slett ikke om jeg takler dette vennskapet lenger. Dette ble langt, men jeg måtte få en utblåsning  😅 

Hm, jeg synes det er så rart at du hele tiden peker fram at du er forlovet i innlegget og rakker ned på din venninne som mislykkes med dating. Hvordan er hun fjortis når de åpenbart utnytter henne og behandler henne dårlig ? Synes du er en bedre person selv kanskje? Det er sååå typisk jenter å rakke ned på andre jenter for moroskyld og i hvert fall når det gjelder gutter og sex. Vi jenter blir sett ned på med engang vi er single, desperate og ikke får det til med dating. Det er en helt NORMAL reaksjon å bli sint hvis man hele tiden blir avvist, vraket og folk åpner meldinger uten å svare. Alle jeg kjenner blir sinte om meldinger ikke blir besvart. Hun er i hvert fall VOKSEN nok og tøff nok til å konfrontere de og skrive lange meldinger, hvilket er mye bedre og løser en konflikt, enn å bare være sint foralltid og straffe vanlige mennesker som gjør feil. De som er utro og dreper, blir oftere mer tilgitt. Apropos følelser, det er veldig skammelig å vise sinne, forakt osv i dag før folk trekker seg unna og peker finger. Selv får jeg ikke vise noe som helst og må behage alle hele tiden, går ikke an å leve slik og har mye undertrykt som slettes ikke er sunt. Alle mennesker trenger aksept og støtte, men ikke alle får det og må omgås feile mennesker som deg og bygge opp et sinne og sårhet som gjør verdens blideste person til en surpomp...

Anonymkode: e846c...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.2.2019 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Ts

Dropp dette giftige kvinne mennesket. Rett og slett avslutt vennskapet. Dette er i lengden ikke bra. 

Anonymkode: f882d...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.2.2019 den 18.41, AnonymBruker skrev:

Prøv Rådet for psykisk helse:

https://psykiskhelse.no/kontakt-oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mange venninner i følge fetteren min. Han mener at jeg har mange venninner men han misliker de. Ingen er bra nok og ingen skjønner noen ting. Burde jeg kutte ut fetteren min? Han liker ingen også fant jeg ut at han har blitt innmari upopulær etter at han fulgte etter den ene venninnen min da hun var på vei fra jobb. Guri malla. Fetteren min mener jeg burde velge mellom han og venninner ellers kommer han til å stikke kjepper i hjulene i hverdagen vår. Gal. Ja. Ikke meningen og kuppe tråden din men skjønner hvordan du har det. :klem: 

Verste er vel alt fetteren min mener om venninnene mine. Hun ene er visst dum i hodet, hun andre er teit og den tredje er paranoid og gudene vet hva. Venninene mine ble også pissed men da ba han meg bare skaffe meg nye og bedre venner. Ond type han der fetteren min altså. :forvirret: 

Anonymkode: d5c6e...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hm, jeg synes det er så rart at du hele tiden peker fram at du er forlovet i innlegget og rakker ned på din venninne som mislykkes med dating. Hvordan er hun fjortis når de åpenbart utnytter henne og behandler henne dårlig ? Synes du er en bedre person selv kanskje? Det er sååå typisk jenter å rakke ned på andre jenter for moroskyld og i hvert fall når det gjelder gutter og sex. Vi jenter blir sett ned på med engang vi er single, desperate og ikke får det til med dating. Det er en helt NORMAL reaksjon å bli sint hvis man hele tiden blir avvist, vraket og folk åpner meldinger uten å svare. Alle jeg kjenner blir sinte om meldinger ikke blir besvart. Hun er i hvert fall VOKSEN nok og tøff nok til å konfrontere de og skrive lange meldinger, hvilket er mye bedre og løser en konflikt, enn å bare være sint foralltid og straffe vanlige mennesker som gjør feil. De som er utro og dreper, blir oftere mer tilgitt. Apropos følelser, det er veldig skammelig å vise sinne, forakt osv i dag før folk trekker seg unna og peker finger. Selv får jeg ikke vise noe som helst og må behage alle hele tiden, går ikke an å leve slik og har mye undertrykt som slettes ikke er sunt. Alle mennesker trenger aksept og støtte, men ikke alle får det og må omgås feile mennesker som deg og bygge opp et sinne og sårhet som gjør verdens blideste person til en surpomp...

Anonymkode: e846c...8df

Haha.... Du er ikke sann. Har du dilirium? Mesteparten av det du skriver her er jo bare tull og selvmotsigelser. Har du i det hele tatt lest hva TS skriver? 😂 Tipper du er ganske lik venninen til TS,  som tydeligvis gjør at du har et stort behov for å forsvare og rettferdig gjøre oppførselen til det gale kvinnfolket. Djezz!!

TS: Bare dropp henne. Dette hadde jeg ikke giddet. Dama har tydeligvis ganske store issus, og du skal ikke være målskiven for all dritten hun slenger ut av seg. Du kommer bare til og slite deg ut psykisk på dette. Du skal ikke se bort fra at hun ønsker å ødelegge forholdet ditt en dag heller. Bare vær opps på det i alle fall om du fortsetter å være  vennine med henne. 

Anonymkode: 6614d...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Noensommegher?

Uansett hvor hardt jeg prøver så klarer jeg ikke ha sympati for kvinners problemer. De virker ubetydelige sammenlignet med menns. Har du foreslått for henne å selge sex? Har hørt at man kan velge hvem man vil ha sex med. Ingen ekle menn. Det er attpåtil lovlig :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.2.2019 den 19.07, AnonymBruker skrev:

Høres ut som at venninna de er litt desperat når det gjelder mannfolk.

Anonymkode: 2e904...01f

Hm. Det sa fetteren min til noen venninner også. Ikke mange som vil prate med fetteren min mer etter han sa det. 

Anonymkode: d5c6e...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...