Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal levere bachelor til sommeren og ønsker å skrive om akutt og kritisk sykepleie. Problemstillingen lyder foreløpig slik: hvordan kan man som sykepleier i møte med den akutte pasient bidra til opplevelsen av trygghet ? 

Har noen noe erfaringer rundt dette tema ? Hvilke tema er relevant rundt en slik problemstilling ? Og hvilke teoretikere er relevante ? 

Jeg ser for meg at jeg kommer til å ta for meg ett litteraturstudie. 

Anonymkode: 046b8...a16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lenge siden jeg tok sykepleien og skrev oppgave. Jeg syns tittelen høres bra og relevant ut, men for bredt. Jeg vil tatt med noe med "...opplevelse av trygghet ved ankomst til akuttmottaket...""...opplevelse av trygghet etter hjerteinfarkt..." 

Det er et eksempel, du må bare velge ut fra hvilken setting du tenker. Med mindre du tenker at du ønsker å tenke bredt. 

Anonymkode: a8801...aae

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lenge siden jeg tok sykepleien og skrev oppgave. Jeg syns tittelen høres bra og relevant ut, men for bredt. Jeg vil tatt med noe med "...opplevelse av trygghet ved ankomst til akuttmottaket...""...opplevelse av trygghet etter hjerteinfarkt..." 

Det er et eksempel, du må bare velge ut fra hvilken setting du tenker. Med mindre du tenker at du ønsker å tenke bredt. 

Anonymkode: a8801...aae

Jeg er ikke TS, men jeg signerer denne!

Du bør spisse problemstillingen til en gitt situasjon, sykdom eller pasientgruppe, ellers så blir det veldig bredt. Det er for din egen del, MEN det spørs jo selvfølgelig hva du selv ønsker 😊

Anonymkode: 88bd1...ddc

• Liker 2
Skrevet

Altså, du skal levere en bacheloroppgave om bare noen få måneder og har ikke kommet lengre? Det er ikke meningen å virke negativ, men du har veldig dårlig tid om du vil ha god karakter. 

Du bør begynne å søke i databaser etter sykepleie ved akutt og kritisk sykdom og se hva som er blitt forsket på innen de siste 5 åra som kan være med på å forme en bedre problemstilling. Du kan ikke ha den problemstillingen du har nå uansett da en "akutt pasient" ikke er noe. Det heter "akutt syk pasient" og du bør spesifisere om du mener en akutt somatisk syk pasient eller psykiatrisk syk pasient. Og ikke bruk "hvordan kan man som sykepleier. Bruk "hvordan kan sykepleier". Videre burde du virkelig ha veiledning. 

Anonymkode: b8955...321

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Altså, du skal levere en bacheloroppgave om bare noen få måneder og har ikke kommet lengre? Det er ikke meningen å virke negativ, men du har veldig dårlig tid om du vil ha god karakter. 

Du bør begynne å søke i databaser etter sykepleie ved akutt og kritisk sykdom og se hva som er blitt forsket på innen de siste 5 åra som kan være med på å forme en bedre problemstilling. Du kan ikke ha den problemstillingen du har nå uansett da en "akutt pasient" ikke er noe. Det heter "akutt syk pasient" og du bør spesifisere om du mener en akutt somatisk syk pasient eller psykiatrisk syk pasient. Og ikke bruk "hvordan kan man som sykepleier. Bruk "hvordan kan sykepleier". Videre burde du virkelig ha veiledning. 

Null stress! Skrev fullstendig bachelor på 3 uker og fikk A. Viktigste er oppsett og formuleringer. Innholdet driter de egentlig i, så lenge oppgaven er korrekt oppbygd

Anonymkode: a77a3...324

• Liker 1
Skrevet

Som flere andre sier må du nok spisse formuleringen mer, hvem er dem akutte pasient? Akutt syk? akutt skadet? akutt forverring av kronisk sykdom? voksen, ungdom, barn, eldre? Sykepleier i hvilken setting, akuttmottak, legevakt, ambulanse, sengepost? Eller sykepleier som møter pasienten ved retur til hjemme i form av hj.spl, kommunal døgnpost, kortidsavdeling, sykehjem, rehabilitering? Skal fokuset være på stressmestring for pasienten eller omsorg fra sykepleieren? Hvilken av disse mener du skaper trygghet for pasienten? Du må finne en definisjon på trygghet og jobbe ut fra den. Veileder kan hjelpe deg med å spisse formuleringen. Dette bør du har tenkt gjennom før du gjør littertursøk, ellers kan det fort bli for mange treff og for uspesifikt til at du får de treffene du vil ha.

Ang teoretikere så kan Marit Kirkevold sin bok være greit å ta en titt i, der har hun en kortfattet oppsummering av flere sykepleieteoretikere. Skal du strive med fokus på stressmestring kan kanskje Lazarus og Folkman være aktuell. Skal fokuset være med på omsorg fra sykepleieren tenker jeg umiddelbart på Travelbee, Martinsen, Eriksson eller Henderson. Du må diskutere dette med veileder, det kan være begrensninger på hvilke teoretikere skolen ønsker at dere bruker. 

Og til de som sier du har liten tid, overse dem. Jeg skrev bacheloren på en uke og fikk A, fikk også tilbud om publisering av bacheloren min fordi den var så relevant. Jeg kjente riktignok fagfeltet svært godt før jeg skrev oppgaven, men mange på kullet mitt brukte 1-2 mnd og klarte seg helt fint, det avhenger av hvordan man jobber og legger opp dagene. Skrev også master på mye kortere tid enn det folk tror man må ha. Det er store individuelle forskjeller i hvordan folk jobber, kun du vet hvor mye tid du trenger for et godt resultat. Men jeg ville startet snart så du gjør det lettere for deg selv. 

Anonymkode: 6ed80...828

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. 

Ninab82, mod

Skrevet
På 4.2.2019 den 19.50, AnonymBruker skrev:

Tror det går helt fint. Jeg går på en av norges beste sykepleielinjer, og vi skal levere bachelor i april. De ferreste har kommet noe særlig godt i gang enda. 

Anonymkode: 1c634...1a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...