Gå til innhold

Flere med et litt vanskelig forhold til mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber skikkelig hardt for å forbedre det vanskelige forholdet jeg har til mat, men jeg er så livredd for å legge på meg. Siden jul har jeg spist alt for lite i ukedagene, sprukket og spist (overspist) alt for mye i helgene. Jeg sliter med konstant dårlig samvittighet, vondt i magen og vonde tanker om meg selv. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, kommer meg ikke ut av det... Noen som har noen tips?

Anonymkode: d9bcb...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det akkurat sånn. Får hjelp av psykolog, det anbefaler jeg. Jeg er undervektig, er du? Tror et råd er å spise jevnt mer, slik at man slipper å «sprekke». Antall kalorier på en uke vil jo bli tilnærmet det samme. Men igjen, klarer ikke følge rådet mitt selv;)

Anonymkode: f5e42...1ba

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber skikkelig hardt for å forbedre det vanskelige forholdet jeg har til mat, men jeg er så livredd for å legge på meg. Siden jul har jeg spist alt for lite i ukedagene, sprukket og spist (overspist) alt for mye i helgene. Jeg sliter med konstant dårlig samvittighet, vondt i magen og vonde tanker om meg selv. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, kommer meg ikke ut av det... Noen som har noen tips?

Jeg har slitt med overspising de siste to årene og sulting om hverandre. Selv har jeg ikke fått hjelp profesjonelt da jeg synes tanken på å fortelle fastlegen og eventuelt en psykolog at jeg spiser til jeg nærmest sprekker og andre dager kun drikker vann er flaut.. Har derimot googlet meg ihjel og sett masse på youtube videoer om folk som har samme problemer som meg, det har hjulpet en del men er ikke ideelt i hele tatt hvis man vil bli frisk fort.

Kan jeg spørre hvorfor du overspiser/sulter? Er du overvektig/undervektig? Det kan være så mange underliggende grunner så hvis du virkelig anser dette som et problem og det går utover hverdagen din bør du virkelig dra til legen asap

Anonymkode: 3545f...8a1

Skrevet

Et vanskelig forhold til mat kan du komme deg ut av. Jeg fikset det på egen hånd, mer eller mindre. Men sånn som du beskriver det du sliter med, eller som det høres ut for meg, er det en jobb du må gjøre sammen med profesjonelle. Første stopp er fastlegen din. Fortell ham/henne akkurat det du skrev her.

Anonymkode: 8ce3e...693

Skrevet

Jeg råder deg til å søke hjelp. Jeg hadde selv anoreksi som ungdom og fikk så mye hjelp. Jeg ble heldigvis oppdaget tidlig og fikk raskt hjelp. Dette gjorde at jeg kun brukte rundt tre år på å bli frisk. De jeg kjenner som slet med mat i mange, mange år-som ikke husket hva normal mat og mengde var lengre, de er fortsatt syke. Det sies at jo tidligere inn i sykdommen du får hjelp, jo enklere er det. 

Anonymkode: 711c9...6d1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har. Har ca, 10 år med anoreksi (i varierende grad) bak meg. Nå har jeg et ok forhold til trening mat, så lenge det ikke blir altfor mye godteri, kake og alkohol, og smør, dressing osv. er skummelt. Trener mye, men opplever det ikke som tvang. Fungerer i alle fall greit i hverdagen. Ser på meg selv som så godt som frisk. Men jeg har en skrudd ide om jeg "må" være litt undervektig - altså ligge rett under normalvekt i henhold til BMI-skalaen. Vil gjerne ha tips om hvordan man kan komme helt i mål!

Anonymkode: 7b3a6...eb5

Skrevet

Hvis du kvier deg for å kontakte fastlege om problemene dine, kan du jo i første omgang ta kontakt med Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) på nettros.no. Det finnes god hjelp å få, slik at du kan få et normalt forhold til mat :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt/har ortoreksi, og jeg tenker at felles for alle spiseforstyrrelser er å finne årsaken bak det. Grunnen eller årsaken til at man må kontrollere hva man putter i kroppen, hvor mye, når osv.. mobbing, relasjoner, rus, misbruk, ensomhet. Jobbe med roten til problemet kan i mange tilfeller være det viktigste.  Kanskje man føler seg svak i det hele, at det ikke er noe som nytter, da kan det være fint å gjøre ting som man får en positiv opplevelse av, som gjør at du føler deg sterkere og får troen på deg selv, for alt sitter jo inni hodet. Lære seg å lytte til kroppen og kjenne etter hva den trenger, når man er sulten, mett, sliten.. Mindfull eating, meditasjon.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...